Bakalářská práce je zaměřena na tvorbu výukového programu o lýkožroutu smrkovém a rozpadu smrkových lesů. Program je určen pro žáky 6. a 7. tříd základních škol. V literární rešerši jsou popisovány lesní vegetační stupně, životní cyklus lýkožrouta smrkového, dále způsoby zamezení jeho šíření a možnosti pěstování nových odolnějších lesů. Výsledková část této bakalářské práce je věnována samotnému výukovému programu. V závěru jsou diskutovány možnosti využití navrhovaného výukového programu v dalších vzdělávacích zařízeních.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis focuses on creation of educational curriculum about bark beetle and decline of the spruce forests. Whole curriculum is aimed to pupils of the 6th and 7th class of elementary schools. The literature review deals with forest vegetation stages, life cycle of the bark beetle, then there are described ways how to avoid its uncontrollable spreading and possibilities of growing new and resistant forests. Practical part of this bachelor thesis is devoted to educational curriculum itself. In conclusion is discussed the usage of this curriculum in other educational facilities.
Klíčová slova
les, smrk ztepilý, lýkožrout smrkový, obnova lesa, výukový program
Klíčová slova v angličtině
forest, European spruce, bark beetle, reforestation, educational curriculum
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na tvorbu výukového programu o lýkožroutu smrkovém a rozpadu smrkových lesů. Program je určen pro žáky 6. a 7. tříd základních škol. V literární rešerši jsou popisovány lesní vegetační stupně, životní cyklus lýkožrouta smrkového, dále způsoby zamezení jeho šíření a možnosti pěstování nových odolnějších lesů. Výsledková část této bakalářské práce je věnována samotnému výukovému programu. V závěru jsou diskutovány možnosti využití navrhovaného výukového programu v dalších vzdělávacích zařízeních.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis focuses on creation of educational curriculum about bark beetle and decline of the spruce forests. Whole curriculum is aimed to pupils of the 6th and 7th class of elementary schools. The literature review deals with forest vegetation stages, life cycle of the bark beetle, then there are described ways how to avoid its uncontrollable spreading and possibilities of growing new and resistant forests. Practical part of this bachelor thesis is devoted to educational curriculum itself. In conclusion is discussed the usage of this curriculum in other educational facilities.
Klíčová slova
les, smrk ztepilý, lýkožrout smrkový, obnova lesa, výukový program
Klíčová slova v angličtině
forest, European spruce, bark beetle, reforestation, educational curriculum
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce sestavit výukový, resp. vzdělávací program zaměřený na problematiku aktuální situace smrkových lesů v ČR v kontextu "kůrovcové" kalamity. Absolventi tohoto programu by se měli zejména seznámit s životním cyklem kůrovcovitých brouků, typy lesního hospodaření, lesními vegetačními stupni a možnostmi pěsování odolných lesů.\\
Základní cíle a úkoly:
Rešerší odborné literatury shromáždit informace o typech lesního hospodaření v ČR, biologii lýkožroutů (zejm. l. smrkový, l. severní, l. lesklý) a důvodech i východiscích současné "kůrovcové" kalamity.
Navrhnout výukový program se zadanou tématikou (např. formou naučné trasy ve vybrané oblasti, vhodnými aktivitami v různých typech lesa apod.).
Absolvovat pilotní program s cílovou skupinou účastníků a program evaluovat, resp. shrnout zkušenosti.
Základní kroky při řešení úkolů:
Prohledat odbornou literaturu o problematice smrkových lesů a kůrovcovitých broucích ČR, klást důraz zejm. na moderní literaturu.
Navrhnout vhodná témata a klíčové poznatky pro zadanou problematiku.
Navrhnout odpovídající metody zprostředkující tato témata a poznatky cílové skupině.
Sepsat ucelený a komplexní vzdělávací program.
Program vyzkoušet s cílovou skupinou a evaluovat.
Sepsání bakalářské práce práce (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.\\
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě úspěšnosti průběhu vegetační sezóny a tím pádem demonstrovatelnosti některých témat lze i dílčí naplnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění bakalářského úkolu.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce sestavit výukový, resp. vzdělávací program zaměřený na problematiku aktuální situace smrkových lesů v ČR v kontextu "kůrovcové" kalamity. Absolventi tohoto programu by se měli zejména seznámit s životním cyklem kůrovcovitých brouků, typy lesního hospodaření, lesními vegetačními stupni a možnostmi pěsování odolných lesů.\\
Základní cíle a úkoly:
Rešerší odborné literatury shromáždit informace o typech lesního hospodaření v ČR, biologii lýkožroutů (zejm. l. smrkový, l. severní, l. lesklý) a důvodech i východiscích současné "kůrovcové" kalamity.
Navrhnout výukový program se zadanou tématikou (např. formou naučné trasy ve vybrané oblasti, vhodnými aktivitami v různých typech lesa apod.).
Absolvovat pilotní program s cílovou skupinou účastníků a program evaluovat, resp. shrnout zkušenosti.
Základní kroky při řešení úkolů:
Prohledat odbornou literaturu o problematice smrkových lesů a kůrovcovitých broucích ČR, klást důraz zejm. na moderní literaturu.
Navrhnout vhodná témata a klíčové poznatky pro zadanou problematiku.
Navrhnout odpovídající metody zprostředkující tato témata a poznatky cílové skupině.
Sepsat ucelený a komplexní vzdělávací program.
Program vyzkoušet s cílovou skupinou a evaluovat.
Sepsání bakalářské práce práce (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.\\
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě úspěšnosti průběhu vegetační sezóny a tím pádem demonstrovatelnosti některých témat lze i dílčí naplnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění bakalářského úkolu.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Čermák a kol. 2018: Klimatické změny a hospodaření se smrkem. Ochrana přírody 73(2): 20 - 25. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/vyzkum-a-dokumentace/klimaticke-zmeny-a-hospodareni-se-smrkem/?action=download
Havira M., Čada V. 2018: Lýkožrout smrkový v horských smrčinách - hrozba, nebo příležitost? Ochrana přírody 73(2): 30 - 33. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/vyzkum-a-dokumentace/lykozrout-smrkovy-v-horskych-smrcinach-hrozba-nebo-prilezitost/?action=download
Hédl R., Szabó P. (2010): Hluboké hvozdy, nebo pokřivené křoví? Vesmír 89 (4), 232. K dispozici na http://www.vesmir.cz/clanek/hluboke-hvozdy-nebo-pokrivene-krovi
Chlapek J., Servus, M. 2018: Kůrovcová kalamita v podhůří Jeseníků pohledem ochrany přírody. Ochrana přírody 73(2): 10 - 15. Dostupné z http://www.casopis.ochranaprirody.cz/pece-o-prirodu-a-krajinu/kurovcova-kalamita-v-podhuri-jeseniku-pohledem-ochrany-prirody/?action=download
Kindlmann, P., Matějka, K., & Doležal, P. (2012). Lesy Šumavy, lýkožrout a ochrana přírody. Univ. Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Konvička M., Čížek L., Beneš J. (2006): Ohrožený hmyz nížinných lesů: ochrana a management. Sagittaria, Olomouc. 79 stran. K dispozici na http://www.forumochranyprirody.cz/sites/default/files/ohrozeny_hmyz_nizinnych_lesu.pdf
Machar I. (2009): Coppice-with-standards in floodplain forests - a new subject for nature protection. J. For. Sci., 55: 306-311. K dispozici na http://agriculturejournals.cz/publicFiles/07537.pdf
Metzl, J., & Košulič, M. (2006). 100 otázek a odpovědí k obhospodařování lesa přírodě blízkým způsobem. Občanské sdružení FSC ČR.
Kindlmann, P., Matějka, K., & Doležal, P. (2012). Lesy Šumavy, lýkožrout a ochrana přírody. Univ. Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Petřík P. a kol. (2013). Přírodě blízké postupy hospodaření v lesích z pohledu České Bioplatformy. K dispozici na http://www.parkpruhonice.cz/biop/texts/pblh2007.pdf
Pospíšil T. 2018: Aktuální situace chřadnutí smrkových porostů a kůrovcová kalamita z pohledu Lesů ČR. Ochrana přírody 73(2): 38 - 41. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/zamereno-na-verejnost/aktualni-situace-chradnuti-smrkovych-porostu-a-kurovcova-kalamita-z-pohledu-lesu-cr/?action=download
Smrtová E., Zabadal R., Kováříková Z. (eds.) 2012: .Za Naturou na túru - metodika terénní výuky. Apus. K dispozici na http://www.zanaturou.cz/data/Files/downloads/za-naturou-na-turu-metodika-terenni-vyuky_133129468806.398.pdf
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Čermák a kol. 2018: Klimatické změny a hospodaření se smrkem. Ochrana přírody 73(2): 20 - 25. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/vyzkum-a-dokumentace/klimaticke-zmeny-a-hospodareni-se-smrkem/?action=download
Havira M., Čada V. 2018: Lýkožrout smrkový v horských smrčinách - hrozba, nebo příležitost? Ochrana přírody 73(2): 30 - 33. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/vyzkum-a-dokumentace/lykozrout-smrkovy-v-horskych-smrcinach-hrozba-nebo-prilezitost/?action=download
Hédl R., Szabó P. (2010): Hluboké hvozdy, nebo pokřivené křoví? Vesmír 89 (4), 232. K dispozici na http://www.vesmir.cz/clanek/hluboke-hvozdy-nebo-pokrivene-krovi
Chlapek J., Servus, M. 2018: Kůrovcová kalamita v podhůří Jeseníků pohledem ochrany přírody. Ochrana přírody 73(2): 10 - 15. Dostupné z http://www.casopis.ochranaprirody.cz/pece-o-prirodu-a-krajinu/kurovcova-kalamita-v-podhuri-jeseniku-pohledem-ochrany-prirody/?action=download
Kindlmann, P., Matějka, K., & Doležal, P. (2012). Lesy Šumavy, lýkožrout a ochrana přírody. Univ. Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Konvička M., Čížek L., Beneš J. (2006): Ohrožený hmyz nížinných lesů: ochrana a management. Sagittaria, Olomouc. 79 stran. K dispozici na http://www.forumochranyprirody.cz/sites/default/files/ohrozeny_hmyz_nizinnych_lesu.pdf
Machar I. (2009): Coppice-with-standards in floodplain forests - a new subject for nature protection. J. For. Sci., 55: 306-311. K dispozici na http://agriculturejournals.cz/publicFiles/07537.pdf
Metzl, J., & Košulič, M. (2006). 100 otázek a odpovědí k obhospodařování lesa přírodě blízkým způsobem. Občanské sdružení FSC ČR.
Kindlmann, P., Matějka, K., & Doležal, P. (2012). Lesy Šumavy, lýkožrout a ochrana přírody. Univ. Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Petřík P. a kol. (2013). Přírodě blízké postupy hospodaření v lesích z pohledu České Bioplatformy. K dispozici na http://www.parkpruhonice.cz/biop/texts/pblh2007.pdf
Pospíšil T. 2018: Aktuální situace chřadnutí smrkových porostů a kůrovcová kalamita z pohledu Lesů ČR. Ochrana přírody 73(2): 38 - 41. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/zamereno-na-verejnost/aktualni-situace-chradnuti-smrkovych-porostu-a-kurovcova-kalamita-z-pohledu-lesu-cr/?action=download
Smrtová E., Zabadal R., Kováříková Z. (eds.) 2012: .Za Naturou na túru - metodika terénní výuky. Apus. K dispozici na http://www.zanaturou.cz/data/Files/downloads/za-naturou-na-turu-metodika-terenni-vyuky_133129468806.398.pdf