Tato diplomová práce se zabývá fenoménem Hvězdných válek a analyzuje, co z něho dělá tak věhlasného a dlouholetého hegemona populární kultury. Práce se detailněji věnuje vzniku prvního filmu této franšízy; popisuje stav hollywoodského filmového průmyslu té doby, jak byl film představen a prodán publiku; zvláštní pozornost je věnována technickým inovacím, kterých dosáhly kreativní týmy podílející se na filmech. Ty práce pojímá jako průkopníky takzvaného blockbusteru, specifického druhu filmového kasovního trháku, pro nějž je typická jeho zábavnost, senzoricky spektakulární povaha a úzké spojení s businessy, kterým jsou poskytovány licence k výrobě reklamních předmětů sloužící jak k propagaci filmu, tak k finančnímu zisku. Takto vzniklé paratexty jsou také vnímány jako významonosné objekty pro jejich konzumenty; spolu s novou technologií videokazet a DVD se paratexty podílely jak na udržení franšízy v myslích starších fanoušků, tak na tvorbě fanoušků nových v dlouhých mezidobích mezi jednotlivými filmovými trilogiemi. Dále se analyzuje, jak byla franšíza předána do rukou korporace Disney, která vyprodukovala nové filmy a také franšízu vpravila do nového světa streamovatelných seriálů.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on the phenomenon of Star Wars and analyses what makes it such a popular and long-standing popcultural hegemon. The thesis explores the inception of the franchise's first film in detail; it describes the state of the Hollywood film industry in that era and how the film was introduced and sold to the public; the technical innovations of the films' creative teams are brought under spotlight. The films are here understood as pioneers of the blockbuster, a specific kind of box office hit whose key features are its entertainment value, its spectacular sensory nature and close cooperation with businesses that are given licenses to manufacture merchandise, which not only helps market the film, but garners financial gain as well. The paratexts that come into existence this way are also viewed as meaningful objects for their consumers; together with the new VCR and DVD technology, the paratexts help not only to keep the franchise alive in the minds of older fans, but also to create new fans during the long interims between the separate film trilogies. The franchise's transition into a Disney asset is analysed next, including the new films produced under its supervision, as well as the franchise's shift into the new world of streamed content.
Klíčová slova
Hvězdné války, Hollywood, blockbuster, Disney, popkultura
Klíčová slova v angličtině
Star Wars, Hollywood, blockbuster, Disney, popculture
Rozsah průvodní práce
70 s. (175 158 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá fenoménem Hvězdných válek a analyzuje, co z něho dělá tak věhlasného a dlouholetého hegemona populární kultury. Práce se detailněji věnuje vzniku prvního filmu této franšízy; popisuje stav hollywoodského filmového průmyslu té doby, jak byl film představen a prodán publiku; zvláštní pozornost je věnována technickým inovacím, kterých dosáhly kreativní týmy podílející se na filmech. Ty práce pojímá jako průkopníky takzvaného blockbusteru, specifického druhu filmového kasovního trháku, pro nějž je typická jeho zábavnost, senzoricky spektakulární povaha a úzké spojení s businessy, kterým jsou poskytovány licence k výrobě reklamních předmětů sloužící jak k propagaci filmu, tak k finančnímu zisku. Takto vzniklé paratexty jsou také vnímány jako významonosné objekty pro jejich konzumenty; spolu s novou technologií videokazet a DVD se paratexty podílely jak na udržení franšízy v myslích starších fanoušků, tak na tvorbě fanoušků nových v dlouhých mezidobích mezi jednotlivými filmovými trilogiemi. Dále se analyzuje, jak byla franšíza předána do rukou korporace Disney, která vyprodukovala nové filmy a také franšízu vpravila do nového světa streamovatelných seriálů.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on the phenomenon of Star Wars and analyses what makes it such a popular and long-standing popcultural hegemon. The thesis explores the inception of the franchise's first film in detail; it describes the state of the Hollywood film industry in that era and how the film was introduced and sold to the public; the technical innovations of the films' creative teams are brought under spotlight. The films are here understood as pioneers of the blockbuster, a specific kind of box office hit whose key features are its entertainment value, its spectacular sensory nature and close cooperation with businesses that are given licenses to manufacture merchandise, which not only helps market the film, but garners financial gain as well. The paratexts that come into existence this way are also viewed as meaningful objects for their consumers; together with the new VCR and DVD technology, the paratexts help not only to keep the franchise alive in the minds of older fans, but also to create new fans during the long interims between the separate film trilogies. The franchise's transition into a Disney asset is analysed next, including the new films produced under its supervision, as well as the franchise's shift into the new world of streamed content.
Klíčová slova
Hvězdné války, Hollywood, blockbuster, Disney, popkultura
Klíčová slova v angličtině
Star Wars, Hollywood, blockbuster, Disney, popculture
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat produkční a recepční stránkou projektu George Lucase Star Wars, který se od svého prvopočátku v roce 1977 proměnil z ambiciózního filmového projektu v jednu z nejvýdělečnějších globálních značek na mediálním trhu, jejíž momentum trvá dodnes. Práce nebude analýzou samotného projektu filmové kanonické série, ale pokusí se nashromáždit a analyzovat informace v oblastech, do kterých téma Star Wars zasahuje. Bude se věnovat efektu, který měly na kulturu vůbec úspěch projektu na počátku (koncept blockbusteru); bude analyzovat mezigenerační kulturní úspěch, kterého Star Wars dosáhly, a dotváření pozice hegemona zábavního průmyslu, rozprostřeného do řady mediálních kanálů. Zohlední jak kontinuální tvorbu nových materiálů, tak marketingové strategie, které dopomáhají franšízu udržovat v centru pozornosti. Řeč bude také o kultovní, až mytologické rovině, jíž Star Wars dosáhly za čtyři dekády své existence díky zanícenému fanouškovskému ohlasu. Cílem práce bude zohlednit toto množství perspektiv, ze kterých lze daný produkt nahlížet, a analyzovat vztahy mezi nimi, které umožnily vznik a dlouhotrvající relevanci této mediální franšízy.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat produkční a recepční stránkou projektu George Lucase Star Wars, který se od svého prvopočátku v roce 1977 proměnil z ambiciózního filmového projektu v jednu z nejvýdělečnějších globálních značek na mediálním trhu, jejíž momentum trvá dodnes. Práce nebude analýzou samotného projektu filmové kanonické série, ale pokusí se nashromáždit a analyzovat informace v oblastech, do kterých téma Star Wars zasahuje. Bude se věnovat efektu, který měly na kulturu vůbec úspěch projektu na počátku (koncept blockbusteru); bude analyzovat mezigenerační kulturní úspěch, kterého Star Wars dosáhly, a dotváření pozice hegemona zábavního průmyslu, rozprostřeného do řady mediálních kanálů. Zohlední jak kontinuální tvorbu nových materiálů, tak marketingové strategie, které dopomáhají franšízu udržovat v centru pozornosti. Řeč bude také o kultovní, až mytologické rovině, jíž Star Wars dosáhly za čtyři dekády své existence díky zanícenému fanouškovskému ohlasu. Cílem práce bude zohlednit toto množství perspektiv, ze kterých lze daný produkt nahlížet, a analyzovat vztahy mezi nimi, které umožnily vznik a dlouhotrvající relevanci této mediální franšízy.
Seznam doporučené literatury
BAXTER, John. George Lucas: A Biography. New York, 2012.\\
BLOCK, Alex Ben - WILSON, Lucy Autrey. George Lucas's Blockbusting: A Decade-by-Decade Survey of Timeless Movies Including Untold Secrets of Their Financial and Cultural Success. New York, 2010.\\
BOWEN, Jonathan. Anticipation. Lincoln, 2005.\\
BRODE, Douglas - DEYENEKA, Leah. Myth, Media, and Culture in Star Wars: An Anthology. 2012.\\
BROOKER, Will. Using the Force: Creativity, Community and Star Wars Fans. London, 2002.\\
ELOVAARA, Mika. Fan Phenomena: Star Wars. Bristol, 2013.\\
GRAINGE, Paul. Brand Hollywood: Selling Entertainment in a Global Media Age. London, 2008.\\
GRAY, Jonathan. Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York, 2010.\\
JAMESON, A. D. I Find Your Lack of Faith Disturbing: Star Wars and the Triumph of Geek Culture. New York, 2018.\\
JENKINS, Garry. Empire Building: The Remarkable Real Life Story of Star Wars. Secaucus, 1999.\\
JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York, 2006.\\
JONES, Brian Jay. George Lucas: A Life. 2016.\\
KENNY, Glenn. A Galaxy Not So Far Away: Writers and Artists on Twenty-five Years of Star Wars. New York, 2015.\\
KLINE, Sally. George Lucas: Interviews. Jackson, 1999.\\
MCCARTHY, Patti. The Lucas Effect: George Lucas and the New Hollywood. New York, 2014.\\
SHONE, Tom. Blockbuster: How Hollywood Learned to Stop Worrying and Love the Summer. 2004.\\
STRINGER, Julian. Movie Blockbusters. London, 2013.\\
TAYLOR, Chris. How Star Wars Conquered the Universe: The Past, Present, and Future of a Multibillion Dollar Franchise. New York, 2014.\\
WILEY, John - SEXTON, Jamie. Cult Cinema: An Introduction. 2011.\\
WYATT, Justin. High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin, 2010.\\
Seznam doporučené literatury
BAXTER, John. George Lucas: A Biography. New York, 2012.\\
BLOCK, Alex Ben - WILSON, Lucy Autrey. George Lucas's Blockbusting: A Decade-by-Decade Survey of Timeless Movies Including Untold Secrets of Their Financial and Cultural Success. New York, 2010.\\
BOWEN, Jonathan. Anticipation. Lincoln, 2005.\\
BRODE, Douglas - DEYENEKA, Leah. Myth, Media, and Culture in Star Wars: An Anthology. 2012.\\
BROOKER, Will. Using the Force: Creativity, Community and Star Wars Fans. London, 2002.\\
ELOVAARA, Mika. Fan Phenomena: Star Wars. Bristol, 2013.\\
GRAINGE, Paul. Brand Hollywood: Selling Entertainment in a Global Media Age. London, 2008.\\
GRAY, Jonathan. Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York, 2010.\\
JAMESON, A. D. I Find Your Lack of Faith Disturbing: Star Wars and the Triumph of Geek Culture. New York, 2018.\\
JENKINS, Garry. Empire Building: The Remarkable Real Life Story of Star Wars. Secaucus, 1999.\\
JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York, 2006.\\
JONES, Brian Jay. George Lucas: A Life. 2016.\\
KENNY, Glenn. A Galaxy Not So Far Away: Writers and Artists on Twenty-five Years of Star Wars. New York, 2015.\\
KLINE, Sally. George Lucas: Interviews. Jackson, 1999.\\
MCCARTHY, Patti. The Lucas Effect: George Lucas and the New Hollywood. New York, 2014.\\
SHONE, Tom. Blockbuster: How Hollywood Learned to Stop Worrying and Love the Summer. 2004.\\
STRINGER, Julian. Movie Blockbusters. London, 2013.\\
TAYLOR, Chris. How Star Wars Conquered the Universe: The Past, Present, and Future of a Multibillion Dollar Franchise. New York, 2014.\\
WILEY, John - SEXTON, Jamie. Cult Cinema: An Introduction. 2011.\\
WYATT, Justin. High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin, 2010.\\