Diplomová práce je zaměřena na možnost výuky anglického jazyka s využitím alternativní metody sugestopedie na prvním stupni základních škol. Hlavním cílem práce je pokus o aplikace této metody do prostředí základní školy a posouzení, zda je vyhovující a efektivní i pro děti mladšího školního věku. Teoretická část práce klasifikuje jednotlivé vyučovací metody a přístupy
ve výuce cizích jazyků, uvádí jejich vznik, vývoj a podstatu. Její stěžejní část rozpracovává alternativní metodu sugestopedie. Praktická část se zabývá možností využití sugestopedie ve výuce anglického jazyka na vybrané základní škole. Na základě této zkušenosti lze ověřit, zda je tato metoda efektivní i pro žáky základních škol a zda mohou být její prvky využívány na základní škole i do budoucna.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the possibilities of teaching English using suggestopedic teaching methods at primary schools. The thesis is concerned with the application of this method to primary school enviroment with the goal to find out whether this method is efficent for young learners. The theoretical part classifies individual teaching methods and approaches in language teaching. Each method and approach is described in terms of its origin, development and principles. The major theoretical part deals in particular with the alternative method suggestopedia. The practical part solves possibilities of using this method in English language teaching at a chosen primary school and varifies if some of its elements can be used in the future.
Klíčová slova
anglický jazyk, metoda, přístup, alternativní metody a přístupy, sugestopedie, Lozanov, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, základní škola
Klíčová slova v angličtině
English Language, Method, Approach, Alternative Teaching Methods and Approaches, Suggestopedia, Lozanov, Framework Educational Programme, School Educational Programme, Elementary School
Rozsah průvodní práce
80s, 14s obrazové přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na možnost výuky anglického jazyka s využitím alternativní metody sugestopedie na prvním stupni základních škol. Hlavním cílem práce je pokus o aplikace této metody do prostředí základní školy a posouzení, zda je vyhovující a efektivní i pro děti mladšího školního věku. Teoretická část práce klasifikuje jednotlivé vyučovací metody a přístupy
ve výuce cizích jazyků, uvádí jejich vznik, vývoj a podstatu. Její stěžejní část rozpracovává alternativní metodu sugestopedie. Praktická část se zabývá možností využití sugestopedie ve výuce anglického jazyka na vybrané základní škole. Na základě této zkušenosti lze ověřit, zda je tato metoda efektivní i pro žáky základních škol a zda mohou být její prvky využívány na základní škole i do budoucna.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the possibilities of teaching English using suggestopedic teaching methods at primary schools. The thesis is concerned with the application of this method to primary school enviroment with the goal to find out whether this method is efficent for young learners. The theoretical part classifies individual teaching methods and approaches in language teaching. Each method and approach is described in terms of its origin, development and principles. The major theoretical part deals in particular with the alternative method suggestopedia. The practical part solves possibilities of using this method in English language teaching at a chosen primary school and varifies if some of its elements can be used in the future.
Klíčová slova
anglický jazyk, metoda, přístup, alternativní metody a přístupy, sugestopedie, Lozanov, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, základní škola
Klíčová slova v angličtině
English Language, Method, Approach, Alternative Teaching Methods and Approaches, Suggestopedia, Lozanov, Framework Educational Programme, School Educational Programme, Elementary School
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování: Diplomantka se v teoretické části zaměří na popis formálních požadavků na výuku anglického jazyka na prvním stupni, daných závazným dokumentem pro české školství- Rámcovým vzdělávacím programem. Dále představí historii metod výuky. Vybere si alternativní metodu suggestopedii) a tu podrobně popíše, protože s ní bude pracovat v praktické části.
V praktické části práce představí Kateřina Viková realizaci hodin anglického jazyka s využitím zvolené metody - sugestopedie. V závěru diplomové práce diplomantka provede obsahovou analýzu odučených výukových jednotek a upozorní na výhody i nedostatky využití sugestopedie pro žáky i samotného učitele.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování: Diplomantka se v teoretické části zaměří na popis formálních požadavků na výuku anglického jazyka na prvním stupni, daných závazným dokumentem pro české školství- Rámcovým vzdělávacím programem. Dále představí historii metod výuky. Vybere si alternativní metodu suggestopedii) a tu podrobně popíše, protože s ní bude pracovat v praktické části.
V praktické části práce představí Kateřina Viková realizaci hodin anglického jazyka s využitím zvolené metody - sugestopedie. V závěru diplomové práce diplomantka provede obsahovou analýzu odučených výukových jednotek a upozorní na výhody i nedostatky využití sugestopedie pro žáky i samotného učitele.
Seznam doporučené literatury
LARSEN -FREEMAN, Diane. Techniques and Principles in Language Teaching, OUP, 2000.
LOZANOV, Georgi. The foreign language teacher´s suggestopedic manual, Gordon and Breach, 1988
LOZANOV, Georgi. Suggestology and outlines of suggestopedy, Gordon and Breach, 1978
MAŇAK, Josef. Alternativní metody a postupy. Masarykova univerzita Brno, 1997
HOUŠKA, Tomáš. Škola hrou, Tomáš Houška, 1991
PETTY, Goffrey. Moderní vyučování, Portál, 1996
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Grada, 2011
HARMER, Jeremy. How to teach English, Longman, 1998
TUPPERWEIN, Kurt. Umění lehce se učit, Stanovum, 1993
GORDON, Tatiana. Teaching young chidren a second language, Greenwood publishing group, 2007
DAVIES, Paul a PEARSE, Eric. Success in English Teaching, Oxford university press, 2000
RICHARDS, Jack C. RODGERS, Theodore S. Approaches and Methods in English Teaching, CUP, 2001.
Seznam doporučené literatury
LARSEN -FREEMAN, Diane. Techniques and Principles in Language Teaching, OUP, 2000.
LOZANOV, Georgi. The foreign language teacher´s suggestopedic manual, Gordon and Breach, 1988
LOZANOV, Georgi. Suggestology and outlines of suggestopedy, Gordon and Breach, 1978
MAŇAK, Josef. Alternativní metody a postupy. Masarykova univerzita Brno, 1997
HOUŠKA, Tomáš. Škola hrou, Tomáš Houška, 1991
PETTY, Goffrey. Moderní vyučování, Portál, 1996
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Grada, 2011
HARMER, Jeremy. How to teach English, Longman, 1998
TUPPERWEIN, Kurt. Umění lehce se učit, Stanovum, 1993
GORDON, Tatiana. Teaching young chidren a second language, Greenwood publishing group, 2007
DAVIES, Paul a PEARSE, Eric. Success in English Teaching, Oxford university press, 2000
RICHARDS, Jack C. RODGERS, Theodore S. Approaches and Methods in English Teaching, CUP, 2001.