Tato práce se zabývá obrazovou složkou v učebnicích anglického jazyka. V teoretické části je představen přehled základních typů a funkcí vizuálních prostředků a zároveň i přehled čtyř vyučovacích metod, jejich vývoj, principy, na kterých jsou založeny, a techniky, které využívají při výuce. Na základě poznatků z teoretické části jsou analyzovány čtyři učebnice, přičemž každá z nich odpovídá jedné vyučovací metodě zmíněné v teoretické části. U každé učebnice jsou doložené typické příklady využití vizuálních prostředků. Cílem této práce je zjistit, nakolik jsou jednotlivé způsoby práce s obrazovým materiálem přínosné v rámci současné podoby výuky cizích jazyků.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with visual components in English language teaching textbooks. The theoretical part presents basic types and functions of visual components and also deals with four language teaching methods, their development, principles that they are based on and techniques which are used during lessons. On the basis of findings from the theoretical part there are analysed four books. Each of them corresponds with one of the language teaching methods mentioned in the theoretical part. The analyses are supported with typical visual components from the textbook. The goal of this thesis is to evaluate to what extent is the typical usage of visual components from each method beneficial for teaching languages nowadays.
Klíčová slova
učebnice, vizuální prostředky, výukové metody, funkce vizuálních prostředků, typy vizuálních prostředků, obrázek
Klíčová slova v angličtině
textbook, visual components, language teaching methods, functions of visual components, types of visual components, picture
Rozsah průvodní práce
64 s. (112 314 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá obrazovou složkou v učebnicích anglického jazyka. V teoretické části je představen přehled základních typů a funkcí vizuálních prostředků a zároveň i přehled čtyř vyučovacích metod, jejich vývoj, principy, na kterých jsou založeny, a techniky, které využívají při výuce. Na základě poznatků z teoretické části jsou analyzovány čtyři učebnice, přičemž každá z nich odpovídá jedné vyučovací metodě zmíněné v teoretické části. U každé učebnice jsou doložené typické příklady využití vizuálních prostředků. Cílem této práce je zjistit, nakolik jsou jednotlivé způsoby práce s obrazovým materiálem přínosné v rámci současné podoby výuky cizích jazyků.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with visual components in English language teaching textbooks. The theoretical part presents basic types and functions of visual components and also deals with four language teaching methods, their development, principles that they are based on and techniques which are used during lessons. On the basis of findings from the theoretical part there are analysed four books. Each of them corresponds with one of the language teaching methods mentioned in the theoretical part. The analyses are supported with typical visual components from the textbook. The goal of this thesis is to evaluate to what extent is the typical usage of visual components from each method beneficial for teaching languages nowadays.
Klíčová slova
učebnice, vizuální prostředky, výukové metody, funkce vizuálních prostředků, typy vizuálních prostředků, obrázek
Klíčová slova v angličtině
textbook, visual components, language teaching methods, functions of visual components, types of visual components, picture
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomantka zmapuje vývoj metod používaných pro výuku anglického jazyka se zaměřením na roli a typické využití obrazových výukových prostředků (ilustrací, fotografií, případně i videa). Dále shrne základní typy a funkce netextových složek učebnic a zaměří se na takové typy obrazových výukových prostředků, které jsou nejčastěji použity v učebnicích cizích jazyků.
V praktické části práce diplomantka doloží typické příklady využití obrazových výukových prostředků v učebnicích cizích jazyků, které odpovídají jednotlivým výukovým metodám popsaným v teoretické části práce a zhodnotí nakolik jsou jednotlivé způsoby práce s obrazovým materiálem přínosné v rámci současné podoby výuky cizích jazyků.
Práce bude napsaná v českém jazyce a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomantka zmapuje vývoj metod používaných pro výuku anglického jazyka se zaměřením na roli a typické využití obrazových výukových prostředků (ilustrací, fotografií, případně i videa). Dále shrne základní typy a funkce netextových složek učebnic a zaměří se na takové typy obrazových výukových prostředků, které jsou nejčastěji použity v učebnicích cizích jazyků.
V praktické části práce diplomantka doloží typické příklady využití obrazových výukových prostředků v učebnicích cizích jazyků, které odpovídají jednotlivým výukovým metodám popsaným v teoretické části práce a zhodnotí nakolik jsou jednotlivé způsoby práce s obrazovým materiálem přínosné v rámci současné podoby výuky cizích jazyků.
Práce bude napsaná v českém jazyce a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Richards, Jack a Theodore Rodgers. Approaches and methods in language teaching. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
Larsen-Freeman, Diane. Techniques and Principles in Language Teaching. 2nd ed., Oxford University Press, 2000.
Choděra, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-157-6.
Stern, H. H. Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1983. Print. Oxford applied linguistics.
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
Ries, L. Auditivní a audioorální metody ve vyučování jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
Choděra, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006.
Basel, Barbara. The Use of Picture in English Second Language Learning in Adult Basic Education: A Descriptive Study. Potchefstroom, 1995.
Donaghy, Kieran and Daniel Xerri. The Image in English Language teaching. Malta: ELT Council, 2017.
Mikk, J. The efficiency of illustrations. Frankfurt a. M. : Peter Lang, 2000. Textbooks: Research and Writting.
Wright, A. Pictures for language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
Seznam doporučené literatury
Richards, Jack a Theodore Rodgers. Approaches and methods in language teaching. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
Larsen-Freeman, Diane. Techniques and Principles in Language Teaching. 2nd ed., Oxford University Press, 2000.
Choděra, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-157-6.
Stern, H. H. Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1983. Print. Oxford applied linguistics.
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
Ries, L. Auditivní a audioorální metody ve vyučování jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
Choděra, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006.
Basel, Barbara. The Use of Picture in English Second Language Learning in Adult Basic Education: A Descriptive Study. Potchefstroom, 1995.
Donaghy, Kieran and Daniel Xerri. The Image in English Language teaching. Malta: ELT Council, 2017.
Mikk, J. The efficiency of illustrations. Frankfurt a. M. : Peter Lang, 2000. Textbooks: Research and Writting.
Wright, A. Pictures for language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.