Práce se zabývá specifickými aspekty trávení volného času u rodičů dětí s těžkým kombinovaným postižením. Výzkumu se zúčastnilo 6 matek dětí s těžkým kombinovaným postižením. Ukázalo se, že tyto matky volný čas nemají nebo ho mohou realizovat pouze v minimální míře. Pokud využijí podpory členů nejbližší rodiny nebo služeb denního stacionáře, ve kterém jejich děti chodí do školy, mohou se po domácích pracích nebo věnování se druhému dítěti, zaměřit samy na sebe. V té chvíli některé rekreačně sportují, věnují se výtvarným technikám nebo naplňují potřebu spánku. Matky jako největší překážku pro realizaci volného času uvádí úplnou absenci terénních ambulantních, případně i pobytových odlehčovacích sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The thesis deals with specific aspects of leisure time in parents of children with severe combined disabilities. The research involved 6 mothers of children with severe combined disabilities. It turns out that these mothers do not have free time or can only implement it to a minimum. If they use the support of members of the immediate family or the services of a day care center in which their children go to school, they can focus on themselves after household chores or dedication to the other child. At that moment, engaged in recreational sports, art techniques or fulfilling the need for sleep. Mothers as the biggest obstacle to the realization of leisure time presents the complete absence of special social services.
Leisure, Family, Parenting, Child, disability, multiple handicap, family carers.
Rozsah průvodní práce
103 s. (156 545 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá specifickými aspekty trávení volného času u rodičů dětí s těžkým kombinovaným postižením. Výzkumu se zúčastnilo 6 matek dětí s těžkým kombinovaným postižením. Ukázalo se, že tyto matky volný čas nemají nebo ho mohou realizovat pouze v minimální míře. Pokud využijí podpory členů nejbližší rodiny nebo služeb denního stacionáře, ve kterém jejich děti chodí do školy, mohou se po domácích pracích nebo věnování se druhému dítěti, zaměřit samy na sebe. V té chvíli některé rekreačně sportují, věnují se výtvarným technikám nebo naplňují potřebu spánku. Matky jako největší překážku pro realizaci volného času uvádí úplnou absenci terénních ambulantních, případně i pobytových odlehčovacích sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The thesis deals with specific aspects of leisure time in parents of children with severe combined disabilities. The research involved 6 mothers of children with severe combined disabilities. It turns out that these mothers do not have free time or can only implement it to a minimum. If they use the support of members of the immediate family or the services of a day care center in which their children go to school, they can focus on themselves after household chores or dedication to the other child. At that moment, engaged in recreational sports, art techniques or fulfilling the need for sleep. Mothers as the biggest obstacle to the realization of leisure time presents the complete absence of special social services.
Leisure, Family, Parenting, Child, disability, multiple handicap, family carers.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit specifické aspekty trávení volného času u rodičů dětí s těžkým kombinovaným postižením.
Teoretická část bude uvedena problematikou rodičovství u dětí školního věku, které díky těžkému zdravotním postižení vyžadují dlouhodobou péči a jejich zdravotní stav ani v budoucnu neumožní, aby tyto děti žily samostatně bez podpory pečujících. Dále budou v teoretické části definovány a vymezeny pojmy na základě dostupných poznatků o volném čase a těžkém kombinovaném postižení.
Kvalitativní výzkum, kterého se zúčastní rodiče dětí s těžkým kombinovaným postižením, bude zaměřen na determinanty subjektivně vnímaných možností trávení volného času. Bude proveden za pomoci polostrukturovaných rozhovorů, které po transkripci a otevřeném kódování budou vymezeny například za pomoci deskriptivní analýzy dat a induktivní statistiky. Výzkum by měl prokázat vztahy mezi náplní volného času a faktory prostředí, ve kterém rodiny žijí a následně pak dopad na celkovou psychickou stránku života rodiny. V praxi tak mohou mít výsledky této diplomové práce význam nejen pro samotné rodiče dětí s těžkým kombinovaným postižením, ale i pro oblast podpory a péče, která je těmto rodinám nabízena.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit specifické aspekty trávení volného času u rodičů dětí s těžkým kombinovaným postižením.
Teoretická část bude uvedena problematikou rodičovství u dětí školního věku, které díky těžkému zdravotním postižení vyžadují dlouhodobou péči a jejich zdravotní stav ani v budoucnu neumožní, aby tyto děti žily samostatně bez podpory pečujících. Dále budou v teoretické části definovány a vymezeny pojmy na základě dostupných poznatků o volném čase a těžkém kombinovaném postižení.
Kvalitativní výzkum, kterého se zúčastní rodiče dětí s těžkým kombinovaným postižením, bude zaměřen na determinanty subjektivně vnímaných možností trávení volného času. Bude proveden za pomoci polostrukturovaných rozhovorů, které po transkripci a otevřeném kódování budou vymezeny například za pomoci deskriptivní analýzy dat a induktivní statistiky. Výzkum by měl prokázat vztahy mezi náplní volného času a faktory prostředí, ve kterém rodiny žijí a následně pak dopad na celkovou psychickou stránku života rodiny. V praxi tak mohou mít výsledky této diplomové práce význam nejen pro samotné rodiče dětí s těžkým kombinovaným postižením, ale i pro oblast podpory a péče, která je těmto rodinám nabízena.
Seznam doporučené literatury
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 0-244-1154-7.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80- 86429-19-9.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978- 80-262-0 217-2.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I. a KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
Seznam doporučené literatury
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 0-244-1154-7.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80- 86429-19-9.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978- 80-262-0 217-2.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I. a KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.