Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit cirkadiánní preference spánku u dětí staršího školního věku cvičících karate. V teoretické části bakalářské práce zpracovávám problematiku spánku dětí staršího školního věku, kde definuji důležité pojmy, kterými jsou: cirkadiánní rytmy, rychlostní schopnosti, specifika sportovní přípravy dětí cvičících karate. Cirkadiánní rytmy ovlivňují tělesné funkce našeho těla v průběhu čtyřiadvaceti hodin. Rychlostní schopnosti jsou jedny z nejdůležitějších schopností, které se podílejí na výsledném výkonu sportovce. Specifika sportovní přípravy dětí cvičících karate závisí na daném věku, pohlaví, pokročilosti, motivovanosti a odhodlanosti sportovce. Starší školní věk je jednou z nejdůležitějších částí života. Dochází k formování psychické i fyzické stránky člověka. Praktická část byla realizována pomocí standardizovaného dotazníku kompozitní škály ranních a večerních typů Skočovský (2004), který vyplnilo 40 dětí (20 chlapců, 20 dívek) staršího školního věku od 11 do 15 let. Na základě vyhodnocení dotazníku byl cíl práce naplněn a došla jsem k těmto nejdůležitějším datům: 15 % chlapců jsou ranní typy neboli skřivani, 65 % chlapců neutrální neboli třetí ptáci a 20 % chlapců večerní typy neboli sovy. Dále jsem zjistila, že 40 % dívek jsou ranní typy, 55 % dívek třetí ptáci a 5 % dívek večerní typy.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis was to find out circadian sleep preferences of older school-age children practising karate. In the theoretical part of the bachelor thesis, I deal with the sleep problems of older school-age children, where I define important terms, which are: circadian rhythms, speed abilities, specifics of sports preparation of children practising karate. Circadian rhythms affect the bodily functions of our body within twenty-four hours. Speed abilities are one of the most important abilities which are involved in the athlete's final performance. The specifics od sports training for children practising karate depend on the age, sex, level, motivation and determination of the athlete. Older school-age i sone of the most important parts of life. There is a formation of the mental and physical aspects of man. The practical part was realized using a standardized questionnaire of the composite scale of morning and evening types Skočovský (2004), which was filled by 40 children (20 boys, 20 girls) of older school-age from 11 to 15 years. Based on the evaluation of the questionnaire, the aim of the work was fulfilled and I came to the following most important data: 15 % of boys are morning types or larks, 65 % of boys are neutral or third birds and 20 % of boys are evening types or owls. I also found that 40 % od girls are morning types, 55 % of girls are third birds and 5 % of girls are evening types.
Klíčová slova
spánek, karate, reakční rychlost, trénink, děti
Klíčová slova v angličtině
sleep, karate, reation rate, training, children
Rozsah průvodní práce
71 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit cirkadiánní preference spánku u dětí staršího školního věku cvičících karate. V teoretické části bakalářské práce zpracovávám problematiku spánku dětí staršího školního věku, kde definuji důležité pojmy, kterými jsou: cirkadiánní rytmy, rychlostní schopnosti, specifika sportovní přípravy dětí cvičících karate. Cirkadiánní rytmy ovlivňují tělesné funkce našeho těla v průběhu čtyřiadvaceti hodin. Rychlostní schopnosti jsou jedny z nejdůležitějších schopností, které se podílejí na výsledném výkonu sportovce. Specifika sportovní přípravy dětí cvičících karate závisí na daném věku, pohlaví, pokročilosti, motivovanosti a odhodlanosti sportovce. Starší školní věk je jednou z nejdůležitějších částí života. Dochází k formování psychické i fyzické stránky člověka. Praktická část byla realizována pomocí standardizovaného dotazníku kompozitní škály ranních a večerních typů Skočovský (2004), který vyplnilo 40 dětí (20 chlapců, 20 dívek) staršího školního věku od 11 do 15 let. Na základě vyhodnocení dotazníku byl cíl práce naplněn a došla jsem k těmto nejdůležitějším datům: 15 % chlapců jsou ranní typy neboli skřivani, 65 % chlapců neutrální neboli třetí ptáci a 20 % chlapců večerní typy neboli sovy. Dále jsem zjistila, že 40 % dívek jsou ranní typy, 55 % dívek třetí ptáci a 5 % dívek večerní typy.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis was to find out circadian sleep preferences of older school-age children practising karate. In the theoretical part of the bachelor thesis, I deal with the sleep problems of older school-age children, where I define important terms, which are: circadian rhythms, speed abilities, specifics of sports preparation of children practising karate. Circadian rhythms affect the bodily functions of our body within twenty-four hours. Speed abilities are one of the most important abilities which are involved in the athlete's final performance. The specifics od sports training for children practising karate depend on the age, sex, level, motivation and determination of the athlete. Older school-age i sone of the most important parts of life. There is a formation of the mental and physical aspects of man. The practical part was realized using a standardized questionnaire of the composite scale of morning and evening types Skočovský (2004), which was filled by 40 children (20 boys, 20 girls) of older school-age from 11 to 15 years. Based on the evaluation of the questionnaire, the aim of the work was fulfilled and I came to the following most important data: 15 % of boys are morning types or larks, 65 % of boys are neutral or third birds and 20 % of boys are evening types or owls. I also found that 40 % od girls are morning types, 55 % of girls are third birds and 5 % of girls are evening types.
Klíčová slova
spánek, karate, reakční rychlost, trénink, děti
Klíčová slova v angličtině
sleep, karate, reation rate, training, children
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Spí karatisté staršího školního věku 8 hodin? Má vliv nedostatek spánku na trénink těchto dětí? Jsou děti staršího školního věku spíše ranní nebo večerní typy? \\
Cíl práce:\\
Zjištění cirkadiánních rytmů u dětí staršího školního věku cvičících karate.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu odborných a vědeckých zdrojů - českých i zahraničních.\\
2. Stanovit metody z hlediska cíle práce: dotazník kompozitní škály ranních a večerních typů (Skočovský)\\
3. Provést výběr respondentů - 40 dětí ve věku 11-15 let\\
4. Provést šetření, sběr dat. \\
5. Vyhodnotit a interpretovat výsledky. \\
6. Diskuse.\\
7. Stanovit závěry.\\
8. Vyjádřit doporučení pro praxi.\\
Výzkumný soubor: Soubor 40 dětí (20 dívek, 20 chlapců) ve věku 11-15 let\\
Využití výsledků: Výstup na konferenci\\
Specializace v disciplině: Pedagogika, sportovní tělesná výchova \\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Spí karatisté staršího školního věku 8 hodin? Má vliv nedostatek spánku na trénink těchto dětí? Jsou děti staršího školního věku spíše ranní nebo večerní typy? \\
Cíl práce:\\
Zjištění cirkadiánních rytmů u dětí staršího školního věku cvičících karate.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu odborných a vědeckých zdrojů - českých i zahraničních.\\
2. Stanovit metody z hlediska cíle práce: dotazník kompozitní škály ranních a večerních typů (Skočovský)\\
3. Provést výběr respondentů - 40 dětí ve věku 11-15 let\\
4. Provést šetření, sběr dat. \\
5. Vyhodnotit a interpretovat výsledky. \\
6. Diskuse.\\
7. Stanovit závěry.\\
8. Vyjádřit doporučení pro praxi.\\
Výzkumný soubor: Soubor 40 dětí (20 dívek, 20 chlapců) ve věku 11-15 let\\
Využití výsledků: Výstup na konferenci\\
Specializace v disciplině: Pedagogika, sportovní tělesná výchova \\
Seznam doporučené literatury
FENCL, J. a kol. (2004). Učební texty pro trenéry III. a II. třídy. Týn nad Vltavou: Český svaz karate JKA.\\
FR?MEL, K. (2004). Kompendium psaní a publikování v kinantropologii. Olomouc: Univerzita Palackého, fakulta tělesné kultury. ISBN 80-244-0514-8 \\
MORAVEC, R., KAMPMILLER, T., SEDLÁČEK, J. a kol. (1996). Eurofit, telesný rozvoj a pohybová výkonnosť školskej populácie na Slovensku. Bratislava: Slovenská vedecká společnosť pre telesnú výchovu a šport. ISBN 80-967487-1-8 \\
STRNAD, K. (2008). Karate - cesta k prvnímu danu. Praha: Grada Publising, a.s. ISBN 978-80-247-1932-0 \\
WEINMANN, W. (2005). Lexikon bojových sportů. Praha: Naše vojsko. ISBN 80- 206-0613-0 \\
WICHMAN, W. (2003). Karate. České Budějovice: KOOP. ISBN 80-7232-197-8\\
TOMKINSON, Grant R. a Tim OLDS. Pediatric fitness: secular trends and geographic variability. New York: Karger, 2007. ISBN 3805581777\\
Seznam doporučené literatury
FENCL, J. a kol. (2004). Učební texty pro trenéry III. a II. třídy. Týn nad Vltavou: Český svaz karate JKA.\\
FR?MEL, K. (2004). Kompendium psaní a publikování v kinantropologii. Olomouc: Univerzita Palackého, fakulta tělesné kultury. ISBN 80-244-0514-8 \\
MORAVEC, R., KAMPMILLER, T., SEDLÁČEK, J. a kol. (1996). Eurofit, telesný rozvoj a pohybová výkonnosť školskej populácie na Slovensku. Bratislava: Slovenská vedecká společnosť pre telesnú výchovu a šport. ISBN 80-967487-1-8 \\
STRNAD, K. (2008). Karate - cesta k prvnímu danu. Praha: Grada Publising, a.s. ISBN 978-80-247-1932-0 \\
WEINMANN, W. (2005). Lexikon bojových sportů. Praha: Naše vojsko. ISBN 80- 206-0613-0 \\
WICHMAN, W. (2003). Karate. České Budějovice: KOOP. ISBN 80-7232-197-8\\
TOMKINSON, Grant R. a Tim OLDS. Pediatric fitness: secular trends and geographic variability. New York: Karger, 2007. ISBN 3805581777\\