Bakalářská práce zjišťuje, jaké výchovné a vzdělávací strategie jsou v současné době
využívány v mateřských školách. V teoretické části se autorka věnuje současnému
předškolnímu vzdělávání. V první kapitole se zaměřuje na vzdělávací politiku ČR, pojetí
předškolního vzdělávání a popisuje osobnostně orientovaný model s jeho znaky. Dále
pak cíle a obsah předškolního vzdělávání v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím
programem pro předškolní vzdělávání s charakteristikou potřeb předškolních dětí. Ve
druhé kapitole autorka zpracovává vzdělávací strategie, metody a vzdělávací nabídku
v mateřské škole. Klasifikuje činnosti z hlediska míry řízení učitelem a popisuje
organizační formy práce. Praktická část prezentuje kvantitativní a kvalitativní výzkum.
Autorka využívá responzí z dotazníkového šetření a sběru dat z polostrukturovaných
interview k odpovědi na dvě výzkumné otázky. Tyto otázky zjišťují, jaké výchovné a
vzdělávací strategie učitelé v mateřských školách využívají, a jaké strategie využívají
nejčastěji. Respondenty výzkumných šetření byli učitelé mateřských škol na
Jindřichohradecku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis finds out what educational strategies are currently used in
kindergartens. In the theoretical part, the author focuses on contemporary preschool
education. The first chapter focuses on the educational policy of the Czech Republic, the
concept of preschool education and describes the personality-oriented model with its
features. Furthermore, it highlights the objectives and content of preschool education
in connection with the Framework Educational Program for Preschool Education with
the characteristics of the needs of preschool children. In the second part, the author
elaborates on educational strategies, methods, and educational offerings in
kindergarten. It classifies activities in terms of the degree of management by the teacher
and describes the organizational forms of work. The practical part presents quantitative
and qualitative research. The author uses responses from a questionnaire survey and
data collection from semi-structured interviews to answer two research questions.
These questions determine what kind of educational strategies teachers use in
kindergartens and what strategies they use most often. The respondents to the research
surveys were kindergarten teachers in the Jindřichův Hradec region.
Klíčová slova
metoda, forma, strategie, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
method, form, strategy, preschool education
Rozsah průvodní práce
55 s. (68 717 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zjišťuje, jaké výchovné a vzdělávací strategie jsou v současné době
využívány v mateřských školách. V teoretické části se autorka věnuje současnému
předškolnímu vzdělávání. V první kapitole se zaměřuje na vzdělávací politiku ČR, pojetí
předškolního vzdělávání a popisuje osobnostně orientovaný model s jeho znaky. Dále
pak cíle a obsah předškolního vzdělávání v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím
programem pro předškolní vzdělávání s charakteristikou potřeb předškolních dětí. Ve
druhé kapitole autorka zpracovává vzdělávací strategie, metody a vzdělávací nabídku
v mateřské škole. Klasifikuje činnosti z hlediska míry řízení učitelem a popisuje
organizační formy práce. Praktická část prezentuje kvantitativní a kvalitativní výzkum.
Autorka využívá responzí z dotazníkového šetření a sběru dat z polostrukturovaných
interview k odpovědi na dvě výzkumné otázky. Tyto otázky zjišťují, jaké výchovné a
vzdělávací strategie učitelé v mateřských školách využívají, a jaké strategie využívají
nejčastěji. Respondenty výzkumných šetření byli učitelé mateřských škol na
Jindřichohradecku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis finds out what educational strategies are currently used in
kindergartens. In the theoretical part, the author focuses on contemporary preschool
education. The first chapter focuses on the educational policy of the Czech Republic, the
concept of preschool education and describes the personality-oriented model with its
features. Furthermore, it highlights the objectives and content of preschool education
in connection with the Framework Educational Program for Preschool Education with
the characteristics of the needs of preschool children. In the second part, the author
elaborates on educational strategies, methods, and educational offerings in
kindergarten. It classifies activities in terms of the degree of management by the teacher
and describes the organizational forms of work. The practical part presents quantitative
and qualitative research. The author uses responses from a questionnaire survey and
data collection from semi-structured interviews to answer two research questions.
These questions determine what kind of educational strategies teachers use in
kindergartens and what strategies they use most often. The respondents to the research
surveys were kindergarten teachers in the Jindřichův Hradec region.
Klíčová slova
metoda, forma, strategie, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
method, form, strategy, preschool education
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jaké výchovné a vzdělávací strategie jsou využívány v současné mateřské škole.\\
V teoretické části autorka popíše současné předškolní vzdělávání, věnovat se bude také charakteristice předškolního dítěte a jeho potřebám.\\
V praktické části smíšeným výzkumem bude zjišťovat, jaké výchovné a vzdělávací strategie pedagogové na Jindřichohradecku v současné době využívají.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jaké výchovné a vzdělávací strategie jsou využívány v současné mateřské škole.\\
V teoretické části autorka popíše současné předškolní vzdělávání, věnovat se bude také charakteristice předškolního dítěte a jeho potřebám.\\
V praktické části smíšeným výzkumem bude zjišťovat, jaké výchovné a vzdělávací strategie pedagogové na Jindřichohradecku v současné době využívají.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.\\
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.\\
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.\\
ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.\\
WALTEROVÁ, Eliška. Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.\\
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.\\
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.\\
ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.\\
WALTEROVÁ, Eliška. Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1.
Přílohy volně vložené
1x CD Bakalářská práce
1x CD Interview k praktické části bakalářské práce