Práce se v teoretická části zabývá jak pojmem artefiletika, jejími metodami, tak jejím spojením s arteterapií. Dále popisuje rozvoj osobnosti předškolního dítěte v jednotlivých oblastech a uvažuje o artefiletice jako o jedné z možností předškolního vzdělávání. V rámci teoretické části jsou vytvořeny tři tématické týdenní bloky, z nichž je jeden týden ověřen v běžné mateřské škole. V závěru je shrnuto pozorování a výsledky, které jsou doplněny rozhovorem s pedagogem věnující se artefiletice právě v předškolním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The theoretical part deals with both the concept of artefiletics, its methods and its connection with art therapy. It also describes the development of the personality of a preschool child in individual areas and considers artefiletics as one of the options for preschool education. Within the theoretical part, three thematic weekly blocks are created, of which one week is verified in a regular kindergarten. In the end, the observations and results are summarized, which are supplemented by an interview with a teacher dealing with artefiletics in preschool education.
Klíčová slova
Klíčová slova: Předškolní vzdělávání, mateřská škola, artefiletika, artefiletické činnosti, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, reflektivní dialog
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, kindergarten, artefiletics, artefiletic activities,
Framework educational program for preschool education, reflective dialogue
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se v teoretická části zabývá jak pojmem artefiletika, jejími metodami, tak jejím spojením s arteterapií. Dále popisuje rozvoj osobnosti předškolního dítěte v jednotlivých oblastech a uvažuje o artefiletice jako o jedné z možností předškolního vzdělávání. V rámci teoretické části jsou vytvořeny tři tématické týdenní bloky, z nichž je jeden týden ověřen v běžné mateřské škole. V závěru je shrnuto pozorování a výsledky, které jsou doplněny rozhovorem s pedagogem věnující se artefiletice právě v předškolním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The theoretical part deals with both the concept of artefiletics, its methods and its connection with art therapy. It also describes the development of the personality of a preschool child in individual areas and considers artefiletics as one of the options for preschool education. Within the theoretical part, three thematic weekly blocks are created, of which one week is verified in a regular kindergarten. In the end, the observations and results are summarized, which are supplemented by an interview with a teacher dealing with artefiletics in preschool education.
Klíčová slova
Klíčová slova: Předškolní vzdělávání, mateřská škola, artefiletika, artefiletické činnosti, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, reflektivní dialog
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, kindergarten, artefiletics, artefiletic activities,
Framework educational program for preschool education, reflective dialogue
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat artefiletickými činnostmi a jejich uplatněním a využitím v mateřské škole. Cílem bude vytvořit zásobník artefiletických činností tak, aby byly využitelné v praxi mateřských škol. Jednotlivé činnosti budou sestaveny tak, aby je mohly využít i učitelky, které s danými metodami zatím nepracovaly. Budou sestaveny postupně od nejjednodušších po složitější kooperativní aktivity.\\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly zaměřené na osobnost předškolního dítěte a oblast artefiletiky, jako jednu z možností rozvoje osobnosti předškolního dítěte, vymezení pojmu artefiletiky spolu s uvedením přístupů vybraných autorů k danému tématu. \\
V praktické části budou realizovány a popsány artefiletické činnosti se zaměřením na posloupnost z hlediska náročnosti (postupná spolupráce, kooperace dětí). Činnosti budou doplněny reflexemi z vlastního pozorování a závěrečným rozhovorem s dětmi
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat artefiletickými činnostmi a jejich uplatněním a využitím v mateřské škole. Cílem bude vytvořit zásobník artefiletických činností tak, aby byly využitelné v praxi mateřských škol. Jednotlivé činnosti budou sestaveny tak, aby je mohly využít i učitelky, které s danými metodami zatím nepracovaly. Budou sestaveny postupně od nejjednodušších po složitější kooperativní aktivity.\\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly zaměřené na osobnost předškolního dítěte a oblast artefiletiky, jako jednu z možností rozvoje osobnosti předškolního dítěte, vymezení pojmu artefiletiky spolu s uvedením přístupů vybraných autorů k danému tématu. \\
V praktické části budou realizovány a popsány artefiletické činnosti se zaměřením na posloupnost z hlediska náročnosti (postupná spolupráce, kooperace dětí). Činnosti budou doplněny reflexemi z vlastního pozorování a závěrečným rozhovorem s dětmi
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe 2012.\\
MICHLÍČKOVÁ, Radmila. Výtvarné setkání v MŠ I. [online prezentace]. 2010 [cit. 2010-11-16]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/7475/VYTVARNE-SETKANI-V-MS-I.html\\
POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. UPOL, 2012.\\
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997.\\
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, vol. 1, Praha: PF UK, 2001. \\
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, vol. 2, Praha: PF UK, 2004. \\
SLAVÍKOVÁ, V. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: Portál, 2007.\\
SLAVÍKOVÁ, V., J. SLAVÍK a H. HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: PF UK, 2000.\\
SLAVÍKOVÁ, V., J. SLAVÍK a S. ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. \\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání, vol. 2, Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-802-462-153-1.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe 2012.\\
MICHLÍČKOVÁ, Radmila. Výtvarné setkání v MŠ I. [online prezentace]. 2010 [cit. 2010-11-16]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/7475/VYTVARNE-SETKANI-V-MS-I.html\\
POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. UPOL, 2012.\\
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997.\\
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, vol. 1, Praha: PF UK, 2001. \\
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, vol. 2, Praha: PF UK, 2004. \\
SLAVÍKOVÁ, V. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: Portál, 2007.\\
SLAVÍKOVÁ, V., J. SLAVÍK a H. HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: PF UK, 2000.\\
SLAVÍKOVÁ, V., J. SLAVÍK a S. ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. \\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání, vol. 2, Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-802-462-153-1.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.