V rámci předložené diplomové práce vznikly čtyři výukové programy "Mravenci", "Letíme do Afriky", "Společenství lesa" a "Vodní svět" pro žáky 1. stupně základních škol. Jejich součástí je sada didaktických pomůcek a aktivit pro učitele a žáky 2. tříd základních škol(ZŠ).
Projekty vznikly na základě analýzy několika vybraných témat - voda v krajině, život na jiném kontinentu, společenstvo lesa, svět a život drobných živočichů (mravenců).
Vytvořený materiál obsahuje informace a pomůcky k jednotlivým programům, pomáhá
žákům přiblížit charakteristiku daných témat a předat další nové informace o popisované problematice. Materiál respektuje základní pedagogické dokumenty - Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program a dalších informační zdroje. Je tvořen sérií několika aktivit a úkolů. Dále pak pracovními listy, které posloužily v rámci pre-testu, post-testu č. - 1 a post-testu č. - 2. Aktivity byly částečně prakticky ověřeny u vybrané skupiny žáků 2.tříd na Základní škole v Táboře-Čekanicích.
Vzhledem k pandemické situaci byly v praxi zrealizovány pouze dva výukové programy
("Mravenci" a "Letíme do Afriky"). Tyto projekty měly na žáky z hlediska formování
kognitivních znalostí poměrně velký vliv. Žáci dle dotazníků programy vyhodnotili jako velmi zábavné. Zpětnou vazbou jim pak bylo obdržení doplňkových vysvědčení po
absolvování projektů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis submits four educational programs for primary school pupils called "Ants"; "We are Flying to Africa"; "The Fellowship of The Forest" and "Waterworld". Including these programs, you will also find a set of teaching aids and activities for the 2nd year of primary school, which are designed for teachers and children.
The projects were created on the basis of an analysis of several selected topics - Water in The Landscape, Life on Another Continent, The Fellowship of The Forest, The World and The Life of Small Animals (ants). The created material contains information and aids to individual programs. The programs help students to get closer to the characteristics of the given topics and to pass on unusual interesting things. It is based on a literary analysis of The Framework Educational Program, School Educational Program or other information sources. They create a number of several activities and task with additional school reports after completion of the projects. The worksheets which were used for pre-test, post-test no. 1 and post-test no. 2. The activities were partially practically verified with a selected group of 2nd year students at the Primary school in Tábor-Čekanice.
Given the pandemic situation only two educational programs were into practice i.e. "Ants" and "We are Flying to Africa." These projects have had quite big influence on the children from the point of view of information cognitive knowledge. Students evaluated the programs as very entertaining according to questionnaires.
Klíčová slova
environmentální výchova, výukový program, učení prožitkem, projekt
V rámci předložené diplomové práce vznikly čtyři výukové programy "Mravenci", "Letíme do Afriky", "Společenství lesa" a "Vodní svět" pro žáky 1. stupně základních škol. Jejich součástí je sada didaktických pomůcek a aktivit pro učitele a žáky 2. tříd základních škol(ZŠ).
Projekty vznikly na základě analýzy několika vybraných témat - voda v krajině, život na jiném kontinentu, společenstvo lesa, svět a život drobných živočichů (mravenců).
Vytvořený materiál obsahuje informace a pomůcky k jednotlivým programům, pomáhá
žákům přiblížit charakteristiku daných témat a předat další nové informace o popisované problematice. Materiál respektuje základní pedagogické dokumenty - Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program a dalších informační zdroje. Je tvořen sérií několika aktivit a úkolů. Dále pak pracovními listy, které posloužily v rámci pre-testu, post-testu č. - 1 a post-testu č. - 2. Aktivity byly částečně prakticky ověřeny u vybrané skupiny žáků 2.tříd na Základní škole v Táboře-Čekanicích.
Vzhledem k pandemické situaci byly v praxi zrealizovány pouze dva výukové programy
("Mravenci" a "Letíme do Afriky"). Tyto projekty měly na žáky z hlediska formování
kognitivních znalostí poměrně velký vliv. Žáci dle dotazníků programy vyhodnotili jako velmi zábavné. Zpětnou vazbou jim pak bylo obdržení doplňkových vysvědčení po
absolvování projektů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis submits four educational programs for primary school pupils called "Ants"; "We are Flying to Africa"; "The Fellowship of The Forest" and "Waterworld". Including these programs, you will also find a set of teaching aids and activities for the 2nd year of primary school, which are designed for teachers and children.
The projects were created on the basis of an analysis of several selected topics - Water in The Landscape, Life on Another Continent, The Fellowship of The Forest, The World and The Life of Small Animals (ants). The created material contains information and aids to individual programs. The programs help students to get closer to the characteristics of the given topics and to pass on unusual interesting things. It is based on a literary analysis of The Framework Educational Program, School Educational Program or other information sources. They create a number of several activities and task with additional school reports after completion of the projects. The worksheets which were used for pre-test, post-test no. 1 and post-test no. 2. The activities were partially practically verified with a selected group of 2nd year students at the Primary school in Tábor-Čekanice.
Given the pandemic situation only two educational programs were into practice i.e. "Ants" and "We are Flying to Africa." These projects have had quite big influence on the children from the point of view of information cognitive knowledge. Students evaluated the programs as very entertaining according to questionnaires.
Klíčová slova
environmentální výchova, výukový program, učení prožitkem, projekt
Hlavním cílem autorky bude vytvořit minimálně 4 autorské přírodovědné programy na projektové bázi pro žáky 2. tříd ZŠ. Nově vzniklé vzdělávací nabídky budou vyzkoušeny v praxi základní školy. Efektivita vzdělávacích programů v kognitivní a afektivní rovině bude zjišťována na základě systému pretest - posttest.\\
Postup zpracování:
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši dostupných českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
Vytvoření autorských výukových programů s přírodovědnou tematikou (alespoň 4).
Ověření účinnosti vzdělávacích programů v praxi.
Vypracování vlastního textu práce na základě bodů 1, 2 a 3.
Odevzdání rukopisu minimálně 2 měsíce před termínem obhajoby.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem autorky bude vytvořit minimálně 4 autorské přírodovědné programy na projektové bázi pro žáky 2. tříd ZŠ. Nově vzniklé vzdělávací nabídky budou vyzkoušeny v praxi základní školy. Efektivita vzdělávacích programů v kognitivní a afektivní rovině bude zjišťována na základě systému pretest - posttest.\\
Postup zpracování:
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši dostupných českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
Vytvoření autorských výukových programů s přírodovědnou tematikou (alespoň 4).
Ověření účinnosti vzdělávacích programů v praxi.
Vypracování vlastního textu práce na základě bodů 1, 2 a 3.
Odevzdání rukopisu minimálně 2 měsíce před termínem obhajoby.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 8073150395.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: Náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
+ všechny další odborné články a publikace vztahující se k tématu práce
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 8073150395.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: Náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
+ všechny další odborné články a publikace vztahující se k tématu práce
\end{quote}