Tato bakalářská práce je zaměřena na charakteristiku příběhu a jeho využití v praxi u předškolních dětí. Cílem je využít příběh jako prostředek k rozvoji osobnosti dítěte v oblasti sociálních dovedností a prosociálního chování. Dále pak vytvořit vzdělávací program, který je vystaven pomocí metod dramatické výchovy vhodných pro předškolní věk v souladu s RVP PV. V teoretické části je krátce popsána historie a současné pojetí dramatické výchovy v mateřských školách, dále sociální učení, práce s knihou a příběhem. Praktická část obsahuje vypracovaný vzdělávací celek, jeho realizaci a zpětnou vazbu ověřenou v praxi. Týká se dramatizace, řečových dovedností dítěte, kreativity, sociálního učení a prosociálního chování, které provází a motivuje příběh jako hlavní činitel. Pro vyhodnocení jednotlivých lekcí je využito metod rozhovoru, pozorování, sebereflexe a zpětná vazba učitelky po proběhlém výstupu. Metodický materiál je doplněn poznatky, které vyplynuly z realizace. Také bylo využito dotazníkového šetření, aby se zjistilo, zda učitelky mateřských škol využívají příběh k rozvoji sociálních dovedností dětí i v jiných krajských či okresních mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis isfocused on the story characteristics and itspractical use with preschool children. The aimis to use the story as a means to develop the child's personality in the field of social skills and prosocial behavior. Furthermore, to create an educational program that iscreate dosing methods of drama education suitable for preschool-age by the Framework educational program for preschool education (RVP PV). The theoretical part briefly describes the history and culent course of drama education in kindergartens, as well as social learning, usage of a book and a story. The practical part contains the developed educational unit, its implementation, and feedback verified in practice. It avers dramatization, the child's speechskills, creativity, social learning, and the prosocial behavior that accompanies and motivates the story as a major factor. Methods of interview, observation, self-reflection, and feedback from the teacher after the output are used to evaluace individual lessons. The methodological material is supplemented by the know led get hat resulted from the implementation. A questionnaire surfy was also used to find out whether kindergarten teachers use the story to develop children's social skills in other regional or district kindergartens.
Klíčová slova
Metody dramatické výchovy, předškolní věk, práce s příběhem, kniha, prosociální činnosti
Klíčová slova v angličtině
Methods of drama education, preschool age, usage of a story, book, prosocial activities
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na charakteristiku příběhu a jeho využití v praxi u předškolních dětí. Cílem je využít příběh jako prostředek k rozvoji osobnosti dítěte v oblasti sociálních dovedností a prosociálního chování. Dále pak vytvořit vzdělávací program, který je vystaven pomocí metod dramatické výchovy vhodných pro předškolní věk v souladu s RVP PV. V teoretické části je krátce popsána historie a současné pojetí dramatické výchovy v mateřských školách, dále sociální učení, práce s knihou a příběhem. Praktická část obsahuje vypracovaný vzdělávací celek, jeho realizaci a zpětnou vazbu ověřenou v praxi. Týká se dramatizace, řečových dovedností dítěte, kreativity, sociálního učení a prosociálního chování, které provází a motivuje příběh jako hlavní činitel. Pro vyhodnocení jednotlivých lekcí je využito metod rozhovoru, pozorování, sebereflexe a zpětná vazba učitelky po proběhlém výstupu. Metodický materiál je doplněn poznatky, které vyplynuly z realizace. Také bylo využito dotazníkového šetření, aby se zjistilo, zda učitelky mateřských škol využívají příběh k rozvoji sociálních dovedností dětí i v jiných krajských či okresních mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis isfocused on the story characteristics and itspractical use with preschool children. The aimis to use the story as a means to develop the child's personality in the field of social skills and prosocial behavior. Furthermore, to create an educational program that iscreate dosing methods of drama education suitable for preschool-age by the Framework educational program for preschool education (RVP PV). The theoretical part briefly describes the history and culent course of drama education in kindergartens, as well as social learning, usage of a book and a story. The practical part contains the developed educational unit, its implementation, and feedback verified in practice. It avers dramatization, the child's speechskills, creativity, social learning, and the prosocial behavior that accompanies and motivates the story as a major factor. Methods of interview, observation, self-reflection, and feedback from the teacher after the output are used to evaluace individual lessons. The methodological material is supplemented by the know led get hat resulted from the implementation. A questionnaire surfy was also used to find out whether kindergarten teachers use the story to develop children's social skills in other regional or district kindergartens.
Klíčová slova
Metody dramatické výchovy, předškolní věk, práce s příběhem, kniha, prosociální činnosti
Klíčová slova v angličtině
Methods of drama education, preschool age, usage of a story, book, prosocial activities
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat příběh jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti sociálních dovedností a prosociálního chování a vytvořit vzdělávací program, který bude vystaven na metodách dramatické výchovy vhodných pro předškolní věk a následně ověřený v praxi při vzdělávání předškolních dětí.\\
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na dramatickou výchovu a prosociální chování, dramatickou výchovou a jejím vymezením, sociálním učením a prosociálním chováním dětí předškolního věku. Ve druhé části autorka popíše příběh jako motivační činitel k rozvoji sociálních dovedností.\\
V praktické části autorka vytvoří program postavený na příběhu z knihy Ester Staré Šedík a Bubi, prostřednictvím metod dramatické výchovy podpoří rozvoj sociálních dovedností a prosociálního chování. V průběhu realizace činností a následné podrobné reflexe bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy každého dítěte. Další součástí praktické části bude dotazník pro učitelky mateřských škol, kde bude autorka zkoumat, zda a jakým způsobem učitelky v mateřských školách využívají příběh k rozvoji sociálních dovedností.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat příběh jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti sociálních dovedností a prosociálního chování a vytvořit vzdělávací program, který bude vystaven na metodách dramatické výchovy vhodných pro předškolní věk a následně ověřený v praxi při vzdělávání předškolních dětí.\\
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na dramatickou výchovu a prosociální chování, dramatickou výchovou a jejím vymezením, sociálním učením a prosociálním chováním dětí předškolního věku. Ve druhé části autorka popíše příběh jako motivační činitel k rozvoji sociálních dovedností.\\
V praktické části autorka vytvoří program postavený na příběhu z knihy Ester Staré Šedík a Bubi, prostřednictvím metod dramatické výchovy podpoří rozvoj sociálních dovedností a prosociálního chování. V průběhu realizace činností a následné podrobné reflexe bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy každého dítěte. Další součástí praktické části bude dotazník pro učitelky mateřských škol, kde bude autorka zkoumat, zda a jakým způsobem učitelky v mateřských školách využívají příběh k rozvoji sociálních dovedností.
Seznam doporučené literatury
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.\\
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 1995. ISBN 978-80-7359-334-6.\\
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí, Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80247-1284-9.\\
LAŠEK, J. Sociální psychologie II. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-807435-116.\\
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.\\
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.\\
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualizované vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2018. ISBN 978-80-7068-317-0.\\
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Český Těšín: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.\\
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-2001679-9.\\
PAUSEWANGOVÁ, E., 1994. 150 her k utváření osobnosti pro děti od 3 do 8 let. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-85282-50-X.\\
PFEFFER, S. Rozvíjíme emoce dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.\\
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.\\
SHAPIRO, E.L., Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1997. ISBN 97880-7367-648-3.\\
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 97880-7367-774-9.\\
SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství dr. Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-87553-64-0.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80204-1187-9.\\
ŠVEJDOVÁ, Hana. Endele, bendele, tak i tak, budeme si spolu hrát: [praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-078-9.\\
ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 80-7194-864-0.\\
ZÁŠKODNÁ, H., MLČÁK, Z. Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-306-6
Seznam doporučené literatury
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.\\
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 1995. ISBN 978-80-7359-334-6.\\
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí, Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80247-1284-9.\\
LAŠEK, J. Sociální psychologie II. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-807435-116.\\
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.\\
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.\\
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualizované vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2018. ISBN 978-80-7068-317-0.\\
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Český Těšín: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.\\
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-2001679-9.\\
PAUSEWANGOVÁ, E., 1994. 150 her k utváření osobnosti pro děti od 3 do 8 let. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-85282-50-X.\\
PFEFFER, S. Rozvíjíme emoce dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.\\
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.\\
SHAPIRO, E.L., Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1997. ISBN 97880-7367-648-3.\\
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 97880-7367-774-9.\\
SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství dr. Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-87553-64-0.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80204-1187-9.\\
ŠVEJDOVÁ, Hana. Endele, bendele, tak i tak, budeme si spolu hrát: [praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-078-9.\\
ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 80-7194-864-0.\\
ZÁŠKODNÁ, H., MLČÁK, Z. Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-306-6