Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku hlasové výchovy v prvním ročníku na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá hudební a hlasovou výchovou, dále pak dětským hlasem a jeho zvláštnostmi. Největší část je věnována přímo jednotlivým dovednostem, které jsou základem pro správnou pěveckou techniku. V této části je zařazeno krátké repetitorium o hlasotvorbě, který by měl každý pedagog zpěvu znát. Cílem praktické části je vytvořit sborník cvičení, který se zabývá problematikou dechového, hlasového a artikulačního aparátu u dětí. Vytvořený sborník může pomoci především začínajícím pedagogům hudební výchovy s výběrem jednotlivých cvičení. Veškerá uvedená cvičení by mohla být nedílnou součástí hlasové výchovy na základní škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on voice training of pupils in the first grade of the elementary school. The theoretical part of the thesis discusses music and voice education, specifics and particulars of children's voices. The major part is devoted directly to specific skills that form the base of a correct singing technique. This part of the thesis also includes a short summary of the mechanics of voice formation that every teacher should know. The goal of the practical part of the thesis is to assemble a collection of exercises focused on breathing, voice and articulation issues of children. The collection should help especially the beginner music teachers to find various types of exercise and implement them in practice. All the listed exercises could become an inseparable part of music education at the elementary school.
Klíčová slova
hudební výchova, hlasová výchova, dětský hlas, hlasová hygiena, nezpěvnost
Klíčová slova v angličtině
music education, voice training, child voice, voice hygiene, vocal inability
Rozsah průvodní práce
108 s. (177 346 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku hlasové výchovy v prvním ročníku na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá hudební a hlasovou výchovou, dále pak dětským hlasem a jeho zvláštnostmi. Největší část je věnována přímo jednotlivým dovednostem, které jsou základem pro správnou pěveckou techniku. V této části je zařazeno krátké repetitorium o hlasotvorbě, který by měl každý pedagog zpěvu znát. Cílem praktické části je vytvořit sborník cvičení, který se zabývá problematikou dechového, hlasového a artikulačního aparátu u dětí. Vytvořený sborník může pomoci především začínajícím pedagogům hudební výchovy s výběrem jednotlivých cvičení. Veškerá uvedená cvičení by mohla být nedílnou součástí hlasové výchovy na základní škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on voice training of pupils in the first grade of the elementary school. The theoretical part of the thesis discusses music and voice education, specifics and particulars of children's voices. The major part is devoted directly to specific skills that form the base of a correct singing technique. This part of the thesis also includes a short summary of the mechanics of voice formation that every teacher should know. The goal of the practical part of the thesis is to assemble a collection of exercises focused on breathing, voice and articulation issues of children. The collection should help especially the beginner music teachers to find various types of exercise and implement them in practice. All the listed exercises could become an inseparable part of music education at the elementary school.
Klíčová slova
hudební výchova, hlasová výchova, dětský hlas, hlasová hygiena, nezpěvnost
Klíčová slova v angličtině
music education, voice training, child voice, voice hygiene, vocal inability
Zásady pro vypracování
Hlasová výchova je důležitým předpokladem pro hudební výchovu. Z toho důvodu je potřeba hlas dětí rozvíjet. Hlasová výchova není pouhým výcvikem hlasu, ale také dechu nebo artikulace. Někteří pedagogové na prvním stupni ZŠ nejsou schopni vést kvalitní hlasový výcvik, a proto v hudební výchově na většině škol v České republice zcela chybí. Navíc se mnozí žáci vyučujícím jeví jako tzv. bručouni. Tento závěr vzniká chybným posuzováním žákových hudebních projevů a špatným vedením. Těmito a dalšími okolnostmi se bude zabývat diplomová práce. Jejím jádrem bude však tvorba uceleného sborníku hlasových, dechových a artikulačních cvičení, která bude možno použít na 1. stupni základní školy v předmětu Hudební výchova nebo také při lekcích sólového či sborového zpěvu. Diplomantka bude vybraná cvičení používat při práci s dětmi a tím ověří jejich smysluplnost a poukáže na možné problémy. Diplomantka vypracuje tematicky a metodicky vhodné výukové materiály, které budou moci být využity vyučujícími v rámci hudební výchovy na 1. stupni po dobu školního roku a to především v 1. a 2. ročníku. Přílohami diplomové práce mohou být materiály notové, obrazové i zvukové.
Zásady pro vypracování
Hlasová výchova je důležitým předpokladem pro hudební výchovu. Z toho důvodu je potřeba hlas dětí rozvíjet. Hlasová výchova není pouhým výcvikem hlasu, ale také dechu nebo artikulace. Někteří pedagogové na prvním stupni ZŠ nejsou schopni vést kvalitní hlasový výcvik, a proto v hudební výchově na většině škol v České republice zcela chybí. Navíc se mnozí žáci vyučujícím jeví jako tzv. bručouni. Tento závěr vzniká chybným posuzováním žákových hudebních projevů a špatným vedením. Těmito a dalšími okolnostmi se bude zabývat diplomová práce. Jejím jádrem bude však tvorba uceleného sborníku hlasových, dechových a artikulačních cvičení, která bude možno použít na 1. stupni základní školy v předmětu Hudební výchova nebo také při lekcích sólového či sborového zpěvu. Diplomantka bude vybraná cvičení používat při práci s dětmi a tím ověří jejich smysluplnost a poukáže na možné problémy. Diplomantka vypracuje tematicky a metodicky vhodné výukové materiály, které budou moci být využity vyučujícími v rámci hudební výchovy na 1. stupni po dobu školního roku a to především v 1. a 2. ročníku. Přílohami diplomové práce mohou být materiály notové, obrazové i zvukové.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2010.
LÝSEK, František. Metodika hudební výchovy v 1. - 5. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1972.
MAJTNER, Jaroslav. Hlasová výchova. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
OBEŠLOVÁ, Miluše. Význam hlasové výchovy při nápravě mluvního hlasu. Hradec Králové: Tandem, 2014.
SEDLÁK, František a kol. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1988.
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha : NIPOS Praha, 2004.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005.
TICHÁ, Alena. Vokální činnosti jako prostředek rozvoje hudebnosti a zpěvnosti žáků. Praha : PaedF UK, 2007.
Časopisy Hudební výchova, Estetická výchova, Musica viva in schola, Talent
RVP, Školní vzdělávací plány, Tematické plány
Učebnice hudební výchovy pro 1. - 5. ročník ZŠ
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2010.
LÝSEK, František. Metodika hudební výchovy v 1. - 5. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1972.
MAJTNER, Jaroslav. Hlasová výchova. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
OBEŠLOVÁ, Miluše. Význam hlasové výchovy při nápravě mluvního hlasu. Hradec Králové: Tandem, 2014.
SEDLÁK, František a kol. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1988.
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha : NIPOS Praha, 2004.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005.
TICHÁ, Alena. Vokální činnosti jako prostředek rozvoje hudebnosti a zpěvnosti žáků. Praha : PaedF UK, 2007.
Časopisy Hudební výchova, Estetická výchova, Musica viva in schola, Talent
RVP, Školní vzdělávací plány, Tematické plány
Učebnice hudební výchovy pro 1. - 5. ročník ZŠ