Cílem práce bakalářské práce je porovnání využívání digitálních technologií v třídách běžných mateřských škol s třídami zřízenými podle § 16 odst. 9 školského zákona. Dalším cílem je zjištění důvodů nevyužívání digitálních technologií v MŠ. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů týkajících se digitálních technologií, možnostmi předškolního vzdělávání v České republice, ukotvením digitálního vzdělávání v legislativních dokumentech a možností vzdělávání pedagogů v oblasti digitálních technologií. V neposlední řadě jsou zde popsány digitální technologie zařazené do dotazníkového šetření. Praktická část bakalářské práce je zpracována formou kvantitativního výzkumu, který byl uskutečněn pomocí dotazníkového šetření. V praktické části jsou popsány cíle, hypotézy, metodologie práce, tvorba dotazníku a charakteristika výzkumného vzorku. Pomocí grafů a tabulek jsou zde popsány výsledky dotazníkového šetření a ověřovány hypotézy.
Anotace v angličtině
The aim of the Bachelor thesis is a comparison of using digital technologies in classrooms of mainstream kindergarten with classrooms of special kindergarten. The next aim is to detect reasons for non-using digital technologies in kindergartens. The theoretical part is about definitions relating to digital technologies, options of pre-school education in the Czech Republic, anchoring of digital education in legislative documents and options of teachers´ education in the digital technology area. Last but not least there are described digital technologies contained in the survey. (Practical part of bachelor´s thesis was processed by a form of quality research, which was realized by respondent survey.) In the practical part there are described aims, hypotheses, methodology of the thesis, survey creation and characteristic of survey sample. By graphs and tables there are described results surveys and verified hypotheses.
Klíčová slova
digitální technologie, digitální gramotnost, předškolní věk, běžné mateřské školy, mateřské školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
Klíčová slova v angličtině
digital technologies, digital literacy, pre-school age, mainstream kindergarten, special kindergarten
Rozsah průvodní práce
103 s. (116 414 znaků) + 16
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bakalářské práce je porovnání využívání digitálních technologií v třídách běžných mateřských škol s třídami zřízenými podle § 16 odst. 9 školského zákona. Dalším cílem je zjištění důvodů nevyužívání digitálních technologií v MŠ. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů týkajících se digitálních technologií, možnostmi předškolního vzdělávání v České republice, ukotvením digitálního vzdělávání v legislativních dokumentech a možností vzdělávání pedagogů v oblasti digitálních technologií. V neposlední řadě jsou zde popsány digitální technologie zařazené do dotazníkového šetření. Praktická část bakalářské práce je zpracována formou kvantitativního výzkumu, který byl uskutečněn pomocí dotazníkového šetření. V praktické části jsou popsány cíle, hypotézy, metodologie práce, tvorba dotazníku a charakteristika výzkumného vzorku. Pomocí grafů a tabulek jsou zde popsány výsledky dotazníkového šetření a ověřovány hypotézy.
Anotace v angličtině
The aim of the Bachelor thesis is a comparison of using digital technologies in classrooms of mainstream kindergarten with classrooms of special kindergarten. The next aim is to detect reasons for non-using digital technologies in kindergartens. The theoretical part is about definitions relating to digital technologies, options of pre-school education in the Czech Republic, anchoring of digital education in legislative documents and options of teachers´ education in the digital technology area. Last but not least there are described digital technologies contained in the survey. (Practical part of bachelor´s thesis was processed by a form of quality research, which was realized by respondent survey.) In the practical part there are described aims, hypotheses, methodology of the thesis, survey creation and characteristic of survey sample. By graphs and tables there are described results surveys and verified hypotheses.
Klíčová slova
digitální technologie, digitální gramotnost, předškolní věk, běžné mateřské školy, mateřské školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
Klíčová slova v angličtině
digital technologies, digital literacy, pre-school age, mainstream kindergarten, special kindergarten
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude vymezovat základní pojmy, které souvisí se zkoumanou problematikou. V této části práce bude popsán průběh předškolního vzdělávání v běžných a různých typech speciálních mateřských škol v České Republice. Mezi další oblasti, které budou v teoretické části zmíněny, patří východiska digitálního vzdělávání, české a evropské dokumenty zabývající se strategií digitálního vzdělávání v předškolním věku a projekty Malá technická univerzita (MTU) a Malá digitální univerzita (MDU). Dále budou popsány nejčastěji používané technologie v rámci předškolního vzdělávání. Praktická část bakalářské práce bude zpracována formou kvantitativního výzkumu, který bude probíhat dotazníkovým šetřením s učitelkami běžných a speciálních mateřských škol, zjišťující podobu a četnost využívání digitálních technologií v běžných a speciálních mateřských školách. Cílem bakalářské práce je popsat a srovnat oblast digitálních technologií ve výuce v běžných a speciálních mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude vymezovat základní pojmy, které souvisí se zkoumanou problematikou. V této části práce bude popsán průběh předškolního vzdělávání v běžných a různých typech speciálních mateřských škol v České Republice. Mezi další oblasti, které budou v teoretické části zmíněny, patří východiska digitálního vzdělávání, české a evropské dokumenty zabývající se strategií digitálního vzdělávání v předškolním věku a projekty Malá technická univerzita (MTU) a Malá digitální univerzita (MDU). Dále budou popsány nejčastěji používané technologie v rámci předškolního vzdělávání. Praktická část bakalářské práce bude zpracována formou kvantitativního výzkumu, který bude probíhat dotazníkovým šetřením s učitelkami běžných a speciálních mateřských škol, zjišťující podobu a četnost využívání digitálních technologií v běžných a speciálních mateřských školách. Cílem bakalářské práce je popsat a srovnat oblast digitálních technologií ve výuce v běžných a speciálních mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
BUERMANN, Uwe. Jak (pře)žít s médii: příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky : výzkumná práce Institutu pro pedagogiku a smyslovou a mediální ekologii (IPSUM). Hranice: Fabula, 2009. ISBN 978-80-86600-58-1.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 978-802-0451-453.
KALAŠ, Ivan. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2013. ISBN 978-80-10-02409-4.
VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
BUERMANN, Uwe. Jak (pře)žít s médii: příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky : výzkumná práce Institutu pro pedagogiku a smyslovou a mediální ekologii (IPSUM). Hranice: Fabula, 2009. ISBN 978-80-86600-58-1.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 978-802-0451-453.
KALAŠ, Ivan. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2013. ISBN 978-80-10-02409-4.
VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3852-9.