Tématem bakalářské práce jsou současné možnosti a limity v oblasti reedukace zrakových schopností u dětí předškolního věku s poruchami binokulárního vidění v běžných mateřských školách a ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se zrakovým postižením či v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se zrakovým postižením. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část předkládá charakteristiku dítěte předškolního věku. Dále se zabývá vymezením zrakových funkcí a možnostmi jejich vyšetření. Je zde stručně specifikován vývoj zraku. V další kapitole jsou popsány poruchy binokulárního vidění, mezi něž řadíme strabismus a amblyopii. Značná část bakalářské práce je věnována důsledkům poruch binokulárního vidění a terapeutickým metodám k nápravě těchto poruch. Jsou zde popsány možnosti předškolního vzdělávání dětí s poruchami binokulárního vidění. Teoretická část se dále zabývá vymezením podoby speciálně pedagogické péče o děti s poruchami binokulárního vidění a podmínek reedukace zraku těchto dětí v mateřské škole. Pozornost je zaměřena též na popis speciálně pedagogického centra pro zrakově postižené. Cílem praktické části bakalářské práce bylo porovnat současné možnosti a limity v oblasti reedukace zrakových schopností u dětí předškolního věku s poruchami binokulárního vidění v běžných mateřských školách a ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se zrakovým postižením či v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se zrakovým postižením. Pro naplnění cíle byl zvolen kvantitativní výzkum. Pro sběr dat byla využita metoda tří dotazníků, přičemž první dotazník byl určen pedagogům mateřských škol, druhý dotazník byl určen ředitelům, vedoucím pedagogům mateřských škol a zástupcům ředitelů pro mateřské školy a třetí dotazník byl určen ortoptistkám.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis are the current options and limits within the area of reeducation of eyesight abilities of pre-school children with binocular vision disorders in ordinary kindergartens and in classes organised based on the § 16 par. 9 School Law for children with a visual impairment or in kindergartens organised based on the § 16 par. 9 School Law for children with a visual impairment. The thesis is divided into two parts - a theoretical one and a practical one. The theoretical part introduces the characteristics of a pre-school child. Further, it deals with the definition of visual functions and options of their cure. It briefly specifies the development of eyesight. In the following chapter, binocular vision disorders are defined, such as strabismus and amblyopia. A considerable part of the bachelor thesis is devoted to the consequences of binocular vision disorders and to the therapeutical methods of correcting these disorders. The options of pre-school education for children with binocular vision disroders are described. Further on, the theoretical part deals with the demarcation of the form of special pedagogical care for children with binocular vision disorders and the conditions of visual reeducation in these children in kindergarten. Attention is also focused on the description of a special pedagogy centre for people with visual impairment. The objective of the practical part of the bachelor thesis was to compare the current options and limits within the area of reeducation of visual abilities in pre-school children with binocular vision disorders in usual kindergartens and in classes organised based on the §16 par. 9 School Law for children with a visual impairment or in kindergartens organised based on the §16 par. 9 School Law for children with a visual impairment. To fulfill the objective, qualitative research was chosen. To collect data, the method of three questionnaires was chosen, where the first questionnaire was directed at kindergarten teachers, the second questionnaire was directed at kindergarten directors, head teachers, and kindergarten director representatives, and the third questionnaire was directed at ortoptists.
Klíčová slova
poruchy binokulárního vidění, strabismus, amblyopie, pleoptika, ortoptika, předškolní vzdělávání
Tématem bakalářské práce jsou současné možnosti a limity v oblasti reedukace zrakových schopností u dětí předškolního věku s poruchami binokulárního vidění v běžných mateřských školách a ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se zrakovým postižením či v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se zrakovým postižením. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část předkládá charakteristiku dítěte předškolního věku. Dále se zabývá vymezením zrakových funkcí a možnostmi jejich vyšetření. Je zde stručně specifikován vývoj zraku. V další kapitole jsou popsány poruchy binokulárního vidění, mezi něž řadíme strabismus a amblyopii. Značná část bakalářské práce je věnována důsledkům poruch binokulárního vidění a terapeutickým metodám k nápravě těchto poruch. Jsou zde popsány možnosti předškolního vzdělávání dětí s poruchami binokulárního vidění. Teoretická část se dále zabývá vymezením podoby speciálně pedagogické péče o děti s poruchami binokulárního vidění a podmínek reedukace zraku těchto dětí v mateřské škole. Pozornost je zaměřena též na popis speciálně pedagogického centra pro zrakově postižené. Cílem praktické části bakalářské práce bylo porovnat současné možnosti a limity v oblasti reedukace zrakových schopností u dětí předškolního věku s poruchami binokulárního vidění v běžných mateřských školách a ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se zrakovým postižením či v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se zrakovým postižením. Pro naplnění cíle byl zvolen kvantitativní výzkum. Pro sběr dat byla využita metoda tří dotazníků, přičemž první dotazník byl určen pedagogům mateřských škol, druhý dotazník byl určen ředitelům, vedoucím pedagogům mateřských škol a zástupcům ředitelů pro mateřské školy a třetí dotazník byl určen ortoptistkám.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis are the current options and limits within the area of reeducation of eyesight abilities of pre-school children with binocular vision disorders in ordinary kindergartens and in classes organised based on the § 16 par. 9 School Law for children with a visual impairment or in kindergartens organised based on the § 16 par. 9 School Law for children with a visual impairment. The thesis is divided into two parts - a theoretical one and a practical one. The theoretical part introduces the characteristics of a pre-school child. Further, it deals with the definition of visual functions and options of their cure. It briefly specifies the development of eyesight. In the following chapter, binocular vision disorders are defined, such as strabismus and amblyopia. A considerable part of the bachelor thesis is devoted to the consequences of binocular vision disorders and to the therapeutical methods of correcting these disorders. The options of pre-school education for children with binocular vision disroders are described. Further on, the theoretical part deals with the demarcation of the form of special pedagogical care for children with binocular vision disorders and the conditions of visual reeducation in these children in kindergarten. Attention is also focused on the description of a special pedagogy centre for people with visual impairment. The objective of the practical part of the bachelor thesis was to compare the current options and limits within the area of reeducation of visual abilities in pre-school children with binocular vision disorders in usual kindergartens and in classes organised based on the §16 par. 9 School Law for children with a visual impairment or in kindergartens organised based on the §16 par. 9 School Law for children with a visual impairment. To fulfill the objective, qualitative research was chosen. To collect data, the method of three questionnaires was chosen, where the first questionnaire was directed at kindergarten teachers, the second questionnaire was directed at kindergarten directors, head teachers, and kindergarten director representatives, and the third questionnaire was directed at ortoptists.
Klíčová slova
poruchy binokulárního vidění, strabismus, amblyopie, pleoptika, ortoptika, předškolní vzdělávání
Poruchy binokulárního vidění jsou jednou z nejčastějších příčin vzniku oslabeného zrakového vnímání u dětí předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce popíše poruchy binokulárního vidění, jejich vliv na vývoj dítěte předškolního věku a možnosti jejich nápravy. Praktická část bakalářské práce bude věnována kvantitativnímu výzkumu. Pro sběr dat bude využita metoda dotazníků, které budou předány ředitelům, pedagogům a ortoptickým sestrám vybraných mateřských škol. Cílem bakalářské práce je porovnat současné možnosti a limity v oblasti reedukace zrakových schopností u dětí předškolního věku s poruchami binokulárního vidění v běžných a speciálních mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Poruchy binokulárního vidění jsou jednou z nejčastějších příčin vzniku oslabeného zrakového vnímání u dětí předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce popíše poruchy binokulárního vidění, jejich vliv na vývoj dítěte předškolního věku a možnosti jejich nápravy. Praktická část bakalářské práce bude věnována kvantitativnímu výzkumu. Pro sběr dat bude využita metoda dotazníků, které budou předány ředitelům, pedagogům a ortoptickým sestrám vybraných mateřských škol. Cílem bakalářské práce je porovnat současné možnosti a limity v oblasti reedukace zrakových schopností u dětí předškolního věku s poruchami binokulárního vidění v běžných a speciálních mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika STOKLASOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
KEBLOVÁ, Alena, Ivan NOVÁK a Lydie LINDÁKOVÁ. Náprava poruch binokulárního vidění. Praha: Septima, 2000. ISBN 80-7216-121-0.
KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0782-5.
RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika STOKLASOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
KEBLOVÁ, Alena, Ivan NOVÁK a Lydie LINDÁKOVÁ. Náprava poruch binokulárního vidění. Praha: Septima, 2000. ISBN 80-7216-121-0.
KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0782-5.
RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.