Bakalářská práce se zaměřuje na edukaci předškolních dětí v oblasti zdravé výživy. Děti si již od útlého věku utvářejí základy pro své pozdější stravovací návyky. Je tedy vhodné začít jim vštěpovat zásady správného stravování co nejdříve a způsobem pro ně pochopitelným, což bylo i jedním z cílů této práce.
Teoretická část práce charakterizuje předškolní věk a zdravou výživu obecně. Dále se soustředí na detailnější specifikaci zdravé výživy předškolního dítěte. Jsou zmíněny i některé chyby, kterých je radno se při výživě předškoláků vyvarovat. Na závěr jsou uvedeny některé edukační programy probíhající v mateřských školách, které si kladou za cíl vzdělávat děti v oblasti zdravé výživy.
Praktická část je zaměřena na samotnou edukaci dětí předškolního věku a zhodnocení jejího efektu. Cílem bylo nejprve pomocí jednoduchých otázek a aktivit zmapovat, jaké povědomí o zdravé výživě děti již mají, následně se ho snažit rozšířit a zjistit, zda bylo kýženého výsledku dosaženo.
Většina dětí určité povědomí o tom, co lze považovat za zdravé stravování měla, ovšem vyskytovaly se velké rozdíly ve znalostech jednotlivých dětí. Při opětovném testování znalostí dětí po edukaci si děti při odpovídání na otázky vedly lépe a rozdíly v úrovni znalostí jednotlivých dětí byly téměř setřeny.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on educating preschool children about healthy diet. Children begin to form basis of their dietary habits at a very young age so it is crucial to instil fundamentals of healthy eating in them as soon as possible and do so in a comprehensible way. This was one of the main goals of this thesis.
The theoretical part contains definition of preschool age as well as brief characterization of healthy dieting in general. Then it focuses on more in-depth description of healthy diet of pre-schoolers. It also mentions some mistakes to avoid in children's dieting. And finally it also contains a piece of information about few educational programs that revolve around the topic of healthy dieting suited for kindergartens.
Practical part focuses on education itself and also on evaluating its efficiency. The aim was to map current state of knowledge of children about healthy diet, try to expand it and then evaluate the effect.
Most of these children had certain amount of awareness of healthy dieting but I observed big differences in the level of knowledge. After educating and putting their knowledge to test again they appeared to know more and differences seemed to get wiped off.
Klíčová slova
Zdravá výživa, výživa předškolních dětí, edukace o zdravé výživě, edukace předškolních dětí, edukační program pro děti
Klíčová slova v angličtině
Healthy diet, healthy diet for preschool children, educating about nutrition, educating preschool children, educational program for preschool children
Rozsah průvodní práce
71 s. (97 410 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na edukaci předškolních dětí v oblasti zdravé výživy. Děti si již od útlého věku utvářejí základy pro své pozdější stravovací návyky. Je tedy vhodné začít jim vštěpovat zásady správného stravování co nejdříve a způsobem pro ně pochopitelným, což bylo i jedním z cílů této práce.
Teoretická část práce charakterizuje předškolní věk a zdravou výživu obecně. Dále se soustředí na detailnější specifikaci zdravé výživy předškolního dítěte. Jsou zmíněny i některé chyby, kterých je radno se při výživě předškoláků vyvarovat. Na závěr jsou uvedeny některé edukační programy probíhající v mateřských školách, které si kladou za cíl vzdělávat děti v oblasti zdravé výživy.
Praktická část je zaměřena na samotnou edukaci dětí předškolního věku a zhodnocení jejího efektu. Cílem bylo nejprve pomocí jednoduchých otázek a aktivit zmapovat, jaké povědomí o zdravé výživě děti již mají, následně se ho snažit rozšířit a zjistit, zda bylo kýženého výsledku dosaženo.
Většina dětí určité povědomí o tom, co lze považovat za zdravé stravování měla, ovšem vyskytovaly se velké rozdíly ve znalostech jednotlivých dětí. Při opětovném testování znalostí dětí po edukaci si děti při odpovídání na otázky vedly lépe a rozdíly v úrovni znalostí jednotlivých dětí byly téměř setřeny.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on educating preschool children about healthy diet. Children begin to form basis of their dietary habits at a very young age so it is crucial to instil fundamentals of healthy eating in them as soon as possible and do so in a comprehensible way. This was one of the main goals of this thesis.
The theoretical part contains definition of preschool age as well as brief characterization of healthy dieting in general. Then it focuses on more in-depth description of healthy diet of pre-schoolers. It also mentions some mistakes to avoid in children's dieting. And finally it also contains a piece of information about few educational programs that revolve around the topic of healthy dieting suited for kindergartens.
Practical part focuses on education itself and also on evaluating its efficiency. The aim was to map current state of knowledge of children about healthy diet, try to expand it and then evaluate the effect.
Most of these children had certain amount of awareness of healthy dieting but I observed big differences in the level of knowledge. After educating and putting their knowledge to test again they appeared to know more and differences seemed to get wiped off.
Klíčová slova
Zdravá výživa, výživa předškolních dětí, edukace o zdravé výživě, edukace předškolních dětí, edukační program pro děti
Klíčová slova v angličtině
Healthy diet, healthy diet for preschool children, educating about nutrition, educating preschool children, educational program for preschool children
Zásady pro vypracování
Úvod do problematiky:
Již v předškolním věku si děti utváří stravovací zvyklosti a je důležité, aby si osvojili správné dietní návyky, které jim po celý zbytek života budou sloužit jako prevence řady chorob jako např. obezita, zubní kaz, ale i kardiovaskulární onemocnění nebo osteoporóza.
Cíle práce:
1. Zmapovat znalosti předškoláků v oblasti zdravé výživy.
2. Seznámit děti předškolního věku se zásadami zdravé výživy.
3. Posoudit efektivitu edukačního programu.
Výzkumné otázky:
1. Jaké je povědomí předškolních dětí o zdravé výživě?
2. Rozšířil edukační program znalosti předškoláků o výživě?
Výzkumný soubor:
Žáci mateřských škol ve věku od 3 do 6 let.
Metodický postup:
studium odborné literatury
tvorba edukačního programu
realizace edukačního programu
analýza výsledků a vyhodnocení edukačního programu
Zásady pro vypracování
Úvod do problematiky:
Již v předškolním věku si děti utváří stravovací zvyklosti a je důležité, aby si osvojili správné dietní návyky, které jim po celý zbytek života budou sloužit jako prevence řady chorob jako např. obezita, zubní kaz, ale i kardiovaskulární onemocnění nebo osteoporóza.
Cíle práce:
1. Zmapovat znalosti předškoláků v oblasti zdravé výživy.
2. Seznámit děti předškolního věku se zásadami zdravé výživy.
3. Posoudit efektivitu edukačního programu.
Výzkumné otázky:
1. Jaké je povědomí předškolních dětí o zdravé výživě?
2. Rozšířil edukační program znalosti předškoláků o výživě?
Výzkumný soubor:
Žáci mateřských škol ve věku od 3 do 6 let.
Metodický postup:
studium odborné literatury
tvorba edukačního programu
realizace edukačního programu
analýza výsledků a vyhodnocení edukačního programu
Seznam doporučené literatury
VELEMÍNSKÝ, M., 2017. Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. 4. vydání. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7553-148-3.
KLÍMA, J., 2016. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. Vydání. Praha. ISBN 978-80-247-5014-9
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D., 2015 Výchova ke zdraví. 2. Vydání. Havlíčkův Brod. ISBN 978-80-247-5451-5
Seznam doporučené literatury
VELEMÍNSKÝ, M., 2017. Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. 4. vydání. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7553-148-3.
KLÍMA, J., 2016. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. Vydání. Praha. ISBN 978-80-247-5014-9
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D., 2015 Výchova ke zdraví. 2. Vydání. Havlíčkův Brod. ISBN 978-80-247-5451-5