Bakalářská práce na téma "Pedagogická diagnostika v mateřské škole" zjišťuje aktuální problematiku využívání diagnostiky v mateřských školách při přípravě dítěte na školu. Mapuje názory pedagogů v Klatovech na diagnostiku Bednářové, Šmardové. Dále se zaměřuje na využití zmíněné diagnostiky a s ní související diagnostické nástroje či pomůcky. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a části praktické. Teoretická část je zaměřená na vymezení pojmu pedagogická diagnostika, na proces diagnostikování a
její metody, na využití portfolia dítěte, na charakteristiku dítěte staršího předškolního věku a poslední kapitola je věnována diagnostice Bednářové a Šmardové. V praktické části je realizované dotazníkové šetření. Výzkumným souborem jsou pedagogové mateřských škol v Klatovech. Z odpovědí vyplývají názory a zkušenosti pedagogů na zmíněnou diagnostiku, což je cílem bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis on "Educational Diagnostics in Nursery School" explores the current issue of the use of diagnostics in nursery schools when preparing a child for school. It charts the views of educators in Klatovy on the diagnostics of Mgr. Jiřina Bednářová and Vlasta Šmardová. It also focuses on the use of said diagnostics and related diagnostic tools or aids. The bachelor thesis consists of two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical section focuses on the definition of the concept of pedagogical
diagnostics, on the process of diagnosis and its methods, on the use of the child's portfolio, on the characteristics of the child of older pre-school age, and the last chapter is devoted to the diagnosis of Bednářová and Šmardová. In practical terms, a questionnaire investigation is carried out. The research body is the teachers of the Klatovy nursery schools. The answers give the views and experience of the educators on the diagnostics in question, which is the aim of the bachelor thesis.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, Mgr.Jiřina Bednářová, příprava dítěte na školu, child
Klíčová slova v angličtině
pedagogical diagnostics, Mgr. Jiřina Bednářová, school preparation, child
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Pedagogická diagnostika v mateřské škole" zjišťuje aktuální problematiku využívání diagnostiky v mateřských školách při přípravě dítěte na školu. Mapuje názory pedagogů v Klatovech na diagnostiku Bednářové, Šmardové. Dále se zaměřuje na využití zmíněné diagnostiky a s ní související diagnostické nástroje či pomůcky. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a části praktické. Teoretická část je zaměřená na vymezení pojmu pedagogická diagnostika, na proces diagnostikování a
její metody, na využití portfolia dítěte, na charakteristiku dítěte staršího předškolního věku a poslední kapitola je věnována diagnostice Bednářové a Šmardové. V praktické části je realizované dotazníkové šetření. Výzkumným souborem jsou pedagogové mateřských škol v Klatovech. Z odpovědí vyplývají názory a zkušenosti pedagogů na zmíněnou diagnostiku, což je cílem bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis on "Educational Diagnostics in Nursery School" explores the current issue of the use of diagnostics in nursery schools when preparing a child for school. It charts the views of educators in Klatovy on the diagnostics of Mgr. Jiřina Bednářová and Vlasta Šmardová. It also focuses on the use of said diagnostics and related diagnostic tools or aids. The bachelor thesis consists of two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical section focuses on the definition of the concept of pedagogical
diagnostics, on the process of diagnosis and its methods, on the use of the child's portfolio, on the characteristics of the child of older pre-school age, and the last chapter is devoted to the diagnosis of Bednářová and Šmardová. In practical terms, a questionnaire investigation is carried out. The research body is the teachers of the Klatovy nursery schools. The answers give the views and experience of the educators on the diagnostics in question, which is the aim of the bachelor thesis.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, Mgr.Jiřina Bednářová, příprava dítěte na školu, child
Klíčová slova v angličtině
pedagogical diagnostics, Mgr. Jiřina Bednářová, school preparation, child
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na pedagogickou diagnostiku J. Bednářové a její využití při práci učitele v mateřské škole. Pedagogická diagnostika je zásadní činnost pro individualizaci vzdělávání, patří mezi kompetence učitele. Cílem práce bude zmapovat využívání uvedené diagnostiky v mateřských školách především při přípravě dítěte na školu.\\
Teoretická část bude věnována vymezením pojmu pedagogická diagnostika v kontextu RVP PV. Dále se zaměří na charakteristiku předškolního období (s akcentem na období před nástupem do školy) a jednotlivých rozvíjených oblastí, vymezení školní zralosti a připravenosti. Budou shrnuty diagnostické materiály, které jsou u nás k dispozici učitelům s akcentem na diagnostické baterie J. Bednářové.\\
V praktické části studentka zmapuje využívání diagnostiky J. Bednářové, bude využita metoda dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na pedagogickou diagnostiku J. Bednářové a její využití při práci učitele v mateřské škole. Pedagogická diagnostika je zásadní činnost pro individualizaci vzdělávání, patří mezi kompetence učitele. Cílem práce bude zmapovat využívání uvedené diagnostiky v mateřských školách především při přípravě dítěte na školu.\\
Teoretická část bude věnována vymezením pojmu pedagogická diagnostika v kontextu RVP PV. Dále se zaměří na charakteristiku předškolního období (s akcentem na období před nástupem do školy) a jednotlivých rozvíjených oblastí, vymezení školní zralosti a připravenosti. Budou shrnuty diagnostické materiály, které jsou u nás k dispozici učitelům s akcentem na diagnostické baterie J. Bednářové.\\
V praktické části studentka zmapuje využívání diagnostiky J. Bednářové, bude využita metoda dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
Bednářová Jiřina, Šmardová Vlasta (2015): Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Praha: Edika.\\
Bednářová Jiřina, Šmardová Vlasta (2015): Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Praha: Edika.\\
Bednářová Jiřina (2017): Diagnostika školní připravenosti, varianta pro pedagogy škol\\
Bednářová Jiřina, Šmardová Vlasta (2006): Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Praha: Computer Press\\
Dvořáková, Miloslava (2000): Pedagogicko pychologická diagnostika. České Budějovice: JČU.\\
Chrástka Miroslav, Kočvarová Ilona (2015): Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.\\
Opravilová Eva. (2016): Předškolní pedagogika. Praha: Grada.\\
Svobodová Eva. (2010): Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.\\
Syslová Zora a kol. (2018): Pedagogická diagnostika v MŠ. Praha: Portál. \\
Skutil Martin a kol. (2011): Základy pedagogicko psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.\\
Vágnerová Marie. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha, Karolinum.\\
Zelinková Olga (2001): Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Bednářová Jiřina, Šmardová Vlasta (2015): Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Praha: Edika.\\
Bednářová Jiřina, Šmardová Vlasta (2015): Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Praha: Edika.\\
Bednářová Jiřina (2017): Diagnostika školní připravenosti, varianta pro pedagogy škol\\
Bednářová Jiřina, Šmardová Vlasta (2006): Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Praha: Computer Press\\
Dvořáková, Miloslava (2000): Pedagogicko pychologická diagnostika. České Budějovice: JČU.\\
Chrástka Miroslav, Kočvarová Ilona (2015): Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.\\
Opravilová Eva. (2016): Předškolní pedagogika. Praha: Grada.\\
Svobodová Eva. (2010): Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.\\
Syslová Zora a kol. (2018): Pedagogická diagnostika v MŠ. Praha: Portál. \\
Skutil Martin a kol. (2011): Základy pedagogicko psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.\\
Vágnerová Marie. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha, Karolinum.\\
Zelinková Olga (2001): Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.