Tématem této bakalářské práce je porovnat využívání volného času u dětí v dětských domovech a u dětí v pěstounské péči. První část je zaměřena na upřesnění pojmu pěstounská péče a jeho vymezení oproti jiným formám náhradní rodinné péče. Dále jsou rozebírány systémy náhradní ústavní péče a vymezení dětských domovů v této kategorii. Následně jsou popsány jednotlivé vývojové kategorie dětí, ve kterých se nacházejí respondenti výzkumu. Teoretickou část uzavírají způsoby trávení volného času a základní seznámení s volnočasovými aktivitami. Výzkum je proveden pomocí individuálního polostrukturovaného rozhovoru, na jehož základě jsou zanalyzovány výpovědi respondentů, kteří jsou vychováváni jak v pěstounské péči, tak v dětském domově. Na konec jsou shrnuty a porovnány rozdíly, jakými se využívá volný čas u dětí v dětském domově a u dětí v pěstounské péči.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to compare leisure activities of children in children's homes and children in foster care. The first part is focused on specifying of the term foster care and its comparison with other forms of substitutional family care. Furthermore, the thesis analyses systems of institutional care and the determination of children's homes in this category. Subsequently, there is an analysis of children development categories belonging to the respondents of my research. The closure of the theoretical part deals with ways of spending free time and the basic familiarisation with leisure activities. The research is made with the method of individual semi-structured interview, where the answers of respondents from foster care and children's home are analysed. Lastly, the thesis summarises and compares differents that are used in children's homes and foster care within leisure activities.
Klíčová slova
Pěstounská péče, dětský domov, volný čas, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
foster care, children's home, free time, semi-structured interview
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je porovnat využívání volného času u dětí v dětských domovech a u dětí v pěstounské péči. První část je zaměřena na upřesnění pojmu pěstounská péče a jeho vymezení oproti jiným formám náhradní rodinné péče. Dále jsou rozebírány systémy náhradní ústavní péče a vymezení dětských domovů v této kategorii. Následně jsou popsány jednotlivé vývojové kategorie dětí, ve kterých se nacházejí respondenti výzkumu. Teoretickou část uzavírají způsoby trávení volného času a základní seznámení s volnočasovými aktivitami. Výzkum je proveden pomocí individuálního polostrukturovaného rozhovoru, na jehož základě jsou zanalyzovány výpovědi respondentů, kteří jsou vychováváni jak v pěstounské péči, tak v dětském domově. Na konec jsou shrnuty a porovnány rozdíly, jakými se využívá volný čas u dětí v dětském domově a u dětí v pěstounské péči.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to compare leisure activities of children in children's homes and children in foster care. The first part is focused on specifying of the term foster care and its comparison with other forms of substitutional family care. Furthermore, the thesis analyses systems of institutional care and the determination of children's homes in this category. Subsequently, there is an analysis of children development categories belonging to the respondents of my research. The closure of the theoretical part deals with ways of spending free time and the basic familiarisation with leisure activities. The research is made with the method of individual semi-structured interview, where the answers of respondents from foster care and children's home are analysed. Lastly, the thesis summarises and compares differents that are used in children's homes and foster care within leisure activities.
Klíčová slova
Pěstounská péče, dětský domov, volný čas, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
foster care, children's home, free time, semi-structured interview
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porovnat, jakým způsobem je využíván volný čas u dětí v pěstounské péči a u dětí v dětských domovech. Celá práce bude mít charakter teoreticko-emprický.
V první části této práce bude seznámení s problematikou náhradní pěstounské péče (definování pojmů, význam NRP pro vývoj dítěte, klady a zápory vyplývající pro děti) a následně seznámení s problematikou výchovy dětí v dětských domovech (definování pojmů, práce vychovatelů s dětmi, klady a zápory vyplývající pro děti), porovnání těchto institucí.
Dále bude tato část obsahovat stručnou charakteristiku jednotlivých etap vývoje dítěte tedy předškolní, mladší a starší školní věk. V závěru této části se práce věnuje problematice volnočasových aktivit, zejména vysvětlení pojmů, které se týkají volnočasových aktivit pro děti předškolního věku (od 5 let), pro děti mladšího a staršího školního věku.
Ve druhé části bude zpracována problematika volnočasových aktivit na sledovaném vzorku. První vzorek bude složen z dětí umístěných do NRP - pěstounské péče nejméně před 18 měsíci a druhý vzorek bude složen z dětí z DD, které zde jsou minimálně 18 měsíců.
Sledovaný vzorek by se skládal alespoň z 1 dítěte z každé věkové skupiny a z každé instituce, celkem tedy minimálně 6 dětí.
Výzkum bude mít kvalitativní formu. V průběhu výzkumu budou využívány metody - pozorování, rozhovor s dětmi, individuální interakce s dětmi.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porovnat, jakým způsobem je využíván volný čas u dětí v pěstounské péči a u dětí v dětských domovech. Celá práce bude mít charakter teoreticko-emprický.
V první části této práce bude seznámení s problematikou náhradní pěstounské péče (definování pojmů, význam NRP pro vývoj dítěte, klady a zápory vyplývající pro děti) a následně seznámení s problematikou výchovy dětí v dětských domovech (definování pojmů, práce vychovatelů s dětmi, klady a zápory vyplývající pro děti), porovnání těchto institucí.
Dále bude tato část obsahovat stručnou charakteristiku jednotlivých etap vývoje dítěte tedy předškolní, mladší a starší školní věk. V závěru této části se práce věnuje problematice volnočasových aktivit, zejména vysvětlení pojmů, které se týkají volnočasových aktivit pro děti předškolního věku (od 5 let), pro děti mladšího a staršího školního věku.
Ve druhé části bude zpracována problematika volnočasových aktivit na sledovaném vzorku. První vzorek bude složen z dětí umístěných do NRP - pěstounské péče nejméně před 18 měsíci a druhý vzorek bude složen z dětí z DD, které zde jsou minimálně 18 měsíců.
Sledovaný vzorek by se skládal alespoň z 1 dítěte z každé věkové skupiny a z každé instituce, celkem tedy minimálně 6 dětí.
Výzkum bude mít kvalitativní formu. V průběhu výzkumu budou využívány metody - pozorování, rozhovor s dětmi, individuální interakce s dětmi.
Seznam doporučené literatury
Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
Matějček, Z. (1998). Radosti a strasti. Jinočany: H & H
Purvis, K., Cross, D., & Sunshine, W. (2013). Dítě v nové rodině. Praha: Grada publishing.
Smolíková, V. (2014). Tradice pěstounské péče v českých zemích. Ostrava: Key Publishing.
Švamberková Šauerová, M. (2013). Zážitková pedagogika a možnosti jejího využití při práci s vybranými cílovými skupinami. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra.
Vágnerová, M. (2012). Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče.
Zezulová, D. (2012). Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
Matějček, Z. (1998). Radosti a strasti. Jinočany: H & H
Purvis, K., Cross, D., & Sunshine, W. (2013). Dítě v nové rodině. Praha: Grada publishing.
Smolíková, V. (2014). Tradice pěstounské péče v českých zemích. Ostrava: Key Publishing.
Švamberková Šauerová, M. (2013). Zážitková pedagogika a možnosti jejího využití při práci s vybranými cílovými skupinami. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra.
Vágnerová, M. (2012). Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče.
Zezulová, D. (2012). Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál.