Tato diplomová práce se zabývá předpřítomným časem jako kritickým místem kurikula 2. stupně základních škol. Předpřítomný čas v anglickém jazyce byl identifikován učiteli jako kritické místo v rámci projektu IPUP KA7 - Inovace přípravy učitelů pro praxi. Tento fakultní projekt zkoumal tzv. kritická místa kurikula a byl založen na akčním výzkumu, který se stal podkladem pro tuto diplomovou práci.
V teoretické části diplomová práce nejprve definuje kritická místa obecně a poté konkrétní kritické místo analyzuje z lingvistického a didaktického hlediska. V empirické části se věnuje metodologii výzkumu a stanovuje jeho fáze, které dále realizuje. Součástí empirické části je konfrontace poznatků teoretiků v oblasti výuky předpřítomného času s praxí učitelů a z toho vzniklá doporučení do praxe. Tato doporučení jsou aplikována na modelovou výukovou hodinu, jejímž cílem je navrhnout řešení jak toto kritické místo překonávat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines the Present Perfect tense as a critical issue in the curriculum at the lower secondary schools. The Present Perfect tense in English was identified by teachers as a critical issue in the IPUP KA7 project - Inovace přípravy učitelů pro praxi. This faculty project investigated critical issues in the curriculum and included action research that provided the basis for this thesis.
In the theoretical section, the thesis first defines critical issues in general and then analyses our chosen specific critical issue (the Present Perfect tense) from a linguistic and methodological point of view. In the empirical section, it discusses the research methodology and sets out the stages of the research, which it then implements. The empirical section includes an examination of the findings of scholars in the field of teaching the Present Perfect tense in comparison with teachers' practical classroom experience and also includes resulting recommendations for practice. These recommendations are applied to a model lesson to suggest solutions on how to overcome this critical issue.
Klíčová slova
kritické místo kurikula, kurikulum, RVP, SERR, předpřítomný čas, výuka gramatiky, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
critical issues in curriculum, curriculum, Framework Education Programme, CEFR, present perfect, teaching grammar, action research
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá předpřítomným časem jako kritickým místem kurikula 2. stupně základních škol. Předpřítomný čas v anglickém jazyce byl identifikován učiteli jako kritické místo v rámci projektu IPUP KA7 - Inovace přípravy učitelů pro praxi. Tento fakultní projekt zkoumal tzv. kritická místa kurikula a byl založen na akčním výzkumu, který se stal podkladem pro tuto diplomovou práci.
V teoretické části diplomová práce nejprve definuje kritická místa obecně a poté konkrétní kritické místo analyzuje z lingvistického a didaktického hlediska. V empirické části se věnuje metodologii výzkumu a stanovuje jeho fáze, které dále realizuje. Součástí empirické části je konfrontace poznatků teoretiků v oblasti výuky předpřítomného času s praxí učitelů a z toho vzniklá doporučení do praxe. Tato doporučení jsou aplikována na modelovou výukovou hodinu, jejímž cílem je navrhnout řešení jak toto kritické místo překonávat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines the Present Perfect tense as a critical issue in the curriculum at the lower secondary schools. The Present Perfect tense in English was identified by teachers as a critical issue in the IPUP KA7 project - Inovace přípravy učitelů pro praxi. This faculty project investigated critical issues in the curriculum and included action research that provided the basis for this thesis.
In the theoretical section, the thesis first defines critical issues in general and then analyses our chosen specific critical issue (the Present Perfect tense) from a linguistic and methodological point of view. In the empirical section, it discusses the research methodology and sets out the stages of the research, which it then implements. The empirical section includes an examination of the findings of scholars in the field of teaching the Present Perfect tense in comparison with teachers' practical classroom experience and also includes resulting recommendations for practice. These recommendations are applied to a model lesson to suggest solutions on how to overcome this critical issue.
Klíčová slova
kritické místo kurikula, kurikulum, RVP, SERR, předpřítomný čas, výuka gramatiky, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
critical issues in curriculum, curriculum, Framework Education Programme, CEFR, present perfect, teaching grammar, action research
Zásady pro vypracování
Diplomová práce vychází z fakultního projektu akčního výzkumu založeného na zkoumání tzv. kritických míst kurikula. Předpřítomný čas v anglickém jazyce byl ve výzkumu kritických míst v sylabu anglického jazyka základní školy identifikován jako jedno z kritických míst. Studentka se ve své diplomové práci zamyslí nad tím, proč tomu tak je. V teoretické části práce se bude zabývat kritickými místy kurikula obecně, jak se definují a jak je možné je identifikovat. Z pohledu lingvistiky popíše předpřítomný čas - tj. jeho formu, význam a použití na základě vědeckých i pedagogických gramatik anglického jazyka a srovná jeho význam a užití s minulým časem prostým, který čeští žáci obvykle používají místo cílového předpřítomného času. Diplomantka oba časy srovná s češtinou a zjistí, že zdrojem interference mezi češtinou a angličtinou je existence pouze jednoho minulého času v češtině.
V praktické části práce diplomantka na základě výsledků výzkumu projektu popíše, proč učitelé anglického jazyka chápou předpřítomný čas jako kritický. V spolupráci s konkrétním učitelem na 2. stupni ZŠ diplomantka navrhne výukové hodiny včetně aktivit a materiálů, které pomohou žákům předpřítomný čas zvládnout a pochopit rozdíl v užití času předpřítomného a minulého. Součástí práce také může být analýza učebnice anglického jazyka, která se na dané škole používá, ve vztahu k výuce těchto dvou časů a především kontextů, ve kterých se vyskytují.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce vychází z fakultního projektu akčního výzkumu založeného na zkoumání tzv. kritických míst kurikula. Předpřítomný čas v anglickém jazyce byl ve výzkumu kritických míst v sylabu anglického jazyka základní školy identifikován jako jedno z kritických míst. Studentka se ve své diplomové práci zamyslí nad tím, proč tomu tak je. V teoretické části práce se bude zabývat kritickými místy kurikula obecně, jak se definují a jak je možné je identifikovat. Z pohledu lingvistiky popíše předpřítomný čas - tj. jeho formu, význam a použití na základě vědeckých i pedagogických gramatik anglického jazyka a srovná jeho význam a užití s minulým časem prostým, který čeští žáci obvykle používají místo cílového předpřítomného času. Diplomantka oba časy srovná s češtinou a zjistí, že zdrojem interference mezi češtinou a angličtinou je existence pouze jednoho minulého času v češtině.
V praktické části práce diplomantka na základě výsledků výzkumu projektu popíše, proč učitelé anglického jazyka chápou předpřítomný čas jako kritický. V spolupráci s konkrétním učitelem na 2. stupni ZŠ diplomantka navrhne výukové hodiny včetně aktivit a materiálů, které pomohou žákům předpřítomný čas zvládnout a pochopit rozdíl v užití času předpřítomného a minulého. Součástí práce také může být analýza učebnice anglického jazyka, která se na dané škole používá, ve vztahu k výuce těchto dvou časů a především kontextů, ve kterých se vyskytují.
Seznam doporučené literatury
CUNNIGSWORTH, Alan. (1995) Choosing your coursebook. 1. vyd. Oxford: HeinemannPublishers, 1995.
DUŠKOVÁ, L. a kol. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia.
GREENBAUM, S. (1996) The Oxford English Grammar. Oxford University Press.
HUDDLESTON, R. and G., K. PULLUM (2002) The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press.
KOHOUT, J. et. al. Kritická místa kurikula na základní škole pohledem mezinárodního šetření TIMMS a českých učitelů, Pedagogická orientace 2019, roč. 29, č.1
MENTLÍK, P, SLAVÍK, J. a J. COUFALOVÁ. Kritická místa kurikula, organizační a klíčové koncepty- konceptuální vymezení a příklady z výuky geověd. Arnica 8,1, 9-18- Západočeská univerzita v Plzni.
MLUVNICE ČEŠTINY (1986) Academia Praha
PARROT, M. (2000) Grammar for English Language Teachers. Cambridge University Press.
QUIRK, R., GREENBAUM, S., LEECH, G. and . J. SVARTVIK ( 1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman.
QUIRK, R., GREENBAUM, S. (1973) A University Grammar of English. Longman
SWAN, M. and B. SMITH (2001) Learner English, Cambridge University Press.
THORNBURY, S. (1999). How to teach grammar. Harlow, England: Pearson Education.
Seznam doporučené literatury
CUNNIGSWORTH, Alan. (1995) Choosing your coursebook. 1. vyd. Oxford: HeinemannPublishers, 1995.
DUŠKOVÁ, L. a kol. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia.
GREENBAUM, S. (1996) The Oxford English Grammar. Oxford University Press.
HUDDLESTON, R. and G., K. PULLUM (2002) The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press.
KOHOUT, J. et. al. Kritická místa kurikula na základní škole pohledem mezinárodního šetření TIMMS a českých učitelů, Pedagogická orientace 2019, roč. 29, č.1
MENTLÍK, P, SLAVÍK, J. a J. COUFALOVÁ. Kritická místa kurikula, organizační a klíčové koncepty- konceptuální vymezení a příklady z výuky geověd. Arnica 8,1, 9-18- Západočeská univerzita v Plzni.
MLUVNICE ČEŠTINY (1986) Academia Praha
PARROT, M. (2000) Grammar for English Language Teachers. Cambridge University Press.
QUIRK, R., GREENBAUM, S., LEECH, G. and . J. SVARTVIK ( 1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman.
QUIRK, R., GREENBAUM, S. (1973) A University Grammar of English. Longman
SWAN, M. and B. SMITH (2001) Learner English, Cambridge University Press.
THORNBURY, S. (1999). How to teach grammar. Harlow, England: Pearson Education.