Cílem mé bakalářské práce na téma Blended learning pro výuku předmětu Radiologie bylo vytvoření přehledného seznamu základních skiagrafických projekcí v radiodiagnostice, k nim přidaného psaného návodu, fotografické dokumentace pro snadnější pochopení tvorby dané projekce a výukového programu v prostředí moodle.
V teoretické části práce jsem se zabýval vznikem rentgenového záření, jeho vlastnostmi a možnostmi použití. Zmínil jsem také rizika při jeho používání, nutnost správné radiační ochrany a rozebral jsem části rentgenového přístroje a systémů, které se při skiagrafii používají.
V praktické části jsem vytvořil seznam standardně používaných skiagrafických projekcí. Za využití odborných skript, návodů, standardů a zkušeností radiologických pracovníků Nemocnice Kyjov jsem k nim následně vytvořil textový manuál, doplněný o mnou vytvořenou fotografickou dokumentaci jednotlivých projekcí na figurantovi.
Následně jsem vyhotovil výukový program v prostředí Moodle ZSF JU doplněný o baterii zkouškových otázek.
Anotace v angličtině
The objective of my bachelor's thesis on Blended learning for teaching Radiology subjects, was to create a clear list of basic skiagraphic projections in radiodiagnostics, written instructions added to them, photographic documentation for easier understanding of the projection and teaching program in the Moodle ZSF JU environment.
In the theoretical part of the work I dealt with the origin of X-rays, its properties and possibilities of use. I also mentioned the risks of its use, the need for proper radiation protection, and I analyzed the parts of the X-ray machine and the systems used in skiagraphy.
In the practical part I created a list of standardly used skiagraphic projections. Using professional scripts, instructions, standards and experience of radiological staff of the Kyjov Hospital, I subsequently created a text manual for them, supplemented by photographic documentation of individual projections on a model.
Subsequently, I created a tutorial in the Moodle ZSF JU environment, supplemented by a database of exam questions.
Cílem mé bakalářské práce na téma Blended learning pro výuku předmětu Radiologie bylo vytvoření přehledného seznamu základních skiagrafických projekcí v radiodiagnostice, k nim přidaného psaného návodu, fotografické dokumentace pro snadnější pochopení tvorby dané projekce a výukového programu v prostředí moodle.
V teoretické části práce jsem se zabýval vznikem rentgenového záření, jeho vlastnostmi a možnostmi použití. Zmínil jsem také rizika při jeho používání, nutnost správné radiační ochrany a rozebral jsem části rentgenového přístroje a systémů, které se při skiagrafii používají.
V praktické části jsem vytvořil seznam standardně používaných skiagrafických projekcí. Za využití odborných skript, návodů, standardů a zkušeností radiologických pracovníků Nemocnice Kyjov jsem k nim následně vytvořil textový manuál, doplněný o mnou vytvořenou fotografickou dokumentaci jednotlivých projekcí na figurantovi.
Následně jsem vyhotovil výukový program v prostředí Moodle ZSF JU doplněný o baterii zkouškových otázek.
Anotace v angličtině
The objective of my bachelor's thesis on Blended learning for teaching Radiology subjects, was to create a clear list of basic skiagraphic projections in radiodiagnostics, written instructions added to them, photographic documentation for easier understanding of the projection and teaching program in the Moodle ZSF JU environment.
In the theoretical part of the work I dealt with the origin of X-rays, its properties and possibilities of use. I also mentioned the risks of its use, the need for proper radiation protection, and I analyzed the parts of the X-ray machine and the systems used in skiagraphy.
In the practical part I created a list of standardly used skiagraphic projections. Using professional scripts, instructions, standards and experience of radiological staff of the Kyjov Hospital, I subsequently created a text manual for them, supplemented by photographic documentation of individual projections on a model.
Subsequently, I created a tutorial in the Moodle ZSF JU environment, supplemented by a database of exam questions.
Osnova podkladu bakalářské práce
Blended learning pro výuku předmětů Radiologie
Současný stav dané problematiky:
Skiagrafie je diagnostická metoda pro zobrazení tvrdých i měkkých lidských tkání, která využívá rentgenové záření. Funguje na principu rozdílné hodnoty pohlcení procházejícího svazku RTG záření v různých tkáních. Výsledný obraz je zachycován na citlivý materiál - rentgenový film či detekční systém přístroje (tímto se právě metoda odlišuje od skiaskopie, kde je daný obraz pouze pozorován, avšak není zachycen na záznamové médium). Z obrazu poté můžeme odhadnout vnitřní stavbu či poranění vyšetřovaného orgánu nebo struktury. Nejčastěji se tato metoda používá k vyšetření kostí, zubů a kloubů, ale lze jí zobrazit i měkké tkáně jako jsou např. svaly či plíce. Je to jedna z prvních diagnostických metod u většiny onemocnění.
Cíl práce:
Vytvoření podpory a výukového materiálu pro předměty Radiologie v systému Moodle.
Popis metodiky:
Vytvoření série fotografií a videí jednotlivých snímkovacích poloh na figurantovi pacienta ve správném a špatném postavení, jak u pacienta, tak RTG přístroje, jejich popis a postup na uvedení pacienta do správné polohy. Dále popis jednotlivých zobrazovacích metod. Součástí výukového materiálu bude i baterie zkouškových otázek. Výukový program bude tvořen v prostředí Moodle ZSF JU.
Předpokládané využití práce v praxi:
Studijní a výukový materiál pro předměty Radiologie.
Zásady pro vypracování
Osnova podkladu bakalářské práce
Blended learning pro výuku předmětů Radiologie
Současný stav dané problematiky:
Skiagrafie je diagnostická metoda pro zobrazení tvrdých i měkkých lidských tkání, která využívá rentgenové záření. Funguje na principu rozdílné hodnoty pohlcení procházejícího svazku RTG záření v různých tkáních. Výsledný obraz je zachycován na citlivý materiál - rentgenový film či detekční systém přístroje (tímto se právě metoda odlišuje od skiaskopie, kde je daný obraz pouze pozorován, avšak není zachycen na záznamové médium). Z obrazu poté můžeme odhadnout vnitřní stavbu či poranění vyšetřovaného orgánu nebo struktury. Nejčastěji se tato metoda používá k vyšetření kostí, zubů a kloubů, ale lze jí zobrazit i měkké tkáně jako jsou např. svaly či plíce. Je to jedna z prvních diagnostických metod u většiny onemocnění.
Cíl práce:
Vytvoření podpory a výukového materiálu pro předměty Radiologie v systému Moodle.
Popis metodiky:
Vytvoření série fotografií a videí jednotlivých snímkovacích poloh na figurantovi pacienta ve správném a špatném postavení, jak u pacienta, tak RTG přístroje, jejich popis a postup na uvedení pacienta do správné polohy. Dále popis jednotlivých zobrazovacích metod. Součástí výukového materiálu bude i baterie zkouškových otázek. Výukový program bude tvořen v prostředí Moodle ZSF JU.
Předpokládané využití práce v praxi:
Studijní a výukový materiál pro předměty Radiologie.
Seznam doporučené literatury
CHUDÁČEK, Zdeněk. Radiodiagnostika. Martin: Osveta, 1993. ISBN 80-217-0571-X. A
Chmelová, J., Nekula, J. Vybrané kapitoly z konvenční radiologie. 2005. ISBN 80-7368-052-2
Nekula, J., Heřman, M., Vomáčka, J., Korcher, M. Radiologie. OU FZS, 2008. ISBN 978-80-244-1011-7
Singer, J. Dozimetrie ionizujícího záření, skripta ZSF JU, České Budějovice. 2005
Holger Petterson. A Global Text Book of Radiology
CHUDÁČEK, Zdeněk, 1986. Radiodiagnostika pro mediky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Seznam doporučené literatury
CHUDÁČEK, Zdeněk. Radiodiagnostika. Martin: Osveta, 1993. ISBN 80-217-0571-X. A
Chmelová, J., Nekula, J. Vybrané kapitoly z konvenční radiologie. 2005. ISBN 80-7368-052-2
Nekula, J., Heřman, M., Vomáčka, J., Korcher, M. Radiologie. OU FZS, 2008. ISBN 978-80-244-1011-7
Singer, J. Dozimetrie ionizujícího záření, skripta ZSF JU, České Budějovice. 2005
Holger Petterson. A Global Text Book of Radiology
CHUDÁČEK, Zdeněk, 1986. Radiodiagnostika pro mediky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.