Má diplomová práce se zabývá připraveností základních škol na ozbrojený útok
ve městě Benešov. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část obsahuje informace, které jsem zpracovala z dostupné literatury, odborných internetových stránek a odborných časopisů. Cílem práce bylo analyzovat připravenost základních škol ve městě Benešov v rámci projektu "Ozbrojený útočník ve škole". V práci jsem se také zaměřila na strategii USB a rozebrala konkrétní situace, které mohou ve školském prostředí nastat.
V teoretické části jsou informace o struktuře vzdělávacího systému, právech
a povinnostech studentů a zákonných zástupců nezletilých žáků. V práci jsem se také zaměřila na to, kdo je masový a sériový vrah nebo co je amokový syndrom a kdo je aktivní střelec. Poslední kapitolu mé práce tvoří oblast policejní psychologie.
V praktické části jsou data, která jsem zpracovala z plánovaného externího auditu
v rámci projektu "Ozbrojený útočník ve škole". Audit na třech základních školách
ve městě Benešov proběhl v roce 2018 a zaměřoval se na různá odvětví ve školách.
Z mých výsledků vyplývá, že první ze zkoumaných základních škol je na velmi
špatné bezpečnostní úrovni a její zřizovatel nebo vedení školy by měli učinit okamžitá opatření pro nápravu. Druhá a třetí škola jsou na dobré bezpečnostní úrovni. Pokud se vyřeší propojení žáků s veřejností v době obědů, lze říci, že tyto školy jsou na velice dobré bezpečnostní úrovni.
Výsledky z praktické části mohou sloužit jako zpětná vazba pro město Benešov,
a také pro pracovníky zkoumaných základních škol.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the preparedness of primary schools for an armed
attack in the city of Benešov. The work is divided into two parts. The theoretical part contains information that I have processed from available literature, professional websites and professional joutnals. The aim of the work was to analyze the preparedness of primary schools in the city of Benešov within the project "Armed attacker at school". In my work I also focused on the USB strategy and analyzed specific situations that may occur in the school environment.
The theoretical part contains information about the structure of the education system, the rights and obligations of students and legal representatives of minors. In my work I also focused on who is a mass and serial killer or what is the amok syndrome and who is an active shooter. The last chapter of my work is the area of police psychology.
In the practical part is the data that I processed from the planned external audit within the project "Armed attacker at school". The audit at three primary schools in the city of Benešov took place in 2019 and focused on various branches of education.
My results show that the first of the primary schools examined is at a very poor level of safety and its founder or school management should take immediate remedial action.
The second and third schools are at a good safety level. If the connection of pupils with the public at lunch time is resolved, it can be said that these schools are at a very good level of safety.
The results from the practical part can serve as feedback for the city of Benešov, as well as for the staff of the studied primary schools.
Klíčová slova
Aktivní střelec; amokový syndrom; masový vrah; krizový plán; střelné zbraně
Klíčová slova v angličtině
Active shooter; amoe syndrome; mass murderer; crisis plan; firearms
Rozsah průvodní práce
97
Jazyk
CZ
Anotace
Má diplomová práce se zabývá připraveností základních škol na ozbrojený útok
ve městě Benešov. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část obsahuje informace, které jsem zpracovala z dostupné literatury, odborných internetových stránek a odborných časopisů. Cílem práce bylo analyzovat připravenost základních škol ve městě Benešov v rámci projektu "Ozbrojený útočník ve škole". V práci jsem se také zaměřila na strategii USB a rozebrala konkrétní situace, které mohou ve školském prostředí nastat.
V teoretické části jsou informace o struktuře vzdělávacího systému, právech
a povinnostech studentů a zákonných zástupců nezletilých žáků. V práci jsem se také zaměřila na to, kdo je masový a sériový vrah nebo co je amokový syndrom a kdo je aktivní střelec. Poslední kapitolu mé práce tvoří oblast policejní psychologie.
V praktické části jsou data, která jsem zpracovala z plánovaného externího auditu
v rámci projektu "Ozbrojený útočník ve škole". Audit na třech základních školách
ve městě Benešov proběhl v roce 2018 a zaměřoval se na různá odvětví ve školách.
Z mých výsledků vyplývá, že první ze zkoumaných základních škol je na velmi
špatné bezpečnostní úrovni a její zřizovatel nebo vedení školy by měli učinit okamžitá opatření pro nápravu. Druhá a třetí škola jsou na dobré bezpečnostní úrovni. Pokud se vyřeší propojení žáků s veřejností v době obědů, lze říci, že tyto školy jsou na velice dobré bezpečnostní úrovni.
Výsledky z praktické části mohou sloužit jako zpětná vazba pro město Benešov,
a také pro pracovníky zkoumaných základních škol.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the preparedness of primary schools for an armed
attack in the city of Benešov. The work is divided into two parts. The theoretical part contains information that I have processed from available literature, professional websites and professional joutnals. The aim of the work was to analyze the preparedness of primary schools in the city of Benešov within the project "Armed attacker at school". In my work I also focused on the USB strategy and analyzed specific situations that may occur in the school environment.
The theoretical part contains information about the structure of the education system, the rights and obligations of students and legal representatives of minors. In my work I also focused on who is a mass and serial killer or what is the amok syndrome and who is an active shooter. The last chapter of my work is the area of police psychology.
In the practical part is the data that I processed from the planned external audit within the project "Armed attacker at school". The audit at three primary schools in the city of Benešov took place in 2019 and focused on various branches of education.
My results show that the first of the primary schools examined is at a very poor level of safety and its founder or school management should take immediate remedial action.
The second and third schools are at a good safety level. If the connection of pupils with the public at lunch time is resolved, it can be said that these schools are at a very good level of safety.
The results from the practical part can serve as feedback for the city of Benešov, as well as for the staff of the studied primary schools.
Klíčová slova
Aktivní střelec; amokový syndrom; masový vrah; krizový plán; střelné zbraně
Klíčová slova v angličtině
Active shooter; amoe syndrome; mass murderer; crisis plan; firearms
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky:
V současné době v rámci projektů narůstají cvičení, která mají za úkol realizaci uceleného souboru preventivních opatření, která povedou ke snížení pravděpodobnosti výskytu hrozby útoku ozbrojeného útočníka ve školním prostředí a tím zvýšení schopnosti zaměstnanců školy na tuto krizovou situaci účinně reagovat, a tak zmírnit dopady možného útoku. Město Benešov se v rámci dlouhodobého projektu "Bezpečné město" zapojilo do projektu: "Ozbrojený útočník ve škole" a realizovalo nasimulovaná cvičení na všech základních školách. Základem pro zvládnutí mimořádné situace - útok v prostředí školy, je dobrá znalost objektu a prostředí školy, kvalitně nastavená organizační opatření a odborně proškolení zaměstnanci školy. Neméně důležitá je posléze realizace pravidelných nácviků chování při útoku v prostředí školy.
Cíle práce:
1. Analyzovat projekt "Ozbrojený útočník ve škole" z hlediska spolupráce složek IZS (vzájemný přenos informací, velení na místě události a způsob jejího řešení, příjezdové časy hlídek atd.,).
2. Analyzovat připravenost základních škol ve městě Benešov.
Výzkumné otázky:
1. Jsou základní školy ve městě Benešov dostatečně připraveny na ozbrojený útok?
2. Pomohla nasimulovaná cvičení pedagogům základních škol ve schopnosti správně reagovat na tuto krizovou situaci?
Metodika:
Pro vypracování diplomové práce bude využito metod základního výzkumu, jako je analýza a syntéza. Pro zpracování praktické části bude použito sběru dat použitím dotazníku a strukturovaných rozhovorů. Také bude vypracována rešerše dostupné literatury.
Využití práce v praxi:
Práce bude sloužit jako zpětná vazba pro město Benešov, a také pro pracovníky zkoumaných základních škol.
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky:
V současné době v rámci projektů narůstají cvičení, která mají za úkol realizaci uceleného souboru preventivních opatření, která povedou ke snížení pravděpodobnosti výskytu hrozby útoku ozbrojeného útočníka ve školním prostředí a tím zvýšení schopnosti zaměstnanců školy na tuto krizovou situaci účinně reagovat, a tak zmírnit dopady možného útoku. Město Benešov se v rámci dlouhodobého projektu "Bezpečné město" zapojilo do projektu: "Ozbrojený útočník ve škole" a realizovalo nasimulovaná cvičení na všech základních školách. Základem pro zvládnutí mimořádné situace - útok v prostředí školy, je dobrá znalost objektu a prostředí školy, kvalitně nastavená organizační opatření a odborně proškolení zaměstnanci školy. Neméně důležitá je posléze realizace pravidelných nácviků chování při útoku v prostředí školy.
Cíle práce:
1. Analyzovat projekt "Ozbrojený útočník ve škole" z hlediska spolupráce složek IZS (vzájemný přenos informací, velení na místě události a způsob jejího řešení, příjezdové časy hlídek atd.,).
2. Analyzovat připravenost základních škol ve městě Benešov.
Výzkumné otázky:
1. Jsou základní školy ve městě Benešov dostatečně připraveny na ozbrojený útok?
2. Pomohla nasimulovaná cvičení pedagogům základních škol ve schopnosti správně reagovat na tuto krizovou situaci?
Metodika:
Pro vypracování diplomové práce bude využito metod základního výzkumu, jako je analýza a syntéza. Pro zpracování praktické části bude použito sběru dat použitím dotazníku a strukturovaných rozhovorů. Také bude vypracována rešerše dostupné literatury.
Využití práce v praxi:
Práce bude sloužit jako zpětná vazba pro město Benešov, a také pro pracovníky zkoumaných základních škol.
Seznam doporučené literatury
1. ČERNÝ, Pavel a Michal GOETZ. Manuál obranné střelby. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0739-X.
2. MILLER, Rory Kane a Lawrence A. KANE. Přiměřená sebeobrana: efektivní rozhodování v násilné situaci. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN 978-80-204-5038-8.
3. VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2510-9.
4. DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Praha: ASPI, 2008. Řízení školy (ASPI). ISBN 978-80-7357-373-7.
5. BENEŠ, Pavel. Ochrana člověka za mimořádných událostí: havárie s únikem nebezpečných látek : radiační havárie : pro chemii a fyziku na ZŠ. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-716-8818-5.
Seznam doporučené literatury
1. ČERNÝ, Pavel a Michal GOETZ. Manuál obranné střelby. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0739-X.
2. MILLER, Rory Kane a Lawrence A. KANE. Přiměřená sebeobrana: efektivní rozhodování v násilné situaci. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN 978-80-204-5038-8.
3. VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2510-9.
4. DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Praha: ASPI, 2008. Řízení školy (ASPI). ISBN 978-80-7357-373-7.
5. BENEŠ, Pavel. Ochrana člověka za mimořádných událostí: havárie s únikem nebezpečných látek : radiační havárie : pro chemii a fyziku na ZŠ. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-716-8818-5.