Poskytovatelé zdravotnické záchranné služby jsou základní složkou integrovaného záchranného systému. Zdravotničtí záchranáři, kteří pracují u zdravotnické záchranné služby, se podílejí na řešení mimořádných událostí ve spolupráci s dalšími složkami integrovaného záchranného systému. Oproti běžným výjezdům zdravotnické záchranné služby je při mimořádných událostech potřeba provádět záchranné a likvidační práce v souladu se stanovenými pravidly integrovaného záchranného systému. Nezbytnou součástí práce zdravotnických záchranářů je nácvik činností při různých mimořádných událostech.
Cílem diplomové práce je seznámit čtenáře s pojmem mimořádná událost
a se zapojením zdravotnických záchranářů do řešení mimořádných a krizových událostí. Práce dále poukazuje na časté nedostatky ve znalostech zdravotnických záchranářů a upozorňuje na chyby, jež se mohou objevovat přímo při zásahu. Měla by přispět ke zlepšení vzdělávacího systému zdravotnických záchranářů, kteří se podílejí na řešení mimořádných událostí. K tomuto cíli jsem stanovil dvě výzkumné otázky a dvě hypotézy. Výzkumná otázka 1: Jak zdravotničtí záchranáři vnímají mimořádnou událost? Výzkumná otázka 2: Jaké zkušenosti s řešením mimořádných událostí mají zdravotničtí záchranáři? Hypotéza 1: Znalosti zdravotnického záchranáře o postupech při mimořádných událostech ovlivňuje délka praxe. Hypotéza 2: Znalosti zdravotnického záchranáře o postupech při mimořádných událostech ovlivňují zkušenosti s jejich řešením.
Výzkumnou část tvoří rozhovory s deseti zdravotnickými záchranáři, kteří vykonávají své povolání minimálně jeden rok. Dále pak dotazníkové šetření se 106 respondenty, kteří pracují jako zdravotničtí záchranáři minimálně stejnou dobu. Soubor respondentů a informantů tvoří někteří členové zdravotnických záchranných služeb krajů České republiky a jiných/soukromých poskytovatelů zdravotnické záchranné služby.
Z výsledků práce je možné vypozorovat nedostatky ve znalostech zdravotnických záchranářů v oblasti integrovaného záchranného systému, ale i při spolupráci s jeho ostatními složkami, zejména v koordinaci činnosti při mimořádných událostech. Výsledky přinášejí poznatek, že s vyšší délkou praxe u zdravotnické záchranné služby a s většími zkušenostmi z řešení mimořádných událostí se znalosti a mnohdy i komunikační a koordinační dovednosti zdravotnických záchranářů nezlepšují. Slabými místy jsou oblasti terminologie, fungování a struktury integrovaného záchranného systému a jejich aplikace do praxe. Práce pak naplno ukazuje, že při zásazích profesionálních složek integrovaného záchranného systému u mimořádných událostí dochází k chybám v koordinaci a komunikaci. Stává se, že stanovené kompetence jednotlivé složky nedodržují
Anotace v angličtině
Providers of the emergency medical service are the basic bodies of the integrated rescue system. The paramedics that work in the emergency medical service participate in dealing with emergencies in cooperation with other bodies of the integrated rescue system. Unlike the common operations of the emergency medical service, during emergencies it is necessary to perform the rescue and clean-up work according to the appointed rules of the integrated rescue system. An essential part of the paramedics´ duty are various emergency activities exercising.
The aim of the diploma thesis is to introduce a concept of an emergency and participation of paramedics in emergency and distress events. Furthermore, the thesis highlights frequent flaws in paramedics´ knowledge and points at such mistakes that might appear straight during an operation. It should contribute to improvement of an educational system for the paramedics who participate in dealing with emergencies. There are two research questions and two hypotheses set up for this aim. Research question 1: How do the paramedics perceive an emergency? Research question 2: What kind of experience of emergency solutions do the paramedics have? Hypothesis 1: The knowledge of a paramedic concerning the procedures during an emergency is influenced by the length of their practical duty. Hypothesis 2: The knowledge of a paramedic concerning the procedures during an emergency is influenced by the experience in dealing with the procedures.
The research part comprises interviews with ten paramedics who practise their profession at least one year. Furthermore, a questionnaire construction with 106 respondents who work as paramedics at least the same time. The set of respondents and informants is composed of some members of the regional emergency medical services of the Czech Republic and other/private providers of the emergency medical services.
The results of the thesis provide some flaws in paramedics´ knowledge from the field of the integrated rescue system as well as in cooperation with its other bodies, especially in operations coordination during the emergencies. The results provide an observation that even with a longer practical duty in emergency medical services and with better experience in dealing with emergencies, the knowledge and often also communication and coordinating skills of the paramedics will not improve. The weak points are the fields of terminology, function and structure of the integrated rescue system and their implementation in practical duty. The thesis fully reveals that during an operation of the professional bodies of the integrated rescue system in emergencies, mistakes occur in coordination and communication. It happens that the set competencies are not respected by individual bodies.
Paramedic; emergency; integrated rescue system; emergency medical service
Rozsah průvodní práce
100 s. (21322 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Poskytovatelé zdravotnické záchranné služby jsou základní složkou integrovaného záchranného systému. Zdravotničtí záchranáři, kteří pracují u zdravotnické záchranné služby, se podílejí na řešení mimořádných událostí ve spolupráci s dalšími složkami integrovaného záchranného systému. Oproti běžným výjezdům zdravotnické záchranné služby je při mimořádných událostech potřeba provádět záchranné a likvidační práce v souladu se stanovenými pravidly integrovaného záchranného systému. Nezbytnou součástí práce zdravotnických záchranářů je nácvik činností při různých mimořádných událostech.
Cílem diplomové práce je seznámit čtenáře s pojmem mimořádná událost
a se zapojením zdravotnických záchranářů do řešení mimořádných a krizových událostí. Práce dále poukazuje na časté nedostatky ve znalostech zdravotnických záchranářů a upozorňuje na chyby, jež se mohou objevovat přímo při zásahu. Měla by přispět ke zlepšení vzdělávacího systému zdravotnických záchranářů, kteří se podílejí na řešení mimořádných událostí. K tomuto cíli jsem stanovil dvě výzkumné otázky a dvě hypotézy. Výzkumná otázka 1: Jak zdravotničtí záchranáři vnímají mimořádnou událost? Výzkumná otázka 2: Jaké zkušenosti s řešením mimořádných událostí mají zdravotničtí záchranáři? Hypotéza 1: Znalosti zdravotnického záchranáře o postupech při mimořádných událostech ovlivňuje délka praxe. Hypotéza 2: Znalosti zdravotnického záchranáře o postupech při mimořádných událostech ovlivňují zkušenosti s jejich řešením.
Výzkumnou část tvoří rozhovory s deseti zdravotnickými záchranáři, kteří vykonávají své povolání minimálně jeden rok. Dále pak dotazníkové šetření se 106 respondenty, kteří pracují jako zdravotničtí záchranáři minimálně stejnou dobu. Soubor respondentů a informantů tvoří někteří členové zdravotnických záchranných služeb krajů České republiky a jiných/soukromých poskytovatelů zdravotnické záchranné služby.
Z výsledků práce je možné vypozorovat nedostatky ve znalostech zdravotnických záchranářů v oblasti integrovaného záchranného systému, ale i při spolupráci s jeho ostatními složkami, zejména v koordinaci činnosti při mimořádných událostech. Výsledky přinášejí poznatek, že s vyšší délkou praxe u zdravotnické záchranné služby a s většími zkušenostmi z řešení mimořádných událostí se znalosti a mnohdy i komunikační a koordinační dovednosti zdravotnických záchranářů nezlepšují. Slabými místy jsou oblasti terminologie, fungování a struktury integrovaného záchranného systému a jejich aplikace do praxe. Práce pak naplno ukazuje, že při zásazích profesionálních složek integrovaného záchranného systému u mimořádných událostí dochází k chybám v koordinaci a komunikaci. Stává se, že stanovené kompetence jednotlivé složky nedodržují
Anotace v angličtině
Providers of the emergency medical service are the basic bodies of the integrated rescue system. The paramedics that work in the emergency medical service participate in dealing with emergencies in cooperation with other bodies of the integrated rescue system. Unlike the common operations of the emergency medical service, during emergencies it is necessary to perform the rescue and clean-up work according to the appointed rules of the integrated rescue system. An essential part of the paramedics´ duty are various emergency activities exercising.
The aim of the diploma thesis is to introduce a concept of an emergency and participation of paramedics in emergency and distress events. Furthermore, the thesis highlights frequent flaws in paramedics´ knowledge and points at such mistakes that might appear straight during an operation. It should contribute to improvement of an educational system for the paramedics who participate in dealing with emergencies. There are two research questions and two hypotheses set up for this aim. Research question 1: How do the paramedics perceive an emergency? Research question 2: What kind of experience of emergency solutions do the paramedics have? Hypothesis 1: The knowledge of a paramedic concerning the procedures during an emergency is influenced by the length of their practical duty. Hypothesis 2: The knowledge of a paramedic concerning the procedures during an emergency is influenced by the experience in dealing with the procedures.
The research part comprises interviews with ten paramedics who practise their profession at least one year. Furthermore, a questionnaire construction with 106 respondents who work as paramedics at least the same time. The set of respondents and informants is composed of some members of the regional emergency medical services of the Czech Republic and other/private providers of the emergency medical services.
The results of the thesis provide some flaws in paramedics´ knowledge from the field of the integrated rescue system as well as in cooperation with its other bodies, especially in operations coordination during the emergencies. The results provide an observation that even with a longer practical duty in emergency medical services and with better experience in dealing with emergencies, the knowledge and often also communication and coordinating skills of the paramedics will not improve. The weak points are the fields of terminology, function and structure of the integrated rescue system and their implementation in practical duty. The thesis fully reveals that during an operation of the professional bodies of the integrated rescue system in emergencies, mistakes occur in coordination and communication. It happens that the set competencies are not respected by individual bodies.
Paramedic; emergency; integrated rescue system; emergency medical service
Zásady pro vypracování
Současný stav: Mimořádná událost je podle současné legislativy definována zákonem 239/2000 sb. zákon o integrovaném záchranném systému. Obecně můžeme mimořádnou událost označit za závažný stav, při kterém dochází k narušení stability a bezpečnosti společnosti a systému. Zdravotnická záchranná služba, jako jedna ze základních složek integrovaného záchranného systému, má nezastupitelnou roli při řešení mimořádné události. Zkušenosti, které zdravotničtí záchranáři mají v rámci řešení těchto události, jsou pak cenným zdrojem informací pro zkvalitňování připravenosti na tyto situace. Hypotézy: 1. Znalosti zdravotnického záchranáře o mimořádné události je ovlivněna délkou praxe. 2. Znalosti zdravotnického záchranáře o mimořádné události je ovlivněna zkušeností s jejím řešením. Výzkumné otázky: 1.Jak zdravotničtí záchranáři vnímají mimořádnou událost? 2.Jaké zkušenosti s řešením mimořádných událostí mají zdravotničtí záchranáři? Použité metody: Výzkumná část diplomové práce bude provedena kombinací kvantitativně kvalitativní metodou. Kvantitativní část šetření bude zkoumána pomocí nestandandardizovaného dotzazníku, který bude zaměřen na teoretické znalosti respondentů. Kvalitativní část bude zpracována pomocí polostrukturovaných rozhovorů s informanty. Výzkumný soubor informantů bude tvořen zdravotnickými záchranáři, kteří pracují u zdravotnické záchranné služby s minimální dobou praxe 1 rok. Počet dotazovaných respondentů a informantů není v současné době určen. Předpokládané využití práce: Diplomová práce má za úkol čtenáře seznámit s pojmem mimořádná událost a zapojením zdravotnických záchranářů v rámci této problematiky. Práce dále poukáže na případné nedostatky ve znalostech a chyb v rámci dané problematiky. Práce může v budoucnu posloužit jako podklad pro možné zlepšení přístupu a vzdělávání zdravotnických záchranářů pro mimořádné události.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Mimořádná událost je podle současné legislativy definována zákonem 239/2000 sb. zákon o integrovaném záchranném systému. Obecně můžeme mimořádnou událost označit za závažný stav, při kterém dochází k narušení stability a bezpečnosti společnosti a systému. Zdravotnická záchranná služba, jako jedna ze základních složek integrovaného záchranného systému, má nezastupitelnou roli při řešení mimořádné události. Zkušenosti, které zdravotničtí záchranáři mají v rámci řešení těchto události, jsou pak cenným zdrojem informací pro zkvalitňování připravenosti na tyto situace. Hypotézy: 1. Znalosti zdravotnického záchranáře o mimořádné události je ovlivněna délkou praxe. 2. Znalosti zdravotnického záchranáře o mimořádné události je ovlivněna zkušeností s jejím řešením. Výzkumné otázky: 1.Jak zdravotničtí záchranáři vnímají mimořádnou událost? 2.Jaké zkušenosti s řešením mimořádných událostí mají zdravotničtí záchranáři? Použité metody: Výzkumná část diplomové práce bude provedena kombinací kvantitativně kvalitativní metodou. Kvantitativní část šetření bude zkoumána pomocí nestandandardizovaného dotzazníku, který bude zaměřen na teoretické znalosti respondentů. Kvalitativní část bude zpracována pomocí polostrukturovaných rozhovorů s informanty. Výzkumný soubor informantů bude tvořen zdravotnickými záchranáři, kteří pracují u zdravotnické záchranné služby s minimální dobou praxe 1 rok. Počet dotazovaných respondentů a informantů není v současné době určen. Předpokládané využití práce: Diplomová práce má za úkol čtenáře seznámit s pojmem mimořádná událost a zapojením zdravotnických záchranářů v rámci této problematiky. Práce dále poukáže na případné nedostatky ve znalostech a chyb v rámci dané problematiky. Práce může v budoucnu posloužit jako podklad pro možné zlepšení přístupu a vzdělávání zdravotnických záchranářů pro mimořádné události.
Seznam doporučené literatury
RICHTER, Rostislav. Slovník pojmů krizového řízení. Praha: Ministerstvo vnitra, Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2018. ISBN 978-80-87544-91-4. ŠTĚTINA, Jiří. Medicína katastrof a hromadných neštěstí. Praha: Grada Publishing, 2000. Avicenum [Grada]. ISBN 80-7169-688-9. DOBIÁŠ, Viliam, Táňa BULÍKOVÁ a Peter HERMAN. Prednemocničná urgentná medicína. 2., dopl. a preprac. vyd. Martin: Osveta, 2012. ISBN 978-80-8063-387-5. BULÍKOVÁ, T., 2011. Medicína katastrof. Martin: Osveta. 418 s. ISBN 978-80-8063-361-5. KELNAROVÁ, J., 2013. První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. 192 s. Sestra (Grada). ISBN 9788024742007.
Seznam doporučené literatury
RICHTER, Rostislav. Slovník pojmů krizového řízení. Praha: Ministerstvo vnitra, Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2018. ISBN 978-80-87544-91-4. ŠTĚTINA, Jiří. Medicína katastrof a hromadných neštěstí. Praha: Grada Publishing, 2000. Avicenum [Grada]. ISBN 80-7169-688-9. DOBIÁŠ, Viliam, Táňa BULÍKOVÁ a Peter HERMAN. Prednemocničná urgentná medicína. 2., dopl. a preprac. vyd. Martin: Osveta, 2012. ISBN 978-80-8063-387-5. BULÍKOVÁ, T., 2011. Medicína katastrof. Martin: Osveta. 418 s. ISBN 978-80-8063-361-5. KELNAROVÁ, J., 2013. První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. 192 s. Sestra (Grada). ISBN 9788024742007.