Jakákoli nemoc či postižení se netýká pouze jedince, ale ovlivňuje celé rodiny. Mění se celková situace, hodnoty, normy, ale také životní styl členů rodiny. Péče o dítě s postižením je často vyčerpávající po fyzické a psychické stránce. Objevují se pocity viny, emoční trauma, otázky, proč právě jejich dítě je postižené. Je individuální, jak členové rodiny tuto zátěžovou situaci zpracují a jak dlouho zátěž bude trvat. Je-li však dlouhodobého charakteru, mohou vznikat tzv. psychosomatické obtíže, které situaci dále ztěžují. Proto je velmi důležité myslet na psychohygienu jako prostředek, díky kterému může dojít k vyrovnání a lepší náladě či pozitivnějšímu pohledu na život. Bakalářská práce má za cíl popsat náročnost péče o dítě s postižením a zvýšit o tom povědomí. Má také upozornit na vznik psychických, somatických a psychosomatických obtíží u rodičů a sourozenců dítěte, kteří jsou často opomíjeni a jsou do péče o bratra či sestru s postižením zapojeni. Dalším cílem je zjistit možnosti zajištění psychohygieny u rodin a možnosti pomoci při vzniku nejen psychosomatických obtíží. Jelikož s rodinami s dítětem s postižením úzce pracují sociální pracovníci, souvisí s tím i můj další cíl. Zjistit informace o náročnosti péče, vzniku psychosomatických obtíží u rodin, kteří pečují o dítě s postižením z pohledu sociálních pracovníků a informovat se o jejich postupech při prevenci a pomoci těchto obtíží.
Teoretická část se zabývá rodinou, postižením, vznikem psychosomatických obtíží a možnostmi prevence a zvládnutí zdravotních obtíží. Empirická část se zaobírá prezentací získaných dat, sumarizací a odpověďmi na výzkumné otázky. Výzkum byl kvalitativní, metodou získávání dat byly rozhovory, metodou zpracování dat kvalitativní obsahová analýza, technikou obsahové analýzy. Z výsledků vyplývá, že sdělení diagnózy dítěte, bylo pro rodiče traumatizující a že náročná péče ovlivnila zdravotní stav členů rodin. Rodiče často vnímají negativní přístup k jejich osobě, nedostatečnou informovanost o postižení a další pomoci.
Tato bakalářská práce by mohla sloužit jako zdroj informací pro společnost a rodinu, také pro lékaře a sociální pracovníky, kteří pracují s dětmi s postižením. Aby si uvědomili, že péče o dítě s postižením je leckdy pro pečující velmi náročná po fyzické i psychické stránce a neopomíjela se citová stránka člověka. Společnost, lékaři i sociální pracovníci by měli brát rodiče a sourozence jako nesmírně důležité osoby, které to nemají jednoduché, a potřebují odpočinek, volný čas a prostor na řešení svých obtíží.
Anotace v angličtině
Any kind of illness or disability has influence on the whole family, not just on individual. The whole situation,values, norms and the lifestyle of the family members changes. Taking care of disable child is usually exhausting physically and psychically. There could be feeling of guilt, emotional trauma and questions -"Why is my child disabled?". It is individual how would each family member accept this fact. If it is long-term there could be psychosomatical problems. That's why it is very important to take care our mind, so that's how we can stay positive. The bachelor thesis deals with the difficulty of taking care of disabled child and let people know more about it. It should alert about psychical, somatical and psychosomatical problems, which could appear at parents or siblings, who are often left out and have to help their brother or sister. The next task is to find out the options of family psychohygiene and how could we help when the psychosomatic problems appear. The next task is connected with social workers, who cooperate with the disabled families. I would like to find out how difficult is to work with this families and describe how to help and proceed the prevention.
The theoretical part deals with families, disability, beginning of psychosomatical problems, options of prevention and how to solve them. The empirical part presents acquired data, summary and answers on research questions. The research was qualitative, data were acquired while interview, the method of data processing was qualitative content analysis. The results show that it was very traumatical for parents to accept the fact about their child diagnosis. The health of family members was affected due to the exhausting care. Parents often perceive the negative approach to their-selves. They don't have enough information about the disability and other help.
This bachelor thesis could be useful for society and familes as a source of information. It could help doctors and social workers as well. It could show them that taking care of these children is very difficult and the emotional part should't be forgotten. Society, doctors and social workes should think about parents as very important people. To live in these conditions is not easy and it is necessary to have time for their-selves.
Klíčová slova
Rodina; dítě s postižením; psychosomatické obtíže; psychohygiena
Klíčová slova v angličtině
Family; child with disability, psychosomatic problems, psychohygiene
Rozsah průvodní práce
71 s. (120 563 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Jakákoli nemoc či postižení se netýká pouze jedince, ale ovlivňuje celé rodiny. Mění se celková situace, hodnoty, normy, ale také životní styl členů rodiny. Péče o dítě s postižením je často vyčerpávající po fyzické a psychické stránce. Objevují se pocity viny, emoční trauma, otázky, proč právě jejich dítě je postižené. Je individuální, jak členové rodiny tuto zátěžovou situaci zpracují a jak dlouho zátěž bude trvat. Je-li však dlouhodobého charakteru, mohou vznikat tzv. psychosomatické obtíže, které situaci dále ztěžují. Proto je velmi důležité myslet na psychohygienu jako prostředek, díky kterému může dojít k vyrovnání a lepší náladě či pozitivnějšímu pohledu na život. Bakalářská práce má za cíl popsat náročnost péče o dítě s postižením a zvýšit o tom povědomí. Má také upozornit na vznik psychických, somatických a psychosomatických obtíží u rodičů a sourozenců dítěte, kteří jsou často opomíjeni a jsou do péče o bratra či sestru s postižením zapojeni. Dalším cílem je zjistit možnosti zajištění psychohygieny u rodin a možnosti pomoci při vzniku nejen psychosomatických obtíží. Jelikož s rodinami s dítětem s postižením úzce pracují sociální pracovníci, souvisí s tím i můj další cíl. Zjistit informace o náročnosti péče, vzniku psychosomatických obtíží u rodin, kteří pečují o dítě s postižením z pohledu sociálních pracovníků a informovat se o jejich postupech při prevenci a pomoci těchto obtíží.
Teoretická část se zabývá rodinou, postižením, vznikem psychosomatických obtíží a možnostmi prevence a zvládnutí zdravotních obtíží. Empirická část se zaobírá prezentací získaných dat, sumarizací a odpověďmi na výzkumné otázky. Výzkum byl kvalitativní, metodou získávání dat byly rozhovory, metodou zpracování dat kvalitativní obsahová analýza, technikou obsahové analýzy. Z výsledků vyplývá, že sdělení diagnózy dítěte, bylo pro rodiče traumatizující a že náročná péče ovlivnila zdravotní stav členů rodin. Rodiče často vnímají negativní přístup k jejich osobě, nedostatečnou informovanost o postižení a další pomoci.
Tato bakalářská práce by mohla sloužit jako zdroj informací pro společnost a rodinu, také pro lékaře a sociální pracovníky, kteří pracují s dětmi s postižením. Aby si uvědomili, že péče o dítě s postižením je leckdy pro pečující velmi náročná po fyzické i psychické stránce a neopomíjela se citová stránka člověka. Společnost, lékaři i sociální pracovníci by měli brát rodiče a sourozence jako nesmírně důležité osoby, které to nemají jednoduché, a potřebují odpočinek, volný čas a prostor na řešení svých obtíží.
Anotace v angličtině
Any kind of illness or disability has influence on the whole family, not just on individual. The whole situation,values, norms and the lifestyle of the family members changes. Taking care of disable child is usually exhausting physically and psychically. There could be feeling of guilt, emotional trauma and questions -"Why is my child disabled?". It is individual how would each family member accept this fact. If it is long-term there could be psychosomatical problems. That's why it is very important to take care our mind, so that's how we can stay positive. The bachelor thesis deals with the difficulty of taking care of disabled child and let people know more about it. It should alert about psychical, somatical and psychosomatical problems, which could appear at parents or siblings, who are often left out and have to help their brother or sister. The next task is to find out the options of family psychohygiene and how could we help when the psychosomatic problems appear. The next task is connected with social workers, who cooperate with the disabled families. I would like to find out how difficult is to work with this families and describe how to help and proceed the prevention.
The theoretical part deals with families, disability, beginning of psychosomatical problems, options of prevention and how to solve them. The empirical part presents acquired data, summary and answers on research questions. The research was qualitative, data were acquired while interview, the method of data processing was qualitative content analysis. The results show that it was very traumatical for parents to accept the fact about their child diagnosis. The health of family members was affected due to the exhausting care. Parents often perceive the negative approach to their-selves. They don't have enough information about the disability and other help.
This bachelor thesis could be useful for society and familes as a source of information. It could help doctors and social workers as well. It could show them that taking care of these children is very difficult and the emotional part should't be forgotten. Society, doctors and social workes should think about parents as very important people. To live in these conditions is not easy and it is necessary to have time for their-selves.
Klíčová slova
Rodina; dítě s postižením; psychosomatické obtíže; psychohygiena
Klíčová slova v angličtině
Family; child with disability, psychosomatic problems, psychohygiene
Zásady pro vypracování
Jakákoli nemoc či postižení se netýká pouze jedince, avšak ovlivňuje celé rodiny. Mění se celková situace, hodnoty, normy, ale také životní styl členů rodiny. Péče o dítě s postižením je často vyčerpávající jak fyzicky, tak psychicky. Objevují se pocity viny, emoční trauma, proč postižení postihlo bezbranného nevinného jedince, který ještě nic nezažil. Často se u rodičů a členů rodiny vyskytují úzkosti, deprese, smutek, frustrace a mnohé další prožitkové reakce na oznámení, že právě jejich dítě je nějakým způsobem postižené. Je individuální jak tuto zátěžovou fázi zpracují a jak dlouho zátěž trvá. Je-li zátěž trvalejšího charakteru, mohou vznikat tzv. psychosomatické potíže, které situaci dále ztěžují. Proto je velmi důležité myslet na psychohygienu jako prostředek, díky kterému může dojít k vyrovnání problému a stresu, napětí, lepší náladě či pozitivnějšímu pohledu na život. Mým cílem je popsat jaké typy psychických a somatických onemocnění se vyskytují u rodin s dítětem s postižením. Dále bych chtěla zmapovat možnosti prevence těchto onemocnění, zlepšení psychohygieny a zjistit informace na toto téma ze strany sociálního pracovníka. Zvolená výzkumná strategie bude kvalitativní. Metodou získávání dat bude polostrukturovaný rozhovor. Respondenty získám metodou sněhové koule. Metodou zpracování dat bude kvalitativní obsahová analýza rozhovorů. Tato bakalářská práce má poukázat, jaké psychické a somatické poruchy mohou mít členové rodiny s dítětem s postižením. Měla by také sloužit jako zdroj informací rodinám, mající dítě s postižením, a to z pohledu možnosti prevence a psychohygieny.
Zásady pro vypracování
Jakákoli nemoc či postižení se netýká pouze jedince, avšak ovlivňuje celé rodiny. Mění se celková situace, hodnoty, normy, ale také životní styl členů rodiny. Péče o dítě s postižením je často vyčerpávající jak fyzicky, tak psychicky. Objevují se pocity viny, emoční trauma, proč postižení postihlo bezbranného nevinného jedince, který ještě nic nezažil. Často se u rodičů a členů rodiny vyskytují úzkosti, deprese, smutek, frustrace a mnohé další prožitkové reakce na oznámení, že právě jejich dítě je nějakým způsobem postižené. Je individuální jak tuto zátěžovou fázi zpracují a jak dlouho zátěž trvá. Je-li zátěž trvalejšího charakteru, mohou vznikat tzv. psychosomatické potíže, které situaci dále ztěžují. Proto je velmi důležité myslet na psychohygienu jako prostředek, díky kterému může dojít k vyrovnání problému a stresu, napětí, lepší náladě či pozitivnějšímu pohledu na život. Mým cílem je popsat jaké typy psychických a somatických onemocnění se vyskytují u rodin s dítětem s postižením. Dále bych chtěla zmapovat možnosti prevence těchto onemocnění, zlepšení psychohygieny a zjistit informace na toto téma ze strany sociálního pracovníka. Zvolená výzkumná strategie bude kvalitativní. Metodou získávání dat bude polostrukturovaný rozhovor. Respondenty získám metodou sněhové koule. Metodou zpracování dat bude kvalitativní obsahová analýza rozhovorů. Tato bakalářská práce má poukázat, jaké psychické a somatické poruchy mohou mít členové rodiny s dítětem s postižením. Měla by také sloužit jako zdroj informací rodinám, mající dítě s postižením, a to z pohledu možnosti prevence a psychohygieny.
Seznam doporučené literatury
MIKLÁNEK. J., 2014. Psychosomatická medicína pro každého. Zlín: Tigris. 314 s. ISBN 978-80-7490-050-1. PREVENDÁROVÁ, J., 1998. Rodina s postihnutým dieťaťom. Nové Zámky: Psychoprof. 102 s. ISBN 80-967148-9-9. SOBOTKOVÁ, I., 2012. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál. 224 s. ISBN 978-80-262-0217-2. VÁGNEROVÁ, M., 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 816 s. ISBN 978-80-262-0696-5. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L., 2009. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum. 336 s. ISBN 978-80-246-1616-2.
Seznam doporučené literatury
MIKLÁNEK. J., 2014. Psychosomatická medicína pro každého. Zlín: Tigris. 314 s. ISBN 978-80-7490-050-1. PREVENDÁROVÁ, J., 1998. Rodina s postihnutým dieťaťom. Nové Zámky: Psychoprof. 102 s. ISBN 80-967148-9-9. SOBOTKOVÁ, I., 2012. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál. 224 s. ISBN 978-80-262-0217-2. VÁGNEROVÁ, M., 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 816 s. ISBN 978-80-262-0696-5. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L., 2009. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum. 336 s. ISBN 978-80-246-1616-2.