Cílem bakalářské práce bylo zjistit nejčastější poruchy chování mladistvých klientů oddělení sociálně-právní ochrany dětí, a dále na konkrétních kazuistických příkladech ukázat, jakým způsobem a zda je vůbec možné, pomocí metod a technik sociální práce, pomoci těmto klientům nalézt sociální normu pro život. Pro praktickou část bakalářské práce bylo užito kvalitativního výzkumu, konkrétně forma kazuistik, kdy výběr základního vzorku byl učiněn záměrně, nenáhodně. Cílem praktické části nebylo potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz, ale naopak nalezení nových skutečností a souvislostí, které jednotlivé případy spojují, a kterými se mohu detailněji zabývat například v rámci diplomové práce magisterského studia.
Z bakalářské práce vyplývá, že rizikové chování nezletilých je způsobeno především špatnou rodinnou situací, nedostatkem pozornosti a lásky ze strany rodičů. Nezletilí se snaží z nezdravého rodinného prostředí uniknout do prostředí svých vrstevníků, kde se cítí pochopeni, uznáváni. Nejčastějšími poruchami chování mladistvých klientů oddělení sociálně-právní ochrany dětí jsou krádeže, užívání návykových látek, mezi které řadím také kouření a užívání alkoholu. V bakalářské práci je poměrně velká kapitola věnována také ústavní výchově a jejím negativním dopadům na nezletilé, jelikož mnoho klientů oddělení SPOD je, kvůli svému rizikovému chování, do ústavní výchovy svěřeno.
Bakalářská práce by mohla být přínosem především pro začínající sociální pracovnice a sociální pracovníky, kteří mají možnost podívat se, jak konkrétní příklad řešili jiní sociální pracovníci z jiného oddělení sociálně-právní ochrany dětí, práce jim může být jakýmsi vzorem, co lze v konkrétním případě využít. Dále z mé bakalářské práce vyplývá důležitost individuálního a trpělivého přístupu ke klientům a rodinám, kdy je zapotřebí především vysvětlit roli sociálních pracovníků a jejich kompetence, klienty motivovat ke spolupráci a stanovovat srozumitelné a dosažitelné cíle individuálního plánu ochrany dítěte.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's thesis was to identify the most common behavioral problems of adolescent clients of the Department of Social and Legal Protection of Children. The other aim was to show if and how it is possible, using methods and techniques of social work, to help clients to find a social standards for life. For the practical part of the bachelor's thesis a qualitative research was used, the form of four case studies, where the selection of basic sample wasn't made randomly but on purpose. The aim of the practical part wasn't to confirm or disprove the established hypotheses but to find new facts that connect individual cases and which can be described in more detail in my master's thesis, for example.
The bachelor's thesis shows the fact that the risky behavior of adolescents is primarily caused by a bad family situation, lack of attention and love from parents. Adolescents try to escape from an unhealthy family environment to the environment of their peers where they feel understood. The most common behavioral problems of adolescent clients of the Department of Social and Legal Protection of Children are theft, addictive substances abuse which also include smoking and alcohol use. One of the chapters is about institutional care and its negative effects on adolescents and children.
This bachelor's thesis could be a good example for new social workers who have the opportunity to see how other social workers from another Department of Social and Legal Protection of Children have solved a specific case. That social work can be a model that can be used in their specific cases. Furthermore my bachelor's thesis shows the importance of an individual and patient approach to clients and families where it's necessary to explain the role of social workers and their competencies, motivate clients to cooperate and set understandable and achievable goals of individual plan of protection of the children.
Klíčová slova
sociální práce, sociální pracovník, klient, dítě, mladiství, oddělení
sociálně-právní ochrany dětí, individuální plán ochrany dítěte, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
social work, social worker, client, children, adolescents, Department of Social and Legal Protection of Children, individual plan of protection of the children, institutional care
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo zjistit nejčastější poruchy chování mladistvých klientů oddělení sociálně-právní ochrany dětí, a dále na konkrétních kazuistických příkladech ukázat, jakým způsobem a zda je vůbec možné, pomocí metod a technik sociální práce, pomoci těmto klientům nalézt sociální normu pro život. Pro praktickou část bakalářské práce bylo užito kvalitativního výzkumu, konkrétně forma kazuistik, kdy výběr základního vzorku byl učiněn záměrně, nenáhodně. Cílem praktické části nebylo potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz, ale naopak nalezení nových skutečností a souvislostí, které jednotlivé případy spojují, a kterými se mohu detailněji zabývat například v rámci diplomové práce magisterského studia.
Z bakalářské práce vyplývá, že rizikové chování nezletilých je způsobeno především špatnou rodinnou situací, nedostatkem pozornosti a lásky ze strany rodičů. Nezletilí se snaží z nezdravého rodinného prostředí uniknout do prostředí svých vrstevníků, kde se cítí pochopeni, uznáváni. Nejčastějšími poruchami chování mladistvých klientů oddělení sociálně-právní ochrany dětí jsou krádeže, užívání návykových látek, mezi které řadím také kouření a užívání alkoholu. V bakalářské práci je poměrně velká kapitola věnována také ústavní výchově a jejím negativním dopadům na nezletilé, jelikož mnoho klientů oddělení SPOD je, kvůli svému rizikovému chování, do ústavní výchovy svěřeno.
Bakalářská práce by mohla být přínosem především pro začínající sociální pracovnice a sociální pracovníky, kteří mají možnost podívat se, jak konkrétní příklad řešili jiní sociální pracovníci z jiného oddělení sociálně-právní ochrany dětí, práce jim může být jakýmsi vzorem, co lze v konkrétním případě využít. Dále z mé bakalářské práce vyplývá důležitost individuálního a trpělivého přístupu ke klientům a rodinám, kdy je zapotřebí především vysvětlit roli sociálních pracovníků a jejich kompetence, klienty motivovat ke spolupráci a stanovovat srozumitelné a dosažitelné cíle individuálního plánu ochrany dítěte.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's thesis was to identify the most common behavioral problems of adolescent clients of the Department of Social and Legal Protection of Children. The other aim was to show if and how it is possible, using methods and techniques of social work, to help clients to find a social standards for life. For the practical part of the bachelor's thesis a qualitative research was used, the form of four case studies, where the selection of basic sample wasn't made randomly but on purpose. The aim of the practical part wasn't to confirm or disprove the established hypotheses but to find new facts that connect individual cases and which can be described in more detail in my master's thesis, for example.
The bachelor's thesis shows the fact that the risky behavior of adolescents is primarily caused by a bad family situation, lack of attention and love from parents. Adolescents try to escape from an unhealthy family environment to the environment of their peers where they feel understood. The most common behavioral problems of adolescent clients of the Department of Social and Legal Protection of Children are theft, addictive substances abuse which also include smoking and alcohol use. One of the chapters is about institutional care and its negative effects on adolescents and children.
This bachelor's thesis could be a good example for new social workers who have the opportunity to see how other social workers from another Department of Social and Legal Protection of Children have solved a specific case. That social work can be a model that can be used in their specific cases. Furthermore my bachelor's thesis shows the importance of an individual and patient approach to clients and families where it's necessary to explain the role of social workers and their competencies, motivate clients to cooperate and set understandable and achievable goals of individual plan of protection of the children.
Klíčová slova
sociální práce, sociální pracovník, klient, dítě, mladiství, oddělení
sociálně-právní ochrany dětí, individuální plán ochrany dítěte, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
social work, social worker, client, children, adolescents, Department of Social and Legal Protection of Children, individual plan of protection of the children, institutional care
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Sociální práce s dětmi a mladistvými na oddělení SPOD je velmi specifická, a to zejména z důvodu, kdy klientem oddělení SPOD je právě nezletilé dítě, nikoli jeho rodič či osoba odpovědná za jeho výchovu, jak se často veřejnost mylně domnívá. Jen velmi malé procento rodičů s oddělením SPOD spolupracuje dobrovolně, motivovaně, s opravdovým zájmem problémovou situaci změnit. Zbytek si buď problémové chování svých dětí nepřipouští a spolupráci s oddělením SPOD považuje za obtěžování a zbytečnost, což přímou sociální práci s rodinou velmi ztěžuje. Sociálně právní ochrana dětí se řídí zákonem č. 359/1999 Sb, o sociálně-právní ochraně dětí, zejména pak §6, ve kterém jsou uvedeny děti a mladiství, na které se sociálně-právní ochrana vztahuje. Dalším důležitým paragrafem je §13, ve kterém jsou uvedena opatření, která mohou být nezletilým za jejich chování uložena. Dále zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a §2 vyhlášky č. 473/2012 Sb.
Předpokládané cíle práce:
Cílem práce bude zjistit poruchy chování u mladistvých klientů oddělení sociálně-právní ochrany dětí. Dalším cílem bude na konkrétních kazuistických příkladech ukázat, jakým způsobem a zda je vůbec možné, pomocí metod a technik sociální práce, těmto klientům pomoci nalézt sociální normu pro život.
Výzkumné otázky:
Jaké jsou nejčastější poruchy chování mladistvých klientů oddělení SPOD?
Jaké mají mladiství klienti s problémovým chováním, evidovaní kurátorem pro děti a mládež na oddělení SPOD, rodinné prostředí, ve kterém vyrůstají? Jak může sociální pracovník či pracovnice oddělení SPOD pomocí užití vhodných technik a metod sociální práce pomoci s problémovým chováním mladistvých klientů evidovaných oddělením SPOD?
Metodologie:
Nejprve bude užita sekundární analýza dat, a to především statistik MPSV, PČR, znaleckých posudků a dalších dokumentů, které má oddělení SPOD k dispozici. Praktická část bakalářské práce bude zaměřena na kvalitativní výzkum, konkrétně kazuistické příklady. Výběr základního vzorku bude homogenizovaný a záměrný, výzkumným prvkem budou klienti oddělení sociálně-právní ochrany dětí.
Předpokládaný přínos praxi:
Přínos bakalářské práce spatřuji v jejím užití sociálními pracovníky oddělení SPOD, kdy při vytváření individuálního plánu ochrany dítěte vždy přichází úvaha sociálních pracovníků o zvolení nejvhodnějšího dalšího postupu metod a technik sociální práce v konkrétním případě.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Sociální práce s dětmi a mladistvými na oddělení SPOD je velmi specifická, a to zejména z důvodu, kdy klientem oddělení SPOD je právě nezletilé dítě, nikoli jeho rodič či osoba odpovědná za jeho výchovu, jak se často veřejnost mylně domnívá. Jen velmi malé procento rodičů s oddělením SPOD spolupracuje dobrovolně, motivovaně, s opravdovým zájmem problémovou situaci změnit. Zbytek si buď problémové chování svých dětí nepřipouští a spolupráci s oddělením SPOD považuje za obtěžování a zbytečnost, což přímou sociální práci s rodinou velmi ztěžuje. Sociálně právní ochrana dětí se řídí zákonem č. 359/1999 Sb, o sociálně-právní ochraně dětí, zejména pak §6, ve kterém jsou uvedeny děti a mladiství, na které se sociálně-právní ochrana vztahuje. Dalším důležitým paragrafem je §13, ve kterém jsou uvedena opatření, která mohou být nezletilým za jejich chování uložena. Dále zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a §2 vyhlášky č. 473/2012 Sb.
Předpokládané cíle práce:
Cílem práce bude zjistit poruchy chování u mladistvých klientů oddělení sociálně-právní ochrany dětí. Dalším cílem bude na konkrétních kazuistických příkladech ukázat, jakým způsobem a zda je vůbec možné, pomocí metod a technik sociální práce, těmto klientům pomoci nalézt sociální normu pro život.
Výzkumné otázky:
Jaké jsou nejčastější poruchy chování mladistvých klientů oddělení SPOD?
Jaké mají mladiství klienti s problémovým chováním, evidovaní kurátorem pro děti a mládež na oddělení SPOD, rodinné prostředí, ve kterém vyrůstají? Jak může sociální pracovník či pracovnice oddělení SPOD pomocí užití vhodných technik a metod sociální práce pomoci s problémovým chováním mladistvých klientů evidovaných oddělením SPOD?
Metodologie:
Nejprve bude užita sekundární analýza dat, a to především statistik MPSV, PČR, znaleckých posudků a dalších dokumentů, které má oddělení SPOD k dispozici. Praktická část bakalářské práce bude zaměřena na kvalitativní výzkum, konkrétně kazuistické příklady. Výběr základního vzorku bude homogenizovaný a záměrný, výzkumným prvkem budou klienti oddělení sociálně-právní ochrany dětí.
Předpokládaný přínos praxi:
Přínos bakalářské práce spatřuji v jejím užití sociálními pracovníky oddělení SPOD, kdy při vytváření individuálního plánu ochrany dítěte vždy přichází úvaha sociálních pracovníků o zvolení nejvhodnějšího dalšího postupu metod a technik sociální práce v konkrétním případě.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2014. Sociální patologie. 2. rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-5046-0
JANDOUREK, J., 2012. Slovník sociologických pojmů 610 hesel. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-3679-2
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence. 3. vydání, Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-825-8
MATOUŠEK, O., 2007. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4
MATOUŠEK O.; NEČASOVÁ, M., 2008. Metody a řízení sociální práce. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8
MARTÍNEK, Z., 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-2310-5
NOVOTNÁ, V.,BURDOVÁ, E., RIEDLOVÁ, J., 2014. Zákon o sociálně právní ochraně dětí s komentářem. Ostrava: Anag. ISBN 978-80-7263-914-4
PEMOVÁ, P.,PTÁČEK, R., 2012. Sociálně právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada. ISBN978-80-247-4317-2.
SIEGEL, LARRY J., 2011. Juvenile Delinquency. The Core (4th ed.). CA: Wadsworth/cengage Learning. ISBN: 978-0534519322.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2014. Sociální patologie. 2. rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-5046-0
JANDOUREK, J., 2012. Slovník sociologických pojmů 610 hesel. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-3679-2
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence. 3. vydání, Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-825-8
MATOUŠEK, O., 2007. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4
MATOUŠEK O.; NEČASOVÁ, M., 2008. Metody a řízení sociální práce. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8
MARTÍNEK, Z., 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-2310-5
NOVOTNÁ, V.,BURDOVÁ, E., RIEDLOVÁ, J., 2014. Zákon o sociálně právní ochraně dětí s komentářem. Ostrava: Anag. ISBN 978-80-7263-914-4
PEMOVÁ, P.,PTÁČEK, R., 2012. Sociálně právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada. ISBN978-80-247-4317-2.
SIEGEL, LARRY J., 2011. Juvenile Delinquency. The Core (4th ed.). CA: Wadsworth/cengage Learning. ISBN: 978-0534519322.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění