Tato bakalářská práce se zabývá návykovými látkami u dívek umístěných ve výchovném ústavu. Cílem této práce bylo identifikovat specifika abúzu a přístupu k návykovým látkám u dívek umístěných ve výchovném ústavu.
V teoretické části jsem se snažila prostřednictvím odborné literatury vymezit základní pojmy, které se této problematiky týkají. Definovala jsem pojem návykové látky, jejich rozdělení a účinky, abúzus, dále návykové látky u mladistvých a v institucionální péči. A v neposlední řadě jsem se zaměřila obecně na zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a poté pouze na výchovný ústav. Praktickou část této práce jsem zpracovala kvalitativním výzkumem, pomocí metody dotazování. Jako techniku jsem zvolila polostrukturované rozhovory, které jsem realizovala s dívkami vybraného výchovného ústavu. Rozhovory jsem poté vyhodnotila metodou otevřeného kódování.
Výzkumem jsem zjistila, že specifik abúzu ve vybraném výchovném ústavu je několik, i když v žádné odborné literatuře nejsou přesně vymezena. Co se týče specifik přístupu k návykovým látkám, tak výzkumem bylo zjištěno, že u legálních a nelegálních návykových látek jsou rozdíly. Zatímco přístup k legálním návykovým látkám je velmi snadný, tak přístup k nelegálním návykovým látkám vnímá každá dívka rozdílně. Vypracovaná bakalářská práce může být přínosná jak pro vybraný výchovný ústav, tak i pro ostatní zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Dále by tato práce mohla posloužit jako pilotní studie pro další zkoumání této problematiky či pro další výzkumné šetření. V neposlední řadě by tato bakalářská práce mohla být přínosná pro autory odborných publikací, kteří by se této problematice mohli začít více věnovat a vydávat více odborných článků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with addictive substances in girls placed in foster-care homes. The aim of this thesis was to identify the specific traits of drug abuse and the attitude of girls placed in foster-care homes towards addictive substances. In the theoretical part, using expert literature, I tried to define basic terms related to theis issue. I defined the term of addictive substances, their division and effects, drug abuse, addictive substances in youth and within institutional care. Last but not least, I generally focused on establishments carrying out institutional and foster care and then only on foster-care homes. The practical part is processed via qualitative research, using the method of interrogation. I chose to use the technique of semi-structured interviews I carried out together with girls from a chosen foster home. The interviews were subsequently evaluated using the method of open coding.Using research, I found out there were several specific traits of drug abuse within the chisen foster-care home, although none are specified in expert literature. Approaching addictive substances, research has proven that there are differences between legal and illegal substances. Meanwhile accessing legal addictive substances is easy, accessing illegal substances is understood very differently by every individual girl. This bachelor thesis may be useful for both, the chosen foster-care home as well as other institutions carrying out institutional and protective care. Further, this thesis may serve as a pilot study for further study of this issue or other research. Last but not least, this thesis may benefit expert publication authors who might start dealing with it more often and publish greater amounts of expert articles.
Klíčová slova
Návykové látky, abúzus, přístup, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
Addictive substances, drug abuse, access / approach, foster-care home
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá návykovými látkami u dívek umístěných ve výchovném ústavu. Cílem této práce bylo identifikovat specifika abúzu a přístupu k návykovým látkám u dívek umístěných ve výchovném ústavu.
V teoretické části jsem se snažila prostřednictvím odborné literatury vymezit základní pojmy, které se této problematiky týkají. Definovala jsem pojem návykové látky, jejich rozdělení a účinky, abúzus, dále návykové látky u mladistvých a v institucionální péči. A v neposlední řadě jsem se zaměřila obecně na zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a poté pouze na výchovný ústav. Praktickou část této práce jsem zpracovala kvalitativním výzkumem, pomocí metody dotazování. Jako techniku jsem zvolila polostrukturované rozhovory, které jsem realizovala s dívkami vybraného výchovného ústavu. Rozhovory jsem poté vyhodnotila metodou otevřeného kódování.
Výzkumem jsem zjistila, že specifik abúzu ve vybraném výchovném ústavu je několik, i když v žádné odborné literatuře nejsou přesně vymezena. Co se týče specifik přístupu k návykovým látkám, tak výzkumem bylo zjištěno, že u legálních a nelegálních návykových látek jsou rozdíly. Zatímco přístup k legálním návykovým látkám je velmi snadný, tak přístup k nelegálním návykovým látkám vnímá každá dívka rozdílně. Vypracovaná bakalářská práce může být přínosná jak pro vybraný výchovný ústav, tak i pro ostatní zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Dále by tato práce mohla posloužit jako pilotní studie pro další zkoumání této problematiky či pro další výzkumné šetření. V neposlední řadě by tato bakalářská práce mohla být přínosná pro autory odborných publikací, kteří by se této problematice mohli začít více věnovat a vydávat více odborných článků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with addictive substances in girls placed in foster-care homes. The aim of this thesis was to identify the specific traits of drug abuse and the attitude of girls placed in foster-care homes towards addictive substances. In the theoretical part, using expert literature, I tried to define basic terms related to theis issue. I defined the term of addictive substances, their division and effects, drug abuse, addictive substances in youth and within institutional care. Last but not least, I generally focused on establishments carrying out institutional and foster care and then only on foster-care homes. The practical part is processed via qualitative research, using the method of interrogation. I chose to use the technique of semi-structured interviews I carried out together with girls from a chosen foster home. The interviews were subsequently evaluated using the method of open coding.Using research, I found out there were several specific traits of drug abuse within the chisen foster-care home, although none are specified in expert literature. Approaching addictive substances, research has proven that there are differences between legal and illegal substances. Meanwhile accessing legal addictive substances is easy, accessing illegal substances is understood very differently by every individual girl. This bachelor thesis may be useful for both, the chosen foster-care home as well as other institutions carrying out institutional and protective care. Further, this thesis may serve as a pilot study for further study of this issue or other research. Last but not least, this thesis may benefit expert publication authors who might start dealing with it more often and publish greater amounts of expert articles.
Klíčová slova
Návykové látky, abúzus, přístup, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
Addictive substances, drug abuse, access / approach, foster-care home
Zásady pro vypracování
V České republice v institucionální péči není na téma návykové látky u mladistvých kladen dostatečný důraz. Tato problematika není plošně zmapována. U mladistvých v institucionálních zařízeních je přitom předpokládán zvýšený výskyt rizikového chování, včetně abusu návykových látek. Jak vyplývá z mezinárodní zprávy školní studie ESPAD, rozsah užívání návykových látek se nadále liší s ohledem na typ studované školy - vyšší výskyt užívání legálních i nelegálních drog, a to téměř dvojnásobně vyšší oproti studentům ostatních typů škol, vykazovali studenti středních škol bez maturity a odborných učilišť. Jako cíl své práce jsem zvolila, identifikovat specifika abusu a přístupu k návykovým látkám ve výchovném ústavu pro dívky. Jako výzkumnou otázku jsem zvolila, jak dívky hodnotí přístup k návykovým látkám ve vybraném výchovném ústavu? Výzkum budu provádět kvalitatitivně. Jako metodu sběru dat jsem zvolila dotazování a jako techniku sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Výběrovým souborem budou dívky z výchovného ústavu. Jako typ výběru jsem zvolila účelové vzorkování. Výsledky výzkumu budou poskytnuty pracovníkům výchovného ústavu pro orientaci, aby v případě špatných výsledků mohli učinit určitá opatření.
Zásady pro vypracování
V České republice v institucionální péči není na téma návykové látky u mladistvých kladen dostatečný důraz. Tato problematika není plošně zmapována. U mladistvých v institucionálních zařízeních je přitom předpokládán zvýšený výskyt rizikového chování, včetně abusu návykových látek. Jak vyplývá z mezinárodní zprávy školní studie ESPAD, rozsah užívání návykových látek se nadále liší s ohledem na typ studované školy - vyšší výskyt užívání legálních i nelegálních drog, a to téměř dvojnásobně vyšší oproti studentům ostatních typů škol, vykazovali studenti středních škol bez maturity a odborných učilišť. Jako cíl své práce jsem zvolila, identifikovat specifika abusu a přístupu k návykovým látkám ve výchovném ústavu pro dívky. Jako výzkumnou otázku jsem zvolila, jak dívky hodnotí přístup k návykovým látkám ve vybraném výchovném ústavu? Výzkum budu provádět kvalitatitivně. Jako metodu sběru dat jsem zvolila dotazování a jako techniku sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Výběrovým souborem budou dívky z výchovného ústavu. Jako typ výběru jsem zvolila účelové vzorkování. Výsledky výzkumu budou poskytnuty pracovníkům výchovného ústavu pro orientaci, aby v případě špatných výsledků mohli učinit určitá opatření.
Seznam doporučené literatury
MAHDALÍČKOVÁ, J., 2017. Zákon o návykových látkách. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-617-5. MAHDALÍČKOVÁ, J., 2014. Víme o drogách všechno?. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-589-4. HEINZ, P. R., 2015. Závislost. Portál. 176 s. ISBN 978-80-262-0927-0. NEŠPOR, K., 2018. Návykové chování a závislost - Současné poznatky a perpektivy léčby. Portál. 256 s. ISBN 978-80-262-1357-4. REESE. J., 2017. Drugs. Mason Crest Publishers. ISBN 978-14-222-3651-2.
Seznam doporučené literatury
MAHDALÍČKOVÁ, J., 2017. Zákon o návykových látkách. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-617-5. MAHDALÍČKOVÁ, J., 2014. Víme o drogách všechno?. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-589-4. HEINZ, P. R., 2015. Závislost. Portál. 176 s. ISBN 978-80-262-0927-0. NEŠPOR, K., 2018. Návykové chování a závislost - Současné poznatky a perpektivy léčby. Portál. 256 s. ISBN 978-80-262-1357-4. REESE. J., 2017. Drugs. Mason Crest Publishers. ISBN 978-14-222-3651-2.