Bakalářská práce se zabývá pěstounskou péčí zajišťovanou prarodiči. V mé práci byly stanoveny dva cíle, a to zmapovat zkušenosti sociálních pracovníků s výchovou dítěte svěřeného do pěstounské péče prarodičů a zjistit v jakých oblastech péče o dítě se nejvíce projevuje mezigenerační rozdíl. Pro zjištění cílů byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Data byla vyhodnocena na základě otevřeného kódování. Výzkumný soubor tvořilo 5 sociálních pracovnic. Výzkum byl realizován v březnu 2020. V teoretické části popisuji pěstounskou péči obecně, její historii v České republice, vznik a zánik pěstounské péče, dávky pěstounské péče, příbuzenskou pěstounskou péče a prarodiče v roli pěstounů. V praktické části bylo pomocí otevřeného kódování vytvořeno pět kategorií, kde každá kategorie obsahuje jednu až dvě podkategorie. Výzkumem jsem zjistila, že každá sociální pracovnice pohlíží na pěstounskou péči prarodičů jinak a že každá má jiné zkušenosti. Většinou se odpovědi sociálních pracovnic neshodovaly. Dále jsem zjišťovala konkrétní mezigenerační rozdíly, rizika a negativa této pěstounské péče, trávení volného času s dětmi a jak se prarodiče podílí na školní přípravě dětí.
Tato bakalářská práce může posloužit jako zdroj informací pro osoby pověřené k výkonu sociálně právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
My bachelor's thesis deals with kinship care provided by grandparents. I have set two goals - (1) to map social workers' experience concerning raising a child placed into the care of grandparents and (2) to discover in which areas of child care the intergenerational
distinction is most clearly seen. I have chosen the qualitative research strategy, questionnaire method and semi-structured discussion. Data were evaluated based on open coding. The research group consisted of five social workers. The research itself was
realized in March, 2020. The theoretical part deals with foster care in general, its history in the Czech Republic, the beginning and end of foster care, foster care allowances, foster
care by relatives, and especially grandparents. The practical part contains open coding with five categories, where each category contains one or two subcategories. I have researched that every social worker perceives kinship care differently and has her own experience. There was a great deal of disagreement among the answers given by social workers. I was finding out intergenerational differences, risks and negatives of this kinship care, spending free time with children and grandparents' participation in the school preparation of children.
This bachelor thesis can serve as a source of information for authorized person to social and legal protection of children.
Klíčová slova
Pěstounská péče, osoby pečující, práva a povinnosti osob pečujících, mezigenerační rozdíly
Klíčová slova v angličtině
Foster care, kinship care, carers, rights and responsibilities of caregivers, intergenerational differences
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pěstounskou péčí zajišťovanou prarodiči. V mé práci byly stanoveny dva cíle, a to zmapovat zkušenosti sociálních pracovníků s výchovou dítěte svěřeného do pěstounské péče prarodičů a zjistit v jakých oblastech péče o dítě se nejvíce projevuje mezigenerační rozdíl. Pro zjištění cílů byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Data byla vyhodnocena na základě otevřeného kódování. Výzkumný soubor tvořilo 5 sociálních pracovnic. Výzkum byl realizován v březnu 2020. V teoretické části popisuji pěstounskou péči obecně, její historii v České republice, vznik a zánik pěstounské péče, dávky pěstounské péče, příbuzenskou pěstounskou péče a prarodiče v roli pěstounů. V praktické části bylo pomocí otevřeného kódování vytvořeno pět kategorií, kde každá kategorie obsahuje jednu až dvě podkategorie. Výzkumem jsem zjistila, že každá sociální pracovnice pohlíží na pěstounskou péči prarodičů jinak a že každá má jiné zkušenosti. Většinou se odpovědi sociálních pracovnic neshodovaly. Dále jsem zjišťovala konkrétní mezigenerační rozdíly, rizika a negativa této pěstounské péče, trávení volného času s dětmi a jak se prarodiče podílí na školní přípravě dětí.
Tato bakalářská práce může posloužit jako zdroj informací pro osoby pověřené k výkonu sociálně právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
My bachelor's thesis deals with kinship care provided by grandparents. I have set two goals - (1) to map social workers' experience concerning raising a child placed into the care of grandparents and (2) to discover in which areas of child care the intergenerational
distinction is most clearly seen. I have chosen the qualitative research strategy, questionnaire method and semi-structured discussion. Data were evaluated based on open coding. The research group consisted of five social workers. The research itself was
realized in March, 2020. The theoretical part deals with foster care in general, its history in the Czech Republic, the beginning and end of foster care, foster care allowances, foster
care by relatives, and especially grandparents. The practical part contains open coding with five categories, where each category contains one or two subcategories. I have researched that every social worker perceives kinship care differently and has her own experience. There was a great deal of disagreement among the answers given by social workers. I was finding out intergenerational differences, risks and negatives of this kinship care, spending free time with children and grandparents' participation in the school preparation of children.
This bachelor thesis can serve as a source of information for authorized person to social and legal protection of children.
Klíčová slova
Pěstounská péče, osoby pečující, práva a povinnosti osob pečujících, mezigenerační rozdíly
Klíčová slova v angličtině
Foster care, kinship care, carers, rights and responsibilities of caregivers, intergenerational differences
Zásady pro vypracování
Teoretická východiska:
Pěstounská péče je forma náhradní rodinné péče, při které pěstoun o dítě pečuje a je zodpovědný za jeho výchovu. Z právního hlediska ale mezi pěstounem a dítětem nevzniká takový poměr, jaký je mezi rodiči a dítětem tak, jak je tomu v případě osvojení. Pěstoun má právo zastupovat dítě a spravovat jeho záležitosti jen v běžných věcech a nemá k dítěti vyživovací povinnost. K výkonu mimořádných záležitostí musí požádat o souhlas zákonného zástupce dítěte. Speciální formou pěstounské péče je příbuzenská pěstounská péče, kdy je dítě svěřeno některé osobě z širší rodiny. Pěstouny jsou příbuzní dítěte: prarodiče, teta, strýc anebo jiní příbuzní.
Hlavní cíl práce: Zmapovat zkušenosti sociálních pracovníků s výchovou dítěte svěřeného do pěstounské péče prarodičů.
Dílčí cíl: Zjistit v jakých oblastech péče o dítě se nejvíce projevuje mezigenerační rozdíl.
Výzkumné otázky:
Hlavní výzkumná otázka: Jaká rizika v péči zajišťované prarodičem sociální pracovníci identifikují?
Dílčí výzkumná otázka č. 1: Jaká je z pohledu sociálního pracovníka schopnost prarodičů sdílet aktivity ve volném čase?
Dílčí výzkumná otázka č. 2: Jaká úskalí komplikují zapojení prarodiče do vzdělávacího procesu dítěte?
Strategie: kvalitativní výzkum
Metoda: dotazování
Technika: polostrukturovaný rozhovor
Výběrový soubor: sociální pracovníci
účelové vzorkování
Předpokládaný přínos pro praxi: Bakalářská práce může posloužit jako zdroj informací pro osoby pověřené k výkonu sociálně právní ochrany dětí.
Zásady pro vypracování
Teoretická východiska:
Pěstounská péče je forma náhradní rodinné péče, při které pěstoun o dítě pečuje a je zodpovědný za jeho výchovu. Z právního hlediska ale mezi pěstounem a dítětem nevzniká takový poměr, jaký je mezi rodiči a dítětem tak, jak je tomu v případě osvojení. Pěstoun má právo zastupovat dítě a spravovat jeho záležitosti jen v běžných věcech a nemá k dítěti vyživovací povinnost. K výkonu mimořádných záležitostí musí požádat o souhlas zákonného zástupce dítěte. Speciální formou pěstounské péče je příbuzenská pěstounská péče, kdy je dítě svěřeno některé osobě z širší rodiny. Pěstouny jsou příbuzní dítěte: prarodiče, teta, strýc anebo jiní příbuzní.
Hlavní cíl práce: Zmapovat zkušenosti sociálních pracovníků s výchovou dítěte svěřeného do pěstounské péče prarodičů.
Dílčí cíl: Zjistit v jakých oblastech péče o dítě se nejvíce projevuje mezigenerační rozdíl.
Výzkumné otázky:
Hlavní výzkumná otázka: Jaká rizika v péči zajišťované prarodičem sociální pracovníci identifikují?
Dílčí výzkumná otázka č. 1: Jaká je z pohledu sociálního pracovníka schopnost prarodičů sdílet aktivity ve volném čase?
Dílčí výzkumná otázka č. 2: Jaká úskalí komplikují zapojení prarodiče do vzdělávacího procesu dítěte?
Strategie: kvalitativní výzkum
Metoda: dotazování
Technika: polostrukturovaný rozhovor
Výběrový soubor: sociální pracovníci
účelové vzorkování
Předpokládaný přínos pro praxi: Bakalářská práce může posloužit jako zdroj informací pro osoby pověřené k výkonu sociálně právní ochrany dětí.
Seznam doporučené literatury
Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018. ISBN 978-80-907053-2-6
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně- právní ochraně dětí. In Sbírka zákonů. 01.04.2000. ISSN 1211 - 1244
KOLUCHOVÁ, Jarmila, MATĚJČEK, Zdeněk, ed. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3
Seznam doporučené literatury
Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018. ISBN 978-80-907053-2-6
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně- právní ochraně dětí. In Sbírka zákonů. 01.04.2000. ISSN 1211 - 1244
KOLUCHOVÁ, Jarmila, MATĚJČEK, Zdeněk, ed. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3