Bakalářská práce má za cíl zjistit, jaké sociální služby využívají rodiny s dětmi
s poruchami autistického spektra.
Práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a na výzkumnou. V teoretické části
nalezneme čtyři kapitoly. V první kapitole je definováno onemocnění PAS jako takové,
ve druhé kapitole problematika onemocnění PAS v rámci rodiny. Třetí kapitola se týká
sociálních služeb, které jsou těmto rodinám nabízeny, a v poslední kapitole nalezneme popsání sociálního zabezpečení pro tyto rodiny.
Pro dosažení určeného cíle byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda
dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Pro výzkum byly vybrány rodiny,
které mají dítě ve věku od 6 do 18 let s PAS a využívají sociální služby.
Rozhovory proběhly celkem s osmi informanty, z nichž někteří byli z mé širší rodiny
a ostatní byli vybráni pomocí metody sněhové koule. Následně byly rozhovory doslovně
přepsány a vyhodnoceny skrze otevřené kódování, technikou tužka a papír.
Bakalářskou práci lze použít jako studijní materiál nebo jako zpětnou vazbu zejména pro organizace, ve kterých rodiny s dětmi s PAS využívají sociální služby.
Z výsledků práce vyplývá, že rodiče dětí s PAS využívají 5 sociálních služeb,
prostřednictvím kterých mohou využít volný čas buď pro sebe k odpočinku, nebo k péči
o další členy rodiny. Bez sociálních služeb by si rodiny jen těžko představily jejich každodenní fungování, které je s nemocným dítětem velice náročné.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to analyse, what social services are used by families with
children suffering from autistic spectrum disorders (ASD).
The study is divided into two parts - theory and research. The initial theoretical part is further separated into four chapters. The first chapter defines ASD as it is, the second one follows with focus on the issue of ASD in the context of the family. The third chapter relates to the social services offered to these families and in the last chapter a description of the social security, which is intended for these families, is outlined. According to the theoretical framework, a qualitative research strategy, a polling method,
and a semi-structured interview technique were chosen to achieve the given objective of the thesis. For the research purposes, families with children aged between 6 and 18 suffering from ASD and simultaneously using the social services, were selected.
The interviews were conducted with a total of eight informants, some of whom were from the author´s wider family and others were selected using the snowball method.
Subsequently, the interviews were exactly rewritten and evaluated using the open coding method and the pencil - paper technique.
This bachelor thesis can be used as study material or as feedback, especially for
organisations in which families with children suffering from ASD use the social services.
Through the research, the thesis identifies that parents of the children suffering from ASD use five specific social services that help them either to use their free time for themselves
to rest or to take care for other family members. Without social services, families would hardly imagine their day-to-day life, which is very demanding because of the ASD disease.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, dítě, rodiče, sociální služby, pomoc
Klíčová slova v angličtině
autistic spectrum disorders, child, parents, social services, assistance
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má za cíl zjistit, jaké sociální služby využívají rodiny s dětmi
s poruchami autistického spektra.
Práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a na výzkumnou. V teoretické části
nalezneme čtyři kapitoly. V první kapitole je definováno onemocnění PAS jako takové,
ve druhé kapitole problematika onemocnění PAS v rámci rodiny. Třetí kapitola se týká
sociálních služeb, které jsou těmto rodinám nabízeny, a v poslední kapitole nalezneme popsání sociálního zabezpečení pro tyto rodiny.
Pro dosažení určeného cíle byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda
dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Pro výzkum byly vybrány rodiny,
které mají dítě ve věku od 6 do 18 let s PAS a využívají sociální služby.
Rozhovory proběhly celkem s osmi informanty, z nichž někteří byli z mé širší rodiny
a ostatní byli vybráni pomocí metody sněhové koule. Následně byly rozhovory doslovně
přepsány a vyhodnoceny skrze otevřené kódování, technikou tužka a papír.
Bakalářskou práci lze použít jako studijní materiál nebo jako zpětnou vazbu zejména pro organizace, ve kterých rodiny s dětmi s PAS využívají sociální služby.
Z výsledků práce vyplývá, že rodiče dětí s PAS využívají 5 sociálních služeb,
prostřednictvím kterých mohou využít volný čas buď pro sebe k odpočinku, nebo k péči
o další členy rodiny. Bez sociálních služeb by si rodiny jen těžko představily jejich každodenní fungování, které je s nemocným dítětem velice náročné.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to analyse, what social services are used by families with
children suffering from autistic spectrum disorders (ASD).
The study is divided into two parts - theory and research. The initial theoretical part is further separated into four chapters. The first chapter defines ASD as it is, the second one follows with focus on the issue of ASD in the context of the family. The third chapter relates to the social services offered to these families and in the last chapter a description of the social security, which is intended for these families, is outlined. According to the theoretical framework, a qualitative research strategy, a polling method,
and a semi-structured interview technique were chosen to achieve the given objective of the thesis. For the research purposes, families with children aged between 6 and 18 suffering from ASD and simultaneously using the social services, were selected.
The interviews were conducted with a total of eight informants, some of whom were from the author´s wider family and others were selected using the snowball method.
Subsequently, the interviews were exactly rewritten and evaluated using the open coding method and the pencil - paper technique.
This bachelor thesis can be used as study material or as feedback, especially for
organisations in which families with children suffering from ASD use the social services.
Through the research, the thesis identifies that parents of the children suffering from ASD use five specific social services that help them either to use their free time for themselves
to rest or to take care for other family members. Without social services, families would hardly imagine their day-to-day life, which is very demanding because of the ASD disease.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, dítě, rodiče, sociální služby, pomoc
Klíčová slova v angličtině
autistic spectrum disorders, child, parents, social services, assistance
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky:
Poruchy autistického spektra (PAS), v anglické terminologii Autism Spectrum Disorders (ADS), patří mezi pervazivní vývojové poruchy. V mezinárodní klasifikaci nemocí (MKN-10) k těmto poruchám řadíme dětský autismus, Aspergrův syndrom, atypický autismus a velmi vzáně se vyskytující jinou desintegrační poruchu v dětství. Americký statistický manuál DSM-5 slučuje tyto poruchy do jediné jednotky nazvané porucha autistického spektra. Poruchy vznikají na základně abnormálního vývoje mozku, označujeme je tedy jako neurovývojové.
Popis metodiky: Práce bude zpracována kvalitativní metodou, technikou polostrukturovaného rozhovoru, v rámci kterého budu zjišťovat informace ohledně dané problematiky od rodin s dítětem/dětmi s PAS ve věku 6-18 let využívajících sociálních služeb.
Cíl práce: Zjistit jaké sociální služby využívají rodiny s dětmi s PAS.
Výzkumné otázky:
1. Jaké sociální služby využívají rodiny s dětmi s PAS?
2. Jak rodinám sociální služby pomáhají?
Předpokládaný přínos pro praxi: Hlavním využitím bude přínos pro organizaci, se kterou budu spolupracovat v rámci rozhovorů s rodiči a dětmi s PAS, kteří využívají služeb organizace.
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky:
Poruchy autistického spektra (PAS), v anglické terminologii Autism Spectrum Disorders (ADS), patří mezi pervazivní vývojové poruchy. V mezinárodní klasifikaci nemocí (MKN-10) k těmto poruchám řadíme dětský autismus, Aspergrův syndrom, atypický autismus a velmi vzáně se vyskytující jinou desintegrační poruchu v dětství. Americký statistický manuál DSM-5 slučuje tyto poruchy do jediné jednotky nazvané porucha autistického spektra. Poruchy vznikají na základně abnormálního vývoje mozku, označujeme je tedy jako neurovývojové.
Popis metodiky: Práce bude zpracována kvalitativní metodou, technikou polostrukturovaného rozhovoru, v rámci kterého budu zjišťovat informace ohledně dané problematiky od rodin s dítětem/dětmi s PAS ve věku 6-18 let využívajících sociálních služeb.
Cíl práce: Zjistit jaké sociální služby využívají rodiny s dětmi s PAS.
Výzkumné otázky:
1. Jaké sociální služby využívají rodiny s dětmi s PAS?
2. Jak rodinám sociální služby pomáhají?
Předpokládaný přínos pro praxi: Hlavním využitím bude přínos pro organizaci, se kterou budu spolupracovat v rámci rozhovorů s rodiči a dětmi s PAS, kteří využívají služeb organizace.
Seznam doporučené literatury
ŠPORCLOVÁ, V., 2018. Autismus od A do Z. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-98-5.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vydání druhé, doplněné. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
SLÁDEČKOVÁ, S., SOBOTKOVÁ, I., 2014. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Monografie. ISBN 978-80-244-4219-8.
THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.
BAZALOVÁ, B., 2017. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1195-2.
Seznam doporučené literatury
ŠPORCLOVÁ, V., 2018. Autismus od A do Z. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-98-5.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vydání druhé, doplněné. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
SLÁDEČKOVÁ, S., SOBOTKOVÁ, I., 2014. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Monografie. ISBN 978-80-244-4219-8.
THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.
BAZALOVÁ, B., 2017. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1195-2.