Pohybové aktivity jsou v životě člověka velmi významnou složkou. Může se jednat o aktivity jak rekreační, tak sportovní na vrcholové úrovni. U osob s postižením mají sportovní aktivity často klíčový význam, a to nejen pro sport samotný, ale zejména umožňují kontakt s vrstevníky, představují náplň života a přispívají ke zlepšení kvality života. Cíleně zaměřená pohybová výchova se stává základní životní potřebou. Jedním ze sportů, kterému se mohou celoročně věnovat osoby s kombinovaným postižením je aplikovaná atletika, jež může vést ke zmírnění důsledků zdravotního oslabení a zvýšení funkční výkonnosti a celkové zdatnosti. V praxi se jedná o realizaci jednoduchých atletických prvků, překážkových běhů, upravených atletických disciplín, popřípadě cvičení s použitím náčiní.
Anotace v angličtině
Physical activities are a very important parts of human life considering both recreational and top performance sport activities. Sporting activities are often for disabled people key importance not only for sport itself, but they particularly allow social contact, and further they represent main content of a life together with quality life improvement. Deliberately aimed physical education becomes a basic necessity of life. One of the sports that people with multiple disabilities can attend all year round is applied athletics, which can lead to mitigating the effects of health impairment and increase functional performance and overall fitness. In practice, it is a realization of simple athletic elements, hurdle races, modified athletic disciplines, optionally exercises with fitness equipment.
Pohybové aktivity jsou v životě člověka velmi významnou složkou. Může se jednat o aktivity jak rekreační, tak sportovní na vrcholové úrovni. U osob s postižením mají sportovní aktivity často klíčový význam, a to nejen pro sport samotný, ale zejména umožňují kontakt s vrstevníky, představují náplň života a přispívají ke zlepšení kvality života. Cíleně zaměřená pohybová výchova se stává základní životní potřebou. Jedním ze sportů, kterému se mohou celoročně věnovat osoby s kombinovaným postižením je aplikovaná atletika, jež může vést ke zmírnění důsledků zdravotního oslabení a zvýšení funkční výkonnosti a celkové zdatnosti. V praxi se jedná o realizaci jednoduchých atletických prvků, překážkových běhů, upravených atletických disciplín, popřípadě cvičení s použitím náčiní.
Anotace v angličtině
Physical activities are a very important parts of human life considering both recreational and top performance sport activities. Sporting activities are often for disabled people key importance not only for sport itself, but they particularly allow social contact, and further they represent main content of a life together with quality life improvement. Deliberately aimed physical education becomes a basic necessity of life. One of the sports that people with multiple disabilities can attend all year round is applied athletics, which can lead to mitigating the effects of health impairment and increase functional performance and overall fitness. In practice, it is a realization of simple athletic elements, hurdle races, modified athletic disciplines, optionally exercises with fitness equipment.
Teoretické vymezení problematiky:
Pohybové aktivity jsou v životě člověka velmi významnou položkou. Může se jednat o aktivity jak rekreační, tak o sportovní aktivity na vrcholové úrovni. U osob s postižením mají sportovní aktivity často klíčový význam a to nejen pro sport samotný, ale zejména umožňují kontakt s vrstevníky, představují náplň života a přispívají ke zlepšení kvality života. Cíleně zaměřená pohybová výchova se stává základní životní potřebou. Jedním ze sportů, kterému se mohou celoročně věnovat osoby s kombinovaným postižením je i aplikovaná atletika, jež může vést ke zmírnění důsledků zdravotního oslabení a zvýšení funkční výkonnosti a celkové zdatnosti. V praxi se jedná o realizaci jednoduchých atletických prvků, překážkových běhů, upravených atletických disciplín, popřípadě cvičení s použitím náčiní.
Cíle práce:
1. Zpracovat ucelený soubor aplikovaných atletických disciplín pro osoby s kombinovaným postižením.
2. Zjistit do jaké úrovně (zlepšení) se promítne opakovaná a pravidelná aplikace vybraných atletických disciplín u testovaných osob.
Výzkumné otázky:
1. Dochází u osob s kombinovaným postižením k prokazatelnému zlepšení pohybové složky (hrubá a jemná motorika, vytrvalost, obratnost, apod.) po dlouhodobém a pravidelném zařazování aplikovaných atletických cvičení?
2. Ovlivňují pravidelná pohybová cvičení psychickou složku (soustředění, cílevědomost, zájem, soutěživost, apod.)?
Popis metodiky:
V rámci bakalářské práce bude realizován kvalitativní výzkum formou praktického testování u šestičlenného souboru osob s kombinovaným postižením. Pro naplnění cílů bude použita kvalitativní výzkumná strategie a dále metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Dále bude provedena sekundární analýza dat. Testovanými budou osoby s kombinovaným postižením a to konkrétně klienti denního a týdenního stacionáře Klíček v Záluží u Tábora. U některých z nich je přidružena mentální retardace nebo autismus.
Využití v praxi:
Práce může posloužit jako metodika užití aplikovaných atletických cvičení pro rehabilitační pracoviště, zařízení poskytující sociální služby, léčebny dlouhodobě nemocných apod. Cvičení lze aplikovat u všech osob s postižením pohybového aparátu.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Pohybové aktivity jsou v životě člověka velmi významnou položkou. Může se jednat o aktivity jak rekreační, tak o sportovní aktivity na vrcholové úrovni. U osob s postižením mají sportovní aktivity často klíčový význam a to nejen pro sport samotný, ale zejména umožňují kontakt s vrstevníky, představují náplň života a přispívají ke zlepšení kvality života. Cíleně zaměřená pohybová výchova se stává základní životní potřebou. Jedním ze sportů, kterému se mohou celoročně věnovat osoby s kombinovaným postižením je i aplikovaná atletika, jež může vést ke zmírnění důsledků zdravotního oslabení a zvýšení funkční výkonnosti a celkové zdatnosti. V praxi se jedná o realizaci jednoduchých atletických prvků, překážkových běhů, upravených atletických disciplín, popřípadě cvičení s použitím náčiní.
Cíle práce:
1. Zpracovat ucelený soubor aplikovaných atletických disciplín pro osoby s kombinovaným postižením.
2. Zjistit do jaké úrovně (zlepšení) se promítne opakovaná a pravidelná aplikace vybraných atletických disciplín u testovaných osob.
Výzkumné otázky:
1. Dochází u osob s kombinovaným postižením k prokazatelnému zlepšení pohybové složky (hrubá a jemná motorika, vytrvalost, obratnost, apod.) po dlouhodobém a pravidelném zařazování aplikovaných atletických cvičení?
2. Ovlivňují pravidelná pohybová cvičení psychickou složku (soustředění, cílevědomost, zájem, soutěživost, apod.)?
Popis metodiky:
V rámci bakalářské práce bude realizován kvalitativní výzkum formou praktického testování u šestičlenného souboru osob s kombinovaným postižením. Pro naplnění cílů bude použita kvalitativní výzkumná strategie a dále metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Dále bude provedena sekundární analýza dat. Testovanými budou osoby s kombinovaným postižením a to konkrétně klienti denního a týdenního stacionáře Klíček v Záluží u Tábora. U některých z nich je přidružena mentální retardace nebo autismus.
Využití v praxi:
Práce může posloužit jako metodika užití aplikovaných atletických cvičení pro rehabilitační pracoviště, zařízení poskytující sociální služby, léčebny dlouhodobě nemocných apod. Cvičení lze aplikovat u všech osob s postižením pohybového aparátu.
Seznam doporučené literatury
1. HOŠKOVÁ, B., MATOUŠKOVÁ M., 1998. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: 134 s. Karolinum. ISBN 80-7184-621-x.
2. KUDLÁČEK, M. et al., 2013. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 90 s. ISBN 978-80-244-3938-9.
3. SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8.
4. TOD, D., THATCHER J., RAHMAN R., 2010. Sport psychology. New York: Palgrave Macmillan. 194 p. ISBN 978-0-230-24987-5
5. VALENTA, M., MICHALÍK J., LEČBYCH M., 2018. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 392 s. ISBN 978-80-271-0378-2.
Seznam doporučené literatury
1. HOŠKOVÁ, B., MATOUŠKOVÁ M., 1998. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: 134 s. Karolinum. ISBN 80-7184-621-x.
2. KUDLÁČEK, M. et al., 2013. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 90 s. ISBN 978-80-244-3938-9.
3. SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8.
4. TOD, D., THATCHER J., RAHMAN R., 2010. Sport psychology. New York: Palgrave Macmillan. 194 p. ISBN 978-0-230-24987-5
5. VALENTA, M., MICHALÍK J., LEČBYCH M., 2018. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 392 s. ISBN 978-80-271-0378-2.