Cílem bakalářské práce je zhodnotit dlouhodobější využívání pomůcek Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením.
Teoretická část nastiňuje nové paradigma celého oboru speciální pedagogiky a vymezuje předmět a cíle psychopedie. Následující kapitola vysvětluje pojem mentální postižení a vývoj terminologie s ním spojenou. Samostatná kapitola je věnována vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola popisuje vědecké vzdělávání Marie Montessori, principy Montessori pedagogiky jako alternativního směru vzdělávání, zaměřuje se na připravený didaktický materiál a jeho využívání při práci s dětmi s mentálním postižením - poruchou intelektového vývoje.
Výzkumný proces v praktické části je realizován metodou kvalitativního přístupu a je využito výzkumného designu případové studie a částečně též mnohonásobné případové studie. Bylo využito kvalitativních technik sběru dat, jako jsou metody zúčastněného pozorování a hloubkového rozhovoru, analýza zaměřená na zjišťování úrovně školních dovedností a výsledků činnosti ve sledovaných oblastech v průběhu jednoho školního roku. Použit byl i deník výzkumníka a studium dokumentace.
V závěru bakalářské práce je na základě výzkumného šetření a získaných teoretických poznatků potvrzeno naplnění stanoveného cíle. Je zde zhodnocena a zanalyzována úroveň dosažených výukových cílů v předmětu matematika ve vybraném učivu při dlouhodobějším využívání pomůcek Montessori pedagogiky u vybraných žáků s mentálním postižením. Používání dalších pomůcek tohoto pedagogického systému i mimo sledovanou oblast se ukázalo jako přínosné.
Annotation in English
The aim of the Bachelor's thesis is to evaluate a long-term use of Marie Montessori's teaching aids in education of pupils with mental impairment.
The theoretical part outlines a new paradigm of the whole discipline of special pedagogy and defines the subject and objectives of psychopaedia. A separate chapter is The following chapter explains the term mental disability and the development of the related terminology. Dedicated to the teaching of pupils with special educational needs. The last chapter describes the scientific education of Marie Montessori, the principles of Montessori pedagogy as an alternative way of education and is being concentrated on prepared didactic material and its use in work with children with mental deficiency - mental development disorder.
The research process in the practical part is implemented by the method of qualitative approach and the research design of case study and partly multiple case study too. Furthermore, there were implemented qualitative data collection techniques such as the method of participated observation and in-depth interview, an analysis aimed at looking into the level of school skills and the results of activity in specific areas during one school year. A researcher's diary and documentation study were used as well.
The concluding part presents the succesfull confirmation of the given aim based on the research and obtained theoretical fidings. There is an evaluation and analysis of the achieved educational goals in particular subject matter of Mathematics with a long-term application of Montessori pedagogy teaching aids while teaching particular pupils with mental handicap/disability. The use of other aids of this pedagogical system even outside the observed area proved to be beneficial.
Keywords
speciální pedagogika; psychopedie; mentální postižení; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; principy Montessori pedagogiky; Montessori pomůcky
Keywords in English
special pedagogy; psychopaedia; mental disability/handicap; pupil with special educational Leeds; principles of Montessori pedagogy; Montessori teaching aids
Length of the covering note
95 s. (175 952 znaků).
Language
CZ
Annotation
Cílem bakalářské práce je zhodnotit dlouhodobější využívání pomůcek Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením.
Teoretická část nastiňuje nové paradigma celého oboru speciální pedagogiky a vymezuje předmět a cíle psychopedie. Následující kapitola vysvětluje pojem mentální postižení a vývoj terminologie s ním spojenou. Samostatná kapitola je věnována vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola popisuje vědecké vzdělávání Marie Montessori, principy Montessori pedagogiky jako alternativního směru vzdělávání, zaměřuje se na připravený didaktický materiál a jeho využívání při práci s dětmi s mentálním postižením - poruchou intelektového vývoje.
Výzkumný proces v praktické části je realizován metodou kvalitativního přístupu a je využito výzkumného designu případové studie a částečně též mnohonásobné případové studie. Bylo využito kvalitativních technik sběru dat, jako jsou metody zúčastněného pozorování a hloubkového rozhovoru, analýza zaměřená na zjišťování úrovně školních dovedností a výsledků činnosti ve sledovaných oblastech v průběhu jednoho školního roku. Použit byl i deník výzkumníka a studium dokumentace.
V závěru bakalářské práce je na základě výzkumného šetření a získaných teoretických poznatků potvrzeno naplnění stanoveného cíle. Je zde zhodnocena a zanalyzována úroveň dosažených výukových cílů v předmětu matematika ve vybraném učivu při dlouhodobějším využívání pomůcek Montessori pedagogiky u vybraných žáků s mentálním postižením. Používání dalších pomůcek tohoto pedagogického systému i mimo sledovanou oblast se ukázalo jako přínosné.
Annotation in English
The aim of the Bachelor's thesis is to evaluate a long-term use of Marie Montessori's teaching aids in education of pupils with mental impairment.
The theoretical part outlines a new paradigm of the whole discipline of special pedagogy and defines the subject and objectives of psychopaedia. A separate chapter is The following chapter explains the term mental disability and the development of the related terminology. Dedicated to the teaching of pupils with special educational needs. The last chapter describes the scientific education of Marie Montessori, the principles of Montessori pedagogy as an alternative way of education and is being concentrated on prepared didactic material and its use in work with children with mental deficiency - mental development disorder.
The research process in the practical part is implemented by the method of qualitative approach and the research design of case study and partly multiple case study too. Furthermore, there were implemented qualitative data collection techniques such as the method of participated observation and in-depth interview, an analysis aimed at looking into the level of school skills and the results of activity in specific areas during one school year. A researcher's diary and documentation study were used as well.
The concluding part presents the succesfull confirmation of the given aim based on the research and obtained theoretical fidings. There is an evaluation and analysis of the achieved educational goals in particular subject matter of Mathematics with a long-term application of Montessori pedagogy teaching aids while teaching particular pupils with mental handicap/disability. The use of other aids of this pedagogical system even outside the observed area proved to be beneficial.
Keywords
speciální pedagogika; psychopedie; mentální postižení; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; principy Montessori pedagogiky; Montessori pomůcky
Keywords in English
special pedagogy; psychopaedia; mental disability/handicap; pupil with special educational Leeds; principles of Montessori pedagogy; Montessori teaching aids
Research Plan
Teoretické vymezení problematiky:
V současné době jsou žáci s mentálním postižením vzděláváni v rámci inkluze v běžném vzdělávacím proudu nebo ve speciálních třídách či školách zřizovaných podle § 16 odst. 9 Školského zákona. U žáků s lehkým mentálním postižením zaostává vývoj rozumových schopností, odlišně se vyvíjejí některé psychické vlastnosti a dochází také k poruchám adaptačního chování. Hlavní problémy se u nich ale objeví s nástupem do školy při teoretické práci, protože většina těchto žáků má obtíže při osvojování čtení, psaní a počítání. Žáci se středně těžkým mentálním postižením mají výrazně omezenou schopnost chápání, soběstačnosti a zručnosti, řeč je jednoduchá. Ve školní práci jsou limitování, ale dokážou si osvojit základy čtení, psaní a počítání. Proto je dobré při výuce žáků s mentálním postižením využívat různorodý didaktický materiál a pomůcky, které napomohou ke zkvalitnění jejich školních výsledků.
Jednou z možností je při výuce žáků s mentálním postižením využít pomůcky, se kterými pracuje Montessori pedagogika. Práce s dítětem stojí v Montessori pedagogice na principech partnerského přístupu, smysluplnosti a propojenosti, samostatnosti a nezávislosti, radosti z objevování, svobody a zodpovědnosti, celistvosti a izolace vlastnosti, řádu a soustředění, pohybu v učení, ruce a intelektu také principu ticha, klidu a míru a principu připraveného prostředí.
Tvorbě "správného" didaktického materiálu, který ve své práci s dětmi Marie Montessori využívala, věnovala velkou pozornost. Navázala na zkušenosti pedagogů Itarda a Seguina, kteří pracovali v oblasti vzdělávání dětí s handicapem, i na svou výzkumnou činnost a navrhovala vlastní didaktické pomůcky například senzorického charakteru. Pro využívání senzorických pomůcek se rozhodla na základě přesvědčení, že procvičování smyslů vede ke zlepšování smyslového vnímání a vytváří tak dobré základy pro intelektuální růst dítěte.
Cíl práce:
1. Zhodnotit působení dlouhodobějšího využívání pomůcek Montessori pedagogiky při výuce žáků s mentálním postižením.
Výzkumné otázky:
1. Jakých úrovní zvládnutí výukových cílů bylo u vybraných žáků dosaženo ve sledovaných oblastech s využitím pomůcek Montessori pedagogiky?
Popis metodiky:
Pro výzkumnou část bakalářské práce bude využit kvalitativní typ výzkumu, metoda zúčastněného pozorování a případové studie. Dále bude využita sekundární analýza dat. Výzkumná část bakalářské práce bude realizována v rámci jedné třídy na základní škole zřízené dle § 16 odst. 9 Školského zákona. Výzkumný soubor bude tvořen žákem/žáky s lehkým nebo středně těžkým mentálním postižením, kteří budou ve školním roce 2019/ 2020 zařazeni do této školní třídy.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Tato bakalářská práce může být užitečná pro vyučující na speciálních školách zřízených dle § 16 odst. 9. Školského zákona, pro vyučující na běžných školách setkávajících se žáky se zdravotním postižením v rámci inkluze, pro vychovatele ale i rodiče žáků s mentálním postižením jako inspirace pro využívání Montessori pomůcek.
Research Plan
Teoretické vymezení problematiky:
V současné době jsou žáci s mentálním postižením vzděláváni v rámci inkluze v běžném vzdělávacím proudu nebo ve speciálních třídách či školách zřizovaných podle § 16 odst. 9 Školského zákona. U žáků s lehkým mentálním postižením zaostává vývoj rozumových schopností, odlišně se vyvíjejí některé psychické vlastnosti a dochází také k poruchám adaptačního chování. Hlavní problémy se u nich ale objeví s nástupem do školy při teoretické práci, protože většina těchto žáků má obtíže při osvojování čtení, psaní a počítání. Žáci se středně těžkým mentálním postižením mají výrazně omezenou schopnost chápání, soběstačnosti a zručnosti, řeč je jednoduchá. Ve školní práci jsou limitování, ale dokážou si osvojit základy čtení, psaní a počítání. Proto je dobré při výuce žáků s mentálním postižením využívat různorodý didaktický materiál a pomůcky, které napomohou ke zkvalitnění jejich školních výsledků.
Jednou z možností je při výuce žáků s mentálním postižením využít pomůcky, se kterými pracuje Montessori pedagogika. Práce s dítětem stojí v Montessori pedagogice na principech partnerského přístupu, smysluplnosti a propojenosti, samostatnosti a nezávislosti, radosti z objevování, svobody a zodpovědnosti, celistvosti a izolace vlastnosti, řádu a soustředění, pohybu v učení, ruce a intelektu také principu ticha, klidu a míru a principu připraveného prostředí.
Tvorbě "správného" didaktického materiálu, který ve své práci s dětmi Marie Montessori využívala, věnovala velkou pozornost. Navázala na zkušenosti pedagogů Itarda a Seguina, kteří pracovali v oblasti vzdělávání dětí s handicapem, i na svou výzkumnou činnost a navrhovala vlastní didaktické pomůcky například senzorického charakteru. Pro využívání senzorických pomůcek se rozhodla na základě přesvědčení, že procvičování smyslů vede ke zlepšování smyslového vnímání a vytváří tak dobré základy pro intelektuální růst dítěte.
Cíl práce:
1. Zhodnotit působení dlouhodobějšího využívání pomůcek Montessori pedagogiky při výuce žáků s mentálním postižením.
Výzkumné otázky:
1. Jakých úrovní zvládnutí výukových cílů bylo u vybraných žáků dosaženo ve sledovaných oblastech s využitím pomůcek Montessori pedagogiky?
Popis metodiky:
Pro výzkumnou část bakalářské práce bude využit kvalitativní typ výzkumu, metoda zúčastněného pozorování a případové studie. Dále bude využita sekundární analýza dat. Výzkumná část bakalářské práce bude realizována v rámci jedné třídy na základní škole zřízené dle § 16 odst. 9 Školského zákona. Výzkumný soubor bude tvořen žákem/žáky s lehkým nebo středně těžkým mentálním postižením, kteří budou ve školním roce 2019/ 2020 zařazeni do této školní třídy.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Tato bakalářská práce může být užitečná pro vyučující na speciálních školách zřízených dle § 16 odst. 9. Školského zákona, pro vyučující na běžných školách setkávajících se žáky se zdravotním postižením v rámci inkluze, pro vychovatele ale i rodiče žáků s mentálním postižením jako inspirace pro využívání Montessori pomůcek.
Recommended resources
1. DVOŘÁKOVÁ, M., 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. 248 s. ISBN 978-80-247-5039-2.
2. MONTESSORI, M., 2018. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Praha: Portál. 328 s. ISBN 978-80-262-1393-2.
3. MONTESSORI, M., 2017. Objevování dítěte. 2. vydání. Praha: Portál. 352 s. ISBN 978-80-262-1234-8.
4. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. et al., 2005. Speciální pedagogika. 3. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého. 313 s. ISBN 80-244-1073-7.
5. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. vydání. Praha: Portál. 224 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
6. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál. 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
7. VALENTA, M., MÜLLER, O. et al., 2013. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5. vydání. Praha: Parta. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
Recommended resources
1. DVOŘÁKOVÁ, M., 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. 248 s. ISBN 978-80-247-5039-2.
2. MONTESSORI, M., 2018. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Praha: Portál. 328 s. ISBN 978-80-262-1393-2.
3. MONTESSORI, M., 2017. Objevování dítěte. 2. vydání. Praha: Portál. 352 s. ISBN 978-80-262-1234-8.
4. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. et al., 2005. Speciální pedagogika. 3. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého. 313 s. ISBN 80-244-1073-7.
5. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. vydání. Praha: Portál. 224 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
6. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál. 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
7. VALENTA, M., MÜLLER, O. et al., 2013. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5. vydání. Praha: Parta. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.