Informace o kvalifikační práci Individuální integrace žáka s poruchami intelektového vývoje v první třídě základní školy běžného typu z pohledu asistenta pedagoga
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Individuální integrace žáka s poruchami intelektového vývoje v první třídě základní školy běžného typu z pohledu asistenta pedagoga
Hlavní téma v angličtině
The individual integration of a pupil with Intellectual and Developmental Disabilities in the first grade of primary school from the teaching assistant´s point of view
Název dle studenta
Individuální integrace žáka s poruchami intelektového vývoje v první třídě základní školy běžného typu z pohledu asistenta pedagoga
Název dle studenta v angličtině
The individual integration of a pupil with Intellectual and Developmental Disabilities in the first grade of primary school from the teaching assistant´s point of view
Cílem bakalářské práce je objasnit průběh individuální integrace u vybraného žáka s poruchami intelektového vývoje v první třídě základní školy běžného typu z pohledu asistenta pedagoga.
Teoretická část vymezuje pojem integrace a následně popisuje její realizaci, zabývá se také speciálně pedagogickou podporou. Samostatná kapitola je vyčleněna tématu asistent pedagoga, jeho kvalifikaci, náplni práce a v neposlední řadě i jeho osobnostním faktorům. Poslední kapitola objasňuje problematiku poruch intelektového vývoje, charakterizuje specifické znaky poruch a nastiňuje strategie v edukačním procesu.
V praktické části je výzkumný proces zpracován kvalitativně v designu případové studie vybraného žáka za použití metod analýzy dokumentů, rozhovorů a pozorování v průběhu jednoho školního roku za podpory obsahové analýzy. V podkapitolách je vymezen postup výzkumného šetření vedoucí k dosažení stanoveného cíle.
Na základě výzkumného šetření a získaných teoretických poznatků je v závěru bakalářské práce potvrzeno naplnění stanoveného cíle. Je zde objasněn průběh a výsledné změny individuální integrace žákyně s poruchami intelektového vývoje ve vybraných dovednostech v předmětech Český jazyk a Matematika. V závěru se rovněž potvrzuje, že způsob integrace a individualizované výuky, který byl uplatněn v této případové studii, se ukazuje v mnoha ohledech jako přínosný i přes výsledné obtíže.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to clarify the course of individual integration in a selected pupil with Intellectual and Developmental Disabilities in the first grade of primary school from the teaching assistant´s point of view. The theoretical part defines the concept of integration and then describes its implementation, it also deals with special pedagogical support. One chapter is dedicated to the topic of the teaching assistant. The final chapter clarifies the issue of Intellectual and Developmental Disabilities, characterizing specific features and outlining strategies in the educational process.
In the practical part, the research is processed qualitatively in the design of a case study of a selected pupil. Using methods of document analysis, interviews and observations during one school year with the support of the content analysis. The subchapters define the procedure of the research investigation, leading to the achievement of the set goal.
On the basis of the research investigation and the acquired theoretical knowledge, the fulfillment of the set goal is confirmed at the end of this bachelor's thesis. The course and the resulting changes in the individual integration of pupil with Intellectual and Developmental Disabilities are explained in selected skills in the subjects Czech Language and Mathematics. At the conclusion, it is also confirmed that the method of integration and individualized teaching, which was applied in this case study, proves to be beneficial in many respects despite the resulting difficulties.
Klíčová slova
Integrace, poruchy intelektového vývoje, asistent pedagoga, speciálně pedagogická podpora
Klíčová slova v angličtině
Integration, Intellectual and Developmental Disabilities, teaching assistant, special pedagogical support
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je objasnit průběh individuální integrace u vybraného žáka s poruchami intelektového vývoje v první třídě základní školy běžného typu z pohledu asistenta pedagoga.
Teoretická část vymezuje pojem integrace a následně popisuje její realizaci, zabývá se také speciálně pedagogickou podporou. Samostatná kapitola je vyčleněna tématu asistent pedagoga, jeho kvalifikaci, náplni práce a v neposlední řadě i jeho osobnostním faktorům. Poslední kapitola objasňuje problematiku poruch intelektového vývoje, charakterizuje specifické znaky poruch a nastiňuje strategie v edukačním procesu.
V praktické části je výzkumný proces zpracován kvalitativně v designu případové studie vybraného žáka za použití metod analýzy dokumentů, rozhovorů a pozorování v průběhu jednoho školního roku za podpory obsahové analýzy. V podkapitolách je vymezen postup výzkumného šetření vedoucí k dosažení stanoveného cíle.
Na základě výzkumného šetření a získaných teoretických poznatků je v závěru bakalářské práce potvrzeno naplnění stanoveného cíle. Je zde objasněn průběh a výsledné změny individuální integrace žákyně s poruchami intelektového vývoje ve vybraných dovednostech v předmětech Český jazyk a Matematika. V závěru se rovněž potvrzuje, že způsob integrace a individualizované výuky, který byl uplatněn v této případové studii, se ukazuje v mnoha ohledech jako přínosný i přes výsledné obtíže.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to clarify the course of individual integration in a selected pupil with Intellectual and Developmental Disabilities in the first grade of primary school from the teaching assistant´s point of view. The theoretical part defines the concept of integration and then describes its implementation, it also deals with special pedagogical support. One chapter is dedicated to the topic of the teaching assistant. The final chapter clarifies the issue of Intellectual and Developmental Disabilities, characterizing specific features and outlining strategies in the educational process.
In the practical part, the research is processed qualitatively in the design of a case study of a selected pupil. Using methods of document analysis, interviews and observations during one school year with the support of the content analysis. The subchapters define the procedure of the research investigation, leading to the achievement of the set goal.
On the basis of the research investigation and the acquired theoretical knowledge, the fulfillment of the set goal is confirmed at the end of this bachelor's thesis. The course and the resulting changes in the individual integration of pupil with Intellectual and Developmental Disabilities are explained in selected skills in the subjects Czech Language and Mathematics. At the conclusion, it is also confirmed that the method of integration and individualized teaching, which was applied in this case study, proves to be beneficial in many respects despite the resulting difficulties.
Klíčová slova
Integrace, poruchy intelektového vývoje, asistent pedagoga, speciálně pedagogická podpora
Klíčová slova v angličtině
Integration, Intellectual and Developmental Disabilities, teaching assistant, special pedagogical support
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
V současné době mohou být žáci s intelektovým postižením vzděláváni v hlavním vzdělávacím proudu, tedy v systému základních škol běžného typu. Takoví žáci mají podle aktuální legislativy nárok na podporu v podobě asistenta pedagoga. Ačkoliv individuální integrace žáků s intelektovým postižením není žádnou novinkou, existují aspekty, které stále nejsou objasněny. Jedním z takových aspektů je postoj samotných asistentů pedagoga v oblasti individuální integrace těchto žáků. S tímto aspektem se pojí i další doposud neznámá oblast a to, jaké dopady mají postoje asistentů pedagoga na samotnou individuální integraci daného dítěte.
BP se tedy bude ve své teoretické části zaměřovat na současný systém vzdělávání a na fenomén individuální integrace, vč. vymezení terminologie, která s tímto fenoménem souvisí. Dále se bude soustředit na problematiku intelektového postižení a to se zřetelem na výuku a vzdělávání. Teoretickou část BP uzavře kapitola, která se soustředí na představení dosavadního poznání v oblasti individuální integrace žáka s intelektovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu.
Cíl práce a metodika
Cílem práce bude odhalit postoje asistenta pedagoga při individuální integraci žáka s poruchami intelektového vývoje v první třídě základní školy běžného typu.
V souladu s formulovaným cílem budou zmapovány aktivity asistenta pedagoga, které přispívají k individuální integraci žáka s poruchami intelektového vývoje.
K naplnění výše formulovaných cílů bude zvolena kvalitativní strategie v designu případové studie. Použitou metodou sběru dat bude hloubkový rozhovor, zúčastněné pozorování žáka během edukačního procesu a analýza dostupných dokumentů.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
V současné době mohou být žáci s intelektovým postižením vzděláváni v hlavním vzdělávacím proudu, tedy v systému základních škol běžného typu. Takoví žáci mají podle aktuální legislativy nárok na podporu v podobě asistenta pedagoga. Ačkoliv individuální integrace žáků s intelektovým postižením není žádnou novinkou, existují aspekty, které stále nejsou objasněny. Jedním z takových aspektů je postoj samotných asistentů pedagoga v oblasti individuální integrace těchto žáků. S tímto aspektem se pojí i další doposud neznámá oblast a to, jaké dopady mají postoje asistentů pedagoga na samotnou individuální integraci daného dítěte.
BP se tedy bude ve své teoretické části zaměřovat na současný systém vzdělávání a na fenomén individuální integrace, vč. vymezení terminologie, která s tímto fenoménem souvisí. Dále se bude soustředit na problematiku intelektového postižení a to se zřetelem na výuku a vzdělávání. Teoretickou část BP uzavře kapitola, která se soustředí na představení dosavadního poznání v oblasti individuální integrace žáka s intelektovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu.
Cíl práce a metodika
Cílem práce bude odhalit postoje asistenta pedagoga při individuální integraci žáka s poruchami intelektového vývoje v první třídě základní školy běžného typu.
V souladu s formulovaným cílem budou zmapovány aktivity asistenta pedagoga, které přispívají k individuální integraci žáka s poruchami intelektového vývoje.
K naplnění výše formulovaných cílů bude zvolena kvalitativní strategie v designu případové studie. Použitou metodou sběru dat bude hloubkový rozhovor, zúčastněné pozorování žáka během edukačního procesu a analýza dostupných dokumentů.
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et. al., 2016. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: Masarykova univerzita, 280 s. ISBN 978-80-210-6678-6
2. BAZALOVÁ. B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 184 s. ISBN 978-80-262-0693-4
3. BENDOVÁ. P., ZIKL. P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3
4. ČERNÁ. M. et. al., 2015. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Karolinum, 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7
5. PIPEKOVÁ. J., VÍTKOVÁ. M. et. al. 2014. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 248 s. ISBN 978-80-210-7689-1
6. PIVARČ. J., 2017. Poznatky o žákovských prekoncepcích mentálního postižení v kontextu proměny paradigmatu současného vzdělávání. Praha: Karolinum, 228 s. ISBN 978-80-7290-952-0
7. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ. I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 224 s. ISBN 978-80-7367-889-0
8. VALENTA. M., MICHALÍK. J., LEČBYCH. M. et. al. 2018. Mentální postižení. Praha: Grada, 392 s. ISBN 978-80-271-0378-2
9. VALENTA. M., MICHALÍK. J., LEČBYCH. M. et. al. 2012. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et. al., 2016. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: Masarykova univerzita, 280 s. ISBN 978-80-210-6678-6
2. BAZALOVÁ. B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 184 s. ISBN 978-80-262-0693-4
3. BENDOVÁ. P., ZIKL. P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3
4. ČERNÁ. M. et. al., 2015. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Karolinum, 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7
5. PIPEKOVÁ. J., VÍTKOVÁ. M. et. al. 2014. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 248 s. ISBN 978-80-210-7689-1
6. PIVARČ. J., 2017. Poznatky o žákovských prekoncepcích mentálního postižení v kontextu proměny paradigmatu současného vzdělávání. Praha: Karolinum, 228 s. ISBN 978-80-7290-952-0
7. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ. I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 224 s. ISBN 978-80-7367-889-0
8. VALENTA. M., MICHALÍK. J., LEČBYCH. M. et. al. 2018. Mentální postižení. Praha: Grada, 392 s. ISBN 978-80-271-0378-2
9. VALENTA. M., MICHALÍK. J., LEČBYCH. M. et. al. 2012. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1