Profil manažera představuje charakteristiku člověka vykonávajícího manažerskou pozici. V rámci této diplomové práce je profil manažera vztažen na organizace poskytující sociální služby. Tato osoba musí mít vlastnosti, znalosti, dovednosti a kompetence, které zajišťují způsobilost úspěšně vykonávat příslušné pracovní činnosti.
Hlavním cílem práce bylo zjistit a popsat profil manažera v organizacích poskytujících sociální služby v Jihočeském kraji. V relaci na cíl práce byly použity výzkumné otázky, které byly zaměřeny na profil manažera. První výzkumná otázka má za úkol zjistit jaké jsou kompetence, dovednosti, znalosti, vlastnosti a náplň práce manažera v sociální práci. Druhá výzkumná otázka má za cíl zjistit jaký je rozdíl v pracovní náplni manažera v sociálních službách s ohledem na období či den. Poslední výzkumná otázka se ptala na specifika pracovních činností u jednotlivých manažerů v sociálních službách s ohledem na zvolené typy organizací.
Tato diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje sociální práci, sociální služby, organizace poskytující sociální služby, management a profil manažera. V praktické části je popsána metodika sběru a zpracování dat, způsob realizace výzkumu, charakteristika výzkumného souboru, etická pravidla výzkumu a výsledky výzkumu.
Za pomocí výzkumu byl zevrubně popsán profil manažera v organizacích poskytujících sociální služby. V rámci výzkumu byly detailně rozebrány a popsány vlastnosti, dovednosti, znalosti, kompetence a náplň práce těchto manažerů. Byl vytvořen harmonogram pracovní náplně manažerů v rámci kalendářního roku. Realizovaným výzkumem se sice komplexně neprokázalo, že by byl významný rozdíl mezi vybranými aspekty profilu manažera s ohledem na zvolené typy organizací, ale mezi výsledky se objevilo několik zajímavostí v oblasti pracovní náplně manažerů napříč organizacemi.
Zjištěné informace o profilu manažera v organizacích poskytujících sociální služby budou sloužit pro vytvoření komplexního souboru o managementu v organizacích v sociální oblasti, eventuálně výsledky mohou sloužit jako podnět pro další rozšiřující výzkumy.
Anotace v angličtině
A manager's profile is a characteristic of a person exercising a managerial position. Within this diploma thesis, the profile of the manager is related to organizations providing social services. This person must have the qualities, knowledge, skills and competences that ensure the ability to carry out the relevant work activities successfully.
The main goal of the work was to find out and describe the profile of a manager in organizations providing social services in the South Bohemian region. In relation to the goal of the work, research questions were used, which were focused on the profile of the manager. The first research question aims to find out what are the competencies, skills, knowledge, characteristics and scope of work of a manager in social work. The second research question aims to find out what the difference in the workload of a manager in social services with respect to the period or day is. The last research question asked about the specifics of work activities for individual managers in social services with regard to selected types of organizations
This diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes social work, social services, organizations providing social services, management and the profile of the manager. The practical part describes the methodology of data collection and processing, the method of research implementation, the characteristics of the research group, the ethical rules of research and research results.
With the help of research, the profile of a manager in organizations providing social services was described in detail. Within the research, the characteristics, skills, knowledge, competencies and scope of work of these managers were analysed in detail. A schedule of managers' workload within a calendar year has been created. Although the research did not comprehensively prove that there was a significant difference between selected aspects of the manager's profile with regard to the selected types of organizations, the results revealed several interesting facts in the field of work of managers across organizations.
The information obtained about the profile of the manager in organizations providing social services will be used to create a comprehensive set of management in organizations in the social field, or the results may serve as a stimulus for further expanding research.
Klíčová slova
profil manažera, management sociální práce, sociální služby, organizace poskytující sociální služby
Klíčová slova v angličtině
manager profile, social work management, social services, organizations providing social services
Rozsah průvodní práce
114
Jazyk
CZ
Anotace
Profil manažera představuje charakteristiku člověka vykonávajícího manažerskou pozici. V rámci této diplomové práce je profil manažera vztažen na organizace poskytující sociální služby. Tato osoba musí mít vlastnosti, znalosti, dovednosti a kompetence, které zajišťují způsobilost úspěšně vykonávat příslušné pracovní činnosti.
Hlavním cílem práce bylo zjistit a popsat profil manažera v organizacích poskytujících sociální služby v Jihočeském kraji. V relaci na cíl práce byly použity výzkumné otázky, které byly zaměřeny na profil manažera. První výzkumná otázka má za úkol zjistit jaké jsou kompetence, dovednosti, znalosti, vlastnosti a náplň práce manažera v sociální práci. Druhá výzkumná otázka má za cíl zjistit jaký je rozdíl v pracovní náplni manažera v sociálních službách s ohledem na období či den. Poslední výzkumná otázka se ptala na specifika pracovních činností u jednotlivých manažerů v sociálních službách s ohledem na zvolené typy organizací.
Tato diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje sociální práci, sociální služby, organizace poskytující sociální služby, management a profil manažera. V praktické části je popsána metodika sběru a zpracování dat, způsob realizace výzkumu, charakteristika výzkumného souboru, etická pravidla výzkumu a výsledky výzkumu.
Za pomocí výzkumu byl zevrubně popsán profil manažera v organizacích poskytujících sociální služby. V rámci výzkumu byly detailně rozebrány a popsány vlastnosti, dovednosti, znalosti, kompetence a náplň práce těchto manažerů. Byl vytvořen harmonogram pracovní náplně manažerů v rámci kalendářního roku. Realizovaným výzkumem se sice komplexně neprokázalo, že by byl významný rozdíl mezi vybranými aspekty profilu manažera s ohledem na zvolené typy organizací, ale mezi výsledky se objevilo několik zajímavostí v oblasti pracovní náplně manažerů napříč organizacemi.
Zjištěné informace o profilu manažera v organizacích poskytujících sociální služby budou sloužit pro vytvoření komplexního souboru o managementu v organizacích v sociální oblasti, eventuálně výsledky mohou sloužit jako podnět pro další rozšiřující výzkumy.
Anotace v angličtině
A manager's profile is a characteristic of a person exercising a managerial position. Within this diploma thesis, the profile of the manager is related to organizations providing social services. This person must have the qualities, knowledge, skills and competences that ensure the ability to carry out the relevant work activities successfully.
The main goal of the work was to find out and describe the profile of a manager in organizations providing social services in the South Bohemian region. In relation to the goal of the work, research questions were used, which were focused on the profile of the manager. The first research question aims to find out what are the competencies, skills, knowledge, characteristics and scope of work of a manager in social work. The second research question aims to find out what the difference in the workload of a manager in social services with respect to the period or day is. The last research question asked about the specifics of work activities for individual managers in social services with regard to selected types of organizations
This diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes social work, social services, organizations providing social services, management and the profile of the manager. The practical part describes the methodology of data collection and processing, the method of research implementation, the characteristics of the research group, the ethical rules of research and research results.
With the help of research, the profile of a manager in organizations providing social services was described in detail. Within the research, the characteristics, skills, knowledge, competencies and scope of work of these managers were analysed in detail. A schedule of managers' workload within a calendar year has been created. Although the research did not comprehensively prove that there was a significant difference between selected aspects of the manager's profile with regard to the selected types of organizations, the results revealed several interesting facts in the field of work of managers across organizations.
The information obtained about the profile of the manager in organizations providing social services will be used to create a comprehensive set of management in organizations in the social field, or the results may serve as a stimulus for further expanding research.
Klíčová slova
profil manažera, management sociální práce, sociální služby, organizace poskytující sociální služby
Klíčová slova v angličtině
manager profile, social work management, social services, organizations providing social services
Zásady pro vypracování
Konzultant: Doc. Mgr. et Mgr. Jitka VACKOVÁ Ph.D.
Dedikace projektu: Vybrané aspekty managementu sociální práce reg. č. GAJU 052/2019/S Vacková
Cíle práce:
Zjistit a popsat kompetence, dovednosti, znalosti a náplň práce manažera v sociální práci.
Zjistit a popsat profil manažera v sociální práci.
Zjistit, zda je rozdíl v pracovní náplni manažera v sociálních službách s ohledem na období či den.
Zjistit, zda existuje statistický významný rozdíl mezi vybranými aspekty profilu manažera s ohledem na zvolené typy organizací.
Současný stav:
Profil manažera je charakteristika člověka vykonávajícího manažerskou pozici. Tato osoba musí mít vlastnosti a dovednosti, které zajišťují způsobilost úspěšně vykonávat příslušné pracovní činnosti. Tradiční pojetí hodnocení vychází z předpokladů, které pracovník k výkonu činnosti, funkce má. Moderní pojetí hodnotí praktickou připravenost pracovníka podávat výkony s ohledem na očekávané výstupy v jeho pracovním zařazení. Jde tedy o hodnocení toho, jak je manažer připraven vykonávat svoji práci, místo hodnocení, jaké by měl mít osobní vlastnosti, schopnosti, dovednosti. Profil manažera zahrnuje tři základní okruhy, a to jsou odborné znalosti, praktické dovednosti a sociální zralost.
Metodika:
Pro výzkum bude zvolena kvantitativní výzkumná strategie. U kvantitativní výzkumné strategie bude sběr dat realizován pomocí dotazníkového šetření. Data budou zpracována statistickými softwary (SPSS, SASD). V případě nutnosti bližší identifikace odpovědí z kvantitativního výzkumu, bude použita kvalitativní výzkumná strategie ev. triangulace dat. Výzkumný soubor bude tvořen z vybraného typu organizací, které poskytují sociální služby na území Jihočeského kraje (předpokladem je totální výběr organizací dle registru poskytovatelů sociálních služeb).
Využití pro praxi:
Výsledkem práce bude popis vybraných aspektů managementu, který bude sloužit jako podnět pro další rozšiřující výzkumy, eventuálně pro vytvoření návrhu na zlepšení řízení organizace v sociální oblasti. Díky synergickému efektu jako spolupodílení se na řešení jednoho tématu v rámci projektu GAJU dojde ke komplexnímu popisu dané problematiky.
Zásady pro vypracování
Konzultant: Doc. Mgr. et Mgr. Jitka VACKOVÁ Ph.D.
Dedikace projektu: Vybrané aspekty managementu sociální práce reg. č. GAJU 052/2019/S Vacková
Cíle práce:
Zjistit a popsat kompetence, dovednosti, znalosti a náplň práce manažera v sociální práci.
Zjistit a popsat profil manažera v sociální práci.
Zjistit, zda je rozdíl v pracovní náplni manažera v sociálních službách s ohledem na období či den.
Zjistit, zda existuje statistický významný rozdíl mezi vybranými aspekty profilu manažera s ohledem na zvolené typy organizací.
Současný stav:
Profil manažera je charakteristika člověka vykonávajícího manažerskou pozici. Tato osoba musí mít vlastnosti a dovednosti, které zajišťují způsobilost úspěšně vykonávat příslušné pracovní činnosti. Tradiční pojetí hodnocení vychází z předpokladů, které pracovník k výkonu činnosti, funkce má. Moderní pojetí hodnotí praktickou připravenost pracovníka podávat výkony s ohledem na očekávané výstupy v jeho pracovním zařazení. Jde tedy o hodnocení toho, jak je manažer připraven vykonávat svoji práci, místo hodnocení, jaké by měl mít osobní vlastnosti, schopnosti, dovednosti. Profil manažera zahrnuje tři základní okruhy, a to jsou odborné znalosti, praktické dovednosti a sociální zralost.
Metodika:
Pro výzkum bude zvolena kvantitativní výzkumná strategie. U kvantitativní výzkumné strategie bude sběr dat realizován pomocí dotazníkového šetření. Data budou zpracována statistickými softwary (SPSS, SASD). V případě nutnosti bližší identifikace odpovědí z kvantitativního výzkumu, bude použita kvalitativní výzkumná strategie ev. triangulace dat. Výzkumný soubor bude tvořen z vybraného typu organizací, které poskytují sociální služby na území Jihočeského kraje (předpokladem je totální výběr organizací dle registru poskytovatelů sociálních služeb).
Využití pro praxi:
Výsledkem práce bude popis vybraných aspektů managementu, který bude sloužit jako podnět pro další rozšiřující výzkumy, eventuálně pro vytvoření návrhu na zlepšení řízení organizace v sociální oblasti. Díky synergickému efektu jako spolupodílení se na řešení jednoho tématu v rámci projektu GAJU dojde ke komplexnímu popisu dané problematiky.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, M., STEPHENS, T, 2008. Management a leadership. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s. 272 s. ISBN 978-80-247-2177-4.
ARNOLDOVÁ, A., 2016. Sociální péče 2. díl: Učebnice pro obor sociální činnost. 1. Vydání. Praha: Grada Publishing a.s. 320 s. ISBN 978-80-247-5148-1.
BEDRNOVÁ, E., JAROŠOVÁ E., NOVÝ I. a kol., 2012. Manažerská psychologie a sociologie. 1. vydání. Praha: Management Press. 615 s. ISBN 978-80-7261-239-0.
BURNS, J. M., 2012. Leadership. Open Road Media. ISBN 978-1-453245-17-0
HAWKINS, C.A. and KAREN KNOX, 2014. Corrigendum to Educating for international social work: Human rights leadership (International Social Work, (2014), 57,3, (248-257), 10.1177/0020872813519462). International Social Work, 57(5), pp. 559.
HENDL, J., 2012. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4. rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0200-4.
LOJDA, J., 2011. Manažerské dovednosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3902-1
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2.
ŠIMKOVÁ, E., 2012. Management a marketing v praxi neziskových organizací. 5. upravené vydání. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-230-0.
THOMSON, R., 2007. Řízení lidí = Managing people. Praha: ASPI. ISBN 978-80-7357-267-9
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, M., STEPHENS, T, 2008. Management a leadership. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s. 272 s. ISBN 978-80-247-2177-4.
ARNOLDOVÁ, A., 2016. Sociální péče 2. díl: Učebnice pro obor sociální činnost. 1. Vydání. Praha: Grada Publishing a.s. 320 s. ISBN 978-80-247-5148-1.
BEDRNOVÁ, E., JAROŠOVÁ E., NOVÝ I. a kol., 2012. Manažerská psychologie a sociologie. 1. vydání. Praha: Management Press. 615 s. ISBN 978-80-7261-239-0.
BURNS, J. M., 2012. Leadership. Open Road Media. ISBN 978-1-453245-17-0
HAWKINS, C.A. and KAREN KNOX, 2014. Corrigendum to Educating for international social work: Human rights leadership (International Social Work, (2014), 57,3, (248-257), 10.1177/0020872813519462). International Social Work, 57(5), pp. 559.
HENDL, J., 2012. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4. rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0200-4.
LOJDA, J., 2011. Manažerské dovednosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3902-1
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2.
ŠIMKOVÁ, E., 2012. Management a marketing v praxi neziskových organizací. 5. upravené vydání. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-230-0.
THOMSON, R., 2007. Řízení lidí = Managing people. Praha: ASPI. ISBN 978-80-7357-267-9