Téma bakalářské práce stojí na kosmickém hororu, pod-žánru fantasy vytvořeném Howardem Phillipsem Lovecraftem. Práce započíná seznámením s autorem, řečeným hororem, ikonickými charaktery, lidmi a médii. Většina práce rozebírá příklady různorodé formy moderní produkce, které buď adaptují originální díla Lovecrafta, jsou jimi inspirovány, či na jeho tvorbu ve vybraných náznacích referují. Čtenář bude seznámen se škálou mnohých zpracování, která jsou dnes klíčovými díly internetové, hororové a fikční popkultury, čímž mu budou představeny vliv a způsoby využívání Lovecraftova hororu v soudobé kulturní produkci.
Anotace v angličtině
Topic of this bachelor thesis stands on cosmic horror, fantasy sub-genre created by Howard Phillips Lovecraft. The thesis starts with introduction with author, said horror, iconic characters, people and mediums. Most of the thesis analyzes various examples of modern production, wich are either adapting Lovecraft´s original works, are inspired by them, or are refering to them in a selected hints. Thus the reader will meet with a wide range of adaptations that are nowdays a key parts of interner, horror and fictional popculture, whereby he will be introduced to the impact and ways of using patterns of Lovecraft´s horror in contemporary cultural products.
Téma bakalářské práce stojí na kosmickém hororu, pod-žánru fantasy vytvořeném Howardem Phillipsem Lovecraftem. Práce započíná seznámením s autorem, řečeným hororem, ikonickými charaktery, lidmi a médii. Většina práce rozebírá příklady různorodé formy moderní produkce, které buď adaptují originální díla Lovecrafta, jsou jimi inspirovány, či na jeho tvorbu ve vybraných náznacích referují. Čtenář bude seznámen se škálou mnohých zpracování, která jsou dnes klíčovými díly internetové, hororové a fikční popkultury, čímž mu budou představeny vliv a způsoby využívání Lovecraftova hororu v soudobé kulturní produkci.
Anotace v angličtině
Topic of this bachelor thesis stands on cosmic horror, fantasy sub-genre created by Howard Phillips Lovecraft. The thesis starts with introduction with author, said horror, iconic characters, people and mediums. Most of the thesis analyzes various examples of modern production, wich are either adapting Lovecraft´s original works, are inspired by them, or are refering to them in a selected hints. Thus the reader will meet with a wide range of adaptations that are nowdays a key parts of interner, horror and fictional popculture, whereby he will be introduced to the impact and ways of using patterns of Lovecraft´s horror in contemporary cultural products.
Bakalářská práce se bude věnovat vlivům a kreativnímu využití hororových postupů, motivů a témat, které vytvořil a etabloval H. P. Lovecraft v rámci žánru "weird fiction", v soudobých kulturních dílech (knihy, komiksy, filmy, seriály a videohry). Bude zkoumat intertextové vztahy mezi lovecraftovským výchozím prototextem a novými výtvory, které fungují jako metatexty, ať už rozpoznání lovecraftovských vlivů předpokládají či vyžadují, anebo ať není bezprostředně nutnou podmínkou recepce. Z rozsáhlé produkce, kterou renesance Lovecraftových děl ovlivnila, se práce zaměří na různá média, aby se mohla věnovat otázce, zda je způsob navazování víceméně stejný, anebo zda se v jednotlivých médiích nějak signifikantně liší. Materiál tedy bude sahat od kolektivních výtvorů až po fanouškovské produkty.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat vlivům a kreativnímu využití hororových postupů, motivů a témat, které vytvořil a etabloval H. P. Lovecraft v rámci žánru "weird fiction", v soudobých kulturních dílech (knihy, komiksy, filmy, seriály a videohry). Bude zkoumat intertextové vztahy mezi lovecraftovským výchozím prototextem a novými výtvory, které fungují jako metatexty, ať už rozpoznání lovecraftovských vlivů předpokládají či vyžadují, anebo ať není bezprostředně nutnou podmínkou recepce. Z rozsáhlé produkce, kterou renesance Lovecraftových děl ovlivnila, se práce zaměří na různá média, aby se mohla věnovat otázce, zda je způsob navazování víceméně stejný, anebo zda se v jednotlivých médiích nějak signifikantně liší. Materiál tedy bude sahat od kolektivních výtvorů až po fanouškovské produkty.
Seznam doporučené literatury
Bolter, Jay David - Grusin, Richard: Imediace, hypermediace, remediace. In: Dvořák, Tomáš (ed.): Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU 2010.
Booth, Paul: Digital Fandom: New Media Studies. New York: Peter Lang, 2010.
Carroll, Noël: The Philosophy of Horror, or Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990.
Coppa, Francesca: A Brief History of Media Fandom. In: Hellekson, Karen - Busse, Kristina, eds.: Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays. Jefferson: McFarland, 2006, s. 41-59.
Eco, Umberto - Rorty, Richard - Culler, Jonathan: Interpretation and Overinterpretation. London: Cambridge University Press, 1992.
Hall, Stuart, eds.: Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79. London: Hutchinson, 1980.
Hills, Matt: Fan Cultures. New York: Routledge, 2002.
Homoláč, Jiří: Intertextovost a utváření smyslu v textu. Praha: Karolinum, 1996.\\
Jenkins, Henry: Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge, 1992.\\
Lovecraft, H. P.: Supernatural Horror in Literature. Dostupné z http://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/shil.aspx \\
Macek, Jakub: Fandom a text: Fandom - subkultura textu: Profesionální česká SF a F periodika před rokem 2000. Praha? Triton, 2006. \\
Macek, Jakub: Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2013.\\
Price, Robert M.: H. P. Lovecraft and the Cthulhu Mythos. Mercer Island: Starmont House, 1990. Většina kapitol dostupná z http://www.hplovecraft.com/study/litcrit/lc33.aspx\\
Škvorecký, Josef: Podivný pán z Providence. In: Podivný pán z Providence a jiné eseje. Praha: Ivo Železný, 2000.\\
Další lovecraftovská literatura je dostupná na http://www.hplovecraft.com/study/litcrit/ \\
Seznam doporučené literatury
Bolter, Jay David - Grusin, Richard: Imediace, hypermediace, remediace. In: Dvořák, Tomáš (ed.): Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU 2010.
Booth, Paul: Digital Fandom: New Media Studies. New York: Peter Lang, 2010.
Carroll, Noël: The Philosophy of Horror, or Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990.
Coppa, Francesca: A Brief History of Media Fandom. In: Hellekson, Karen - Busse, Kristina, eds.: Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays. Jefferson: McFarland, 2006, s. 41-59.
Eco, Umberto - Rorty, Richard - Culler, Jonathan: Interpretation and Overinterpretation. London: Cambridge University Press, 1992.
Hall, Stuart, eds.: Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79. London: Hutchinson, 1980.
Hills, Matt: Fan Cultures. New York: Routledge, 2002.
Homoláč, Jiří: Intertextovost a utváření smyslu v textu. Praha: Karolinum, 1996.\\
Jenkins, Henry: Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge, 1992.\\
Lovecraft, H. P.: Supernatural Horror in Literature. Dostupné z http://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/shil.aspx \\
Macek, Jakub: Fandom a text: Fandom - subkultura textu: Profesionální česká SF a F periodika před rokem 2000. Praha? Triton, 2006. \\
Macek, Jakub: Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2013.\\
Price, Robert M.: H. P. Lovecraft and the Cthulhu Mythos. Mercer Island: Starmont House, 1990. Většina kapitol dostupná z http://www.hplovecraft.com/study/litcrit/lc33.aspx\\
Škvorecký, Josef: Podivný pán z Providence. In: Podivný pán z Providence a jiné eseje. Praha: Ivo Železný, 2000.\\
Další lovecraftovská literatura je dostupná na http://www.hplovecraft.com/study/litcrit/ \\