Tato bakalářská práce se zabývá rolí porodní asistentky v péči o ženu během porodu a znalostmi žen o zmíněné profesi. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak vnímají ženy roli porodní asistentky.
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je popsána definice porodní asistentky a stručný popis vývoje této profese v historickém kontextu. Jsou zde popsány, také základní informace o porodu a o jednotlivých porodních dobách. Následně je v každé z kapitol popsána péče, která je rodičkám porodní asistentkou poskytována, od příjmu až po samotný porod a období po porodu. Dále je teoretická část bakalářské práce rozdělena na podkapitoly, jež poskytují informace k jednotlivým porodním dobám včetně informací o doprovodu k porodu, tlumení porodních bolestí a porodním poranění.
Praktická část obsahuje metodiku, výsledky a diskuzi. Praktická část bakalářské práce byla uskutečňována pomocí kvalitativního výzkumného šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor byl tvořen skupinou jedenácti žen, které byly po vaginálním porodu, aby mohly posoudit péči, kterou jim porodní asistentka v průběhu porodu poskytovala. Rozhovory s informantkami byly prováděny na základě jejich předem vysloveného souhlasu, nahrány na diktafon, doslovně přepsány a následně analyzovány. Rozhovory probíhaly od měsíce ledna do měsíce března roku 2020. Pro zachování anonymity žen byly informantky označeny jako Ž1 až Ž11. Pro analýzu získaných dat byly sestaveny 2 kategorie a k nim 6 podkategorií.
Podle výše zmíněného cíle bakalářské práce, byly pro výzkumnou část stanoveny dvě výzkumné otázky. První výzkumná otázka se zabývala tím, jak vnímají ženy roli porodní asistentky v průběhu porodu. Výzkum ukázal, že většina žen vnímá porodní asistentku, jako osobu s velkou zodpovědností a zkušenostmi, která doprovází ženu při porodu. Většina informantek také uvedla, že profesi porodní asistentky vnímají, jako poslání. Z výzkumu vyplývá, že nejdůležitější role porodní asistentky při porodu jsou role komunikátorky, edukátorky a role osoby podporující ženu při porodu.
Druhá výzkumná otázka zkoumala, jaký názor mají ženy na kompetence porodní asistentky. Výzkum ukázal, že jsou ženy dobře informovány o kompetencích porodní asistentky v péči o ženu v období těhotenství, porodu a šestinedělí.
Na základě výzkumného šetření bylo zjištěno, že většina žen měla povědomí o profesi porodní asistentky již před porodem. Žádná z žen neuvádí významnou negativní zkušenost s porodní asistentkou. Naopak, byla většina žen mile překvapena ochotou a pečlivostí porodní asistentky. Informantky uvedly, že se v přítomnosti porodní asistentky cítily v bezpečí a plně jí důvěřovaly.
Výsledky této bakalářské práce mohou pomoci ženám, které nemají dostatek informací o tom, jakou péči může porodní asistentka poskytovat a co je v jejích kompetencích a je možné je využít na seminářích pro porodní asistentky.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the role of a midwife in caring for a woman during childbirth as well as women's knowledge of the midwife's duties. The aim of the bachelor thesis was to find out how women perceive the role of a midwife.
The bachelor thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part describes the definition of a midwife and gives a brief description of the development of this profession in a historical context. Basic information is presented about childbirth and the individual stages of labor. Subsequently, each of the chapters describes the care that is provided to the mothers by the midwife, from the reception to the birth itself to the period after birth. Furthermore, the theoretical part of the bachelor's thesis is divided into subchapters, which provide information on individual stages of labor, including information on the midwife's duties including accompanying the expectant mother to childbirth, the alleviation of labor pains as well as attending to birth injuries.
The practical part consists of methodology, results and discussion. The practical part of the bachelor's thesis was carried out by means of a qualitative research survey using semi-structured interviews. The research group consisted of eleven women who underwent vaginal birth and were asked to assess the care that the midwife provided during labor. Interviews with informants were conducted with their prior consent, electronically recorded, literally transcribed and subsequently analyzed. The interviews took place from January to March 2020. To maintain the anonymity of the women, the informants were marked as Ž1 to Ž11. For the analysis of the obtained data, 2 categories and 6 subcategories were compiled.
According to the above-mentioned goals of the bachelor's thesis, two research questions were determined for the research part. The first research question looked at how women perceive the role of a midwife during childbirth. Research has shown that most women perceive a midwife as a person with great responsibility and experience who accompanies a woman in childbirth. Most of the informants also stated that they perceive the midwifery profession as a mission. The research shows that the most important roles of a midwife during childbirth are the roles of a communicator, an educator and, finally, serving in a supporting role of an expectant mother during childbirth.
The second research question examined the opinion of women regarding the competencies of midwives. Research has shown that women are well informed about the competencies of a midwife during pregnancy, childbirth and the puerperium.
Based on the research survey, it was found that most women were aware of the profession of midwife before giving birth. None of the women report any significant negative experience with a midwife. On the contrary, most women were pleasantly surprised by the willingness and diligence of the midwife. The informants stated that they felt safe in the presence of the midwife and fully trusted her.
The knowledge gained during the compilation of the bachelor's thesis may help women who do not have enough information about what care a midwife can provide and what actually falls within her competencies. The result of the bachelor's thesis is an information leaflet, which describes basic competencies of a midwife and the care provided by the midwife to mothers in individual stages of delivery.
Keywords
Porodní asistentka, porod, fáze porodu, péče v průběhu porodu
Keywords in English
Midwife, delivery, stages of delivery, care of women during a delivery
Length of the covering note
61. (129 289)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá rolí porodní asistentky v péči o ženu během porodu a znalostmi žen o zmíněné profesi. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak vnímají ženy roli porodní asistentky.
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je popsána definice porodní asistentky a stručný popis vývoje této profese v historickém kontextu. Jsou zde popsány, také základní informace o porodu a o jednotlivých porodních dobách. Následně je v každé z kapitol popsána péče, která je rodičkám porodní asistentkou poskytována, od příjmu až po samotný porod a období po porodu. Dále je teoretická část bakalářské práce rozdělena na podkapitoly, jež poskytují informace k jednotlivým porodním dobám včetně informací o doprovodu k porodu, tlumení porodních bolestí a porodním poranění.
Praktická část obsahuje metodiku, výsledky a diskuzi. Praktická část bakalářské práce byla uskutečňována pomocí kvalitativního výzkumného šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor byl tvořen skupinou jedenácti žen, které byly po vaginálním porodu, aby mohly posoudit péči, kterou jim porodní asistentka v průběhu porodu poskytovala. Rozhovory s informantkami byly prováděny na základě jejich předem vysloveného souhlasu, nahrány na diktafon, doslovně přepsány a následně analyzovány. Rozhovory probíhaly od měsíce ledna do měsíce března roku 2020. Pro zachování anonymity žen byly informantky označeny jako Ž1 až Ž11. Pro analýzu získaných dat byly sestaveny 2 kategorie a k nim 6 podkategorií.
Podle výše zmíněného cíle bakalářské práce, byly pro výzkumnou část stanoveny dvě výzkumné otázky. První výzkumná otázka se zabývala tím, jak vnímají ženy roli porodní asistentky v průběhu porodu. Výzkum ukázal, že většina žen vnímá porodní asistentku, jako osobu s velkou zodpovědností a zkušenostmi, která doprovází ženu při porodu. Většina informantek také uvedla, že profesi porodní asistentky vnímají, jako poslání. Z výzkumu vyplývá, že nejdůležitější role porodní asistentky při porodu jsou role komunikátorky, edukátorky a role osoby podporující ženu při porodu.
Druhá výzkumná otázka zkoumala, jaký názor mají ženy na kompetence porodní asistentky. Výzkum ukázal, že jsou ženy dobře informovány o kompetencích porodní asistentky v péči o ženu v období těhotenství, porodu a šestinedělí.
Na základě výzkumného šetření bylo zjištěno, že většina žen měla povědomí o profesi porodní asistentky již před porodem. Žádná z žen neuvádí významnou negativní zkušenost s porodní asistentkou. Naopak, byla většina žen mile překvapena ochotou a pečlivostí porodní asistentky. Informantky uvedly, že se v přítomnosti porodní asistentky cítily v bezpečí a plně jí důvěřovaly.
Výsledky této bakalářské práce mohou pomoci ženám, které nemají dostatek informací o tom, jakou péči může porodní asistentka poskytovat a co je v jejích kompetencích a je možné je využít na seminářích pro porodní asistentky.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the role of a midwife in caring for a woman during childbirth as well as women's knowledge of the midwife's duties. The aim of the bachelor thesis was to find out how women perceive the role of a midwife.
The bachelor thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part describes the definition of a midwife and gives a brief description of the development of this profession in a historical context. Basic information is presented about childbirth and the individual stages of labor. Subsequently, each of the chapters describes the care that is provided to the mothers by the midwife, from the reception to the birth itself to the period after birth. Furthermore, the theoretical part of the bachelor's thesis is divided into subchapters, which provide information on individual stages of labor, including information on the midwife's duties including accompanying the expectant mother to childbirth, the alleviation of labor pains as well as attending to birth injuries.
The practical part consists of methodology, results and discussion. The practical part of the bachelor's thesis was carried out by means of a qualitative research survey using semi-structured interviews. The research group consisted of eleven women who underwent vaginal birth and were asked to assess the care that the midwife provided during labor. Interviews with informants were conducted with their prior consent, electronically recorded, literally transcribed and subsequently analyzed. The interviews took place from January to March 2020. To maintain the anonymity of the women, the informants were marked as Ž1 to Ž11. For the analysis of the obtained data, 2 categories and 6 subcategories were compiled.
According to the above-mentioned goals of the bachelor's thesis, two research questions were determined for the research part. The first research question looked at how women perceive the role of a midwife during childbirth. Research has shown that most women perceive a midwife as a person with great responsibility and experience who accompanies a woman in childbirth. Most of the informants also stated that they perceive the midwifery profession as a mission. The research shows that the most important roles of a midwife during childbirth are the roles of a communicator, an educator and, finally, serving in a supporting role of an expectant mother during childbirth.
The second research question examined the opinion of women regarding the competencies of midwives. Research has shown that women are well informed about the competencies of a midwife during pregnancy, childbirth and the puerperium.
Based on the research survey, it was found that most women were aware of the profession of midwife before giving birth. None of the women report any significant negative experience with a midwife. On the contrary, most women were pleasantly surprised by the willingness and diligence of the midwife. The informants stated that they felt safe in the presence of the midwife and fully trusted her.
The knowledge gained during the compilation of the bachelor's thesis may help women who do not have enough information about what care a midwife can provide and what actually falls within her competencies. The result of the bachelor's thesis is an information leaflet, which describes basic competencies of a midwife and the care provided by the midwife to mothers in individual stages of delivery.
Keywords
Porodní asistentka, porod, fáze porodu, péče v průběhu porodu
Keywords in English
Midwife, delivery, stages of delivery, care of women during a delivery
Research Plan
Současný stav: Porodní asistentka je osoba, která úspěšně ukončila vysokoškolské studium pro porodní asistentky a tím získala potřebnou kvalifikaci. Za výkon povolání porodní asistence je považováno poskytování péče a rady ženám během těhotenství, při porodu a v šestinedělí, pokud probíhají fyziologicky a také poskytuje péči gynekologicky nemocným ženám. Fyziologickým porodem se rozumí porod od 38. do ukončeného 41. týdne těhotenství včetně. Porodní asistentka provází ženy ve všech dobách porodních a v jejích kompetencích je i vedení fyziologického porodu. Po porodu poskytuje porodní asistentka péči nejen o rodičku, ale také o novorozence včetně podpory kojení. Cíl práce: Zjistit, jak vnímají ženy roli porodní asistentky. Výzkumné otázky: Jak vnímají ženy roli porodní asistentky v průběhu porodu? Jaký názor mají ženy na kompetence porodní asistentky? Metodika výzkumu: Výzkumné šetření bude prováděno kvalitativní metodou pomocí polostrukturovaných rozhovorů se ženami po porodu. Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit ženy po porodu. Využití práce v praxi: Výsledky výzkumného šetření budou prezentovány na odborných konferencích pro porodní asistentky.
Research Plan
Současný stav: Porodní asistentka je osoba, která úspěšně ukončila vysokoškolské studium pro porodní asistentky a tím získala potřebnou kvalifikaci. Za výkon povolání porodní asistence je považováno poskytování péče a rady ženám během těhotenství, při porodu a v šestinedělí, pokud probíhají fyziologicky a také poskytuje péči gynekologicky nemocným ženám. Fyziologickým porodem se rozumí porod od 38. do ukončeného 41. týdne těhotenství včetně. Porodní asistentka provází ženy ve všech dobách porodních a v jejích kompetencích je i vedení fyziologického porodu. Po porodu poskytuje porodní asistentka péči nejen o rodičku, ale také o novorozence včetně podpory kojení. Cíl práce: Zjistit, jak vnímají ženy roli porodní asistentky. Výzkumné otázky: Jak vnímají ženy roli porodní asistentky v průběhu porodu? Jaký názor mají ženy na kompetence porodní asistentky? Metodika výzkumu: Výzkumné šetření bude prováděno kvalitativní metodou pomocí polostrukturovaných rozhovorů se ženami po porodu. Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit ženy po porodu. Využití práce v praxi: Výsledky výzkumného šetření budou prezentovány na odborných konferencích pro porodní asistentky.
Recommended resources
1) HÁJEK, Z., ČECH, E., MARŠÁL, K., 2014. Porodnictví. 3. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4529-9. 2) BAŠKOVÁ, M., ČECH, E., MARŠÁL, K., 2015. Metodika psychofyzické přípravy na porod. 3. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5361-4. 3) TAKÁCS, L., SOBOTKOVÁ, D., ŠULOVÁ, L., 2015. Psychologie v perinatální péči: praktické otázky a náročné situace. 3. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5127-6. 4) HUDÁKOVÁ, Z., KOPÁČIKOVÁ, M., 2017. Příprava na porod: fyzická a psychická profylaxe. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0274-7. 5) MANDER, R., 2014. Těhotenství, porod a bolest: [základní problematika pro porodní asistentky a budoucí matky]. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-810-8.
Recommended resources
1) HÁJEK, Z., ČECH, E., MARŠÁL, K., 2014. Porodnictví. 3. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4529-9. 2) BAŠKOVÁ, M., ČECH, E., MARŠÁL, K., 2015. Metodika psychofyzické přípravy na porod. 3. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5361-4. 3) TAKÁCS, L., SOBOTKOVÁ, D., ŠULOVÁ, L., 2015. Psychologie v perinatální péči: praktické otázky a náročné situace. 3. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5127-6. 4) HUDÁKOVÁ, Z., KOPÁČIKOVÁ, M., 2017. Příprava na porod: fyzická a psychická profylaxe. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0274-7. 5) MANDER, R., 2014. Těhotenství, porod a bolest: [základní problematika pro porodní asistentky a budoucí matky]. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-810-8.