Bakalářská práce se zabývá tématem péče o pacienty v terminálním stádiu. Cílem práce je zmapovat přístup sester při poskytování ošetřovatelské péče u pacienta v terminálním stádiu v léčebně dlouhodobě nemocných (LDN) a v lůžkovém hospici. Tato práce se věnuje odlišnostem v péči o umírající pacienty a v uspokojování jejich potřeb na zmíněných odděleních.
V bakalářské práci byly určeny tři výzkumné otázky: 1. "Jak sestra pečuje o biologické potřeby pacienta v terminálním stádiu?" 2. "Jak sestra pečuje o psychické a spirituální potřeby pacienta v terminálním stádiu?" 3. "Jak sestra pečuje o sociální potřeby pacienta v terminálním stádiu?" Výzkumná část byla zpracována metodou kvalitativního šetření pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru se sestrami, které pracují v LDN a v lůžkovém hospici. Rozhovory byly provedeny na základě předem připravených otázek. Výzkumný soubor celkem tvořilo šestnáct sester. Rozhovory byly nahrávány a následně byly písemně zpracovány. Získaná data byla zpracována pomocí metody kódování, technikou "tužka a papír". Výsledky byly poté převedeny do kategorií.
Na základě získaných informací z výsledků výzkumu vyplývají rozdíly v péči o pacienty v terminálním stádiu na LDN a v lůžkovém hospici. Sestry v LDN se především zaměřují na biologické potřeby pacientů, zatímco v lůžkovém hospici se sestry, kromě uspokojování biologických potřeb pacientů, zaměřují více na potřeby spirituální a psychosociální. Další rozdíl můžeme spatřit v individuálním přístupu k pacientům, který je spíše v lůžkovém hospici. Sestry z LDN tento fakt vysvětlují velkým počtem pacientů a menším počtem personálu. I přes nelehké podmínky se sestry z LDN snaží, aby pacienti pociťovali
Anotace v angličtině
The bachelor thesis submitted deals with the topic of palliative treatment of dying people. Its aim is to map the approaches used by nurses during palliative treatment of dying patients admitted either to hospitals for long-term patients (LDN) or to inpatient hospices. This work explores the differences in treatment and in meeting the requirements of these hospitals.
Three research questions were identified in the present work: 1. "How does a nurse take care of patient's biological needs when he/she is effectively dying?" 2. "How does the nurse take care of patient 's psychological and spiritual requirements?" 3. "How does the nurse take care of patient's social needs?"
The research part was conducted methodologically and qualitatively by using the technique of semi-structured interviews with nurses who work either in LDNs or in inpatient hospices. The interviews were steered on the basis of a prepared questionnaire. The research group consisted of a total of sixteen nurses. The interviews were recorded and subsequently typed. The gained data yielded evidence that was put it through the coding method (via "pencil and paper" technique) in order to obtained the categorized results.
Based on the obtained information, the research shows the differences in terms of treatment provided in hospitals for long-term patients (LDN) and in inpatient hospices. Whereas LDN nurses are focused primarily on patients' biological needs, nurses in inpatient hospices, apart from providing the biological needs of patients, focus more on spiritual and psychosocial requirements. Another difference can be seen in the individual approach to patients provided adequately in inpatient hospice. This difference is justified by LDN nurses' saying that they have to look after a large number of patients while facing a lack of medical staff. Despite the difficult conditions, LDN nurses try to ensure that this lack of staff is not reflected in their work. Clearly, many of them take their work as a mission.
The bachelor thesis can be a source of information for both nursing students and nurses. A brochure has been created that can help nurses work with patients who are terminally ill.
Bakalářská práce se zabývá tématem péče o pacienty v terminálním stádiu. Cílem práce je zmapovat přístup sester při poskytování ošetřovatelské péče u pacienta v terminálním stádiu v léčebně dlouhodobě nemocných (LDN) a v lůžkovém hospici. Tato práce se věnuje odlišnostem v péči o umírající pacienty a v uspokojování jejich potřeb na zmíněných odděleních.
V bakalářské práci byly určeny tři výzkumné otázky: 1. "Jak sestra pečuje o biologické potřeby pacienta v terminálním stádiu?" 2. "Jak sestra pečuje o psychické a spirituální potřeby pacienta v terminálním stádiu?" 3. "Jak sestra pečuje o sociální potřeby pacienta v terminálním stádiu?" Výzkumná část byla zpracována metodou kvalitativního šetření pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru se sestrami, které pracují v LDN a v lůžkovém hospici. Rozhovory byly provedeny na základě předem připravených otázek. Výzkumný soubor celkem tvořilo šestnáct sester. Rozhovory byly nahrávány a následně byly písemně zpracovány. Získaná data byla zpracována pomocí metody kódování, technikou "tužka a papír". Výsledky byly poté převedeny do kategorií.
Na základě získaných informací z výsledků výzkumu vyplývají rozdíly v péči o pacienty v terminálním stádiu na LDN a v lůžkovém hospici. Sestry v LDN se především zaměřují na biologické potřeby pacientů, zatímco v lůžkovém hospici se sestry, kromě uspokojování biologických potřeb pacientů, zaměřují více na potřeby spirituální a psychosociální. Další rozdíl můžeme spatřit v individuálním přístupu k pacientům, který je spíše v lůžkovém hospici. Sestry z LDN tento fakt vysvětlují velkým počtem pacientů a menším počtem personálu. I přes nelehké podmínky se sestry z LDN snaží, aby pacienti pociťovali
Anotace v angličtině
The bachelor thesis submitted deals with the topic of palliative treatment of dying people. Its aim is to map the approaches used by nurses during palliative treatment of dying patients admitted either to hospitals for long-term patients (LDN) or to inpatient hospices. This work explores the differences in treatment and in meeting the requirements of these hospitals.
Three research questions were identified in the present work: 1. "How does a nurse take care of patient's biological needs when he/she is effectively dying?" 2. "How does the nurse take care of patient 's psychological and spiritual requirements?" 3. "How does the nurse take care of patient's social needs?"
The research part was conducted methodologically and qualitatively by using the technique of semi-structured interviews with nurses who work either in LDNs or in inpatient hospices. The interviews were steered on the basis of a prepared questionnaire. The research group consisted of a total of sixteen nurses. The interviews were recorded and subsequently typed. The gained data yielded evidence that was put it through the coding method (via "pencil and paper" technique) in order to obtained the categorized results.
Based on the obtained information, the research shows the differences in terms of treatment provided in hospitals for long-term patients (LDN) and in inpatient hospices. Whereas LDN nurses are focused primarily on patients' biological needs, nurses in inpatient hospices, apart from providing the biological needs of patients, focus more on spiritual and psychosocial requirements. Another difference can be seen in the individual approach to patients provided adequately in inpatient hospice. This difference is justified by LDN nurses' saying that they have to look after a large number of patients while facing a lack of medical staff. Despite the difficult conditions, LDN nurses try to ensure that this lack of staff is not reflected in their work. Clearly, many of them take their work as a mission.
The bachelor thesis can be a source of information for both nursing students and nurses. A brochure has been created that can help nurses work with patients who are terminally ill.
Současný stav:
Terminální stav označuje postupné a nevratné selhávání důležitých funkcí a orgánů, končící smrtí. Proces umírání je rozdělen do tří částí - období před umíráním (pre finem), období umírání (in finem) a období po smrti (post finem). Umírající člověk je stále žijící člověk, který se chce radovat, komunikovat se všemi těmi kteří ho provázeli životem. Pacient, který je v terminálním stádiu vyžaduje aktivní, komplexní péči zaměřenou na vyhledávání a uspokojování všech jeho potřeb - (biologických, psychických, sociálních a spirituálních). Paliativní péče zlepšuje kvalitu života, snižuje utrpení spojené s nevyléčitelným onemocněním. Některým nemocným prodlužuje život až o několik měsíců. Vychází z individuálních přání a potřeb pacientů a nabízí účinnou oporu příbuzným a přátelům umírajících.
Cíl:
1. Zmapovat přístup sester při poskytování ošetřovatelské péče u pacienta v terminálním stádiu.
Výzkumné otázky:
1. Jak sestra pečuje o biologické potřeby pacienta v terminálním stádiu?
2. Jak sestra pečuje o psychické a spirituální potřeby pacienta v terminálním stádiu?
3. Jak sestra pečuje o sociální potřeby pacienta v terminálním stádiu?
Metodika:
Strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru.
Výzkumný soubor:
Bude tvořen všeobecnými a praktickými sestrami z vybraných zdravotnických zařízení. Výběr sester bude záměrný.
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky výzkumného šetření budou sloužit pro sestry a studenty ošetřovatelství. Práce poslouží jako podkladový materiál pro vytvoření informačního letáku/brožury pro sestry, které pečují o pacienty v terminální stádiu.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Terminální stav označuje postupné a nevratné selhávání důležitých funkcí a orgánů, končící smrtí. Proces umírání je rozdělen do tří částí - období před umíráním (pre finem), období umírání (in finem) a období po smrti (post finem). Umírající člověk je stále žijící člověk, který se chce radovat, komunikovat se všemi těmi kteří ho provázeli životem. Pacient, který je v terminálním stádiu vyžaduje aktivní, komplexní péči zaměřenou na vyhledávání a uspokojování všech jeho potřeb - (biologických, psychických, sociálních a spirituálních). Paliativní péče zlepšuje kvalitu života, snižuje utrpení spojené s nevyléčitelným onemocněním. Některým nemocným prodlužuje život až o několik měsíců. Vychází z individuálních přání a potřeb pacientů a nabízí účinnou oporu příbuzným a přátelům umírajících.
Cíl:
1. Zmapovat přístup sester při poskytování ošetřovatelské péče u pacienta v terminálním stádiu.
Výzkumné otázky:
1. Jak sestra pečuje o biologické potřeby pacienta v terminálním stádiu?
2. Jak sestra pečuje o psychické a spirituální potřeby pacienta v terminálním stádiu?
3. Jak sestra pečuje o sociální potřeby pacienta v terminálním stádiu?
Metodika:
Strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru.
Výzkumný soubor:
Bude tvořen všeobecnými a praktickými sestrami z vybraných zdravotnických zařízení. Výběr sester bude záměrný.
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky výzkumného šetření budou sloužit pro sestry a studenty ošetřovatelství. Práce poslouží jako podkladový materiál pro vytvoření informačního letáku/brožury pro sestry, které pečují o pacienty v terminální stádiu.
Seznam doporučené literatury
BUŽGOVÁ, R., 2015. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada. 168 s. ISBN 978-80-247-5402-4.
HAŠKOVCOVÁ, H., 2007. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2. vydání. Brno: Galén. 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3.
KUPKA, M., 2014. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada. 216 s. ISBN 978-80-247-4650-0.
MARKOVÁ, A. et al., 2015. Hospic do kapsy: Příručka pro domácí paliativní týmy. 2. vydání. Praha: Cesta domů. 155 s. ISBN 978-80-905809-4-7.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BUŽGOVÁ, R., 2015. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada. 168 s. ISBN 978-80-247-5402-4.
HAŠKOVCOVÁ, H., 2007. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2. vydání. Brno: Galén. 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3.
KUPKA, M., 2014. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada. 216 s. ISBN 978-80-247-4650-0.
MARKOVÁ, A. et al., 2015. Hospic do kapsy: Příručka pro domácí paliativní týmy. 2. vydání. Praha: Cesta domů. 155 s. ISBN 978-80-905809-4-7.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.