Diplomová práce nese název Metody adaptace na domov mládeže pohledem vychovatelů a zaobírá se procesem adaptace a jeho průběhem u nových studentů z pohledu vychovatele. Teoretická část se věnuje instituci domova mládeže a vychovatelům v něm pracujícím, přibližuje proces a vybrané metody adaptace a v neposlední řadě se zaměřuje na specifika středoškolské mládeže. Praktická část práce nejprve podrobně popisuje metodologii výzkumu a následně představuje výsledné informace, nasbírané díky smíšené (kvalitativní a kvantitativní) formě výzkumu. Cílem této práce je zjistit, jaké metody podporující adaptaci nově příchozích studentů využívají vychovatelé na domovech mládeže.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is entitled: Methods of adaptation to a boarding school from the perspective of educators and it deals with the process of adaptation of new students from the perspective of an educator. The theoretical part deals with the institution of a boarding school and educators working in it, describes the process and selected methods of adaptation and last but not least, focuses on the specifics of youth of high school age. The practical part of the thesis firstly describes in detail the research methodology and then presents the resulting information collected through a mixed (qualitative and quantitative) form of research. The aim of this paper is to learn what methods the educators use to make the process of adaptation of new students at boarding schools easier.
Klíčová slova
domov mládeže, vychovatel, adaptace, metody adaptace, adolescence, středoškolská mládež
Klíčová slova v angličtině
boarding school , educator, adaptation, methods of adaptation, adolescence, high school youth
Rozsah průvodní práce
114 s. (68 s.; 99 501 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce nese název Metody adaptace na domov mládeže pohledem vychovatelů a zaobírá se procesem adaptace a jeho průběhem u nových studentů z pohledu vychovatele. Teoretická část se věnuje instituci domova mládeže a vychovatelům v něm pracujícím, přibližuje proces a vybrané metody adaptace a v neposlední řadě se zaměřuje na specifika středoškolské mládeže. Praktická část práce nejprve podrobně popisuje metodologii výzkumu a následně představuje výsledné informace, nasbírané díky smíšené (kvalitativní a kvantitativní) formě výzkumu. Cílem této práce je zjistit, jaké metody podporující adaptaci nově příchozích studentů využívají vychovatelé na domovech mládeže.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is entitled: Methods of adaptation to a boarding school from the perspective of educators and it deals with the process of adaptation of new students from the perspective of an educator. The theoretical part deals with the institution of a boarding school and educators working in it, describes the process and selected methods of adaptation and last but not least, focuses on the specifics of youth of high school age. The practical part of the thesis firstly describes in detail the research methodology and then presents the resulting information collected through a mixed (qualitative and quantitative) form of research. The aim of this paper is to learn what methods the educators use to make the process of adaptation of new students at boarding schools easier.
Klíčová slova
domov mládeže, vychovatel, adaptace, metody adaptace, adolescence, středoškolská mládež
Klíčová slova v angličtině
boarding school , educator, adaptation, methods of adaptation, adolescence, high school youth
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Metody adaptace na domov mládeže pohledem vychovatelů se zabývá procesem adaptace nově příchozích studentů. V teoretické části se zaměřuji na poznatky o specifikách vývojového období adolescence, dále se snažím popsat a přiblížit východiska a specifika adaptace a zaměřuji se na instituci domova mládeže.
Empirická část práce by obsahovala popis metodologie výzkumného šetření a následující popis výsledků získaných pomocí kombinovaného výzkumného šetření. Cílem této práce by bylo zjistit, jaké metody vychovatelé využívají při procesu adaptace nově ubytovaných studentů ze svého pohledu popřípadě, jakým způsobem přispívají k podpoře adaptace a k překonávání adaptačních problémů.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Metody adaptace na domov mládeže pohledem vychovatelů se zabývá procesem adaptace nově příchozích studentů. V teoretické části se zaměřuji na poznatky o specifikách vývojového období adolescence, dále se snažím popsat a přiblížit východiska a specifika adaptace a zaměřuji se na instituci domova mládeže.
Empirická část práce by obsahovala popis metodologie výzkumného šetření a následující popis výsledků získaných pomocí kombinovaného výzkumného šetření. Cílem této práce by bylo zjistit, jaké metody vychovatelé využívají při procesu adaptace nově ubytovaných studentů ze svého pohledu popřípadě, jakým způsobem přispívají k podpoře adaptace a k překonávání adaptačních problémů.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4248-9.
MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ, ed. Vztahy v dospívání. Brno: Barister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-034-1.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
HÁJEK, Bedřich. Kroky vytváření školního vzdělávacího programu pro domov mládeže. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-86956-32-9.
GINTEL, Allan, JIRÁSEK, Ivo, ed. Zážitková pedagogika a výchova v přírodě: cesty vedou dál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Gymnasion. ISBN 978-80-244-3359-2.
OKROUHLÝ, Jiří a Petr ZAPPE. Vybrané problémy ve výzkumu zážitkové pedagogiky Chosen problems in experiential education research. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica [online]. 2007, 37(4), 61-65 [cit. 2019-10-12]. ISSN 12121185.
ZAPPE, Petr. REFLEXE ZÁŽITKOVÉ PEDAGOGIKY V PEDAGOGICE A KINANTROPOLOGII. Physical Culture / Telesna Kultura [online]. 2009, 32(1), 29-43 [cit. 2019-10-12]. ISSN 12116521.
GILBERTSON, Ken. Outdoor education: methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006. ISBN 0736047093.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4248-9.
MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ, ed. Vztahy v dospívání. Brno: Barister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-034-1.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
HÁJEK, Bedřich. Kroky vytváření školního vzdělávacího programu pro domov mládeže. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-86956-32-9.
GINTEL, Allan, JIRÁSEK, Ivo, ed. Zážitková pedagogika a výchova v přírodě: cesty vedou dál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Gymnasion. ISBN 978-80-244-3359-2.
OKROUHLÝ, Jiří a Petr ZAPPE. Vybrané problémy ve výzkumu zážitkové pedagogiky Chosen problems in experiential education research. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica [online]. 2007, 37(4), 61-65 [cit. 2019-10-12]. ISSN 12121185.
ZAPPE, Petr. REFLEXE ZÁŽITKOVÉ PEDAGOGIKY V PEDAGOGICE A KINANTROPOLOGII. Physical Culture / Telesna Kultura [online]. 2009, 32(1), 29-43 [cit. 2019-10-12]. ISSN 12116521.
GILBERTSON, Ken. Outdoor education: methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006. ISBN 0736047093.