Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociálních kompetencí adolescentů. Cílem
práce je zjistit souvislosti mezi výchovnými styly a sociálními kompetencemi adolescentů.
Teoretická část je rozdělena na čtyři části. Tyto kapitoly se zabývají popisem základních
pojmů: období adolescence, výchova, výchovné styly, sociální kompetence a souvislosti
mezi výchovnými styly a sociálními kompetencemi.
Praktická část se zabývá dotazníkovým šetřením. Výzkumný soubor se skládá ze 76
respondentů ze střední školy. Pro měření vybraných proměnných použit Dotazník způsobu
výchovy v rodině (Čáp, Boschek) a Inventář sociálních kompetencí (ISK) (Kanning).
Nakonec jsou získaná data statisticky zpracována a vyhodnocena.
V praktické části se prokázala, že výchovné styly souvisí s některými sociálními
kompetencemi. Nejvíce souvislostí se potvrdilo mezi výchovnými styly a reflexibilitou.
Klíčová slova: sociální kompetence, výchovné styly, adolescence
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of social competities of adolescents. The
aim of this study is finding out into a correlatoion between parenting styles and social
competencies of adolescent. The theoretical part is devided into four chapters. These
chapters describe the basic concepts: the period of adolescence, upbringing, parenting styles,
social competencies and relations between parenting style and social competencies.
The practical part is based on a questionnaire survey. The sample consists of
76 respondents from a secondary school. To measure selected variables, Parenting Styles
Questionnaire (Čáp, Boschek) and Inventory of Social Competencies (ISK) (Kanning) were
used. Finally, the collected data are statistically processed and evaluated.
It has been proven in the practical part that parenting styles are related to some
social competencies. Most correlations were validated between parenting styles and selfcontrol and between parenting styles and reflexibility.
Klíčová slova
sociální kompetence, výchovné styly, adolescence
Klíčová slova v angličtině
social competencies, parenting styles, adolescence
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociálních kompetencí adolescentů. Cílem
práce je zjistit souvislosti mezi výchovnými styly a sociálními kompetencemi adolescentů.
Teoretická část je rozdělena na čtyři části. Tyto kapitoly se zabývají popisem základních
pojmů: období adolescence, výchova, výchovné styly, sociální kompetence a souvislosti
mezi výchovnými styly a sociálními kompetencemi.
Praktická část se zabývá dotazníkovým šetřením. Výzkumný soubor se skládá ze 76
respondentů ze střední školy. Pro měření vybraných proměnných použit Dotazník způsobu
výchovy v rodině (Čáp, Boschek) a Inventář sociálních kompetencí (ISK) (Kanning).
Nakonec jsou získaná data statisticky zpracována a vyhodnocena.
V praktické části se prokázala, že výchovné styly souvisí s některými sociálními
kompetencemi. Nejvíce souvislostí se potvrdilo mezi výchovnými styly a reflexibilitou.
Klíčová slova: sociální kompetence, výchovné styly, adolescence
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of social competities of adolescents. The
aim of this study is finding out into a correlatoion between parenting styles and social
competencies of adolescent. The theoretical part is devided into four chapters. These
chapters describe the basic concepts: the period of adolescence, upbringing, parenting styles,
social competencies and relations between parenting style and social competencies.
The practical part is based on a questionnaire survey. The sample consists of
76 respondents from a secondary school. To measure selected variables, Parenting Styles
Questionnaire (Čáp, Boschek) and Inventory of Social Competencies (ISK) (Kanning) were
used. Finally, the collected data are statistically processed and evaluated.
It has been proven in the practical part that parenting styles are related to some
social competencies. Most correlations were validated between parenting styles and selfcontrol and between parenting styles and reflexibility.
Klíčová slova
sociální kompetence, výchovné styly, adolescence
Klíčová slova v angličtině
social competencies, parenting styles, adolescence
Zásady pro vypracování
úspěšné navazování a udržování je potřeba celé řady dílčích emočních a sociálních kompetencí. Tyto kompetence jsou v průběhu vývoje utvářeny interakcí zejména mezi temperamentem jedince a jeho sociálním prostředím. Jeden z nejpodstatnějších vlivů sociálního prostředí je pak přístup rodičů, jejich výchovný styl. Po listopadu 1989 dochází v ČR k proměnám rodičovské výchovy, konkrétně k posunu směrem od direktivnější k volnější výchově. Tyto změny jsou pak ve společnosti reflektovány v diskusích týkajících se dopadů této proměny na nejrůznější oblasti dětského vývoje. Aktuální BP se zaměří na jeden z aspektů této otázky; bude zkoumat souvislosti mezi výchovným stylem uplatňovaným při výchově a sociálními kompetencemi jedince. Zaměří se na studenty středních škol - na období adolescence. Teoretická část této práce se bude věnovat charakteristice základních pojmů souvisejících s touto tématikou. Těmi nejdůležitějšími jsou výchova a sociální kompetence.
Empirická část se bude skládat z dotazníkového šetření, které bude provedeno u adolescentů. Informace budou zjišťovány pomocí dotazníků zaměřených na výchovný styl hodnocený z pohledu adolescentů (Dotazník na zjišťování způsobů výchovy v rodině; Čáp, Boschek) a na sociální kompetence (Inventář sociálních kompetencí; Kannig). Sebraná data budou dále kvantitativně zpracovávána a vyhodnocována.
Zásady pro vypracování
úspěšné navazování a udržování je potřeba celé řady dílčích emočních a sociálních kompetencí. Tyto kompetence jsou v průběhu vývoje utvářeny interakcí zejména mezi temperamentem jedince a jeho sociálním prostředím. Jeden z nejpodstatnějších vlivů sociálního prostředí je pak přístup rodičů, jejich výchovný styl. Po listopadu 1989 dochází v ČR k proměnám rodičovské výchovy, konkrétně k posunu směrem od direktivnější k volnější výchově. Tyto změny jsou pak ve společnosti reflektovány v diskusích týkajících se dopadů této proměny na nejrůznější oblasti dětského vývoje. Aktuální BP se zaměří na jeden z aspektů této otázky; bude zkoumat souvislosti mezi výchovným stylem uplatňovaným při výchově a sociálními kompetencemi jedince. Zaměří se na studenty středních škol - na období adolescence. Teoretická část této práce se bude věnovat charakteristice základních pojmů souvisejících s touto tématikou. Těmi nejdůležitějšími jsou výchova a sociální kompetence.
Empirická část se bude skládat z dotazníkového šetření, které bude provedeno u adolescentů. Informace budou zjišťovány pomocí dotazníků zaměřených na výchovný styl hodnocený z pohledu adolescentů (Dotazník na zjišťování způsobů výchovy v rodině; Čáp, Boschek) a na sociální kompetence (Inventář sociálních kompetencí; Kannig). Sebraná data budou dále kvantitativně zpracovávána a vyhodnocována.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV nakladatelství.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Macek, P. (1999). Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.
Oudová, D. (2007). Analýza sociální kompetence dospívajících. Dizertační práce. Brno: Masarykova Universita.
Pelikán, J. (1995).0 Výchova jako teoretický problém Ostrava: Amosium servis.
Peterson, G. W., & Leigh, G. K. (1990). The family and social competence in adolescence.
Širůček, J. (2011). Sociální kompetence dospívajících: role kognitivních dispozic a vztahového kontextu (Doctoral dissertation, Disertační práce. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno).
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV nakladatelství.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
Macek, P. (1999). Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.
Oudová, D. (2007). Analýza sociální kompetence dospívajících. Dizertační práce. Brno: Masarykova Universita.
Pelikán, J. (1995).0 Výchova jako teoretický problém Ostrava: Amosium servis.
Peterson, G. W., & Leigh, G. K. (1990). The family and social competence in adolescence.
Širůček, J. (2011). Sociální kompetence dospívajících: role kognitivních dispozic a vztahového kontextu (Doctoral dissertation, Disertační práce. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno).
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.