Tato bakalářská práce se zabývala především činností dispečerů, ale i problematikou zdravotnického operačního střediska jako takového. Mnoho lidí neví, co si pod pojmem zdravotnické operační středisko představit. Pro většinu je to pouze nenáročné sedění u telefonu a přijímání hovorů. Rád bych proto touto prací poukázal na skutečnosti související s tímto povoláním a pokusil se vyvrátit toto tvrzení většiny.
Tato práce zmiňuje zdravotnické operační středisko, jeho historii v České republice, zajímá se o jeho úlohy, uspořádání a vybavení. Dále se zabývá činností samotných dispečerů včetně jejich vzdělání a trestní odpovědnosti. Důraz je kladen také na stres působící na dispečery při výkonu této profese. Velká část práce se věnuje odběru tísňové výzvy, telefonicky asistované neodkladné resuscitaci a telefonicky asistované první pomoci.
Mezi cíle této bakalářské práce patřilo zmapování teoretických znalostí dispečerů a zjištění jednotlivých postupů při poskytování telefonicky asistované resuscitace jak dospělého, tak dítěte. Dalším cílem poté bylo zjištění spokojenosti dispečerů s výkonem tohoto povolání. Byl proveden kvalitativní výzkum technikou rozhovoru. Rozhovor mapoval znalosti a spokojenost s touto profesí spokojeni a problematiku telefonicky asistované resuscitace dospělého a dítěte.
Výsledky výzkumného šetření dle jednotlivých cílů ukazují, že dispečeři nejsou dostatečně připraveni k výkonu povolání dispečera zdravotnického operačního střediska ihned po dokončení studia, využívají stejné, nebo velmi podobné postupy při poskytování telefonicky asistované resuscitace dospělého či dítěte a vykazují spokojenost s výkonem tohoto povolání.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis mostly dealt with the activity of medical controllers as well as the issues of medical operative center in general. Many people don´t know what it is all in all. It is only undemanding sitting at the table and answering the phone for most people. I would like to point out the facts related to this profession and refuted this claim of the majority.
This thesis mentions the medical operation center, its history in the Czech Republic, and it is interested in its tasks, layout and equipment. There are also mentioned the activities of emergency medical service-controllers themselves, including their education or criminal responsibility. Emphasis is also placed on the stress on medical service-controllers in the performance of this profession. A large part of the work is devoted to taking the emergency call, telephone-assisted emergency resuscitation and telephone-assisted first aid.
Mapping the theoretical knowledge of medical service-controllers and finding out the individual procedures for providing the telephone-assisted resuscitation of both, adults and children, was one of the aims of this bachelor thesis. Another goal was to determine the satisfaction of service-controllers within the performance of their profession. There was performed a qualitative research using the interview technique. The interview included knowledge and satisfaction with this profession as well as the issues of telephone-assisted resuscitation of adults and children.
According to the results of this survey there was found that the medical service-controllers are not sufficiently prepared to perform this profession immediately after the graduating their studies. They use the same or very similar procedures within their telephone-assisted resuscitation of an adult or child. The survey also shows they are satisfied with their job.
Dispatcher, Dispatcher-assisted cardiopulmonary resuscitation, Dispatch center, Emergency call, Emergency medical services
Rozsah průvodní práce
76 s. (121 900)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývala především činností dispečerů, ale i problematikou zdravotnického operačního střediska jako takového. Mnoho lidí neví, co si pod pojmem zdravotnické operační středisko představit. Pro většinu je to pouze nenáročné sedění u telefonu a přijímání hovorů. Rád bych proto touto prací poukázal na skutečnosti související s tímto povoláním a pokusil se vyvrátit toto tvrzení většiny.
Tato práce zmiňuje zdravotnické operační středisko, jeho historii v České republice, zajímá se o jeho úlohy, uspořádání a vybavení. Dále se zabývá činností samotných dispečerů včetně jejich vzdělání a trestní odpovědnosti. Důraz je kladen také na stres působící na dispečery při výkonu této profese. Velká část práce se věnuje odběru tísňové výzvy, telefonicky asistované neodkladné resuscitaci a telefonicky asistované první pomoci.
Mezi cíle této bakalářské práce patřilo zmapování teoretických znalostí dispečerů a zjištění jednotlivých postupů při poskytování telefonicky asistované resuscitace jak dospělého, tak dítěte. Dalším cílem poté bylo zjištění spokojenosti dispečerů s výkonem tohoto povolání. Byl proveden kvalitativní výzkum technikou rozhovoru. Rozhovor mapoval znalosti a spokojenost s touto profesí spokojeni a problematiku telefonicky asistované resuscitace dospělého a dítěte.
Výsledky výzkumného šetření dle jednotlivých cílů ukazují, že dispečeři nejsou dostatečně připraveni k výkonu povolání dispečera zdravotnického operačního střediska ihned po dokončení studia, využívají stejné, nebo velmi podobné postupy při poskytování telefonicky asistované resuscitace dospělého či dítěte a vykazují spokojenost s výkonem tohoto povolání.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis mostly dealt with the activity of medical controllers as well as the issues of medical operative center in general. Many people don´t know what it is all in all. It is only undemanding sitting at the table and answering the phone for most people. I would like to point out the facts related to this profession and refuted this claim of the majority.
This thesis mentions the medical operation center, its history in the Czech Republic, and it is interested in its tasks, layout and equipment. There are also mentioned the activities of emergency medical service-controllers themselves, including their education or criminal responsibility. Emphasis is also placed on the stress on medical service-controllers in the performance of this profession. A large part of the work is devoted to taking the emergency call, telephone-assisted emergency resuscitation and telephone-assisted first aid.
Mapping the theoretical knowledge of medical service-controllers and finding out the individual procedures for providing the telephone-assisted resuscitation of both, adults and children, was one of the aims of this bachelor thesis. Another goal was to determine the satisfaction of service-controllers within the performance of their profession. There was performed a qualitative research using the interview technique. The interview included knowledge and satisfaction with this profession as well as the issues of telephone-assisted resuscitation of adults and children.
According to the results of this survey there was found that the medical service-controllers are not sufficiently prepared to perform this profession immediately after the graduating their studies. They use the same or very similar procedures within their telephone-assisted resuscitation of an adult or child. The survey also shows they are satisfied with their job.
Dispatcher, Dispatcher-assisted cardiopulmonary resuscitation, Dispatch center, Emergency call, Emergency medical services
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Práce dispečera zdravotnické záchranné služby je po psychické stránce velice náročná. Dispečeři přijímají a odborně vyhodnocují tísňové výzvy na lince 155 a poskytují telefonickou odbornou pomoc během tísňového volání. Mezi další úkoly dispečerů patří koordinování jednotlivých výjezdových skupin zdravotnické záchranné služby. Dispečer během zásahu komunikuje s posádkou a s ostatními složkami IZS, stejně jako se zdravotnickými zařízeními, kterým zdravotnická záchranná služba pacienty předává.
Cíle práce:
Cíl 1: Zmapovat teoretické znalosti dispečerů zdravotnické záchranné služby.
Cíl 2: Zmapovat postup TANR dospělého dispečerem zdravotnické záchranné služby.
Cíl 3: Zmapovat postup TANR dítěte dispečerem zdravotnické záchranné služby.
Cíl 4. Zjistit spokojenost dispečerů zdravotnické záchranné služby s výkonem povolání.
Výzkumné otázky:
1. Jsou znalosti dispečerů zdravotnické záchranné služby dostatečné pro výkon povolání?
2. Jak postupují dispečeři zdravotnické záchranné služby při TANR dospělého?
3. Jak postupují dispečeři zdravotnické záchranné služby při TANR dítěte?
4. Co může být důvodem spokojenosti dispečerů zdravotnické záchranné služby s výkonem povolání?
Metodika:
Bude proveden kvalitativní výzkum. Technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor s dispečery zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky výzkumu budou uveřejněny v odborném časopise Urgentní medicína a Rescue.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Práce dispečera zdravotnické záchranné služby je po psychické stránce velice náročná. Dispečeři přijímají a odborně vyhodnocují tísňové výzvy na lince 155 a poskytují telefonickou odbornou pomoc během tísňového volání. Mezi další úkoly dispečerů patří koordinování jednotlivých výjezdových skupin zdravotnické záchranné služby. Dispečer během zásahu komunikuje s posádkou a s ostatními složkami IZS, stejně jako se zdravotnickými zařízeními, kterým zdravotnická záchranná služba pacienty předává.
Cíle práce:
Cíl 1: Zmapovat teoretické znalosti dispečerů zdravotnické záchranné služby.
Cíl 2: Zmapovat postup TANR dospělého dispečerem zdravotnické záchranné služby.
Cíl 3: Zmapovat postup TANR dítěte dispečerem zdravotnické záchranné služby.
Cíl 4. Zjistit spokojenost dispečerů zdravotnické záchranné služby s výkonem povolání.
Výzkumné otázky:
1. Jsou znalosti dispečerů zdravotnické záchranné služby dostatečné pro výkon povolání?
2. Jak postupují dispečeři zdravotnické záchranné služby při TANR dospělého?
3. Jak postupují dispečeři zdravotnické záchranné služby při TANR dítěte?
4. Co může být důvodem spokojenosti dispečerů zdravotnické záchranné služby s výkonem povolání?
Metodika:
Bude proveden kvalitativní výzkum. Technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor s dispečery zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky výzkumu budou uveřejněny v odborném časopise Urgentní medicína a Rescue.
Seznam doporučené literatury
1. FRANĚK, Ondřej. Manuál dispečera zdravotnického operačního střediska. 8. vydání. Praha: Ondřej Franěk, 2015. ISBN 978-80-905651-1-1.
2. FRANĚK, Ondřej. Operační řízení přednemocniční neodkladné péče. 2. vydání. Praha: Ondřej Franěk, 2019. ISBN 978-80-905651-4-2
3. MIXA, Vladimír, Pavel HEINIGE a Václav VOBRUBA, ed. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta, 2017. Edice postgraduální medicíny. ISBN 978-80-204-4643-5.
4. REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
5. VILÁŠEK, Josef, Miloš FIALA a David VONDRÁŠEK. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2477-8.
Seznam doporučené literatury
1. FRANĚK, Ondřej. Manuál dispečera zdravotnického operačního střediska. 8. vydání. Praha: Ondřej Franěk, 2015. ISBN 978-80-905651-1-1.
2. FRANĚK, Ondřej. Operační řízení přednemocniční neodkladné péče. 2. vydání. Praha: Ondřej Franěk, 2019. ISBN 978-80-905651-4-2
3. MIXA, Vladimír, Pavel HEINIGE a Václav VOBRUBA, ed. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta, 2017. Edice postgraduální medicíny. ISBN 978-80-204-4643-5.
4. REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
5. VILÁŠEK, Josef, Miloš FIALA a David VONDRÁŠEK. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2477-8.