Bakalářská práce se zabývá tématem tance a pojednává o neprofesionálních tanečnících a jejich významech k taneční volnočasové aktivitě. Práce je složena ze dvou částí vzájemně se propojujících.
V teoretické části se zabývám taneční volnočasovou aktivitou a osobností pedagoga volného času jakožto tanečního lektora. Práce se následně soustředí na determinanty rozvíjející osobnost během taneční volnočasové aktivity a následně taktéž poukazuje na význačné psychosociální potřeby v tomto kolektivním sportu.
Ve výzkumné části byla použita metoda kvalitativního výzkumu ve formě rozhovorů, které byly následně vyhodnoceny pomocí tematické analýzy dat. Výzkumná část se zabývá prožitými zkušenostmi neprofesionálních tanečníků s taneční volnočasovou aktivitou a jejich subjektivními významy, které ve svém životě této taneční volnočasové aktivitě přikládají.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with dancing, specifically non-professional dancing and its position in the context leisure dancing activities. The thesis consists of two parts, which are mutually connected. In the theoretical part, the work deals with dancing as a leisure activity, and the personality of a leisure educator as a dancing instructor. The thesis then focuses on factors developing the personality within the leisure dancing activity and subsequently it points to distinctive psychosocial needs typical of this team sport. In the research part, the method of qualitative research is used in the form of interviews which are then evaluated by means of the thematic data analysis. The research itself maps the experience of non-professional dancers with leisure dancing activity, and examines what subjective meaning they attach to this activity in their lives.
Klíčová slova
tanec, volný čas, sport, pohyb, improvizace, stav flow
Klíčová slova v angličtině
dance, leisure time, sport, moves, improvisation, flow status
Rozsah průvodní práce
72 (141 880 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem tance a pojednává o neprofesionálních tanečnících a jejich významech k taneční volnočasové aktivitě. Práce je složena ze dvou částí vzájemně se propojujících.
V teoretické části se zabývám taneční volnočasovou aktivitou a osobností pedagoga volného času jakožto tanečního lektora. Práce se následně soustředí na determinanty rozvíjející osobnost během taneční volnočasové aktivity a následně taktéž poukazuje na význačné psychosociální potřeby v tomto kolektivním sportu.
Ve výzkumné části byla použita metoda kvalitativního výzkumu ve formě rozhovorů, které byly následně vyhodnoceny pomocí tematické analýzy dat. Výzkumná část se zabývá prožitými zkušenostmi neprofesionálních tanečníků s taneční volnočasovou aktivitou a jejich subjektivními významy, které ve svém životě této taneční volnočasové aktivitě přikládají.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with dancing, specifically non-professional dancing and its position in the context leisure dancing activities. The thesis consists of two parts, which are mutually connected. In the theoretical part, the work deals with dancing as a leisure activity, and the personality of a leisure educator as a dancing instructor. The thesis then focuses on factors developing the personality within the leisure dancing activity and subsequently it points to distinctive psychosocial needs typical of this team sport. In the research part, the method of qualitative research is used in the form of interviews which are then evaluated by means of the thematic data analysis. The research itself maps the experience of non-professional dancers with leisure dancing activity, and examines what subjective meaning they attach to this activity in their lives.
Klíčová slova
tanec, volný čas, sport, pohyb, improvizace, stav flow
Klíčová slova v angličtině
dance, leisure time, sport, moves, improvisation, flow status
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude taneční volnočasová aktivita v kontextu studia pedagogiky volného času.
Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou část, kde se zaměříme na fenomén volného času v kontextu vychovatelství, představíme ústřední pojmy související s taneční volnočasovou aktivitou (taneční styly, osobnost lektora, metodickou oblast taneční průpravy atd.).
Praktická části bude obsahovat hloubkové rozhovory s neprofesionálními tanečníky. Cílem empirické části je zjištění postojů neprofesionálních tanenčíků k taneční volnočasové aktivitě a subjektivní význam těchto činností v jejich osobním životě. Toto zjištění bude směřovat k pedagogickému porozumění toho, jak může být tato konkrétní volnočasová aktivita chápána samotnými subjekty (neprofesionálními tanečníky).
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude taneční volnočasová aktivita v kontextu studia pedagogiky volného času.
Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou část, kde se zaměříme na fenomén volného času v kontextu vychovatelství, představíme ústřední pojmy související s taneční volnočasovou aktivitou (taneční styly, osobnost lektora, metodickou oblast taneční průpravy atd.).
Praktická části bude obsahovat hloubkové rozhovory s neprofesionálními tanečníky. Cílem empirické části je zjištění postojů neprofesionálních tanenčíků k taneční volnočasové aktivitě a subjektivní význam těchto činností v jejich osobním životě. Toto zjištění bude směřovat k pedagogickému porozumění toho, jak může být tato konkrétní volnočasová aktivita chápána samotnými subjekty (neprofesionálními tanečníky).
Seznam doporučené literatury
Balaš, R. (2003). Tance 20. století. Olomouc: Hanex
Dunin, Elsie Ivancich, Daniela Stavělová a Dorota Gremlicová (2012). Dance, gender and meanings contemporizing traditional dance. Praha: Akademie múzických umění a Etnologický ústav AV ČR
Eliášová, Bohumíra (2013). Improvizační postupy v současném tanci. Praha: Akademie múzických umění
Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál
Kolář, Jan (2013). Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita
Kurková, L. (1973). Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
Müldner, Josef (1923). Moderní tanec: vznik, vývoj a kulturní význam tance s návodem tanců moderních a 40 nákresů tanečních figur pro samouky. Praha: Josef Müldner
Nakonečný, Milan (2012). Emoce. Praha: Triton
Nakonečný, Milan (2015). Obecná psychologie. Praha: Triton
Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál
Průcha, J. (1995). Pedagogický slovník. Praha: Portál
Šimanovský, Z. (2011). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie: ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál
Seznam doporučené literatury
Balaš, R. (2003). Tance 20. století. Olomouc: Hanex
Dunin, Elsie Ivancich, Daniela Stavělová a Dorota Gremlicová (2012). Dance, gender and meanings contemporizing traditional dance. Praha: Akademie múzických umění a Etnologický ústav AV ČR
Eliášová, Bohumíra (2013). Improvizační postupy v současném tanci. Praha: Akademie múzických umění
Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál
Kolář, Jan (2013). Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita
Kurková, L. (1973). Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
Müldner, Josef (1923). Moderní tanec: vznik, vývoj a kulturní význam tance s návodem tanců moderních a 40 nákresů tanečních figur pro samouky. Praha: Josef Müldner
Nakonečný, Milan (2012). Emoce. Praha: Triton
Nakonečný, Milan (2015). Obecná psychologie. Praha: Triton
Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál
Průcha, J. (1995). Pedagogický slovník. Praha: Portál
Šimanovský, Z. (2011). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie: ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál