Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukový program představující žákům 2. stupně základní školy činnosti spojené s rybničním hospodářstvím, který byl následně ověřen žáky v praxi.
Výukový program byl vytvořen na základě zpracování dvou analýz. První analýza zahrnuje téma ryby a rybniční hospodářství v učebnicích pro základní školy. Druhá analýza se týkala ŠVP vybraného vzorku základních škol v České republice. Výukový program tvoří exkurze v rybničním hospodářství, práce s pracovním listem, jehož součástí je úloha s prvky badatelského vyučování, brainstorming a tvorba myšlenkové mapy.
Celý výukový program byl ověřen žáky sedmého ročníku základní školy ve Žďáře nad Sázavou v polovině března. V rybničním hospodářství vedl exkurzi místní rybář. Žáci viděli živého kapra, candáta a štiku. Rybář žákům vysvětlil, jak to na sádkách po celý rok funguje, společně jsme se podívali do rybí líhně. Pracovní list vypracovali žáci bez menších problémů. Měli k dispozici celou řadu pomůcek. Při aktivitě brainstorming jsem získala přehled o tom, co si žáci představí pod pojmem ryby a rybniční hospodářství. Na základě získaných pojmů z brainstormingu a z pracovního listu zpracovali žáci originální myšlenkové mapy. V úloze s prvky badatelského vyučování žáci zjistili, jak funguje plynový měchýř ryb.
Výukový program je v praxi funkční a využitelný v regionu Žďárska. Po úpravách je možné ho realizovat i v jiných regionech republiky.
Anotace v angličtině
Educational programme that presents activities related to pond agriculture to pupils from upper elementary schools.
The main aim of the diploma thesis was to create an educational programme, that could introduce the basics of pond management to the pupils from upper elementary school. The programme was subsequently verified by pupils in real life.
The programme was based on two analyses. The first study includes the topic of fish and pond management from textbooks for elementary schools. Second analysis is focused on the ŠVP and from that a selected group of elementary schools in the Czech Republic. The educational program is based on an excursion in pond management. After the excursion the pupils had to fill out a worksheet including a task with elements of research in the form of brainstorming, and they also had to create a mind map.
The entire educational programme was verified by the pupils from the seventh grade of elementary school in Žďár nad Sázavou, mid- March. In the pond farm, the execution was led by a local fisherman. The pupils saw a live carp, zander, poke and even saw the hatcheries. The fisherman also explained the yearly works at the farm pounds. Pupils filed out the worksheet without any problems and they even had a variety of aids at their disposal. During the brainstorming activity I gained an overview of what the children imagine behind the term fish and pound management. Based on the concepts that were obtained thanks to the brainstorming activity the pupils created their own mind maps. In a task with elements of research teaching, the pupils found out how the gas bladder of fish works.
The educational programme in practice is functional and usable in the Žďár region. After a few modifications it can be also used in other regions of the republic.
Klíčová slova
školní vzdělávací program, badatelsky orientované vyučování, výukový program, ryby, rybníkářství
Klíčová slova v angličtině
school educational programme, research-oriented teaching, teaching programme, fish farming
Rozsah průvodní práce
52 s. (69 664)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukový program představující žákům 2. stupně základní školy činnosti spojené s rybničním hospodářstvím, který byl následně ověřen žáky v praxi.
Výukový program byl vytvořen na základě zpracování dvou analýz. První analýza zahrnuje téma ryby a rybniční hospodářství v učebnicích pro základní školy. Druhá analýza se týkala ŠVP vybraného vzorku základních škol v České republice. Výukový program tvoří exkurze v rybničním hospodářství, práce s pracovním listem, jehož součástí je úloha s prvky badatelského vyučování, brainstorming a tvorba myšlenkové mapy.
Celý výukový program byl ověřen žáky sedmého ročníku základní školy ve Žďáře nad Sázavou v polovině března. V rybničním hospodářství vedl exkurzi místní rybář. Žáci viděli živého kapra, candáta a štiku. Rybář žákům vysvětlil, jak to na sádkách po celý rok funguje, společně jsme se podívali do rybí líhně. Pracovní list vypracovali žáci bez menších problémů. Měli k dispozici celou řadu pomůcek. Při aktivitě brainstorming jsem získala přehled o tom, co si žáci představí pod pojmem ryby a rybniční hospodářství. Na základě získaných pojmů z brainstormingu a z pracovního listu zpracovali žáci originální myšlenkové mapy. V úloze s prvky badatelského vyučování žáci zjistili, jak funguje plynový měchýř ryb.
Výukový program je v praxi funkční a využitelný v regionu Žďárska. Po úpravách je možné ho realizovat i v jiných regionech republiky.
Anotace v angličtině
Educational programme that presents activities related to pond agriculture to pupils from upper elementary schools.
The main aim of the diploma thesis was to create an educational programme, that could introduce the basics of pond management to the pupils from upper elementary school. The programme was subsequently verified by pupils in real life.
The programme was based on two analyses. The first study includes the topic of fish and pond management from textbooks for elementary schools. Second analysis is focused on the ŠVP and from that a selected group of elementary schools in the Czech Republic. The educational program is based on an excursion in pond management. After the excursion the pupils had to fill out a worksheet including a task with elements of research in the form of brainstorming, and they also had to create a mind map.
The entire educational programme was verified by the pupils from the seventh grade of elementary school in Žďár nad Sázavou, mid- March. In the pond farm, the execution was led by a local fisherman. The pupils saw a live carp, zander, poke and even saw the hatcheries. The fisherman also explained the yearly works at the farm pounds. Pupils filed out the worksheet without any problems and they even had a variety of aids at their disposal. During the brainstorming activity I gained an overview of what the children imagine behind the term fish and pound management. Based on the concepts that were obtained thanks to the brainstorming activity the pupils created their own mind maps. In a task with elements of research teaching, the pupils found out how the gas bladder of fish works.
The educational programme in practice is functional and usable in the Žďár region. After a few modifications it can be also used in other regions of the republic.
Klíčová slova
školní vzdělávací program, badatelsky orientované vyučování, výukový program, ryby, rybníkářství
Klíčová slova v angličtině
school educational programme, research-oriented teaching, teaching programme, fish farming
Zásady pro vypracování
Rybníkářství má na našem území dlouholetou tradici a budování rybníků významně ovlivnilo ráz krajiny, ve které nyní žijeme. Žáci by se však měli seznámit nejen s rybníky jako stavbami, ale měli by znát i procesy a činnosti, které s rybničním hospodářstvím úzce souvisí.\\
V první fázi se autorka zaměří na charakteristiku rybničního hospodářství, jeho historii, funkci v krajině a procesů s ním spojených. Následně provede stručnou analýzu obsahu českých kurikulárních dokumentů a vybraných učebnic přírodopisu s důrazem na téma ryby, jejich ekologii a etologii.\\
Hlavním cílem práce je navržení vzdělávacího programu, který žákům atraktivním způsobem představí fungování rybničního hospodářství, seznámí je s nejčastěji chovanými druhy ryb a umožní uvědomit si podstatu rybníků v krajině. Součástí této části práce bude návrh terénní výuky ve formě exkurze. Autorka provede ověření vybraných materiálů v praxi, doplní metodická doporučení zjištěná při realizaci, včetně reflexe učitele z praxe. Následně zjistí subjektivní pohled žáků na dané materiály ve vztahu k atraktivitě jejich obsahu a přínosnosti prezentovaných informací.\\
Postup:\\
Prostudovat českou (popř. zahraniční literaturu) zaměřující se na způsoby zprostředkování učiva o rybách s důrazem na jejich chov a rybniční hospodářství, analýza začlenění těchto témat do českých kurikulárních dokumentů.
Provést zjednodušenou obsahovou analýzu témat ryby ve vybraných učebnicích přírodopisu.
Vytvořit vzdělávací program obsahující různé didaktické materiály a aktivity, které představí způsob fungování rybničního hospodářství a vybrané zástupce chovaných ryb.
Pilotní ověření vybraného materiálu či aktivity s malým vzorkem žáků a případné provedení úprav na základě vyhodnocení pilotáže.
Provedení výzkumu s žáky vybrané školy (ověření vybraných materiálů či aktivit v rámci výuky přírodopisu či při mimoškolní zájmové činnosti).
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Zásady pro vypracování
Rybníkářství má na našem území dlouholetou tradici a budování rybníků významně ovlivnilo ráz krajiny, ve které nyní žijeme. Žáci by se však měli seznámit nejen s rybníky jako stavbami, ale měli by znát i procesy a činnosti, které s rybničním hospodářstvím úzce souvisí.\\
V první fázi se autorka zaměří na charakteristiku rybničního hospodářství, jeho historii, funkci v krajině a procesů s ním spojených. Následně provede stručnou analýzu obsahu českých kurikulárních dokumentů a vybraných učebnic přírodopisu s důrazem na téma ryby, jejich ekologii a etologii.\\
Hlavním cílem práce je navržení vzdělávacího programu, který žákům atraktivním způsobem představí fungování rybničního hospodářství, seznámí je s nejčastěji chovanými druhy ryb a umožní uvědomit si podstatu rybníků v krajině. Součástí této části práce bude návrh terénní výuky ve formě exkurze. Autorka provede ověření vybraných materiálů v praxi, doplní metodická doporučení zjištěná při realizaci, včetně reflexe učitele z praxe. Následně zjistí subjektivní pohled žáků na dané materiály ve vztahu k atraktivitě jejich obsahu a přínosnosti prezentovaných informací.\\
Postup:\\
Prostudovat českou (popř. zahraniční literaturu) zaměřující se na způsoby zprostředkování učiva o rybách s důrazem na jejich chov a rybniční hospodářství, analýza začlenění těchto témat do českých kurikulárních dokumentů.
Provést zjednodušenou obsahovou analýzu témat ryby ve vybraných učebnicích přírodopisu.
Vytvořit vzdělávací program obsahující různé didaktické materiály a aktivity, které představí způsob fungování rybničního hospodářství a vybrané zástupce chovaných ryb.
Pilotní ověření vybraného materiálu či aktivity s malým vzorkem žáků a případné provedení úprav na základě vyhodnocení pilotáže.
Provedení výzkumu s žáky vybrané školy (ověření vybraných materiálů či aktivit v rámci výuky přírodopisu či při mimoškolní zájmové činnosti).
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
ANDRESKA, J. (1997). Lesk a sláva českého rybníkářství. Pacov: Nuga.
ČAPEK, R. (2015). Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
DUNGEL, J., & ŘEHÁK, Z. (2005). Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Praha: Academia.
HANEL, L., & LUSK, S. (2005). Ryby a mihule České republiky. Vlašim: Český svaz ochránců přírody.
FELDER, R. M., & BRENT, R. (2016). Teaching and Learning STEM: a practical guide. San Francisco, CA: Jossey-Bass.