Diplomová práce se zabývá problematikou utváření čtenářských dovedností u žáků s dyslexií různými metodami počátečního čtení.
Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část je zaměřena na metody výuky prvopočátečního čtení, zejména na metodu analyticko-syntetickou a metodu Sfumato. Práce se dále zabývá čtením a psaním v mladším školním věku, specifickými poruchami učení a dyslexií.
Výzkumná část je pojata jako výzkumná sonda do výuky čtení pomocí metodiky Sfumato?-Splývavé čtení? a metody analyticko-syntetické. Na základně diagnostické prověrky čtení bude zjištěna účinnost jednotlivých metod.
Práce si klade za cíl zhodnotit efektivitu vybraných metod výuky počátečního čtení ve vztahu k prevenci rozvoje dyslexie. Výsledky výzkumného šetření jsou doloženy tabulkovým a grafickým materiálem.
Anotace v angličtině
This diploma thesis named: The Sfumato Method in Teaching Reading to Dyslexic Pupils deals with the issue of the formation of reading skills by methods of first reading in dyslexic pupils. The work is divided into theoretical and research parts.
The theoretical part focuses on methods of teaching first reading, especially the analytical-synthetic method and the Sfumato method. The thesis also deals with reading and writing at younger school age, specific learning disabilities and dyslexia.
The thesis aims to evaluate the effectiveness of selected methods of teaching initial reading in relation to the prevention of development of dyslexia. The results of the research investigation are supported by tabular and graphical material.
Klíčová slova
metoda Sfumato, analyticko-syntetická metoda, dyslexie, kvality čtení
Diplomová práce se zabývá problematikou utváření čtenářských dovedností u žáků s dyslexií různými metodami počátečního čtení.
Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část je zaměřena na metody výuky prvopočátečního čtení, zejména na metodu analyticko-syntetickou a metodu Sfumato. Práce se dále zabývá čtením a psaním v mladším školním věku, specifickými poruchami učení a dyslexií.
Výzkumná část je pojata jako výzkumná sonda do výuky čtení pomocí metodiky Sfumato?-Splývavé čtení? a metody analyticko-syntetické. Na základně diagnostické prověrky čtení bude zjištěna účinnost jednotlivých metod.
Práce si klade za cíl zhodnotit efektivitu vybraných metod výuky počátečního čtení ve vztahu k prevenci rozvoje dyslexie. Výsledky výzkumného šetření jsou doloženy tabulkovým a grafickým materiálem.
Anotace v angličtině
This diploma thesis named: The Sfumato Method in Teaching Reading to Dyslexic Pupils deals with the issue of the formation of reading skills by methods of first reading in dyslexic pupils. The work is divided into theoretical and research parts.
The theoretical part focuses on methods of teaching first reading, especially the analytical-synthetic method and the Sfumato method. The thesis also deals with reading and writing at younger school age, specific learning disabilities and dyslexia.
The thesis aims to evaluate the effectiveness of selected methods of teaching initial reading in relation to the prevention of development of dyslexia. The results of the research investigation are supported by tabular and graphical material.
Klíčová slova
metoda Sfumato, analyticko-syntetická metoda, dyslexie, kvality čtení
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku utváření čtenářských a písařských dovedností metodami počátečního čtení u dyslektických žáků. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné a metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Práce bude rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. V teoretické části práce budou nastíněna základní teoretická východiska z oblasti specifických poruch učení a výuky počátečního čtení metodou analyticko-syntetickou a metodou Sfumato - historie, metodika, názory a komentáře odborníků. Výzkumná část práce bude pojata jako výzkumná sonda do výuky čtení a psaní pomocí metodiky Sfumato a metodiky analyticko-syntetické metody. Na základě použití diagnostické prověrky čtení bude zjištěna účinnost jednotlivých metod. Práce také přiblíží výhody a nevýhody těchto dvou metod, kdy výběrem správné metody čtení lze zamezit specifickým problémům v oblasti čtení.
Práce si klade za cíl zhodnotit efektivitu vybraných metod výuky počátečního čtení ve vztahu k prevenci rozvoje specifické poruchy učení - dyslexie (cílem bude srovnání metody Sfumato-Splývavé čtení a metody analyticko-syntetické v oblasti postupů při výuce, užívaných materiálů a požadavků na žáky a učitele; zjištění, která z těchto dvou metod pomáhá zabránit nežádoucím čtecím návykům a může být pro dyslektické žáky přínosná).
Výsledky výzkumného šetření budou analyzovány a prezentovány pomocí grafů a komentářů.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku utváření čtenářských a písařských dovedností metodami počátečního čtení u dyslektických žáků. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné a metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Práce bude rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. V teoretické části práce budou nastíněna základní teoretická východiska z oblasti specifických poruch učení a výuky počátečního čtení metodou analyticko-syntetickou a metodou Sfumato - historie, metodika, názory a komentáře odborníků. Výzkumná část práce bude pojata jako výzkumná sonda do výuky čtení a psaní pomocí metodiky Sfumato a metodiky analyticko-syntetické metody. Na základě použití diagnostické prověrky čtení bude zjištěna účinnost jednotlivých metod. Práce také přiblíží výhody a nevýhody těchto dvou metod, kdy výběrem správné metody čtení lze zamezit specifickým problémům v oblasti čtení.
Práce si klade za cíl zhodnotit efektivitu vybraných metod výuky počátečního čtení ve vztahu k prevenci rozvoje specifické poruchy učení - dyslexie (cílem bude srovnání metody Sfumato-Splývavé čtení a metody analyticko-syntetické v oblasti postupů při výuce, užívaných materiálů a požadavků na žáky a učitele; zjištění, která z těchto dvou metod pomáhá zabránit nežádoucím čtecím návykům a může být pro dyslektické žáky přínosná).
Výsledky výzkumného šetření budou analyzovány a prezentovány pomocí grafů a komentářů.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
FABIÁNOVÁ, B. - HAVEL, J. - NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno, 1999.
FASNEROVÁ, Martina. Aspekty čtenářství žáků elementárního ročníku základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5236-4.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3030.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie: Metody reedukace specifických poruch učení. Praha: Nakladatelsví D+H, 2004. Bez ISBN.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; JANÍK, T. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. 127 s. ISBN 978-80-7315-175-1. 11.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Praha: H+H, 1993. ISBN 80-85467-56-9.
NAVRÁTILOVÁ, Mária a kol. Sfumato - Metodická příručka. Praha: ABC Music v.o.s., 2015. Bez ISBN.
SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
FABIÁNOVÁ, B. - HAVEL, J. - NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno, 1999.
FASNEROVÁ, Martina. Aspekty čtenářství žáků elementárního ročníku základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5236-4.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3030.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie: Metody reedukace specifických poruch učení. Praha: Nakladatelsví D+H, 2004. Bez ISBN.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; JANÍK, T. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. 127 s. ISBN 978-80-7315-175-1. 11.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Praha: H+H, 1993. ISBN 80-85467-56-9.
NAVRÁTILOVÁ, Mária a kol. Sfumato - Metodická příručka. Praha: ABC Music v.o.s., 2015. Bez ISBN.
SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.