Práce se věnuje kontaktu dětí v pěstounské péči se svou biologickou rodinou. Cílem této práce je představit proces kontaktu dítěte v pěstounské péči se svou biologickou rodinou a poukázat na možná rizika a pozitiva, která jsou s tímto setkáváním spojena. Dále práce představí funkce a význam rodiny, základní potřeby dítěte, formy a proces zprostředkování pěstounské péče. V další části pak samotný asistovaný kontakt společně s jeho formami, možnostmi nastavení, přípravou na kontakt a s pravidly a průběhem těchto setkávání. Tématem poslední části této práce jsou rizika a pozitiva kontaktu, se kterými se během celého procesu setkáváme. Tato část je doplněna příklady z praxe, kde dochází k reflektování celého procesu kontaktu společně se zmíněnými rizikovými situacemi.
Annotation in English
This bacherol thesis is focused on children in foster care and their contact with the biological family. The aim is the introduction of the process of contact of children in foster care and its biological family and to point out possible risks and positives which are associated with this contact. Another part of this work is description of function and meaning of the family, the need of children, form and process of foster careand its mediation. Next part is about the assited contact and rules and course of the meeting. The last part of this work is focus on risk and positivities which we are encountering with. This part is ended by practical examples and evaluation form of risks of the contact.
Keywords
rodina, pěstounská péče, asistovaný kontakt, rizika a pozitiva kontaktu
Keywords in English
family, foster care, assisted contact, risks and positives of contact
Length of the covering note
48 s.
Language
CZ
Annotation
Práce se věnuje kontaktu dětí v pěstounské péči se svou biologickou rodinou. Cílem této práce je představit proces kontaktu dítěte v pěstounské péči se svou biologickou rodinou a poukázat na možná rizika a pozitiva, která jsou s tímto setkáváním spojena. Dále práce představí funkce a význam rodiny, základní potřeby dítěte, formy a proces zprostředkování pěstounské péče. V další části pak samotný asistovaný kontakt společně s jeho formami, možnostmi nastavení, přípravou na kontakt a s pravidly a průběhem těchto setkávání. Tématem poslední části této práce jsou rizika a pozitiva kontaktu, se kterými se během celého procesu setkáváme. Tato část je doplněna příklady z praxe, kde dochází k reflektování celého procesu kontaktu společně se zmíněnými rizikovými situacemi.
Annotation in English
This bacherol thesis is focused on children in foster care and their contact with the biological family. The aim is the introduction of the process of contact of children in foster care and its biological family and to point out possible risks and positives which are associated with this contact. Another part of this work is description of function and meaning of the family, the need of children, form and process of foster careand its mediation. Next part is about the assited contact and rules and course of the meeting. The last part of this work is focus on risk and positivities which we are encountering with. This part is ended by practical examples and evaluation form of risks of the contact.
Keywords
rodina, pěstounská péče, asistovaný kontakt, rizika a pozitiva kontaktu
Keywords in English
family, foster care, assisted contact, risks and positives of contact
Research Plan
Cílem bakalářdké práce je upozornit na možná rizika při kontaktu dětí v náhradní rodinné péči s biologickou rodinou a vyzdvihnout pozitiva takového kontaktu. Dále zmínit jak určitá rizika eliminovat a jaká může být podpora rodiny v této situaci. Postup práce bude následovný. 1) Charakteristika rodiny a role rodiny. 2) Náhradní rodinná péče. 3) Kontakt s biologickou rodinou- typy, zprostředkování. 4) Nastavení kontaktu. 5) Rizika a pozitiva kontaktu 6) Zásady pro předcházení možných rizik. 7) Příklady z praxe-kazuistiky. Závěr
Research Plan
Cílem bakalářdké práce je upozornit na možná rizika při kontaktu dětí v náhradní rodinné péči s biologickou rodinou a vyzdvihnout pozitiva takového kontaktu. Dále zmínit jak určitá rizika eliminovat a jaká může být podpora rodiny v této situaci. Postup práce bude následovný. 1) Charakteristika rodiny a role rodiny. 2) Náhradní rodinná péče. 3) Kontakt s biologickou rodinou- typy, zprostředkování. 4) Nastavení kontaktu. 5) Rizika a pozitiva kontaktu 6) Zásady pro předcházení možných rizik. 7) Příklady z praxe-kazuistiky. Závěr
Recommended resources
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál 2003
DUNOVSKÝ, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada 1999
MATOUŠEK, O. (ed.) Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál 2017
MATOUŠEK, O.; PAZLAROVÁ, H. Podpora rodiny. Praha: Portál 2014
O'LOUGHLIN, M. and S. Social Work with Children and Families. 4th edition. Los Angeles: SAGE/Learning matters, 2016
MATOUŠEK, O. a kol.Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál 2013
VLČKOVÁ, H. a kol. Metodika pro asistovaný kontakt dítěte s biologickou rodinou. 2015
UHLÍŘOVÁ, V. Kontakt dítětě v náhradní rodinné péči s biologickou rodinou. 2014
NEIL, E., BEEK, M., WARD E. Contact after adoption. 2014
NEIL, E., HOWE, D. Contact in Adoption and Permanent foster care. 2004
Recommended resources
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál 2003
DUNOVSKÝ, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada 1999
MATOUŠEK, O. (ed.) Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál 2017
MATOUŠEK, O.; PAZLAROVÁ, H. Podpora rodiny. Praha: Portál 2014
O'LOUGHLIN, M. and S. Social Work with Children and Families. 4th edition. Los Angeles: SAGE/Learning matters, 2016
MATOUŠEK, O. a kol.Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál 2013
VLČKOVÁ, H. a kol. Metodika pro asistovaný kontakt dítěte s biologickou rodinou. 2015
UHLÍŘOVÁ, V. Kontakt dítětě v náhradní rodinné péči s biologickou rodinou. 2014
NEIL, E., BEEK, M., WARD E. Contact after adoption. 2014
NEIL, E., HOWE, D. Contact in Adoption and Permanent foster care. 2004