Bakalářská práce je zaměřena na problematiku vyučování finanční gramotnosti na 2. stupni základních škol a je určena především jako podklad pro učitele, kteří hledají inspiraci pro výuku finanční gramotnosti. Práce vychází z revidované verze Standardu finanční gramotnosti z roku 2017, a tedy i z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Aktivity jsou vystaveny na doporučeních, která jsou charakterizována v dokumentu Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti.
Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů a dále na to, kdo by měl být vzděláván ve finanční gramotnosti. V teoretické části je také vymezeno, co by se mělo vyučovat na 2. stupni základních škol z oblasti finanční gramotnosti a také na to, jakým způsobem je dobré výuku vést.
Praktická část bakalářské práce obsahuje sedm aktivit, které byly vytvořeny v souladu s dokumenty popsanými v teoretické části. Aktivity se zaměřují na různé části Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a snaží se pokrýt co největší část učiva.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on problems of teaching financial literacy at the second grade of elementary school. It is primarily intended for teachers who look for inspiration for teaching financial literacy. The thesis is based on documents called Standard of the financial literacy for elementary education from 2017 and General education program for elementary education from 2021. Activities are based on recommendations described in a document Methodical recommendation for teaching financial literacy from 2013.
The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on defining basic terms and who should be educated in financial literacy. There is also defined what should be taught in financial literacy at the second grade of elementary school and how it should be taught.
The practical part contains seven activities which were created according to documents described in the theoretical part. Activities are focused on various parts of a document called General education program for elementary education from 2021 and they are trying to cover as much of the curriculum as possible.
Klíčová slova
finanční gramotnost, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Standard finanční gramotnosti, metodická doporučení, výukové metody, finanční vzdělávání, vzdělávací aktivity.
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, General education program for elementary education, Standard of the financial literacy for elementary education, methodical recommendation, teaching method, financial education, educational activities
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku vyučování finanční gramotnosti na 2. stupni základních škol a je určena především jako podklad pro učitele, kteří hledají inspiraci pro výuku finanční gramotnosti. Práce vychází z revidované verze Standardu finanční gramotnosti z roku 2017, a tedy i z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Aktivity jsou vystaveny na doporučeních, která jsou charakterizována v dokumentu Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti.
Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů a dále na to, kdo by měl být vzděláván ve finanční gramotnosti. V teoretické části je také vymezeno, co by se mělo vyučovat na 2. stupni základních škol z oblasti finanční gramotnosti a také na to, jakým způsobem je dobré výuku vést.
Praktická část bakalářské práce obsahuje sedm aktivit, které byly vytvořeny v souladu s dokumenty popsanými v teoretické části. Aktivity se zaměřují na různé části Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a snaží se pokrýt co největší část učiva.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on problems of teaching financial literacy at the second grade of elementary school. It is primarily intended for teachers who look for inspiration for teaching financial literacy. The thesis is based on documents called Standard of the financial literacy for elementary education from 2017 and General education program for elementary education from 2021. Activities are based on recommendations described in a document Methodical recommendation for teaching financial literacy from 2013.
The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on defining basic terms and who should be educated in financial literacy. There is also defined what should be taught in financial literacy at the second grade of elementary school and how it should be taught.
The practical part contains seven activities which were created according to documents described in the theoretical part. Activities are focused on various parts of a document called General education program for elementary education from 2021 and they are trying to cover as much of the curriculum as possible.
Klíčová slova
finanční gramotnost, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Standard finanční gramotnosti, metodická doporučení, výukové metody, finanční vzdělávání, vzdělávací aktivity.
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, General education program for elementary education, Standard of the financial literacy for elementary education, methodical recommendation, teaching method, financial education, educational activities
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na tvorbu výukových aktivit, které budou podporovat finanční gramotnost žáků 2. stupně. Při zpracování bude autor postupovat následovně:\\
"Studium literatury vztahujících se k dané problematice (k finanční gramotnosti a výukovým metodám)\\
"Prostudování RVP pro ZŠ, popř. ŠVP vybrané školy\\
"Seznámení se s problematikou finanční gramotnosti v učebnicích určených pro 2. stupeň ZŠ\\
"Tvorba výukových aktivit\\
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na tvorbu výukových aktivit, které budou podporovat finanční gramotnost žáků 2. stupně. Při zpracování bude autor postupovat následovně:\\
"Studium literatury vztahujících se k dané problematice (k finanční gramotnosti a výukovým metodám)\\
"Prostudování RVP pro ZŠ, popř. ŠVP vybrané školy\\
"Seznámení se s problematikou finanční gramotnosti v učebnicích určených pro 2. stupeň ZŠ\\
"Tvorba výukových aktivit\\
Seznam doporučené literatury
Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (SZS). Společný dokument MF, MŠMT a MPO. Praha, 2007. [cit. 2013-5-30]. Dostupný z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach\\
MF ČR. (2017). Standard finanční gramotnosti [online]. 2017 [cit. 2019-08-14]. Dostupné z: https://www.psfv.cz/cs/aktuality/2017/standard-financni-gramotnosti-3005\\
VÚP Praha. (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf. \\
Hesová, A. (2013). Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Praha: Národní ústav vzdělávání. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/17579/metodicka_doporuceni_pro_vyuku_financni_gramotnosti_akt.pdf\\
Odvárko, O, Kadleček, J. (2014). Matematika [3] pro 9. ročník základní školy: Finanční matematika. Prometheus. \\
Další učebnice pro 2. stupeň základních škol\\
Maňák, J., Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno, Paido\\
Seznam doporučené literatury
Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (SZS). Společný dokument MF, MŠMT a MPO. Praha, 2007. [cit. 2013-5-30]. Dostupný z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach\\
MF ČR. (2017). Standard finanční gramotnosti [online]. 2017 [cit. 2019-08-14]. Dostupné z: https://www.psfv.cz/cs/aktuality/2017/standard-financni-gramotnosti-3005\\
VÚP Praha. (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf. \\
Hesová, A. (2013). Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Praha: Národní ústav vzdělávání. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/17579/metodicka_doporuceni_pro_vyuku_financni_gramotnosti_akt.pdf\\
Odvárko, O, Kadleček, J. (2014). Matematika [3] pro 9. ročník základní školy: Finanční matematika. Prometheus. \\
Další učebnice pro 2. stupeň základních škol\\
Maňák, J., Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno, Paido\\