Informace o kvalifikační práci A case study comparing discursive strategies employed by a child at both pre and early school years as they seek to make sense of the world that surrounds them
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
A case study comparing discursive strategies employed by a child at both pre and early school years as they seek to make sense of the world that surrounds them
Hlavní téma v angličtině
A case study comparing discursive strategies employed by a child at both pre and early school years as they seek to make sense of the world that surrounds them
Název dle studenta
A case study comparing discursive strategies employed by a child at both pre and early school years as they seek to make sense of the world that surrounds them
Název dle studenta v angličtině
A case study comparing discursive strategies employed by a child at both pre and early school years as they seek to make sense of the world that surrounds them
Tato diplomová práce si klade za cíl analyzovat narativní interakci mezi dítětem (Natálkou) a dospělou osobou s ohledem na diskurzivní strategie v kontextu představivosti a kreativity. Ve své práci jsem použila metodu konverzační analýzy, kterou jsem následně aplikovala na transkripční přepisy audio nahrávek, jež byly pořízeny během dvou časových obdobích: v roce 2018 a na přelomu roku 2020 při interakci mezi Natálkou a mnou. Analýza dat odhalila, že v repertoáru dítěte byly přítomny následující praktiky: (1) spojování dvou či více epizod ve vyprávění, (2) kladení otázek, (3) oddělování jednotlivých témat a (4) použití dalších diskurzivních elementů, konkrétně humoru, zveličování či nadsázky a vyjednávacích taktik. První část práce se podrobně věnuje diskurzivním praktikám a vysvětluje rozdíly mezi představivostí a kreativitou. Tato případová studie následně mapuje jakým způsobem se v průběhu dvou let vyvinulo použití zkoumaných strategií a charakterizuje, jak tyto změny reflektují kognitivní vývoj dítěte.
Anotace v angličtině
The present thesis aims to analyse a narrative interaction between a child (Natálka) and an adult with regard to discursive strategies employed in the context of imagination and creativity. I applied the method of Conversation Analysis to the examination of the transcribed audio recordings that were taken in 2018 and at the turn of 2020 during the interaction between Natálka and myself. An analysis of the data identified that in the child's repertoire the following practices were present: (1) linking two or more episodes in a conversation, (2) asking questions, (3) separating individual topics, and (4) using other discourse elements; concretely humour, exaggeration, and negotiation techniques. The first part of the thesis sets out the discursive practices examined and argues for the insights these provide into the imagination and creativity of a child. The analysis, which is undertaken in the form of a case study, subsequently maps the use of the selected strategies developed over two years of Natálka's life and characterises how these changes reflect the child's cognitive development.
Klíčová slova
interakce, vývoj dětského narativu, diskurzivní praktiky, představivost a kreativita, kognitivní vývoj, konverzační analýza
Tato diplomová práce si klade za cíl analyzovat narativní interakci mezi dítětem (Natálkou) a dospělou osobou s ohledem na diskurzivní strategie v kontextu představivosti a kreativity. Ve své práci jsem použila metodu konverzační analýzy, kterou jsem následně aplikovala na transkripční přepisy audio nahrávek, jež byly pořízeny během dvou časových obdobích: v roce 2018 a na přelomu roku 2020 při interakci mezi Natálkou a mnou. Analýza dat odhalila, že v repertoáru dítěte byly přítomny následující praktiky: (1) spojování dvou či více epizod ve vyprávění, (2) kladení otázek, (3) oddělování jednotlivých témat a (4) použití dalších diskurzivních elementů, konkrétně humoru, zveličování či nadsázky a vyjednávacích taktik. První část práce se podrobně věnuje diskurzivním praktikám a vysvětluje rozdíly mezi představivostí a kreativitou. Tato případová studie následně mapuje jakým způsobem se v průběhu dvou let vyvinulo použití zkoumaných strategií a charakterizuje, jak tyto změny reflektují kognitivní vývoj dítěte.
Anotace v angličtině
The present thesis aims to analyse a narrative interaction between a child (Natálka) and an adult with regard to discursive strategies employed in the context of imagination and creativity. I applied the method of Conversation Analysis to the examination of the transcribed audio recordings that were taken in 2018 and at the turn of 2020 during the interaction between Natálka and myself. An analysis of the data identified that in the child's repertoire the following practices were present: (1) linking two or more episodes in a conversation, (2) asking questions, (3) separating individual topics, and (4) using other discourse elements; concretely humour, exaggeration, and negotiation techniques. The first part of the thesis sets out the discursive practices examined and argues for the insights these provide into the imagination and creativity of a child. The analysis, which is undertaken in the form of a case study, subsequently maps the use of the selected strategies developed over two years of Natálka's life and characterises how these changes reflect the child's cognitive development.
Klíčová slova
interakce, vývoj dětského narativu, diskurzivní praktiky, představivost a kreativita, kognitivní vývoj, konverzační analýza
Motivací k výběru tohoto tématu mi byla moje neteř Natálka (7 let), která mě stále překvapuje nejen příběhy, které si často vymýšlí a skrze ně do interakce zapojuje své posluchače, ale také jakým způsobem se vyjadřuje během běžné konverzace. Natálce bude 7 let. S nástupem do školy je posun v porovnání s jejím předškolním vyjadřování velmi znatelný. Zajímavé je například použití otázky "a proč", která je v některých případech spojená se zdravou zvědavostí, v jiných naopak s vymlouváním či dokonce drzostí. Cílem této diplomové práce je analýza a interpretace diskurzních praktik (jako je právě kladení otázek), které dítě používá při komunikaci s dospělým; v tomto případě se mnou, její tetou, kterou Natálka dobře zná a pravidelně ji vídá. Ve své práci budu pracovat se dvěma soubory dat. První datový soubor budou tvořit nahrávky a přepisy interakce mezi mnou a Natálkou z roku 2018, kdy Natálce byly 4 roky, tj. z předškolního věku dítěte. Druhý soubor budou tvořit nově pořízená data, která budou dokumentovat rozvoj Natálčiných řečových dovedností projevujících s nástupem školní docházky. Pořízená audio data zpracuji dle principů konverzační analýzy do analyzovatelného souboru. Analýzu a následnou interpretaci provedu metodou porovnání. Očekávaným výstupem práce by měl být vhled do komunikace mezi dítětem a dospělým, konkrétně pak do porozumění jazyka, skrze nějž se dozvídáme, jakým způsobem dítě vidí, vnímá, poznává a rozumí světu kolem sebe.
Práce bude napsána v anglickém jazyce
Zásady pro vypracování
Motivací k výběru tohoto tématu mi byla moje neteř Natálka (7 let), která mě stále překvapuje nejen příběhy, které si často vymýšlí a skrze ně do interakce zapojuje své posluchače, ale také jakým způsobem se vyjadřuje během běžné konverzace. Natálce bude 7 let. S nástupem do školy je posun v porovnání s jejím předškolním vyjadřování velmi znatelný. Zajímavé je například použití otázky "a proč", která je v některých případech spojená se zdravou zvědavostí, v jiných naopak s vymlouváním či dokonce drzostí. Cílem této diplomové práce je analýza a interpretace diskurzních praktik (jako je právě kladení otázek), které dítě používá při komunikaci s dospělým; v tomto případě se mnou, její tetou, kterou Natálka dobře zná a pravidelně ji vídá. Ve své práci budu pracovat se dvěma soubory dat. První datový soubor budou tvořit nahrávky a přepisy interakce mezi mnou a Natálkou z roku 2018, kdy Natálce byly 4 roky, tj. z předškolního věku dítěte. Druhý soubor budou tvořit nově pořízená data, která budou dokumentovat rozvoj Natálčiných řečových dovedností projevujících s nástupem školní docházky. Pořízená audio data zpracuji dle principů konverzační analýzy do analyzovatelného souboru. Analýzu a následnou interpretaci provedu metodou porovnání. Očekávaným výstupem práce by měl být vhled do komunikace mezi dítětem a dospělým, konkrétně pak do porozumění jazyka, skrze nějž se dozvídáme, jakým způsobem dítě vidí, vnímá, poznává a rozumí světu kolem sebe.
Práce bude napsána v anglickém jazyce
Seznam doporučené literatury
Bateman, Amanda, and Church, Amelia. Children's Knowledge-in-Interaction: Studies in conversation analysis. Springer, Singapore, 2017.
Blank, Marion. "Mastering the Intangible Through Language." Annals of the New York Academy of Sciences 263.1 (1975): 44-58.
Cook-Gumperz, Jenny, William A. Corsaro, and Streeck, Jürgen, eds. Children's Worlds and Children's Language. Vol. 47. Walter de Gruyter, 1986.
Fraser, Bruce. "Topic orientation markers." Journal of pragmatics 41.5 (2009): 892-898
Jurka, Michal, Petra Martinková, and Michaela Roubínková. Konverzační analýza (nejen) po česku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014
Keel, Sara. Socialization: Parent-child interaction in everyday life. Routledge, 2016.
O'Grady, William D. How children learn language. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Stein, Nancy L. "How children understand stories: A developmental analysis." Center for the Study of Reading Technical Report; no. 069. University of Illinois at Urbana-Champaign. 1978. 1-50
Young, Richard F. "Discursive Practice in Language Learning and Teaching." Georgia. 2010
Seznam doporučené literatury
Bateman, Amanda, and Church, Amelia. Children's Knowledge-in-Interaction: Studies in conversation analysis. Springer, Singapore, 2017.
Blank, Marion. "Mastering the Intangible Through Language." Annals of the New York Academy of Sciences 263.1 (1975): 44-58.
Cook-Gumperz, Jenny, William A. Corsaro, and Streeck, Jürgen, eds. Children's Worlds and Children's Language. Vol. 47. Walter de Gruyter, 1986.
Fraser, Bruce. "Topic orientation markers." Journal of pragmatics 41.5 (2009): 892-898
Jurka, Michal, Petra Martinková, and Michaela Roubínková. Konverzační analýza (nejen) po česku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014
Keel, Sara. Socialization: Parent-child interaction in everyday life. Routledge, 2016.
O'Grady, William D. How children learn language. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Stein, Nancy L. "How children understand stories: A developmental analysis." Center for the Study of Reading Technical Report; no. 069. University of Illinois at Urbana-Champaign. 1978. 1-50
Young, Richard F. "Discursive Practice in Language Learning and Teaching." Georgia. 2010