Bakalářská práce se zaměřuje na prostorovou diferenciaci výskytu školní šikany v Evropě na úrovni jednotlivých států. Distribuce sociopatologického jevu je zkoumána na základě kvalifikovaných dat o podílu šikanovaných 15letých žáků, která byla získána v rámci mezinárodního výzkumu PISA, který pořádá organizace pro hospodářskou spolupráci (OECD). K odhalení prostorových pravidelností jsou použity kvantitativní metody, a to korelační a regresní analýza, které prověřují vztah školní šikany s vybranými ekonomickými, sociálními a ostatními ukazateli. Jejich vliv je zhodnocen u jednotlivých států v analýze. Za účelem vyvození závěrů je v syntéze evropský prostor generalizován a zkoumané kauzality a determinanty jsou popsány v regionálním pojetí. Práce si klade za cíl analyzovat, následně interpretovat prostorové rozdíly zkoumaného jevu a pokusit se nalézt příčiny, specifika místního a regionálního významu států Evropy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the spatial differences of the occurrence of school bullying on the state level. The distribution of the sociopathological phenomenon is an examination based on qualified data on the proportions of bullied bullied students, which was carried out as part of an international PISA survey organized by the Organization for Economic Co-operation (OECD). To reveal spatial regularities, quantitative methods are used, namely correlation and regression analysis, which control the relationship of school bullying with selected economic, social and other indicators. The impact is evaluated for each country in the analysis. In order to draw conclusions, the European space is generalized in the synthesis and causality is examined and the determinants are described in a regional concept. The work aims to analyze, then interpret the spatial differences of the phenomenon and try for other causes, the specific local and regional significance of European countries.
school bullying, student, social pathological phenomenon, geographical differentiation, Europe, correlation, analysis
Rozsah průvodní práce
60 s. (100 724 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na prostorovou diferenciaci výskytu školní šikany v Evropě na úrovni jednotlivých států. Distribuce sociopatologického jevu je zkoumána na základě kvalifikovaných dat o podílu šikanovaných 15letých žáků, která byla získána v rámci mezinárodního výzkumu PISA, který pořádá organizace pro hospodářskou spolupráci (OECD). K odhalení prostorových pravidelností jsou použity kvantitativní metody, a to korelační a regresní analýza, které prověřují vztah školní šikany s vybranými ekonomickými, sociálními a ostatními ukazateli. Jejich vliv je zhodnocen u jednotlivých států v analýze. Za účelem vyvození závěrů je v syntéze evropský prostor generalizován a zkoumané kauzality a determinanty jsou popsány v regionálním pojetí. Práce si klade za cíl analyzovat, následně interpretovat prostorové rozdíly zkoumaného jevu a pokusit se nalézt příčiny, specifika místního a regionálního významu států Evropy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the spatial differences of the occurrence of school bullying on the state level. The distribution of the sociopathological phenomenon is an examination based on qualified data on the proportions of bullied bullied students, which was carried out as part of an international PISA survey organized by the Organization for Economic Co-operation (OECD). To reveal spatial regularities, quantitative methods are used, namely correlation and regression analysis, which control the relationship of school bullying with selected economic, social and other indicators. The impact is evaluated for each country in the analysis. In order to draw conclusions, the European space is generalized in the synthesis and causality is examined and the determinants are described in a regional concept. The work aims to analyze, then interpret the spatial differences of the phenomenon and try for other causes, the specific local and regional significance of European countries.
school bullying, student, social pathological phenomenon, geographical differentiation, Europe, correlation, analysis
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Práce si klade za cíl analyzovat prostorové rozdíly ve výskytu daného sociopatologického jevu ve světě na úrovni států. Za tímto účelem dojde k výpočtu indexu výskytu šikany na školách (OECD) na základě existujících kvalifikovaných dat a následné korelaci s vybranými ukazateli (HDP, HDI, index ekonomické nerovnosti, urbanizace, nezaměstnanost, imigrace, míra svobody, míra demokracie, financí plynoucích na 1 žáka, přístup k internetu, integrace žáků, kriminalita, religiozita?) a tvorbě přehledových map. Cílem studie též bude analyzovat a interpretovat prostorové rozdíly ve sledovaném jevu, pokusit se nalézt hlubší příčiny těchto rozdílů a poukázat na geografické pravidelnosti (generalizace), resp. místní/regionální specifika. Tímto dojte k ověření řady vstupních hypotéz a předpokladů.
Metodika práce:
Stanovení vstupních hypotéz, heuristika, sběr a třídění informací. Kvantitativní metody, výpočet indexu míry výskytu sledovaného jevu ve státech světa, komparace států, korelace s vybranými sociálními a ekonomickými ukazateli. Explanace v podobě určení hlavních determinantů, kauzalit a souvislostí. Syntéza poznatků, kategorizace států a makroregionů. Interpretace a zhodnocení výsledků práce. Mapové a grafické výstupy.
Osnova:
Úvod do problematiky, stanovení cílů a hypotéz; diskuse s literaturou; teoretický rámec sledované problematiky; metodika práce; analýza prostorové diferenciace výskytu školní šikany v Evropě, srovnání států a regionů světa, korelace výskytu s vybranými ukazateli; syntéza (kategorizace, detekce pravidelností a výjimek, interpretace, hledání kauzalit a determinantů v širším časovém a prostorovém kontextu); závěr.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Práce si klade za cíl analyzovat prostorové rozdíly ve výskytu daného sociopatologického jevu ve světě na úrovni států. Za tímto účelem dojde k výpočtu indexu výskytu šikany na školách (OECD) na základě existujících kvalifikovaných dat a následné korelaci s vybranými ukazateli (HDP, HDI, index ekonomické nerovnosti, urbanizace, nezaměstnanost, imigrace, míra svobody, míra demokracie, financí plynoucích na 1 žáka, přístup k internetu, integrace žáků, kriminalita, religiozita?) a tvorbě přehledových map. Cílem studie též bude analyzovat a interpretovat prostorové rozdíly ve sledovaném jevu, pokusit se nalézt hlubší příčiny těchto rozdílů a poukázat na geografické pravidelnosti (generalizace), resp. místní/regionální specifika. Tímto dojte k ověření řady vstupních hypotéz a předpokladů.
Metodika práce:
Stanovení vstupních hypotéz, heuristika, sběr a třídění informací. Kvantitativní metody, výpočet indexu míry výskytu sledovaného jevu ve státech světa, komparace států, korelace s vybranými sociálními a ekonomickými ukazateli. Explanace v podobě určení hlavních determinantů, kauzalit a souvislostí. Syntéza poznatků, kategorizace států a makroregionů. Interpretace a zhodnocení výsledků práce. Mapové a grafické výstupy.
Osnova:
Úvod do problematiky, stanovení cílů a hypotéz; diskuse s literaturou; teoretický rámec sledované problematiky; metodika práce; analýza prostorové diferenciace výskytu školní šikany v Evropě, srovnání států a regionů světa, korelace výskytu s vybranými ukazateli; syntéza (kategorizace, detekce pravidelností a výjimek, interpretace, hledání kauzalit a determinantů v širším časovém a prostorovém kontextu); závěr.
Seznam doporučené literatury
EHREN, M. C., GUSTAFSSON, J. E., ALTRICHTER, H., SKEDSMO, G., KEMETHOFER, D., & HUBER, S. G. (2015): Comparing effects and side effects of different school inspection systems across Europe. Comparative education, 51(3), 375-400.
HAGGETT, P. (1983): Geography: A Modern Synthesis. Harper Row Publishers, New York, 620 s.
HENDL, J. (2005): Kvalitativní výzkum: Základy metody a aplikace. Portál, Praha, 407 s.
JANOŠOVÁ, P., KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, J., DĚDOVÁ, M. (2016): Psychologie školní šikany. Grada, Praha.
MÜLLER, W., KARLE, W. (1993): Social selection in educational systems in Europe. European sociological review, 9(1), 1-23.
OECD (2017): PISA 2015 Results (Volume III). Students' Well-Being. Paris: OECD Publishing.
RIGBY, K. (2003): Consequences of bullying in schools. The Canadian journal of psychiatry, 48(9), 583-590.
SOCHŮREK, J. (2001): Vybrané kapitoly ze sociální patologie I. a II. díl. Technická univerzita, Liberec.
Internetové zdroje
Statistické zdroje (OECD, NUMBEO)
Časopis Geografické rozhledy roč. 24 (2014/15), č. 5.
Seznam doporučené literatury
EHREN, M. C., GUSTAFSSON, J. E., ALTRICHTER, H., SKEDSMO, G., KEMETHOFER, D., & HUBER, S. G. (2015): Comparing effects and side effects of different school inspection systems across Europe. Comparative education, 51(3), 375-400.
HAGGETT, P. (1983): Geography: A Modern Synthesis. Harper Row Publishers, New York, 620 s.
HENDL, J. (2005): Kvalitativní výzkum: Základy metody a aplikace. Portál, Praha, 407 s.
JANOŠOVÁ, P., KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, J., DĚDOVÁ, M. (2016): Psychologie školní šikany. Grada, Praha.
MÜLLER, W., KARLE, W. (1993): Social selection in educational systems in Europe. European sociological review, 9(1), 1-23.
OECD (2017): PISA 2015 Results (Volume III). Students' Well-Being. Paris: OECD Publishing.
RIGBY, K. (2003): Consequences of bullying in schools. The Canadian journal of psychiatry, 48(9), 583-590.
SOCHŮREK, J. (2001): Vybrané kapitoly ze sociální patologie I. a II. díl. Technická univerzita, Liberec.
Internetové zdroje
Statistické zdroje (OECD, NUMBEO)
Časopis Geografické rozhledy roč. 24 (2014/15), č. 5.