Venkovské základní školy, zvláště ty nacházející se v periferních územích, se často potýkají s malým počtem žáků a s hrozbou redukce počtu tříd a stupňů, či dokonce s hrozbou úplného zániku. Dalším problémem je, že tyto školy nejsou v očích některých rodičů považovány za dostatečně kvalitní, a proto své děti posílají do vzdálených městských škol. Bakalářská práce si klade za cíl vytvořit portfolio námětů na záchranu, stabilizaci a rozvoj venkovských základních škol s malým počtem žáků (včetně málotřídek), a to na základě analýzy literatury a dotazování představitelů těchto škol. Dotazování zjišťuje informace o žácích a učitelích základních škol, o vztahu základní školy a obce, ve které se základní škola nachází, stejně tak o vztahu základní školy a komunity obyvatel obce, a o mnoha dalších problémech. Klíčovým výstupem bakalářské práce je soubor námětů na záchranu, stabilizaci a rozvoj sledovaného typu základních škol.
Anotace v angličtině
Rural primary schools often struggle with a small number of pupils, especially those located in peripheral areas. These schools often face the threat of reducing the number of classes and grades, or even with the threat of complete extinction. Another problem is that these schools are not considered by parents to be of sufficient quality, and that is the reason why they send their children to distant city schools. This bachelor's thesis aims to create a portfolio of topics for preservation, stabilization, and development of rural primary schools with a small number of pupils (including small schools with composite classes), based on an analysis of the literature and interviews with representatives of these schools. The survey finds information about pupils and teachers of primary schools, about the relationship between the primary school and municipality, in which is the primary school located, as well as about the relationship between the primary school and the community of the municipality, and many other problems. A key part of the bachelor's thesis is a set of topics for preservation, stabilization and development of the monitored type of primary schools.
Klíčová slova
Venkovské školy, málotřídní školy, základní školy, záchrana škol, periférie, jižní Čechy
Klíčová slova v angličtině
Rural schools, small schools with composite classes, elementary schools, school preservation, peripheral areas, South Bohemia
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Venkovské základní školy, zvláště ty nacházející se v periferních územích, se často potýkají s malým počtem žáků a s hrozbou redukce počtu tříd a stupňů, či dokonce s hrozbou úplného zániku. Dalším problémem je, že tyto školy nejsou v očích některých rodičů považovány za dostatečně kvalitní, a proto své děti posílají do vzdálených městských škol. Bakalářská práce si klade za cíl vytvořit portfolio námětů na záchranu, stabilizaci a rozvoj venkovských základních škol s malým počtem žáků (včetně málotřídek), a to na základě analýzy literatury a dotazování představitelů těchto škol. Dotazování zjišťuje informace o žácích a učitelích základních škol, o vztahu základní školy a obce, ve které se základní škola nachází, stejně tak o vztahu základní školy a komunity obyvatel obce, a o mnoha dalších problémech. Klíčovým výstupem bakalářské práce je soubor námětů na záchranu, stabilizaci a rozvoj sledovaného typu základních škol.
Anotace v angličtině
Rural primary schools often struggle with a small number of pupils, especially those located in peripheral areas. These schools often face the threat of reducing the number of classes and grades, or even with the threat of complete extinction. Another problem is that these schools are not considered by parents to be of sufficient quality, and that is the reason why they send their children to distant city schools. This bachelor's thesis aims to create a portfolio of topics for preservation, stabilization, and development of rural primary schools with a small number of pupils (including small schools with composite classes), based on an analysis of the literature and interviews with representatives of these schools. The survey finds information about pupils and teachers of primary schools, about the relationship between the primary school and municipality, in which is the primary school located, as well as about the relationship between the primary school and the community of the municipality, and many other problems. A key part of the bachelor's thesis is a set of topics for preservation, stabilization and development of the monitored type of primary schools.
Klíčová slova
Venkovské školy, málotřídní školy, základní školy, záchrana škol, periférie, jižní Čechy
Klíčová slova v angličtině
Rural schools, small schools with composite classes, elementary schools, school preservation, peripheral areas, South Bohemia
Zásady pro vypracování
1. Studentka se soustředí na úplné (1), neúplné plně-třídní (2) a neúplné málotřídní (3) základní školy (ZŠ) okresů Prachatice a Český Krumlov vykazující nedostatečný počet žáků ve třídách podle donedávna existujících normativů.
Studentka využije mapování územního uspořádání ZŠ, jejich spádových území a jejich naplněnosti žáky zpracované v řešeném území okresů Prachatice a Český Krumlov v kvalifikačních pracích Krinedlová (2018) a Leština (2020?).
2. Připraví dotazníky pro dotazování představitelů ZŠ (A), obecních úřadů, které ZŠ zřizují (B) a školských úřadů (C) poptávající problémy jednotlivých ZŠ a vybrané nástroje a opatření stabilizace, optimalizace a rozvoje ZŠ s malým počtem žáků.
3. Na základě vyhodnocení dotazování a na základě příslušné literatury a dalších informací následně sestaví strukturovaný a komentovaný soubor obecných a konkrétních nástrojů a opatření stabilizace, optimalizace a rozvoje ZŠ s malým počtem žáků.
Mělo by jít o nástroje a opatření stabilizace, optimalizace a rozvoje - územní spádovosti ZŠ (a), vazeb mezi ZŠ zajišťujících první a druhý stupeň základního vzdělávání (b), dopravy žáků do ZŠ (c), uspořádání stupňů, ročníků a tříd uvnitř ZŠ (d), personálního zabezpečení a řízení ZŠ (e), vybavenosti a stavebně-technického charakteru ZŠ (f), vazeb ZŠ s obcí (g) a vazeb ZŠ s rodiči (h).
Zásady pro vypracování
1. Studentka se soustředí na úplné (1), neúplné plně-třídní (2) a neúplné málotřídní (3) základní školy (ZŠ) okresů Prachatice a Český Krumlov vykazující nedostatečný počet žáků ve třídách podle donedávna existujících normativů.
Studentka využije mapování územního uspořádání ZŠ, jejich spádových území a jejich naplněnosti žáky zpracované v řešeném území okresů Prachatice a Český Krumlov v kvalifikačních pracích Krinedlová (2018) a Leština (2020?).
2. Připraví dotazníky pro dotazování představitelů ZŠ (A), obecních úřadů, které ZŠ zřizují (B) a školských úřadů (C) poptávající problémy jednotlivých ZŠ a vybrané nástroje a opatření stabilizace, optimalizace a rozvoje ZŠ s malým počtem žáků.
3. Na základě vyhodnocení dotazování a na základě příslušné literatury a dalších informací následně sestaví strukturovaný a komentovaný soubor obecných a konkrétních nástrojů a opatření stabilizace, optimalizace a rozvoje ZŠ s malým počtem žáků.
Mělo by jít o nástroje a opatření stabilizace, optimalizace a rozvoje - územní spádovosti ZŠ (a), vazeb mezi ZŠ zajišťujících první a druhý stupeň základního vzdělávání (b), dopravy žáků do ZŠ (c), uspořádání stupňů, ročníků a tříd uvnitř ZŠ (d), personálního zabezpečení a řízení ZŠ (e), vybavenosti a stavebně-technického charakteru ZŠ (f), vazeb ZŠ s obcí (g) a vazeb ZŠ s rodiči (h).
Seznam doporučené literatury
ABERG-BENGTSSON, L. 2009: The smaller the better? A review of research on small rural schools in Sweden. International Journal of Educational Research, 48(2), 100-108.
AUTTI, O., HYRY-BEIHAMMER, E. K. 2014: School closures in rural Finnish communities. Journal of Research in Rural Education, 29(2), 1-17.
BAGLEY, C., HILLYARD, S. 2015: School choice in an English village: living, loyalty and leaving. Ethnography and Education, 10(3), 278-292.
CORBETT, M., HELMER, L. (2017). Contested geographies: competing constructions of community and efficiency in small school debates. Geographical Research, 55(1), 47-57.
DOWLING, J. 2009: Changes and challenges: Key issues for Scottish rural schools and com-munities. International Journal of Educational Research, 48(2), 129-139.
EMMEROVÁ, K. 2000: Malotřídky v současném prostředí českého venkova. Studia paedagogica, 47(3-4), 81-96.
GRISTY, C., KUCEROVA, S. R., SMID, J. (2019). Distribution, efficiency and choice: Social justice and small schools in rural areas in market oriented education systems. In: International Conference of the Journal Scuola Democratica, Cagliari.
HARGREAVES, L., KVALSUND, R., GALTON, M. 2009: Reviews of research on rural schools and their communities in British and Nordic countries: Analytical perspectives and cultural meaning. International Journal of Educational Research, 48(2), 80-88.
KALAOJA, E., PIETARINEN, J. 2009: Small rural primary schools in Finland: A pedagogically valuable part of the school network. International Journal of Educational Research, 48(2), 109-116.
KOVÁCS, K. 2012: Rescuing a small village school in the context of rural change in Hungary. Journal of Rural Studies, 28(2), 108-117.
KRAMER, C. (2019). A multilevel view of small schools: Changing systems in Baden-Württemberg and Vorarlberg. In Geographies of Schooling (pp. 219-249). Springer, Cham.
KRINEDLOVÁ, D. (2018): Optimalizace spádových obvodů základních škol ve správních obvodech ORP Prachatice a ORP Vimperk. Diplomová práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra geografie.
KUBEŠ, J., VOKROUHLÍK, T. (2019): Strategies and measures for preserving rural and increasing suburban primary schools in the district of České Budějovice, Czechia. Geographia Cassoviensis, 13(1), 53-67.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. 2009: Changes in the rural elementary school network in Czechia during the second half of the 20th century and its possible impact on rural areas. European Countryside, 1(3), 125-140.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. 2012: Changes in the spatial distribution of elementary schools and their impact on rural communities in Czechia in the second half of the 20th century. Journal of Research in Rural Education, 27(11), 17 p.
KUČEROVÁ, S. R., BLÁHA, J. D., PAVLASOVÁ, Z. 2015b: Malé venkovské školy na trhu se základním vzděláváním. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 51(4), 607-636.
KVALSUND, R. 2009: Centralized decentralization or decentralized centralization? A review of newer Norwegian research on schools and their communities. International Journal of Educational Research, 48(2), 89-99.
LEŠTINA, F (2020?): Optimalizace spádových regionů základních škol v okrese Český Krumlov. Bakalářská práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra geografie. - rozpracovaná BP
MENDEL, M. 2012: Polish minischools. Microhistories of democracy and portraits of parental involvement. International Journal about Parents in Education, 6(1), 69-79.
MILLER, B. 1995: The role of rural schools in community development: Policy issues and implications. Portland (Program Report, Northwest Regional Lab., Rural Educ. Prog.).
OVENDEN-HOPE, T., PASSY, R. (2019). Educational Isolation: A challenge for schools in England. Plymouth Marjon University, Institute of Education and University of Plymouth, Institute of Education, 51 p.
SLEE, B., MILLER, D. 2015: School closures as a driver of rural decline in Scotland: A problem in pursuit
Seznam doporučené literatury
ABERG-BENGTSSON, L. 2009: The smaller the better? A review of research on small rural schools in Sweden. International Journal of Educational Research, 48(2), 100-108.
AUTTI, O., HYRY-BEIHAMMER, E. K. 2014: School closures in rural Finnish communities. Journal of Research in Rural Education, 29(2), 1-17.
BAGLEY, C., HILLYARD, S. 2015: School choice in an English village: living, loyalty and leaving. Ethnography and Education, 10(3), 278-292.
CORBETT, M., HELMER, L. (2017). Contested geographies: competing constructions of community and efficiency in small school debates. Geographical Research, 55(1), 47-57.
DOWLING, J. 2009: Changes and challenges: Key issues for Scottish rural schools and com-munities. International Journal of Educational Research, 48(2), 129-139.
EMMEROVÁ, K. 2000: Malotřídky v současném prostředí českého venkova. Studia paedagogica, 47(3-4), 81-96.
GRISTY, C., KUCEROVA, S. R., SMID, J. (2019). Distribution, efficiency and choice: Social justice and small schools in rural areas in market oriented education systems. In: International Conference of the Journal Scuola Democratica, Cagliari.
HARGREAVES, L., KVALSUND, R., GALTON, M. 2009: Reviews of research on rural schools and their communities in British and Nordic countries: Analytical perspectives and cultural meaning. International Journal of Educational Research, 48(2), 80-88.
KALAOJA, E., PIETARINEN, J. 2009: Small rural primary schools in Finland: A pedagogically valuable part of the school network. International Journal of Educational Research, 48(2), 109-116.
KOVÁCS, K. 2012: Rescuing a small village school in the context of rural change in Hungary. Journal of Rural Studies, 28(2), 108-117.
KRAMER, C. (2019). A multilevel view of small schools: Changing systems in Baden-Württemberg and Vorarlberg. In Geographies of Schooling (pp. 219-249). Springer, Cham.
KRINEDLOVÁ, D. (2018): Optimalizace spádových obvodů základních škol ve správních obvodech ORP Prachatice a ORP Vimperk. Diplomová práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra geografie.
KUBEŠ, J., VOKROUHLÍK, T. (2019): Strategies and measures for preserving rural and increasing suburban primary schools in the district of České Budějovice, Czechia. Geographia Cassoviensis, 13(1), 53-67.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. 2009: Changes in the rural elementary school network in Czechia during the second half of the 20th century and its possible impact on rural areas. European Countryside, 1(3), 125-140.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. 2012: Changes in the spatial distribution of elementary schools and their impact on rural communities in Czechia in the second half of the 20th century. Journal of Research in Rural Education, 27(11), 17 p.
KUČEROVÁ, S. R., BLÁHA, J. D., PAVLASOVÁ, Z. 2015b: Malé venkovské školy na trhu se základním vzděláváním. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 51(4), 607-636.
KVALSUND, R. 2009: Centralized decentralization or decentralized centralization? A review of newer Norwegian research on schools and their communities. International Journal of Educational Research, 48(2), 89-99.
LEŠTINA, F (2020?): Optimalizace spádových regionů základních škol v okrese Český Krumlov. Bakalářská práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra geografie. - rozpracovaná BP
MENDEL, M. 2012: Polish minischools. Microhistories of democracy and portraits of parental involvement. International Journal about Parents in Education, 6(1), 69-79.
MILLER, B. 1995: The role of rural schools in community development: Policy issues and implications. Portland (Program Report, Northwest Regional Lab., Rural Educ. Prog.).
OVENDEN-HOPE, T., PASSY, R. (2019). Educational Isolation: A challenge for schools in England. Plymouth Marjon University, Institute of Education and University of Plymouth, Institute of Education, 51 p.
SLEE, B., MILLER, D. 2015: School closures as a driver of rural decline in Scotland: A problem in pursuit