Diplomová práce se zabývá problematikou kritických míst ve výuce zeměpisu na základních školách. Problematika kritických míst je řešena v rámci projektu Inovace přípravy učitelů pro praxi. Nejdříve bylo provedeno dotazníkové šetření mezi učiteli zeměpisu na 2. stupni základních škol. Po vyhodnocení dotazníků byla zjištěna následující kritická místa ve výuce zeměpisu, a to práce s atlasem, určování zeměpisné polohy a problematika časových pásem. Tato témata také byla vybrána pro vytvoření metodických postupů.
V první didaktické kazuistice, věnující se práci s atlasem a určování zeměpisné polohy, byly vypracovány metodické postupy, které poskytují učitelům možnost více implementovat práci s atlasem do hodin zeměpisu. Dalším cílem bylo ukázat žákům, jak pracovat s atlasem při vyhledávání informací a jak efektivně využívat data, která v něm lze nalézt. Pro překonání kritického místa byla zapotřebí stabilizace a upevnění získaných dovedností nejen na straně studentů, ale i na straně pedagogů. V závěrečné fázi jsou žáci schopni využít potenciál atlasu k řešení zadaných úloh a pracovat s ním nezávisle na učiteli, který jim poskytuje prostor pro vyhledávání a aktivně se snaží práci s ním včlenit do výuky.
V druhé kazuistice, věnující se tématu čas na Zemi, bylo cílem zjednodušit problematiku mezinárodní datové linie a poskytnout učitelům alterace, které povedou k lepšímu překonání tohoto kritického místa. Dalším bodem, jímž se kazuistika zabývá, je celkové zpestření výuky za použití dalších alterací, které se věnují plynutí času na Zemi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of critical points in teaching geography at primary schools. The issue of critical point sis being solved within the ´Innovation of Teacher Preparation for Teaching Practice´ project. First, a survey was carried out among higher primary geography teachers. Having evaluated the surveys, the following critical points in teaching geography were detected, working with an atlas, determining geographical location, and time line issue. These topics were also chosen to make up methodological steps.
In the first didactic case study, dedicated to working with an atlas and determining geographical location, methodological steps were worked out offering teachers the option to implement their work with an atlas within their geography lessons. Another objective was to show to the students how to use an atlas when searching for information and how to use the data efficiently. To overcome a critical point, stabilizing and consolidating acquired knowledge was necessary, not only on the students´ side, but also on the teachers´ side. In the final phase, the students are able to use the atlas´s potential to solve given assignments and work with it not depending on the teacher who offers them the space for research and is trying to implement working with it into the lessons actively.
In the second case study, devoted to the topic of Time on Earth, the objective was to simplify the issue of international data line and offer the teachers alterations leading to a better overcoming of this critical point. Another point this case study deals with is a general diversification of teaching using other alterations devoted to the flow of time on Earth.
Klíčová slova
didaktická kazuistika, určování zeměpisné polohy, práce s mapou, čas na Zemi, metodický postup
Klíčová slova v angličtině
didactic case study, determination of time location, working with a map, time on Earth, methodological process
Rozsah průvodní práce
112 s. (205 941 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou kritických míst ve výuce zeměpisu na základních školách. Problematika kritických míst je řešena v rámci projektu Inovace přípravy učitelů pro praxi. Nejdříve bylo provedeno dotazníkové šetření mezi učiteli zeměpisu na 2. stupni základních škol. Po vyhodnocení dotazníků byla zjištěna následující kritická místa ve výuce zeměpisu, a to práce s atlasem, určování zeměpisné polohy a problematika časových pásem. Tato témata také byla vybrána pro vytvoření metodických postupů.
V první didaktické kazuistice, věnující se práci s atlasem a určování zeměpisné polohy, byly vypracovány metodické postupy, které poskytují učitelům možnost více implementovat práci s atlasem do hodin zeměpisu. Dalším cílem bylo ukázat žákům, jak pracovat s atlasem při vyhledávání informací a jak efektivně využívat data, která v něm lze nalézt. Pro překonání kritického místa byla zapotřebí stabilizace a upevnění získaných dovedností nejen na straně studentů, ale i na straně pedagogů. V závěrečné fázi jsou žáci schopni využít potenciál atlasu k řešení zadaných úloh a pracovat s ním nezávisle na učiteli, který jim poskytuje prostor pro vyhledávání a aktivně se snaží práci s ním včlenit do výuky.
V druhé kazuistice, věnující se tématu čas na Zemi, bylo cílem zjednodušit problematiku mezinárodní datové linie a poskytnout učitelům alterace, které povedou k lepšímu překonání tohoto kritického místa. Dalším bodem, jímž se kazuistika zabývá, je celkové zpestření výuky za použití dalších alterací, které se věnují plynutí času na Zemi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of critical points in teaching geography at primary schools. The issue of critical point sis being solved within the ´Innovation of Teacher Preparation for Teaching Practice´ project. First, a survey was carried out among higher primary geography teachers. Having evaluated the surveys, the following critical points in teaching geography were detected, working with an atlas, determining geographical location, and time line issue. These topics were also chosen to make up methodological steps.
In the first didactic case study, dedicated to working with an atlas and determining geographical location, methodological steps were worked out offering teachers the option to implement their work with an atlas within their geography lessons. Another objective was to show to the students how to use an atlas when searching for information and how to use the data efficiently. To overcome a critical point, stabilizing and consolidating acquired knowledge was necessary, not only on the students´ side, but also on the teachers´ side. In the final phase, the students are able to use the atlas´s potential to solve given assignments and work with it not depending on the teacher who offers them the space for research and is trying to implement working with it into the lessons actively.
In the second case study, devoted to the topic of Time on Earth, the objective was to simplify the issue of international data line and offer the teachers alterations leading to a better overcoming of this critical point. Another point this case study deals with is a general diversification of teaching using other alterations devoted to the flow of time on Earth.
Klíčová slova
didaktická kazuistika, určování zeměpisné polohy, práce s mapou, čas na Zemi, metodický postup
Klíčová slova v angličtině
didactic case study, determination of time location, working with a map, time on Earth, methodological process
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vyhodnocení kritických míst ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy a pomocí metodiky 3A vypracování didaktických kazuistik na problematiku zjištěných kritických míst.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede dotazníkově šetření, které následně vyhodnotí
2. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahující se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části a vymezení základní terminologie k problematice tvorby didaktických kazuistik
3. Diplomantka vyhodnotí současné výukové materiály týkající se zjištěných kritických míst na 2. stupni základní školy
4. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických pramenů vytvoří vlastní návrhy didaktických kazuistik zjištěných kritických míst a provede jejich vyhodnocení
5. Diplomantka zkompletuje diplomovou práci dle pravidel KGE PF JU
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vyhodnocení kritických míst ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy a pomocí metodiky 3A vypracování didaktických kazuistik na problematiku zjištěných kritických míst.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede dotazníkově šetření, které následně vyhodnotí
2. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahující se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části a vymezení základní terminologie k problematice tvorby didaktických kazuistik
3. Diplomantka vyhodnotí současné výukové materiály týkající se zjištěných kritických míst na 2. stupni základní školy
4. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických pramenů vytvoří vlastní návrhy didaktických kazuistik zjištěných kritických míst a provede jejich vyhodnocení
5. Diplomantka zkompletuje diplomovou práci dle pravidel KGE PF JU
Seznam doporučené literatury
Franc, D., Zounková, D., Andy, M. (2007): Učení zážitkem a hrou: praktická příručka pro instruktora. Computer press, Brno. 201 s.
Kalhous, Z., Obst, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
Koten, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, LIII, 300 - 308.
Pávková, J. (2002): Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Portál, Praha. 231 s.
Petty, G. (2006): Moderní vyučoování. Portál, Praha. 380 s.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Slavík, J. Stará, J., Uličná, K., Najvar, P., et al. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Šupka, J., Hofmann, E., Rux, J. (1993) Didaktika geografie. PF MU v Brně , Brno. 104 s.
Šulcová, R., Pisková, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portal. Dostupné na http://www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Franc, D., Zounková, D., Andy, M. (2007): Učení zážitkem a hrou: praktická příručka pro instruktora. Computer press, Brno. 201 s.
Kalhous, Z., Obst, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
Koten, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, LIII, 300 - 308.
Pávková, J. (2002): Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Portál, Praha. 231 s.
Petty, G. (2006): Moderní vyučoování. Portál, Praha. 380 s.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Slavík, J. Stará, J., Uličná, K., Najvar, P., et al. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Šupka, J., Hofmann, E., Rux, J. (1993) Didaktika geografie. PF MU v Brně , Brno. 104 s.
Šulcová, R., Pisková, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portal. Dostupné na http://www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.