Práce se zabývá programy environmentální výchovy ve městech a velkoměstech USA. V úvodní části popisuje ideu a východiska environmentální výchovy v České republice a Spojených státech amerických. Stručně popisuje environmentální výchovu ve formálním a neformálním vzdělávání. Charakterizuje městské prostředí a jeho determinanty ve vztahu k nabídce volnočasových programů. Ve druhé části se věnuje šesti vybraným programům, které se realizovaly v USA v letech 2011-2021. Tyto programy popisuje a uvádí jejich zhodnocení z pohledu účastníků i organizátorů. V závěrečné části se zabývá rozborem hodnocení programů a uvádí, který z nich spatřuje jako inspirativní příklad dobré praxe pro programy environmentální výchovy ve městech České republiky.
Annotation in English
The thesis deals with environmental education programs in cities and towns of the USA. In the introductory part, it describes the idea and starting points of environmental education in the Czech Republic and the United States of America. It briefly describes environmental education in formal and non-formal education. It characterizes the urban environment and its determinants in relation to the offer of leisure programs. In the second part, it deals with six selected programs that were implemented in the USA between 2011 and 2021. It describes these programs and presents their evaluation from the perspective of participants and organizers. In the final part, it deals with the analysis of the evaluation of programmes, and it also mentions which one it sees as an inspirational example of good practice for urban environmental education programmes in the Czech Republic.
Keywords
environmentální výchova, programy pro děti a mládež, minority, kompetence, komunita, životní prostředí
Keywords in English
environmental education, programmes for children and young people, agglomerations, competences, community, environment
Length of the covering note
35 s.
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá programy environmentální výchovy ve městech a velkoměstech USA. V úvodní části popisuje ideu a východiska environmentální výchovy v České republice a Spojených státech amerických. Stručně popisuje environmentální výchovu ve formálním a neformálním vzdělávání. Charakterizuje městské prostředí a jeho determinanty ve vztahu k nabídce volnočasových programů. Ve druhé části se věnuje šesti vybraným programům, které se realizovaly v USA v letech 2011-2021. Tyto programy popisuje a uvádí jejich zhodnocení z pohledu účastníků i organizátorů. V závěrečné části se zabývá rozborem hodnocení programů a uvádí, který z nich spatřuje jako inspirativní příklad dobré praxe pro programy environmentální výchovy ve městech České republiky.
Annotation in English
The thesis deals with environmental education programs in cities and towns of the USA. In the introductory part, it describes the idea and starting points of environmental education in the Czech Republic and the United States of America. It briefly describes environmental education in formal and non-formal education. It characterizes the urban environment and its determinants in relation to the offer of leisure programs. In the second part, it deals with six selected programs that were implemented in the USA between 2011 and 2021. It describes these programs and presents their evaluation from the perspective of participants and organizers. In the final part, it deals with the analysis of the evaluation of programmes, and it also mentions which one it sees as an inspirational example of good practice for urban environmental education programmes in the Czech Republic.
Keywords
environmentální výchova, programy pro děti a mládež, minority, kompetence, komunita, životní prostředí
Keywords in English
environmental education, programmes for children and young people, agglomerations, competences, community, environment
Research Plan
Studie se zaměří na popis a zhodnocení vybraných příkladů uskutečněných volnočasových programů environmentální výchovy ve městech USA.
Předmětem zájmu je otázka, jak probíhá environmentální výchova ve městských nebo velkoměstských aglomeracích vzhledem ke specifikům tohoto prostředí. Cílem je vyhledat dostupné informace o realizovaných volnočasových programech, které se uskutečnily v posledních 10 letech, popsat tyto programy, jejich realizaci a případné výsledky (bude se jednat o přehledovou studii shrnující dostupné výzkumné zprávy a další písemné zdroje). Zvláštní pozornost bude věnována otázce, jakým způsobem jsou do těchto programů zapojováni žáci/studenti. Součástí práce bude následné zhodnocení přenositelnosti zkušeností z USA do podmínek zájmového vzdělávání, resp. volnočasové environmentální výchovy v České republice.
Research Plan
Studie se zaměří na popis a zhodnocení vybraných příkladů uskutečněných volnočasových programů environmentální výchovy ve městech USA.
Předmětem zájmu je otázka, jak probíhá environmentální výchova ve městských nebo velkoměstských aglomeracích vzhledem ke specifikům tohoto prostředí. Cílem je vyhledat dostupné informace o realizovaných volnočasových programech, které se uskutečnily v posledních 10 letech, popsat tyto programy, jejich realizaci a případné výsledky (bude se jednat o přehledovou studii shrnující dostupné výzkumné zprávy a další písemné zdroje). Zvláštní pozornost bude věnována otázce, jakým způsobem jsou do těchto programů zapojováni žáci/studenti. Součástí práce bude následné zhodnocení přenositelnosti zkušeností z USA do podmínek zájmového vzdělávání, resp. volnočasové environmentální výchovy v České republice.
Recommended resources
BRUYERE, Brett. L., Mark WESSON a Tara TEEL. Incorporating Environmental Education into an Urban After-School Program in New York City. International Journal of Environmental & Science Education, 2012, 7(2), 327-341.
MALONE, Karen Ann. Children, Youth and Sustainable Cities. Local Environment, 2001, 6(1), 5-12.
TIENDA, Marta a William Julius WILSON (eds.). Youth in Cities, A Cross-National Perspective. Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0-511-07246.
Recommended resources
BRUYERE, Brett. L., Mark WESSON a Tara TEEL. Incorporating Environmental Education into an Urban After-School Program in New York City. International Journal of Environmental & Science Education, 2012, 7(2), 327-341.
MALONE, Karen Ann. Children, Youth and Sustainable Cities. Local Environment, 2001, 6(1), 5-12.
TIENDA, Marta a William Julius WILSON (eds.). Youth in Cities, A Cross-National Perspective. Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0-511-07246.