Tato bakalářská práce se zabývá společenskými normami a vztahy na pracovišti z pohledu behaviorální ekonomii. Teoretická část definuje základy behaviorální ekonomie ve srovnání s klasickou a neoklasickou ekonomií, a vysvětluje existující konflikt mezi těmito ekonomickými školami. Na daná východiska následně navazuje přehled současných studií k vybrané problematice.
Cílem praktické části je zjistit cenu společenských norem na pracovišti prostřednictvím analýzy sociálních vztahů v organizacích. Výzkum je založen na dotazování zaměstnanců napříč různými organizacemi v rámci České republiky a zaměřuje se na terciární sektor. Data z průzkumu jsou analyzována pomocí jednovýběrového T-testu a dvouvýběrového T-testu. Následně je implementována jednofaktorová ANOVA, která analyzuje závislost mezi cenou společenských norem a specifickými faktory.
V závěru jsou výsledky výzkumu interpretovány vzhledem k manažerským postupům ve firmě.
Anotace v angličtině
The thesis deals with social norms and relationships at workplace in concept of behavioural economics. The theoretical part defines the bases of behavioural economics in comparison with classical and neoclassical economics and explains existing conflict between those economics schools. The bases are subsequently followed up by an overview of current studies on selected problems.
The aim of the practical part is to determine the cost of the social norms at workplace through analysing social relationships in organizations. The research is based on surveying employees across different organizations within the Czech Republic and focuses on tertiary sector. The data of the survey are analysed by means of One Sample T-test and Two Sample T-test. Furthermore, the One-way ANOVA is implemented to analyse the dependence between the cost of the social norms and the specific factors.
In conclusion, the results of the survey are interpreted with respect to managerial approach.
Klíčová slova
behaviorální ekonomie, společenské normy, sociální normy, pracovní motivace, sociální vztahy na pracovišti, řízení lidských zdrojů.
Klíčová slova v angličtině
behavioural economics, social norms, work motivation, social relationships at workplace, HR management.
Rozsah průvodní práce
42s. (57298 znaků), obr. 5s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá společenskými normami a vztahy na pracovišti z pohledu behaviorální ekonomii. Teoretická část definuje základy behaviorální ekonomie ve srovnání s klasickou a neoklasickou ekonomií, a vysvětluje existující konflikt mezi těmito ekonomickými školami. Na daná východiska následně navazuje přehled současných studií k vybrané problematice.
Cílem praktické části je zjistit cenu společenských norem na pracovišti prostřednictvím analýzy sociálních vztahů v organizacích. Výzkum je založen na dotazování zaměstnanců napříč různými organizacemi v rámci České republiky a zaměřuje se na terciární sektor. Data z průzkumu jsou analyzována pomocí jednovýběrového T-testu a dvouvýběrového T-testu. Následně je implementována jednofaktorová ANOVA, která analyzuje závislost mezi cenou společenských norem a specifickými faktory.
V závěru jsou výsledky výzkumu interpretovány vzhledem k manažerským postupům ve firmě.
Anotace v angličtině
The thesis deals with social norms and relationships at workplace in concept of behavioural economics. The theoretical part defines the bases of behavioural economics in comparison with classical and neoclassical economics and explains existing conflict between those economics schools. The bases are subsequently followed up by an overview of current studies on selected problems.
The aim of the practical part is to determine the cost of the social norms at workplace through analysing social relationships in organizations. The research is based on surveying employees across different organizations within the Czech Republic and focuses on tertiary sector. The data of the survey are analysed by means of One Sample T-test and Two Sample T-test. Furthermore, the One-way ANOVA is implemented to analyse the dependence between the cost of the social norms and the specific factors.
In conclusion, the results of the survey are interpreted with respect to managerial approach.
Klíčová slova
behaviorální ekonomie, společenské normy, sociální normy, pracovní motivace, sociální vztahy na pracovišti, řízení lidských zdrojů.
Klíčová slova v angličtině
behavioural economics, social norms, work motivation, social relationships at workplace, HR management.
Zásady pro vypracování
Kolik nás stojí společenské normy - kolik musíme zaplatit, abychom se vyrovnali motivaci udělat něco zdarma a dobrovolně. Cena společenských vztahů ve firmách a kolik to firmám může přinést.
Cílem práce je sestavit dotazníkové šetření, jež odpoví na výše uvedenou otázku. Dotazníkové šetření následně statisticky zpracovat. Výsledky výzkumu poté interpretovat vzhledem k manažerským postupům ve firmě.
Metodický postup:
Studium literatury - 1. semestr
Dotazníkové šetření - 2. semestr
Vyhodnocení informací - 2. semestr
Zpracování výsledků - 3. semestr
Zásady pro vypracování
Kolik nás stojí společenské normy - kolik musíme zaplatit, abychom se vyrovnali motivaci udělat něco zdarma a dobrovolně. Cena společenských vztahů ve firmách a kolik to firmám může přinést.
Cílem práce je sestavit dotazníkové šetření, jež odpoví na výše uvedenou otázku. Dotazníkové šetření následně statisticky zpracovat. Výsledky výzkumu poté interpretovat vzhledem k manažerským postupům ve firmě.
Metodický postup:
Studium literatury - 1. semestr
Dotazníkové šetření - 2. semestr
Vyhodnocení informací - 2. semestr
Zpracování výsledků - 3. semestr
Seznam doporučené literatury
Ariely, D. (2009). Jak drahé je zdarma. Praha: Práh.
Ariely, D. (2011). Jak drahá je intuice. Praha: Práh.
Řehoř, P. a kol. (2018). Management. České Budějovice: EF JU v Č. Budějovicích.