Tématem bakalářské práce je environmentální výukový program na téma sladkovodní svět. Hlavním cílem je rozvíjet u dětí předškolního vzdělávání kladný vztah k okolní přírodě a životnímu prostředí. Dílčím cílem bakalářské práce je vypracovat aktivity prolínající se vzdělávacími oblastmi předškolního vzdělávání, jejichž tmelícím prvkem je téma sladkovodní svět. Jednotlivé náměty obsahují detailní metodický popis a případné doprovodné materiály. Teoretická část se zabývá sladkou vodou, živočichy a rostlinami žijícími ve sladké vodě. Obsahuje také proměnu obojživelníka (žáby) a soustředí se na koloběh vody v přírodě. Část praktická je pojata formou jednotýdenního projektu, který lze využít jako metodiku pro učitele nejen v mateřských školách. Bakalářská práce předkládá návrh environmentálního výukového programu pro mateřskou školu. Environmentální výukový program byl vyzkoušen u předškolních dětí mateřské školy a setkal se s kladným ohlasem. Bakalářská práce obsahuje evaluaci proběhlých aktivit.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor's thesis is an environmental program about a freshwater world. The goal is to establish and support a positive relationship towards surrounding nature and environment in preschool children. Also the goal is to create activities, that connect several areas of an early childhood education curriculum, through the topic of the freshwater world. Each theme will present a detailed methodical description and possible other related materials. The theoretical part introduces the freshwater world in general, animals and plants living in it. It also presents the evolution of an amphibian (a frog) and focuses on the water circulation system in the nature. The practical part introduces a one week project, that can be used as a methodical material for teachers, not only in the early childhood education facilities. The bachelor's thesis presents a draft of an environmental teaching program for kindergartens. This program has been tested with preschool children and was rated positively by respondents. The evaluation of tested activities also is a part of this thesis.
Klíčová slova
Environmentální výchova, výukový program, aktivity v mateřské škole, sladkovodní svět, voda, sladkovodní živočichové a rostliny, koloběh vody.
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, educational program, kindergarten activities, freshwater world, water, freshwater animals and plants, water circulation.
Rozsah průvodní práce
55 s. (85 465 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je environmentální výukový program na téma sladkovodní svět. Hlavním cílem je rozvíjet u dětí předškolního vzdělávání kladný vztah k okolní přírodě a životnímu prostředí. Dílčím cílem bakalářské práce je vypracovat aktivity prolínající se vzdělávacími oblastmi předškolního vzdělávání, jejichž tmelícím prvkem je téma sladkovodní svět. Jednotlivé náměty obsahují detailní metodický popis a případné doprovodné materiály. Teoretická část se zabývá sladkou vodou, živočichy a rostlinami žijícími ve sladké vodě. Obsahuje také proměnu obojživelníka (žáby) a soustředí se na koloběh vody v přírodě. Část praktická je pojata formou jednotýdenního projektu, který lze využít jako metodiku pro učitele nejen v mateřských školách. Bakalářská práce předkládá návrh environmentálního výukového programu pro mateřskou školu. Environmentální výukový program byl vyzkoušen u předškolních dětí mateřské školy a setkal se s kladným ohlasem. Bakalářská práce obsahuje evaluaci proběhlých aktivit.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor's thesis is an environmental program about a freshwater world. The goal is to establish and support a positive relationship towards surrounding nature and environment in preschool children. Also the goal is to create activities, that connect several areas of an early childhood education curriculum, through the topic of the freshwater world. Each theme will present a detailed methodical description and possible other related materials. The theoretical part introduces the freshwater world in general, animals and plants living in it. It also presents the evolution of an amphibian (a frog) and focuses on the water circulation system in the nature. The practical part introduces a one week project, that can be used as a methodical material for teachers, not only in the early childhood education facilities. The bachelor's thesis presents a draft of an environmental teaching program for kindergartens. This program has been tested with preschool children and was rated positively by respondents. The evaluation of tested activities also is a part of this thesis.
Klíčová slova
Environmentální výchova, výukový program, aktivity v mateřské škole, sladkovodní svět, voda, sladkovodní živočichové a rostliny, koloběh vody.
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, educational program, kindergarten activities, freshwater world, water, freshwater animals and plants, water circulation.
Zásady pro vypracování
Vztah k okolní přírodě a životnímu prostředí je u dětí nutné rozvíjet již v předškolním věku. Hlavním cílem bakalářské práce bude vypracovat aktivity prolínající se vzdělávacími oblastmi předškolního vzdělávání, jejichž tmelícím prvkem bude téma sladkovodní svět. Jednotlivé náměty budou obsahovat detailní metodický popis a případné jednoduché pracovní listy či jiné doprovodné materiály. \\
Zásady pro vypracování\\
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (environmentální výchova v MŠ, sladkovodní ekosystém, ?)\\
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat výukový program na téma vodní svět určený žákům předškolního vzdělávání. Program bude využívat přesahy mezi jednotlivými oblastmi předškolního vzdělávání.\\
3) Ověření navržených aktivit v praxi a jejich následná diskuze.\\
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Zásady pro vypracování
Vztah k okolní přírodě a životnímu prostředí je u dětí nutné rozvíjet již v předškolním věku. Hlavním cílem bakalářské práce bude vypracovat aktivity prolínající se vzdělávacími oblastmi předškolního vzdělávání, jejichž tmelícím prvkem bude téma sladkovodní svět. Jednotlivé náměty budou obsahovat detailní metodický popis a případné jednoduché pracovní listy či jiné doprovodné materiály. \\
Zásady pro vypracování\\
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (environmentální výchova v MŠ, sladkovodní ekosystém, ?)\\
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat výukový program na téma vodní svět určený žákům předškolního vzdělávání. Program bude využívat přesahy mezi jednotlivými oblastmi předškolního vzdělávání.\\
3) Ověření navržených aktivit v praxi a jejich následná diskuze.\\
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Seznam doporučené literatury
Cornell,J. B. (2012). Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. ISBN 9788026201458.\\
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.\\
ČINČERA, J., HOLEC, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika
[online], 11(2) [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.14712/18023061.533. ISSN 1802-3061.
Dostupné z: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/533 \\
DANIŠ, P. (2019). Tajemství školy za školou: proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací
výsledky, motivaci a chování žáků. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN
978-80-7212-638-5.\\
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.\\
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.\\
PAPÁČEK, M. (2013). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro
biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1), 33-49.\\
další literatura vztahující se k tématu
Seznam doporučené literatury
Cornell,J. B. (2012). Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. ISBN 9788026201458.\\
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.\\
ČINČERA, J., HOLEC, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika
[online], 11(2) [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.14712/18023061.533. ISSN 1802-3061.
Dostupné z: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/533 \\
DANIŠ, P. (2019). Tajemství školy za školou: proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací
výsledky, motivaci a chování žáků. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN
978-80-7212-638-5.\\
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.\\
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.\\
PAPÁČEK, M. (2013). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro
biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1), 33-49.\\
další literatura vztahující se k tématu