Předkládaná diplomová práce se zabývá výukovými programy na téma "Život v půdě" pro mateřské školy. Teoretická část pojednává o tom, co je environmentální výchova v MŠ a jakou zde má mít podobu, dále co vše téma život v půdě může zahrnovat, jaké jsou vlastnosti půdy, jaké organismy lze v půdě nalézt, jaké jsou jejich charakteristiky, jak mohou být pozorovány a co je kompost. Praktická část práce řeší konkrétní činnosti a aktivity, včetně motivace žáků i přesahu do jednotlivých oblastí školního vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání a popisuje potřebné pomůcky. Zamýšlí se nad tím, jak mají aktivity vypadat, aby byly pro děti informačně bohaté, srozumitelné, zapojující všechny smysly, využívající aktivitu a kreativitu žáků, posilující samostatné rozhodování a myšlení a v neposlední řadě i zábavné. Práce předkládá návrhy dvou výukových programů pro mateřskou školu. Výukové programy byly již několikrát vyzkoušeny a setkaly se s kladným ohlasem. Dále přináší návrhy každodenních aktivit k tématu Život v půdě" pro žáky mateřských škol a to ve všech oblastech vzdělávání - při rozvoji smyslů, matematických představ, slovní zásoby, předčtenářské gramotnosti, grafomotoriky, kognitivních schopností a znalostí, dále při výtvarné a pracovní činnosti, pohybové činnosti, pobytu venku a hudební a dramatické výchově. Obsahuje také evaluaci proběhlých aktivit. Téma týkající se života v půdě bylo zvoleno s ohledem na přesah přírodovědné výuky do oblasti ochrany životního prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with educational programs for kindergartens with the theme "Life in Soil". The theoretical part deals with environmental education in kindergartens and its forms. Furthermore, it focuses on various aspects of the topic "Life in Soil", such as the properties of the soil, organisms we can find there, their characteristics, how to observe them and the definition of a compost. The practical part of the thesis describes educational programs and activities, children's motivation and overlap with other parts of the school educational program of preschool education, and also the necessary aids. It discusses specific forms of the activities - they should be rich in information, comprehensible, engaging all senses, using children's activity and creativity, strengthening their independent decision-making and thinking and, last but not least, entertaining. The diploma thesis presents two educational programs for kindergartens. The educational programs have already been organized several times and they have met with a positive response. The thesis brings proposals of everyday activities related to the topic "Life in Soil" for children in kindergartens reflecting various aspects of their education - the development of the senses, mathematical concepts, vocabulary, pre-reading literacy, graphomotoric skills, cognitive abilities and knowledge, as well as art and work activities, physical activities, outdoor activities and music and drama education. It also contains an evaluation of the past activities. The topic "Life in Soil" was chosen with respect to its overlap with natural sciences and environmental protection.
Klíčová slova
environmentální výchova, výukové programy, aktivity v mateřské škole, půda, život v půdě, kompost, třídění bioodpadu, biologicky rozložitelný odpad
Klíčová slova v angličtině
environmental education, education programs, kindergarten activities, soil, life in soil, compost, composting waste separating, biodegradable waste
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá výukovými programy na téma "Život v půdě" pro mateřské školy. Teoretická část pojednává o tom, co je environmentální výchova v MŠ a jakou zde má mít podobu, dále co vše téma život v půdě může zahrnovat, jaké jsou vlastnosti půdy, jaké organismy lze v půdě nalézt, jaké jsou jejich charakteristiky, jak mohou být pozorovány a co je kompost. Praktická část práce řeší konkrétní činnosti a aktivity, včetně motivace žáků i přesahu do jednotlivých oblastí školního vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání a popisuje potřebné pomůcky. Zamýšlí se nad tím, jak mají aktivity vypadat, aby byly pro děti informačně bohaté, srozumitelné, zapojující všechny smysly, využívající aktivitu a kreativitu žáků, posilující samostatné rozhodování a myšlení a v neposlední řadě i zábavné. Práce předkládá návrhy dvou výukových programů pro mateřskou školu. Výukové programy byly již několikrát vyzkoušeny a setkaly se s kladným ohlasem. Dále přináší návrhy každodenních aktivit k tématu Život v půdě" pro žáky mateřských škol a to ve všech oblastech vzdělávání - při rozvoji smyslů, matematických představ, slovní zásoby, předčtenářské gramotnosti, grafomotoriky, kognitivních schopností a znalostí, dále při výtvarné a pracovní činnosti, pohybové činnosti, pobytu venku a hudební a dramatické výchově. Obsahuje také evaluaci proběhlých aktivit. Téma týkající se života v půdě bylo zvoleno s ohledem na přesah přírodovědné výuky do oblasti ochrany životního prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with educational programs for kindergartens with the theme "Life in Soil". The theoretical part deals with environmental education in kindergartens and its forms. Furthermore, it focuses on various aspects of the topic "Life in Soil", such as the properties of the soil, organisms we can find there, their characteristics, how to observe them and the definition of a compost. The practical part of the thesis describes educational programs and activities, children's motivation and overlap with other parts of the school educational program of preschool education, and also the necessary aids. It discusses specific forms of the activities - they should be rich in information, comprehensible, engaging all senses, using children's activity and creativity, strengthening their independent decision-making and thinking and, last but not least, entertaining. The diploma thesis presents two educational programs for kindergartens. The educational programs have already been organized several times and they have met with a positive response. The thesis brings proposals of everyday activities related to the topic "Life in Soil" for children in kindergartens reflecting various aspects of their education - the development of the senses, mathematical concepts, vocabulary, pre-reading literacy, graphomotoric skills, cognitive abilities and knowledge, as well as art and work activities, physical activities, outdoor activities and music and drama education. It also contains an evaluation of the past activities. The topic "Life in Soil" was chosen with respect to its overlap with natural sciences and environmental protection.
Klíčová slova
environmentální výchova, výukové programy, aktivity v mateřské škole, půda, život v půdě, kompost, třídění bioodpadu, biologicky rozložitelný odpad
Klíčová slova v angličtině
environmental education, education programs, kindergarten activities, soil, life in soil, compost, composting waste separating, biodegradable waste
Zásady pro vypracování
Předkládaná bakalářská práce se bude zabývat podrobnou přípravou výukových programů s tématem "Život v půdě" pro žáky mateřských škol. Řeší konkrétní činnosti a aktivity, včetně potřebných pomůcek, zamýšlí se nad tím, jak má výukový program vypadat, aby byl pro žáky skutečným přínosem - byl informačně bohatý, srozumitelný, zapojující všechny smysly, využívající aktivitu a kreativitu žáků, posilující samostatné rozhodování a myšlení a v neposlední řadě i zábavný. Práce předkládá návrhy výukových programů a aktivit v měsíčních blocích pro mateřskou školu - jak pro děti předškolní (5-6 let), tak pro děti mladší (3- 4 leté). Téma týkající se života v půdě bylo zvoleno s ohledem na přesah přírodovědné tematiky do oblasti ochrany životního prostředí.\\
Zásady pro vypracování\\
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (environmentální výchova v MŠ, terénní výuka, půdní ekosystém ?)\\
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat důkladný popis výukových programů zaměřených na život v půdě pro žáky MŠ, včetně navržených pomůcek, způsobu motivace žáků i přesahu do jednotlivých oblastí RVP-PV.\\
3) Autorka zpracuje na základě bodů 1 a 2 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán nejpozději měsíc před termínem obhajoby).
Zásady pro vypracování
Předkládaná bakalářská práce se bude zabývat podrobnou přípravou výukových programů s tématem "Život v půdě" pro žáky mateřských škol. Řeší konkrétní činnosti a aktivity, včetně potřebných pomůcek, zamýšlí se nad tím, jak má výukový program vypadat, aby byl pro žáky skutečným přínosem - byl informačně bohatý, srozumitelný, zapojující všechny smysly, využívající aktivitu a kreativitu žáků, posilující samostatné rozhodování a myšlení a v neposlední řadě i zábavný. Práce předkládá návrhy výukových programů a aktivit v měsíčních blocích pro mateřskou školu - jak pro děti předškolní (5-6 let), tak pro děti mladší (3- 4 leté). Téma týkající se života v půdě bylo zvoleno s ohledem na přesah přírodovědné tematiky do oblasti ochrany životního prostředí.\\
Zásady pro vypracování\\
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (environmentální výchova v MŠ, terénní výuka, půdní ekosystém ?)\\
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat důkladný popis výukových programů zaměřených na život v půdě pro žáky MŠ, včetně navržených pomůcek, způsobu motivace žáků i přesahu do jednotlivých oblastí RVP-PV.\\
3) Autorka zpracuje na základě bodů 1 a 2 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán nejpozději měsíc před termínem obhajoby).
Seznam doporučené literatury
Cornell,J. B. (2012). Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. ISBN 9788026201458.\\
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.\\
Činčera, J., Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika
[online], 11(2) [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.14712/18023061.533. ISSN 1802-3061. Dostupné z: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/533\\
Daniš, P. (2019). Tajemství školy za školou: proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací
výsledky, motivaci a chování žáků. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN
978-80-7212-638-5.\\
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.\\
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.\\
další literatura vztahující se k tématu
Seznam doporučené literatury
Cornell,J. B. (2012). Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. ISBN 9788026201458.\\
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.\\
Činčera, J., Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika
[online], 11(2) [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.14712/18023061.533. ISSN 1802-3061. Dostupné z: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/533\\
Daniš, P. (2019). Tajemství školy za školou: proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací
výsledky, motivaci a chování žáků. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN
978-80-7212-638-5.\\
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.\\
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.\\
další literatura vztahující se k tématu