Tato diplomová práce ověřuje předem připravený zásobník cviků, který byl sestaven v bakalářské práci a jeho vliv na správné držení těla. Cvičení s cvičební pomůckou probíhalo pomocí pěnového válce a míče. Experiment podstoupilo 8 probandů, studijního programu Tělesná výchova a sport. Pro ověření byly využity dvě metody testů a hodnocení. První metodou je testovací soubor od Gray Cooka (Functional Movement Screen), druhou metodou ověření je hodnocení postavy dle Jaroše a Lomíčka. Probandi podstoupili vstupní měření a následovalo 8týdenní cvičení, které probíhalo 2krát týdně. Cvičení bylo složeno ze 30 cviků, které byly rozděleny do 3 cvičebních jednotek. Po 8 týdnech cvičení proběhlo ověření shodné s úvodními testy (FMS, hodnocení postavy dle Jaroše a Lomíčka). Pro porovnání byla použita statistika t-test a Cohenovo d. U obou testů bylo zaznamenáno zlepšení u 7 probandů. Z práce plyne, že cvičení s pěnovými válci a míči má pozitivní vliv na držení těla.
Anotace v angličtině
This graduation thesis verifies a pre-prepared stack of exercises, which was compiled in the bachelor's thesis and its effect on proper posture. Exercises with an exercise aid took place using a foam roller and a ball. 8 probands underwent the experiment, the study program Physical Education and Sport. Two test and evaluation methods were used for verification. The first method is a test file from Gray Cook (Functional Movement Screen), the second method of verification is the evaluation of the character according to Jaroš and Lomíček. Probands underwent initial measurements and were followed by an 8-week exercise, the exercise took place twice a week. The exercise consisted of 30 exercises, which were divided into 3 exercise units. After 8 weeks of practice, the verification was identical to the initial tests (FMS, evaluation of the figure of Jaroš and Lomíček). The t-test and Cohen's d statistics were used for comparison. In both tests, improvement was noted in 7 probands. The work shows that exercising with foam rollers and balls has a positive effect on.
Klíčová slova
spoušťové body, Functional Movement Screen, vyšetření podle Jaroše a Lomíčka, FMS
Klíčová slova v angličtině
trigger points, Functional Movement Screen, examination according to Jaroš and Lomíček, FMS
Rozsah průvodní práce
112 s. (130 438 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce ověřuje předem připravený zásobník cviků, který byl sestaven v bakalářské práci a jeho vliv na správné držení těla. Cvičení s cvičební pomůckou probíhalo pomocí pěnového válce a míče. Experiment podstoupilo 8 probandů, studijního programu Tělesná výchova a sport. Pro ověření byly využity dvě metody testů a hodnocení. První metodou je testovací soubor od Gray Cooka (Functional Movement Screen), druhou metodou ověření je hodnocení postavy dle Jaroše a Lomíčka. Probandi podstoupili vstupní měření a následovalo 8týdenní cvičení, které probíhalo 2krát týdně. Cvičení bylo složeno ze 30 cviků, které byly rozděleny do 3 cvičebních jednotek. Po 8 týdnech cvičení proběhlo ověření shodné s úvodními testy (FMS, hodnocení postavy dle Jaroše a Lomíčka). Pro porovnání byla použita statistika t-test a Cohenovo d. U obou testů bylo zaznamenáno zlepšení u 7 probandů. Z práce plyne, že cvičení s pěnovými válci a míči má pozitivní vliv na držení těla.
Anotace v angličtině
This graduation thesis verifies a pre-prepared stack of exercises, which was compiled in the bachelor's thesis and its effect on proper posture. Exercises with an exercise aid took place using a foam roller and a ball. 8 probands underwent the experiment, the study program Physical Education and Sport. Two test and evaluation methods were used for verification. The first method is a test file from Gray Cook (Functional Movement Screen), the second method of verification is the evaluation of the character according to Jaroš and Lomíček. Probands underwent initial measurements and were followed by an 8-week exercise, the exercise took place twice a week. The exercise consisted of 30 exercises, which were divided into 3 exercise units. After 8 weeks of practice, the verification was identical to the initial tests (FMS, evaluation of the figure of Jaroš and Lomíček). The t-test and Cohen's d statistics were used for comparison. In both tests, improvement was noted in 7 probands. The work shows that exercising with foam rollers and balls has a positive effect on.
Klíčová slova
spoušťové body, Functional Movement Screen, vyšetření podle Jaroše a Lomíčka, FMS
Klíčová slova v angličtině
trigger points, Functional Movement Screen, examination according to Jaroš and Lomíček, FMS
Zásady pro vypracování
Diplomová práce navazuje na teoreticko-didaktickou bakalářskou práci. Podstatou práce je zpracovat kvalitní literární rešerši na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury a realizace ověření cvičebního programu s využitím pěnového válce, který byl vytvořen v rámci bakalářské práce.
Cíl práce: Cílem práce je ověření cvičebního programu s využitím pěnového válce FMS testy a postojovým aspekčním vyšetřením držení těla dle Jaroše a Lomíčka u skupiny pravidelně sportujících studentů TVS.
Předpokládané výzkumné metody: Postupný jednoskupinový, časově nesouběžný experiment, FMS testy, test Jaroše a Lomíčka, statistické metody.
Úkoly práce:
" Zpracován literární rešerše na základě domácí a zahraniční odborné literatury.
" Výběr a charakteristika výzkumného souboru.
" Příprava a realizace postupného jednoskupinového, časově nesouběžného experimentu.
" Zpracování výsledků experimentu a jejich diskuse.
" Stanovení závěrů práce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce navazuje na teoreticko-didaktickou bakalářskou práci. Podstatou práce je zpracovat kvalitní literární rešerši na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury a realizace ověření cvičebního programu s využitím pěnového válce, který byl vytvořen v rámci bakalářské práce.
Cíl práce: Cílem práce je ověření cvičebního programu s využitím pěnového válce FMS testy a postojovým aspekčním vyšetřením držení těla dle Jaroše a Lomíčka u skupiny pravidelně sportujících studentů TVS.
Předpokládané výzkumné metody: Postupný jednoskupinový, časově nesouběžný experiment, FMS testy, test Jaroše a Lomíčka, statistické metody.
Úkoly práce:
" Zpracován literární rešerše na základě domácí a zahraniční odborné literatury.
" Výběr a charakteristika výzkumného souboru.
" Příprava a realizace postupného jednoskupinového, časově nesouběžného experimentu.
" Zpracování výsledků experimentu a jejich diskuse.
" Stanovení závěrů práce.
Seznam doporučené literatury
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hošková, B., Matoušková, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinu.
Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha: Grada Publishing.
Janura, M. (2003). Úvod do biomechaniky pohybového systému člověka. Olomouc: Univerzita Palackého.
Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing.
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, O., Horáček, O., Kříž, J., Adámková, ? Zumrová, I. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny, Praha.
Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny, Praha.
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika.
Paoletti, S. (2009). Fascie: anatomie, poruchy a ošetření. Olomouc: Poznání.
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
Seznam doporučené literatury
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hošková, B., Matoušková, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinu.
Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha: Grada Publishing.
Janura, M. (2003). Úvod do biomechaniky pohybového systému člověka. Olomouc: Univerzita Palackého.
Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing.
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, O., Horáček, O., Kříž, J., Adámková, ? Zumrová, I. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny, Praha.
Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny, Praha.
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika.
Paoletti, S. (2009). Fascie: anatomie, poruchy a ošetření. Olomouc: Poznání.
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou práci v elektronické podobě. V práci je celá řada formálních nedostatků, jednak viz posudky a některé další, které byly zjištěny při obhajobě např. ůčíslování kapitol nesouhlasí s obsahem práce. Na nižší úrovni je celková stylistika práce.