Cílem diplomové práce bylo "zmapovat implementaci case managementu při práci s klienty u vybraných terénních sociálních služeb v Jihočeském kraji". Hlavní výzkumná otázka byla formulována: "Jakým způsobem terénní sociální služby v Jihočeském kraji poskytují case management?"
Teoretická část se věnuje case managementu v České republice i zahraničí. Nabízí vhled do jeho dělení, zásad využívání nebo specifik, které přináší sociální služby.
Metodologicky byla využita kvalitativní výzkumná strategie vedená metodou dotazování a technikou polostrukturovaného rozhovoru.
Pro získání odpovědí na hlavní výzkumnou otázku byly stanoveny následující dílčí výzkumné otázky: "Jakou formou je poskytován case management při terénní sociální práci v Jihočeském kraji?", "Jaké výhody metody case managementu organizace identifikují?" a "Jaké bariéry metody case managementu organizace identifikují?".
Výzkumný soubor tvořili zástupci organizací poskytující terénní sociální službu "terénní program" dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v aktuálním znění. Podmínkou, pro umožnění zapojení se do výzkumu, byla územní působnost na území Jihočeského kraje.
U první dílčí výzkumné otázky byly identifikovány následující trsy: spolupráce, týmová práce, zasíťování klienta.
U druhé dílčí výzkumné otázky byly identifikovány následující trsy: podpora, networking a nové pohledy.
U třetí výzkumné otázky byly identifikovány následující trsy: malá rozvinutost case managementu, konkurenční boj, malé množství literatury, vzdělávací akce.
Výsledky získané v rámci uskutečněného výzkumu lze využít v rámci zavádění, rozvoje či plánování specifické péče metodou case managementu u registrovaných sociálních služeb se službou terénní program.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was "to examine the implementation of case management in working with clients in selected field social services in the South Bohemian region." The main research question was formulated as follows: "How do field social services in the South Bohemian Region provide case management?"
The theoretical part deals with case management in the Czech Republic and abroad. It provides insight into its division, principles of use or specifics that social services bring.
In terms of methodology, a qualitative research strategy was used, led by the method of questioning and the technique of semi-structured interview.
To obtain answers to the main research question, the following partial research questions were set: "What is the form of case management that is provided for field social work in the South Bohemian Region?", " What are the benefits of the case management methods that organizations identify?" And "What barriers of case management methods do organizations identify?".
The research group consisted of representatives of organizations that provide field social services "field program" according to Act No. 108/2006 Coll., On social services, as amended. In order to be able to participate in the research, organizations need to operate in the territory of the South Bohemian Region.
For the first partial research question, the following clusters were identified: cooperation, teamwork, networking of the client.
For the second sub-research question, the following clusters were identified: support, networking and new perspectives.
For the third research question, the following clusters were identified: low development of case management, competition, small amount of literature, educational events.
The results obtained within the research can be used in the implementation, development or planning of specific care using the case management method for registered social services with a field program service.
Klíčová slova
Case management, výhody, bariéry, terénní sociální práce
Klíčová slova v angličtině
Case management, benefits, barriers, field social work
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo "zmapovat implementaci case managementu při práci s klienty u vybraných terénních sociálních služeb v Jihočeském kraji". Hlavní výzkumná otázka byla formulována: "Jakým způsobem terénní sociální služby v Jihočeském kraji poskytují case management?"
Teoretická část se věnuje case managementu v České republice i zahraničí. Nabízí vhled do jeho dělení, zásad využívání nebo specifik, které přináší sociální služby.
Metodologicky byla využita kvalitativní výzkumná strategie vedená metodou dotazování a technikou polostrukturovaného rozhovoru.
Pro získání odpovědí na hlavní výzkumnou otázku byly stanoveny následující dílčí výzkumné otázky: "Jakou formou je poskytován case management při terénní sociální práci v Jihočeském kraji?", "Jaké výhody metody case managementu organizace identifikují?" a "Jaké bariéry metody case managementu organizace identifikují?".
Výzkumný soubor tvořili zástupci organizací poskytující terénní sociální službu "terénní program" dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v aktuálním znění. Podmínkou, pro umožnění zapojení se do výzkumu, byla územní působnost na území Jihočeského kraje.
U první dílčí výzkumné otázky byly identifikovány následující trsy: spolupráce, týmová práce, zasíťování klienta.
U druhé dílčí výzkumné otázky byly identifikovány následující trsy: podpora, networking a nové pohledy.
U třetí výzkumné otázky byly identifikovány následující trsy: malá rozvinutost case managementu, konkurenční boj, malé množství literatury, vzdělávací akce.
Výsledky získané v rámci uskutečněného výzkumu lze využít v rámci zavádění, rozvoje či plánování specifické péče metodou case managementu u registrovaných sociálních služeb se službou terénní program.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was "to examine the implementation of case management in working with clients in selected field social services in the South Bohemian region." The main research question was formulated as follows: "How do field social services in the South Bohemian Region provide case management?"
The theoretical part deals with case management in the Czech Republic and abroad. It provides insight into its division, principles of use or specifics that social services bring.
In terms of methodology, a qualitative research strategy was used, led by the method of questioning and the technique of semi-structured interview.
To obtain answers to the main research question, the following partial research questions were set: "What is the form of case management that is provided for field social work in the South Bohemian Region?", " What are the benefits of the case management methods that organizations identify?" And "What barriers of case management methods do organizations identify?".
The research group consisted of representatives of organizations that provide field social services "field program" according to Act No. 108/2006 Coll., On social services, as amended. In order to be able to participate in the research, organizations need to operate in the territory of the South Bohemian Region.
For the first partial research question, the following clusters were identified: cooperation, teamwork, networking of the client.
For the second sub-research question, the following clusters were identified: support, networking and new perspectives.
For the third research question, the following clusters were identified: low development of case management, competition, small amount of literature, educational events.
The results obtained within the research can be used in the implementation, development or planning of specific care using the case management method for registered social services with a field program service.
Klíčová slova
Case management, výhody, bariéry, terénní sociální práce
Klíčová slova v angličtině
Case management, benefits, barriers, field social work
Zásady pro vypracování
Anotace: Ve své diplomové práci bych chtěla zjistit, jakým způsobem terénní služby v Jihočeském kraji poskytují case management. Case management zvyšuje šanci na úspěšnost v řešení problému klienta, jedná se o výměnu a předávání si informací mezi odborníky. Jedná se o oboustranné aktivní zapojení pomáhajících sociálních pracovníků a jejich klientů do spolupráce. Snaží se objasnit co aktivní zapojení znamená a jaké benefity či obtíže přináší spolupráce. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozdělena na dvě části, první se zabývá jasnou definicí case managementu, jak se dělí, jaké jsou tam teorie a historie. V druhé části budou definovány sociální služby, kde dojde ke konkrétnímu zaměření na terénní služby a jasné definici.
Současný stav: Poskytovatelé sociálních služeb v České republice se výrazně podílejí na deinstitucionalizaci při níž jsou sociální služby poskytovány klientovi v domácím prostředí. Jde o přirozené prostředí i klientů a je nezbytné nastavení kvalitní spolupráce se sociálními pracovníky, danou komunitou a dalšími subjekty. Case management by měl být nástrojem zefektivnění týmové spolupráce, který je založen na individuálním přístupu ke klientům tak, , aby klient zůstal co nejdéle v jeho přirozeném prostředí.. Své uplatnění nachází především v terénních sociálních službách.
Cíl: Zmapovat implementaci case managementu při práci s klienty u vybraných terénních sociálních služeb v Jihočeském kraji.
Hlavní výzkumná otázka: Jakým způsobem terénní sociální služby v Jihočeském kraji poskytují case management?
Dílčí výzkumné otázky:
Jaké výhody metody case managementu organizace identifikují?
Jaké bariéry metody case managementu organizace identifikují?
Výzkumná strategie: kvalitativní strategie
Metoda: dotazování
Technika: polostrukturovaný rozhovor
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor bude tvořen sociálními pracovníky, kteří pracují v terénních sociálních službách na území Jihočeského kraje
Zásady pro vypracování
Anotace: Ve své diplomové práci bych chtěla zjistit, jakým způsobem terénní služby v Jihočeském kraji poskytují case management. Case management zvyšuje šanci na úspěšnost v řešení problému klienta, jedná se o výměnu a předávání si informací mezi odborníky. Jedná se o oboustranné aktivní zapojení pomáhajících sociálních pracovníků a jejich klientů do spolupráce. Snaží se objasnit co aktivní zapojení znamená a jaké benefity či obtíže přináší spolupráce. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozdělena na dvě části, první se zabývá jasnou definicí case managementu, jak se dělí, jaké jsou tam teorie a historie. V druhé části budou definovány sociální služby, kde dojde ke konkrétnímu zaměření na terénní služby a jasné definici.
Současný stav: Poskytovatelé sociálních služeb v České republice se výrazně podílejí na deinstitucionalizaci při níž jsou sociální služby poskytovány klientovi v domácím prostředí. Jde o přirozené prostředí i klientů a je nezbytné nastavení kvalitní spolupráce se sociálními pracovníky, danou komunitou a dalšími subjekty. Case management by měl být nástrojem zefektivnění týmové spolupráce, který je založen na individuálním přístupu ke klientům tak, , aby klient zůstal co nejdéle v jeho přirozeném prostředí.. Své uplatnění nachází především v terénních sociálních službách.
Cíl: Zmapovat implementaci case managementu při práci s klienty u vybraných terénních sociálních služeb v Jihočeském kraji.
Hlavní výzkumná otázka: Jakým způsobem terénní sociální služby v Jihočeském kraji poskytují case management?
Dílčí výzkumné otázky:
Jaké výhody metody case managementu organizace identifikují?
Jaké bariéry metody case managementu organizace identifikují?
Výzkumná strategie: kvalitativní strategie
Metoda: dotazování
Technika: polostrukturovaný rozhovor
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor bude tvořen sociálními pracovníky, kteří pracují v terénních sociálních službách na území Jihočeského kraje
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, V., 2012. Případové konference: praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 158 s. ISBN 9788026201816.
Case Management ČR. (2011). [online]. Dostupné z:http://casemanagementcr.wordpress.com/
Case management v sociálních službách. (2013). Úřad vlády ČR. Agentura pro sociální začleňování [online]. Dostupné z:http://www.socialni-zaclenovani.cz/case-management-vsocialnich-sluzbach
Definition and Philosophy of Case Management [online]. USA: Commission for Case Manager Certification, Dostupné z: https://ccmcertification.org/about-ccmc/case-management/definition-and-philosophy-case-management
Haasová, K. (2008). Úvod do case managementu. In Janoušková, K., & Nedělníková. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků. [online]. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce. Dostupné z:http://projekty.osu.cz/tsp/dokumenty/sbornik_tsp.pdf
MATOUŠEK, O., 2013. KŘIŠŤAN, A., ed. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. 570 s. ISBN 978-80-262-0366-7.
ŠŤASTNÁ, M. (2010). Metodika aplikace case managementu v Chrudimi, formou interdisciplinární spolupráce. Chrudim: Šance pro tebe, o.s. Dostupné z: http://www.sance.chrudim.cz/case-management-dokumenty-ke-stazeni-540/
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, V., 2012. Případové konference: praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 158 s. ISBN 9788026201816.
Case Management ČR. (2011). [online]. Dostupné z:http://casemanagementcr.wordpress.com/
Case management v sociálních službách. (2013). Úřad vlády ČR. Agentura pro sociální začleňování [online]. Dostupné z:http://www.socialni-zaclenovani.cz/case-management-vsocialnich-sluzbach
Definition and Philosophy of Case Management [online]. USA: Commission for Case Manager Certification, Dostupné z: https://ccmcertification.org/about-ccmc/case-management/definition-and-philosophy-case-management
Haasová, K. (2008). Úvod do case managementu. In Janoušková, K., & Nedělníková. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků. [online]. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce. Dostupné z:http://projekty.osu.cz/tsp/dokumenty/sbornik_tsp.pdf
MATOUŠEK, O., 2013. KŘIŠŤAN, A., ed. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. 570 s. ISBN 978-80-262-0366-7.
ŠŤASTNÁ, M. (2010). Metodika aplikace case managementu v Chrudimi, formou interdisciplinární spolupráce. Chrudim: Šance pro tebe, o.s. Dostupné z: http://www.sance.chrudim.cz/case-management-dokumenty-ke-stazeni-540/